التخطي إلى المحتوى
اراء الناشطين عن فوز ترامب بالأنتخابات الامريكية 2016
افوز ترامب بالانتخابات الامريكية اليوم

تأتي العديد من اراء الناشطين حول فوز دونالد ترامب بالأنتخابات الامريكية لسنة 2016 ونأتي لكم بمجموعة من الاراء المميزة في هذا الشأن خاصة بعد الاعلان عن فوز الترامب بالأنتخابات الامريكية اليوم.

 

رأي الناشط محمود حجازي في فوز ترامب بالأنتخابات الامريكية 2016

 

صحيح فوز ترامب قد يكون الخيار الأمثل لواحد حثالة زي السيسي ، لكن الكلام بالمطلق كدة ان ترامب هيدعم السيسي وهيثبت اركان حكمه ، كلام مبقدرش افهمه وبعتبره امتداد لسردية عبيطة بيرددها دايما الدولجية باعتقادهم اننا محور الكون وان كل حاجة لازم بالضرورة تنعكس علينا وتتسبب في انعكاسات جذرية في مصيرنا.

وأستكمل الناشط بعد فوز ترامب بالانتخابات الامريكية اليوم

جون ماكين المرشح الجمهوري السابق اللي كان مترشح ضد اوباما وكان دايما ضد سياساته الخارجية ، لاحقا بقى راس حربة في ملف الضغط على اوباما ذات نفسه لدعم المعارضة المعتدلة في سوريا وامدادها بالسلاح وعمل اكتر من استجواب للبنتاجون لتقصيرهم في دعم المعارضة هناك.

دونالد رامسفيلد اللي كانوا بيسموه صديق صدام حسين الوفي ، لاحقا قاد الجيش الامريكي لتدمير العراق واسقاط نظام صدام وقبض عليه من قلب حفرة في صحراء الموصل.

مفيش مطلقات في السياسة الامريكية اللي بتقودها في النهاية مؤسسات وتوازنات اكبر بكتير من منصب الرئيس ، حتى اسرائيل ، مختلفين معاها في ملف ايران والمستوطنات، وانا على المستوى الشخصي قررت محزأش واخد الامور على صدري بعد انتخابات ٢٠١٢ اللي فاز فيها مرسي.

كنت بتعامل مع الانتخابات دي على انها نهاية الكون وام المعارك ، وطلعت في النهاية مجرد صفحة في كلام كتير لسة هيتشقلب وقريب جدا ، ولو رجع بيا الزمن بالمعطيات الحالية هنتخب شفيق وهفضل إن الاخوان يرجعوا لمقاعد المعارضة حماية ليهم ولينا.

متاخدوش الامور على صدركم قوي ، هذا الكوكب بائس ومحدش يقدر
يتوقعه ، والمفروض احنا في مصر نبطل نندهش بقى ، احنا دايما سابقين الكون وبيحكمنا مختل من ٣ سنين.

سنقوم بسرد أول بأول مجموعة من اهم الاراء الخاصة بالانتخابات الامريكية لسنة 2016 وخاصة بعد فوز المرشح ترامب اليوم.

عن الكاتب