حزني وانكساري
اسكريبت الاول 1
بقلم هنا حسين
نوفيلا قصيرة مطلوبه... يارب تعجبكم😍
لما اعرف ان عندما اتي الى هذا العالم راح التقي بمن لا يرحم بمن لا يرحم ضعفي بمن لا يرحم توسلاتي ساحكي لكم عن قصتي
انا اسمي هدى بيوم وليله لقيت نفسي متجوزه واحد ما فيش في قلبه اي رحمه
فاقت من شرودها علي صوته
فهد/انت يازفته كم مره اقولك ان انا هنا مجرد خدامه مش اكتر من كده
هدي/طب انا عملت اي
فهد/لا بريئه بقولك ايه اخر مره اقولك ده انت مش اكتر من خدامه هنا
هدي بدموع وانكسار/حاضر مش هنسا
وقتها ما حستش اني محتاجه حاجه من الدنيا غير حضن حد حنين وانا افضل اعيط فيه واطلع وجعي كلمه خدامه ما وجعتنيش لاني اتعودت عليها اللي وجعني اني مش قادره ادافع عن نفسي اني ضعيفه اني مش هلاقي سند ولا لا اي شخص يدافع عني
في المساء انا نمت على الأرض مش مهم بالنسبه لي انا مفنني متعوده على النوم على الارض كل اللي مزعلني هي الاهانه لم اعرف كم مضى من الوقت وانا بفكر في حياتي في الصباح صحيت على رجل قويه عم تضربني بقوه قلت مفزوعه
هدي/في حد يصحي حد كده
فهد/اه في انا ويلا قومي حضري الفطار
هدي/حاضر بس براحه شويه
فهد/ههه حرمت عليكي عشتك مش كفايه مستحمل قرافك وان واحده زيك تشيل اسمي
هدي/وانا ماطلبتش من حد اني اشيل اسمه
ماحستش بنفسي غير والقلم نزل على وشي
فهد/وكمان بتردي عليا انت تحلمي تعيشي عيشه زي دي انت ناسيه انك شحاته
قال كلامه وسابني حاطه ايدي علي خدي
اه نسيت ارعفكم علي نفسي
انا اسمي هدى عايشه في بيت ريفي ارضي مع امي وابي واخواتي خمس بنات وانا السادسه انا اصغر واحده فيهم
عندي 18 سنه لسه متخرجه من دبلوم تجاره كنت بحب مدرستي جدا وجبت مجموع ثانوي عام بس ابويا ما قبلش
يدخلني وحمدت ربنا وقلت خير اصلا ابويا مش بيحبني ولا حتى بيحب امي اللوم عليها لااننا بنات دايما كنت بسمع
معيارات من قبل عماتي واعمامي ومراتاتهم لامي عمره ما حن علينا وطبطب على واحده فينا غير دايما اهانه وضرب ويخلينا نخدمه هو واخواته اصعب الشعور هو الشهور العجز
دايما كنت ببكي طول الليل ومحدش يحس بيا ولا حتى امي عمرها ما اخذتني في حضنها حاسه زي ما يكون قلبها مات من اللي حصل لها على يد ابويا كنت بلتمس لها العذر ممكن
اخواتي حظهم حلو لانهم طلعوا من الجحيم اللي عايشين فيه بس مش هقول انهم مرتاحين لان كل بيت وفي مشاكل بس بعدوا عن ابويا وقرفه لما طلعت النتيجه فرحت هو اه
مش مجموع حلو بس اهو يدخلني معهد او اعمل معادله بس هو رفض كنت حابه اعمل مستقبل لنفسي واعمل كيان حتى هو ما قاليش يفوقنا على صدمه جوازي من فهد هو شاب في
العشرينات في العشرينات ابويا شغال عنده هعمل نظافه في الشركه لان هو مهندس كانت في شركه منافسه لشركه فهد
وبينهم عداوه والعداوه حب يصفي الشركه بتاعته ويبيعها في فهد طلب من ابويا لانه فقير والعدو مش هيشك فين واشتري الشركه باسمه يدفع هو الفلوس وبعدين يرجعها له
ثاني بس ابويا طلع وحب يلعب معه وهرب بالفلوس وما حدش يعرف عنه حاجه لحد الان طبعا فهد تجوزني تخليص حق على اساس اني هفرق معاهم طبعا انا رفضت بس امي
اجبرتني وقالت لي اني هرتاح واعيش عيشه حلوه طبعا عشت عكس كده هو اه بياكل احسن اكل واكل كمان عمري ما شفته بس اكتشفت ان الحياه مش بس اكل اهم حاجه الراحه النفسيه/
في المساء رجع فهد من الي الفله دخل علي هدي الغرفه لقيها
جالسه علي الكرسي
فهد بغضب/الله الله الست هانم قاعده هنا مرتاحه وسايبه الاكل في المطبخ محروق
هدي/بصدمه محروق ازاي انا سيباه كويس مافيهوش حاجه
فهد/يعني أنا كداب وراح مسكها من شعرها
هدي بوجع/اه سيب شعري بيوجعني
فهد/انت لسه شفتي وجع يلا قدامي لتحت انا هعرف ازاي اربيكي
هدي ببكاء/طب سيبني أنت بتوجعني والله ماحرقت حاجه سيبني
😢😢😢
اسكريبت الثاني
شدها بقوه داخل المطبخ وبص للخدامين وقال مين حرق الاكل
الخدامين المدام هدي يا بيه
هدي برعب/والله انا سيباه سليم ومعرفش ازي انحرق
هو لم يسمع منها وجاب حله الارز المحوقه
فهد بغضب/خدي كلي فكراني كلب على شان اكل اكل محروق
هدي/والله ماحصل
فهد ضربها بالقلم وقالها اخرسي ويلا قدامي اكلي يلا
غصب عني كلت من الخوف انا معرفش مين حرق الاكل بس مش بتمنا حد يكون مكاني في اللحظه دي كنت باكل ودموعي علي خدي ماكنتش قادره ابلع من الألم تقريباً اكلت طبقين
فهد ببرود/خلاص كده كفايه بس صدقيني المره الجايه عقابك هيبقا شديد
سابها وراح غرفته بعد شويه ذهبت هدي إلي الغرفه على شان تنام علي الأرض وهي شيفاه بيتكلم في التليفون وبيضحك
وفجأة قالها
اذكروا الله
فهد/انزلي نام تحت في المطبخ
هدي بصدمه/ايه
فهد/زي ماسمعتي غوري نامي تحت واه اعملي حسابك بكره الدخ،له بتعتنا
هدي بصدمه وخوف/انت بتقول ايه
فهد/زي ما سمعتي كده انا صبرت عليكي كتير وده حقي
هدي/بس انا مش موافقه
فهد ببرود/مش بمزاجك
ذهبت هدي إلي الخارج كي تنام ولاكن لن يجد النوم طريق الى عينيها في الصباح كانت هدى بتجهز الفطار بعقل متشتت من كلام فهد امبارح طب هي ازاي هتوافق وهي عمرها مكان عندها فكره باللي هيحصل قطع شرودها دخول فهد
فهد/انا رايح الشركه وهفطر هناك جهزي نفسك النهارده بالليل
تركها ومشي وسابها محتاره وقلقانه في المساء رجع فهد من الشغل دخل الحمام اخذ شاور وطلع بشرت قصير فقط ندى على هدى دخلت هدى الغرفه انصدمت من المنظر اللي شافته قلبها هيطلع من مكانه من كتر الدق شافها مسهمه كده قرب منها وهي فايت على نفسها ورجعت لورا لحد ما حصرها بيني وبين الحيطه قرب من وشها وقال لها جنب ودنها مش يلا قال جملته وسحبها من ايدها ناحيه السرير
هدي بخوف ورعب/لا
فهد بغضب/انا مش باخد رأيك
وهجم عليها مثل الوحش بدون رحمه لم يسمع توسلاتها ولا يرى خوفها
هدي/انا في الوقت ده كأن روحي بتنسحب مني نسيت كل حاجه حتى مش فاكره انا مين كل اللي حساه وج،ع هو لا سمع اني،ني ولا سمعت توسلاتي ولا رحم دموعي كل اللي كنت عاوزاه في اللحظه دي هو اني اخلص منه لكن ده حصل بعد وقت بعد ما اخذ اللي هو عايزه بدون اي رحمه
قام فهد من عليها ونام من الناحيه التانيه ياخد نفسه وهدى لا حول لها ولا قوه ساكته ما فيش غير دموعها بتنزل بصمت قاطع ذلك الصمت
اذكروا الله
فهد بغضب/انت ازي مش بنت
هدي بفزع عدلت نفسها من على السرير وغطت نفسها بالملايه
هدي/انت بتقول ايه
فهد مسكها من شعرها بقوه وقالها
فهد/اللي سمعتيه يا روح امك عملتي كده مع مين
هدي ببكاء وخوف/حرام عليك ما اهو الدم
فهد بغضب/فكراني غبي دول نقطتين طبيعي من مم،ارسة العلا،قه يلا قولي غلطي مع مين
هدي برعشه/اقسم لك بالله ماحد قرب مني انا مش فاهمه حاجه
فهد وانا صدقت كده امال كنتي رافضه ليه من الاول
هدي/علي شان كنت خايفه
فهد/كنتي خايفه تنكشفي صح
هدي/لا والله اعملك ايه علي شان تصدق
فهد/انا اقولك تعملي ايه
نزل فيها ضر،ب بالقلام ومع كل قلم بيزل علي وشها يقولها
فهد /انطقي يا بت مين عمل كده
مع اخر قلم كانت هي في عالم تاني اغمي عليها
فاق علي نفسه لقي وشها كله دم جاب درس من الدولاب ولبسها ولبس وراح بيها المستشفي
دخل بيها الإستقبال وخدوها علي غرفت الكشف
كشف عليها
الدكتور قال/دي متعرضه للض،رب خلي خليا المخ تقف وسبب اغماء
فهد/طب اعمل حاجه خليها تفوق
الدكتور/انا مش مستني تقولي انا عملت اللزم بس مين عمل كده
فهد/شئ مايخصكش
سابه ودخل على هدى
اذكروا الله
دخل لقيها فاقت وباصه علي سقف الغرفة ماحستش بيه غير لما قعد جنبها بصت ليه برعب وفزع وهو لاحظ ده
فهد/انا هخلي الدكتوره تيجي تكشف عليكي وتشوف إذا كان حد لمسك ولالا وانت أصلا مابقتيش تلزميني
هدي/
😢😢😢😢😢
اسكريبت الثالث
هدى/لما قال كلام وحسيت ببروده تسير في عروقي وحسيت قلبي صار الى اشلاء صغيره وكل ما عليا فعله هو البكاء فانا الان ضعيفه ليس معي من يساندني
بعد شويه دخلت الدكتوره وهو انتظر بره بعد شويه سمحت له الدكتوره بالدخول
فهد/ها يا دكتوره حد كان لمهس
الدكتوره/لا طبعا اولا غشاء البكاره بتاعها مطاط ثانيا هي متعرضه لاغتصاب فطبيعي الدم يهرب من الخوف هي اصلا لسه صغيره
قالت كلامها ومشيت
فهد/اوعي تفكري ان كلام الدكتوره هيغير مصيرك انت هتطلعي من هنا على بيت امك ما بقتيش تلزميني
بعد شويه رحت بيت امي لقيت بيت بارد لا في دافئ ولا في اي شيء طبعا امي فضلت تزعق لي رغم بمعرفتها باللي
حصل لي حتى ما اخذتنيش في حضنها لا بالعكس انا اللي غلطانه وما عرفتش اتصرف ولا اتعامل ازاي مع اللي اسمه
جوزي انا ما اعرفش اذا انبسط ان خلصت منه ولا ازعل على اللي حصل لي طب ما انا كتير زعلت على نفسي ايه اللي
استفدته دخلت اوضتي لقيتها مطفيه ما فيهاش اي حياه طبعا زي صاحبتها وبعد كده اخواتي عرفوا باللي حصل لي
بس ما حدش وقف جنبي وقالوا لي ازاي ثلاث شهور وجوزك يطلقك اكيد زعلتيه على اساس ان جوازنا كان يستمر ونسي
ان انا ضحيت بنفسي بس انا عارفه ليه بيعملوا كده طبعا علشان الفلوس اللي بيوديهم لامي هشاركها فيهم مر شهر
وبعد لا اتصل ولا افكر فيا كاني كلبه ما اهتمتش بالامر كثير كل هم مستقبلي عاوزه ادور عليه رغم رغم الم نفسي
واحتياج الدكتور نفساني بس اعمل ايه كل ما اقول لامي اني عاوزه اروح لدكتور نفساني تقول لي ليه هو انت اتجننتي بعد
الشهر لقيت حد بيخبط على الباب فتحت انصدمت وبعدين ما قلت نعم يا عم عبده/ده عمي عبده الجنايني
عبده/الحقي يا ست هانم البيه بين الحياه والموت وعاوز يشوفك
اتصدمت في البدايه وبعدين قلت له طب هو في مستشفى ايه
عبده /البسي حاجه وانا هوصلك بالعربيه
غيرت هدومي ووصلت المستشفى ودخلت الاوضه لقيته لا حول له ولا قوه ساعتها قلبي كان هيقف في طبعي ما بحبش اشوف حد موجوع
فهد بهمس وصوت ضعيف /هدى انا عارف لو طلبت السماح انا ما استاهلوش بس انت قلبك طيب وهتسامحيني ربنا انتقم لك مني
هدى ببكاء وانفعال/ربنا بيسامح لانه اله لكن انا بني ادمه ليه كل واحد يجرحني ويدوس عليا ويرجع يقول لي سامحيني انت قلبك طيب انا مش عاوزه ربنا ينتقم منك وعارفه اني
مظلومه بس عارفه ومتاكده من عند ربنا في الاخر تتجمع الخصوم
فهد/هدى انا حاسس اني مش هقوم تاني ارجوك سامحيني مش عارف ليه ما طلقتكيش الشهرين اللي فاتوا لان ربنا بيحبك عارفه ليه لان بعد ما اموت انت هتبقي وريثه الشرعيه خد الفلوس والعملات دول من نصيبك وعيشي حياتك
هدى/انا مش عاوزه حاجه انا نصيبي اخذته من الدنيا وهو العذاب
فهد بتعب/هدى قولي لي انك سامحتيني قولي قبل ما اموت عاوزه اسمعها منك قولي يلا يلا يا هدى
هدى ببكاء/مسمحاك
صفر الجهاز وفهد فارق الحياه انا سامحته ولو كان حد مكاني هيعمل كده انتم ما شفتوش صوت ولا شكله مش فهد اللي
عذبني ولا فهد اللي اغتصبني ده فهد راح يقابل وجه كريم طبعا كل املاكه بيت ملكي هو ما معهوش حد كان وحيد ليه
اقارب من بعيد بس انا مراته اللي ليا حق في كل ورثه عدت عليا السنه دي بمرار وحزن واكتئاب بدات افوق لنفسي دخلت
معادله فضلت فيها سنتين وجامعه ثلاث سنين بقيت احسن محاسبه مسكت شركه فهد وشغلتها بس برده رغم كل
الفلوس اللي معايا مش حاسه اني مبسوطه طول السنين اللي فاتوا انا بروح لدكتور نفساني هو صغير في الثاني بقينا
اصحاب انا حبيته معقول ما احبهوش هو اللي رجعني الحياه فضل واقف جنبي عرف عني كل حاجه وتقبلني هو من عيله
غنيه واهله حبوني بعد التخرج طلبني للجواز وانا طبعا
وفقت عشت معاه احلى ايام حياتي طبعا ما نسيتش اهلي
امي واخواتي البنات وحياتهم اتحسنت وطبعا ربنا كرمني بطفلين ومطلعين عيوني بس دكتور قلبي دايما واقف جنبي
دايما الدنيا بتديك على وشك بس اتاكد انها في يوم هتقف معاك انا عشت اسوء ايام حياتي بس ربنا كفاني بزوج
وحبيب مخلص بسببه بصيت لي الحياه بنظره ثانيه واه لو كان فهد فضل عايش انا ما كنتش قبلت اعيش معاه لان اللي
وجعني مستحيل يداويني لان اللي هفتكره الوجع مش الدوا والحمد لله على كل شيء وعلى حياتي اللي ربنا اكرمني بيها
النهايه عاوزه رأيكم بأمانه
تمت بحمد الله