رواية جاري حتت سكره الفصل الثامن عشر 18 بقلم هنا حسين

       

رواية جاري حتت سكره
الفصل الثامن عشر 18
بقلم هنا حسين

 

دخل احمد بصدمه 
احمد بزعيق وعصبية/ايه المهزله اللي بتحصل هنا 
صالح/كويس اللي جيت حتي تشهد على العقد 

احمد/عقد مين ده يا راجل يا خرفان دا انا اقتلك هنا 
ايه اللي بيحصل ده يا فاطمه 
فاطمه/زي ما انت شايف كده هيتكتب كتابي 

احمد/انت ايه اللي بتقوليه ده انت اتجننتي يا فاطمه 
صالح/ولا اتجننت ولا حاجه بس شافت نفسها ومصلحتها معايا 

احمد/كفايه جنان مش عاوز اسمع كلام فاطمه دي هتبقي مراتي ومافيش قوه علي الأرض هتفرقنا وانت بقا اطلع برا 

وفجأة دخل زياد ومعاه الشرطه 
زياد/اهو يا حضرت الظابط 
الظابط/صالح انت مطلوب القبض عليك بتهمت تجارت المخ،درات 

صالح بغضب/كلام ده مش مظبوط فين الدليل 
الظابط/بلاش مقاوحه اهو الدليل وطلع التليفون من جيبه وسمعه كلامه وهو بيتكلم مع فاطمه عن المخدرات وقضيه احمد 

صالح توجه لفاطمه وكان هيمسكها لولا احمد بعدها عنه 
صالح بغضب/يابت الك،لب وربنا ماهسيبك 
الظابط/يلا معانا من غير شوشره 

صالح/الصوت ده متفبرك 
الظابط/متقلقش كل حاجه هتبان وبعدين البنت اللي انت وزتها تحط الممنو،عات مشرفانا في القسم 
يلا ومسكه العسكري وهو بيزعق وبيتوعد لفاطمه وأحمد 

وبعد شويه 
احمد/زياد مش عارف اشكرك ازاي 
زياد/الشكر كله لفاطمه هي اللي عملت كل حاجه وأحنا سعدناها بس 

احمد بص لناحيه فاطمه ووجه كلامه لسلوي 

احمد/طنط انا طالب ايد فاطمه منك 
سلوى بضحك/وانا موافقه خدها مش خصاره فيك 

فاطمه/خدها كده مش تشوفي رأيي الأول 
زينب/تشوف رايك إزاي يا اختي دا انت واقعه كنتي علي تكه وتروحي تطلبيه من طنط كوثر 

كلهم ضحكو وفاطمه اتكسفت 
احمد بهمس/بقينا بنتكسف آمال بعد كده هنعمل ايه 
فاطمه/لم نفسك احسن اغير رأيي 

احمد/متقدريش يا حبيبتي 
فاطمه/انت قولت ايه 

احمد بضحك/بعدين علي شان دي عاوزه شرح 
ووجه كلامه لسلوي 
طنط انا عايز الفرح والدخ،له يوم العيد 
فاطمه بصدمه/لا طبعاً نطخطب الاول وبعدين نعمل فرح 

احمد/يا شيخه علي أساس هنتعرف علي بعض يعني ولا لا بعدين احنا هنلم بعضينا كده ومش هنتعب بعض 
فاطمه/ايه اللي بتقوله ده هو سلق بيض يا جدع انت 

كوثر/جرا ايه يا فاطمه أنا عاوزه افرح بابني واشيل عياله اخلصي بقا ووافقي 
سلوى/من غير ماتقولي هتوافق غصب عنها إحنا مش هنستنا تاني بعد اللي حصل 

زياد/يلا بقا يا فاطمه عاوزين نفرح 
سلمي/فاطمه بليز وافقي دا انا جايبه الفستان للعيد هبقي احضر بيه الفرح والعيد بدل ما اجيب واحد تاني 

فاطمه/جزمه ومعفنه ده هيبقا فرح صاحبتك مصتخصره تجيبي فستان 
زينب/خلصي بقا ووافقي 

فاطمه/امممم مواقفه 
كلهم فرحو وباركو وأحمد وامه راحو بيتهم 
وزياد اخد سلمي علي شان متروحش لوحدها 
وهما في الطريق 

زياد/على فكره انت صاحبه جدعه 
سلمي/شكراً أول مره تمدحني 

زياد/واقفتك مع فاطمه في كل خطوه ليها حسيتك بميه راجل 
سلمي/انت كمان واقفتك مع احمد وماسبتوش غير لما خرج انت كبرت في نظري 

زياد/ليه بقا كنت صغير قبل كده 
سلمي/ماكنتش شيفاك الصراحه كنت سمج 

زياد/علي أساس انك كنتي ملاك بجنحات 
سلمي/بس احسن منك 

زياد/بصي انا مش هرد عليكي اسيبك تكلمي نفسك 
سلمي/كنت مجنونه أنا اهو احنا دلوقتي بقينا عواطليا زينا زي بعض

زياد/الله يسمحك يا احمد كان لازم تجبرني أوصلها 
وبعد يا اختي اتكلمي عن نفسك انا الحمد لله معارفي كتير وبعد العيد الشغل هيناديني 
سلمي/والله اخر همي متفرقش بنسبالي 

وصلها لبيتها وروح 

عند فاطمه كانت مستعده للنوم لقيت رساله من احمد علي التليفون 

احمد/شكراً بجد علي وقفتك جنبي 
فاطمه/متقولش كده 
ده اقل واجب اعمله معاك 

احمد/ربنا يخليكي ليا 
فاطمه/وانت كمان 

احمد/بس انت طلعتي مصيبه 
فاطمه/علي شان متفكرش إني ساهلة 

احمد/دانا اخاف منك بقا 
فاطمه/طبعاً لازم تخاف 

احمد/ماشي يا بطوطه هنشوف موضوع الخوف ده بعد الجواز 
فاطمه/لا خوفتني كده روح ياعم نام 

احمد/بت احترمي نفسك وانت بتكلمي خطيبك إيه عم دي 
فاطمه/ههههه من اولها كده خطيبي 

احمد/ايوه خطيبك وبعد 3ايام هبقي جوزك 
فاطمه/لا انت تبقي جاري احسن 

احمد/واحلي جار طبعاً 
فاطمه/مغرور 

احمد/طب اسيبك بقا تروحي تنامي تصبحي علي خير 
فاطمه/وانت من أهله 
احمد/باي 
فاطمه/باي 



تعليقات