رواية حبيبي فالجيش الفصل العاشر 10 بقلم مياده خاطر


 رواية حبيبي فالجيش الفصل العاشر 10
 بقلم مياده خاطر



تيا اول ما وصلت هي واخواتها اتفاجئت بسلمي واقفه عالباب
تيا:نعم 
سلمي:ممكن اتكلم معاكي شويه
تيا:لاء تعبانه وعوزه انام وسابتها وبتفتح الباب
سلمي:سليم هيمشي كمان ساعات ومش هيجي الا بعد ٦ شهور او اكتر 🥺🥺
تيا:وقفت للحظه وبعدين دخلت بيتها:منا عارفه يروح ويجي بالسلامه
سلمي:لو سمحتي اخويا لو راح مكسور ممكن يعاند وميرجعش الا بعد فتره كبيره
تيا:والمطلوب مني
سلمي:تسمعيني وبعدين قرري
تيا:اتفضلي 
سلمي:بصي يا تيا انا من أول مااخويا جه واتكلم عليكي عرفت أنه بيحبك وصارحته بكده بس هو مردش عليه ولما قابلتك ولمحت اللمعه اللي فعيونكم قررت اولد الغيره بينكم عشان تعترفوا لبعض فعشان كده اتعمدت اقول اني صاحبته ولما خته علي جنب هو سألني سبب اني قلت كده اقنعته أنه لازم يعرف هي بتحبه زي ما بيحبك او لا وهو وافق وعشان كده هو كان بيغير عليه بحكم اني أخته وانتي كنتي بتغيري لانك فكراني صاحبته ومن هنا ابتديتي تتأكدي من حبك ليه واتعمدت اقولك اني قريبه منه عشان تغيري وسيلا لما شافته بيحضني وبعيط حكتلها كل حاجه عشان متاخدش فكره وحشه عننا ومكنتش راضيه اضحك عليكي بس اقنعتها وحلفتها بحياتك متقولكيش ولأنها بتحبك سمعت مني وسليم ميعرفش اني جيت وقالي مجيش بس أنا مرضاش أن اخويا قلبه ينكسر ولا صداقتكم تبوظ بسببي والنبي بجد نيتي كانت اني اجمعكم مش أننا نخدعك خالص اتمني تفهمي بصي سليم الساعه ٧ هيكون فالمطار وشوفي انتي هتسمحي لصادقتك تنهار وحبك يضيع بسبب كدبه او لاء أنا ماشيه ومشيت وسالت تيا فحيره مش عارفه تعمل ايه وبعد ساعه مالتفكير قررت 
سيلا:الو 
تيا'انا اسفه 
سيلا:أنا اللي اسفه تيا بجد مكنش نيتي اخدعك ابدا أنا بحبك وهي حلفتني بحياتك والله 
تيا'هي جت ومكتبي كل حاجه مالاول وعرفت اني اڤورت وغلط اسفه اوي ومحتاجاكي حالا
سيلا:ثواني واكون عندك وفعلا عشر دقايق وسيلا كانت موجوده 
تيا:بصي ادامي نص ساعه اوصل المطار عشان الحق سليم قبل ما يمشي 
سيلا:البنات خلاص عرفت مهمتي روحي ومتقلقيش 
تيا حضنتها جامد :بجد انتي اخت وحقيقه جدا شكرا 
سيلا:انتي هبله متقوليش كده انا كنت متاكده انك محتاجه وقت عشان تفكري كويس يلا روحي الحقي حبيبك
وتيا خدت العربيه وجريت عالمطار 
فالمطار 
سلمي:سليم مش عاوز تكلمها
سليم:لاء أنا حكتلها كل حاجه صدقت هي حره مصدقتش هي حره أنا مش هجبر نفسي عليها
سلمي:هي اكيد محتاجه وقت تفهم وتستوعب
سليم:سلمي أنا ادامي نص ساعه وادخل الطياره ومش هكلمها متتودتش أجبر نفسي علي حد هي لو عوزه تفهم تفهم مش عوزه هي حره
سلمي:بس
سليم:مبسش بس بقا اهدي تعالي نشرب حاجه علي ما معاد الطياره تيجي وسلمي راحت معاه وعماله تدعي أن تيا توصل وأخيرا جه معاد الطياره وسليم واقف أدامها ومحتار يخش ولا يستني وسلمي واقفه والدموع هتنزل خلاص ومره واحده سمعوا صوت من وراهم بيقول سليييييييييييم سلييييييييببببم وسليم عمال يقول أن دى تهيئات وسلمي بصت وفرحت جدا وصرخت وقالت سليم وسليم بص وراه شافها جايه جري ودموعها سبقاها وشعرها طاير وراها وقمر اوي وسليم جري وحضنوا بعض جامد جداااااا وسلمي واقفه عماله تتنطط مالفرحه ومبصوته اوي اوي وسليم مبصوت وحس أن روحه اتردتله اخيرا وهي استكانت فحضنه وحست بالأمان وبعد شويه بعدوا
سليم:اخيرا 
تيا:كنت محتاجه وقت 
سليم:بحبك 
تيا:وانا 
وقطع لحظتهم صوت اخر انذار للركاب وسليم بص لتيا ومش عاوز يمشي 
تيا'هستناك ست شهور متتاخرش
سليم:حاضر 
وحضنها وحضن سلمي وركب الطياره والطياره طارت وسلمي وتيا واقفين حضنين بعض 
سلمي:شكرا 
تيا:شكرا ليكي لان لو مكنتش شفته كان ممكن اموت 
سلمي:اخوات
تيا:اخوات وحدوا بعضهم ومشيوا راحوا لسيلا وحكولها اللي حصل وهي فرحت واتنططوا كلهم مالفرحه وبدؤا يقررو تجهيزات اللي هيعملوها الخطوبه والفرح ويختاروا سوي ويهزرو وسلمي باتت معاهم وهي مبصوته والصبح سلمي وتيا راحوا الشركه وسيلا أعدت مع البنات 
هند:انسه تيا في مشكله كبيره
تيا:مشكله ايه يا هند في ايه
هند:الصفقه بتاعت شركه العسيلي خسرت واحنا المفروض ندفع الشرط الجزائي اللي هو ١٠٠٠٠٠٠٠٠٠جنيه 
تيا:اللي خسرها 
هند:,المفروض اننا كنا نبدأ بني من اسبوع بها مستر هلال دخل المستشفي وحضرتك مجتيش الا تلت مرات وكان لازم مستر هلال يشرف عالبني وهما حاليا مضايقين وعوزنا ندفع الشرط الجزائي
تيا:هيا مده البنا اد ايه
هند:المفروض اسبوعين وعدي اسبوع
تيا:هاتي ارقامهم
هند:حاضر وهند أداها ارقام الشركا وكلمتهم وحكتلهم الظروف اللي الشركه مرت بيها ووعدتهم انها فاسبوع هتلحق تخلص وهما مع الحاحها وافقوا 
تيا:هند هاني كل العمال حالا
وهند جمعت العمال وتيا بدأت كلام:طبعا كلكم عارفين ظروف مستر هلال وأنه فالمستشفي ولسه مفاقش والمفروض كنا نبدأ بني من اسبوع ودلوقتي بعد إلحاح عالشركا ادامنا اسبوع واحد بس نبني فيه 
كبير العمال:ده بكل المقاييس مستحيل 
تيا:ارجوكوا حاولوا لو خسرناها الشركه هتخسر كتير جدا وممكن تتقفل وزى مانتوا عارفين الشركه فاتحه بيوت ناس كتير حاولوا هنضاعف مده الشغل وهو اسبوع ووعد هدي الشركه كلها اسبوع راحه بس نقف مع بعض
كلهم:تمم وبدؤا مرحله البني وضاعفوا مده الشغل لدرجه انهم اشتغلوا ٢٤ ساعه وكانوا بيداموا وتيا وسلمي معاهم دايما وسيلا مع البنات دايما وعدي الاسبوع وخلصوا فعلا والعمال علي اخر الاسبوع كانوا ماتوا مالتعب والشركا اتفاجئوا أنهم قدروا يخلصوا بس فرحوا والصفقه نجحت والشرطه كسبت كتير جدا وتيا فعلا أدت العمال كلهم اجازه اسبوع زى ما وعدتهم وادتهم مكافأه ماليه كبيره علي تعبهم وهي فأول اسبوع الاجازه راحت هي وسلمي وسيلا والبنات لهلال المستشفي 
الدكتور:هي عدي مرحله الخطر بس المفروض كان يفوق من تلت ايام بس مفاقش
تيا:يعني ايه 
الدكتور:مطلوب منكم تعدوا جنبوا وتكلموه يمكن يستجيب 
تيا:أنا هدخل الاول
الدكتور:تمام 
وتيا دخلت والباقي اعد بره يدعي 
تيا اول ما شافت اخوها دموعها خانتها وعيطط وبدأت تكلمه:هلال فوق بقا انت بقالك كتير نايم اختك عوزاك محتاجاك اوي عوزه اقولك حجات كتير اوى احنا اخوات مش لازم نسيب بعض احنا وعدنا بعضنا نخلينا طول العمر سوي وانت ليه خبيت عني حكايه عمو ها تعرف أنه خطفني وبعت رجاله يغتصبوني ودموعها ذادت اختك اللي محافظ عليها العمر كله كانت هتخسر شرفها اصحي بقا ارجع أنا من غيرك ولا حاجه والنبي اصحي اصحي عشان خاطري انت ابويا واخويا وحبيبي اصحي بقا عشان خاطري اصحي 
الدكتور:المفروض تتكلمي مش تعيطي كده غلط 
تيا طلعت وهي حرفيا منهاره وسيلا وسلمي والبنات جريوا عليها حضنوها وهدوها وخدوها عالبيت وهي مالتعب نامت وسيلا نيمت البنات واعدت مع سلمي (سلمي من يوم ما اخوها سافر بايته معاهم وهي حكت لأهلها كل حاجه وهما وافقوا)
سلمي:بجد تيا عانت كتير اوي 
سيلا:فعلا هما كانوا اسعد عيله فعلا ومبصوتين اوي أوي من ساعه اهلها ما اتوفوا والمشاكل وراهم وهي عانت كتير بس هلال كان بيصبر عليا دايما ومكنش بيحكيلها اي مشاكل عشان ماتتعبش وهي ماحستش بغياب أهلها لان هلال كان معوضها جداااا بس دلوقتي هو مش موجود وهي عرفت كل حاجه فتعبت هي مش كويسه هي اللي بتبان قويه ادامنا بس الحقيقه هي مدمره ومش هتفوق الااما هلال يصحي 
سلمي بما انها عندها قوه ملاحظه جدااا لاحظت أن سيلا بتحب هلال لأنها بتحكي وعينيها بتلمع لما تذكر اسمه :هو انتي في حاجه بينك وبين هلال
سيلا بكسوف:حاجه ايه 
سلمي:متخبيش عليه ولا احنا مش اخوات وأصحاب وانا متأمنش 
سيلا:لاء ابدا والله انا حبيتك جدااا والله بس الموضوع محرج سيكا😂
سلمي:قولي. بقا 
سيلا:الحقيقه انا بحب هلال من زمان جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا بس هو بيعتبرني أخته مش اكتر وانا معنديش الجرأه أقوله اني بحبك اهو اخ وصديق بدل ما اخسره خالص 
سلمي سرحت منها وبتفكر ازاى تجمعهم لبعض 
سيلا:روحتي فين 
سلمي:ها لا مروحتش متقلقيش اكيد ربنا هيجمعموا علي خير 
سيلا:يارب تعالي ننام يلا 
سلمي:يلا ودخلوا ناموا والصبح كلهم صحيوا  وتيا قالتلهم هروح المستشفى لوحدي متجوش وبعد مناقشات كتير وافقوا وتيا وصلت ودخلت لاخوها واعدت تكلم معاه وفجأه






                       الفصل الحادي عشر من هنا 

تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة