
رواية حبيبي فالجيش الفصل السابع عشر 17 بقلم مياده خاطر
جريوا لقو تيا كانت ورا شجره وفرع كبير واقع عليها ووشها كله دم وقاطعه النفس
مراد:لااااااااااااا تياااااااااااا
الظابط:شيلوها بسرعه
والاسعاف شالتها وجريوا عالمستشفي بالتلاته الخاطف كان عنده ارتاج فالمخ بس سيطروا عليه وهو فالعنايه وفغيبوبه وهلال كان عنده ضلعين مكسورين وهما رجعوهم مكانهم و فاق أما تيا بسبب الفرع اللي وقع عليها رجليها الاتنين كانوا مكسورين ودخلت فغيبوبه
الدكتور :اسف بس الانسه تيا مستحيل تفوق دلوقتي الا بعد ٦شهور عالاقل واحتمال يكون في شلل لان الفرع كان ضخم وهو أثر علي العمود الفقري والدماغ وده سبب كافي لست شهور غيبوبه واحنا هنحاول نديها ادويه عشان لو في شلل تخف
مراد:انت انت بتقول ايه😳😳😳
الظابط:يعني مفيش حل أنها تفوق ففتره أقل
الدكتور:دي تبقي معجزه من ربنا
مراد اعد يعيط لان تيا من زمان متربيه معاه وهو مربيها وكان بيحبها جدااااااااااا
سيلا اتصلت علي فون تيا تشوفها ولقته مغلق ورنت علي هلال مغلق ومعهاش رقم مراد فرنت علي فون تغريد وغرام (معاهم فون صغير بيلعبوا بيه وفيه خط عشان تيا تطمن عليهم علطول )
سيلا:الو الو تغريد تيا وهلال مش بيردوا لسه
تغريد:عملوا حادثه 🥺🥺🥺
سيلا:نعم بتقولي ايه😳😳
تغريد:احنا فالمستشفي مع عمو مراد بس هو سايبنا مع ممرضه صاحبته واحنا منعرفش اخواننا مالهم
سيلا:و و و هما عملوا حادثه ازاى
تغريد حكتلها عن خطفهم الاول وخطف تيا وكل اللي حصل لحد مالاسعاف شالتهم
سيلا:ينهار ابيض كل ده ومحدش قالي حاجه
تغريد:معرفش
سيلا:طب ادي الفون للمرضه
الممرضه:الو
سيلا؛لوسمحتي المستشفي اسمها ايه
الممرضه:*********
سيلا:تمام شكرا وقفلت وجريت عالمستشفي واول ما وصلت شافت مراد وهو منهار
سيلا:انت مراد
مراد هز دماغه وهو بيعيط
سيلا:طب طب هما عاملين ايه
مراد وهو بيعيط:هلال كويس كان عنده ضلعين بس مكسورين وتيا تيا ومقدرش يقول وزاد فالعياط وهي خافت لتكون ماتت
سيلا:تيا تيا جرالها ايه زعقت تيا جرالها ايه قول
الدكتور من وراها:للاسف ،،،،،،،وحكالها
سيلا:😳😳😳😳😳😳😳😳😳
سيلا:أن اانن انت انت بتقول ايه انت انت واغمي عليها وشالوها واول مافاقت أعدت تصوت وتقول تيا وجم جري ادوها مهدئ ونامت تاني وهلال لأنها كانت فالاوضه جنبه سمع صوت سيلا ونادي للمرض
الممرض:نعم حضرتك
هلال:اللي جنبي بتصوت ليه
الممرض:بعيد عنك صاحبتها ،،،،،،،،،،،،،وحكاله حاله تيا وهو ميعرفش أن هلال اخوها
هلال:انت بتقول ايه
الممرض:اه والله زي ما بقولك كده
هلال:وصحبتها دي اسمها ايه
الممرض:معرفش والله
هلال:طب اسألي والنبي شوفلي بسرعه
الممرض:طب حاضر وراح وجه قاله تيا الحسيني
هلال:😳😳😳😳😳😳😳😳
هلال:انت بتكلم جد
الممرض:ايوا انت تعرفها
هلال:دي اختي تيا تيا تيا واغمي عليه راخر
(ايه العيله اللي بيغمي عليهم كل شويه دول😁😁😁) وبعد اسبوع بالظبط
سلمي عرفت الخبر جت جري وبقت زعلانه جداااا وراحت لهلال أعدت جنبه أما صحي كان اعد باصص قدامه ومش بيكلم
سلمي:هلال ازيك
هلال:لا رد
سلمي:طيب بص بقا انت لما دخلت فغيبوبه تيا معملتش زيك كده لاء كانت ادها ووفقت بين الشغل والبيت واخواتها وانت مش زيك كده اعد سايب اخواته الصغيرين مع بن عمه شويه وصاحبه أخته شويه والممرضين شويه مش حرام ها مش حرام اللي انت عامله ده ملوش لازمه لازم تجمد وتدعي ربنا يقومهالك بالسلامه وتنتبه لشغلك وأخواتك حرام عليك يا هلال
هلال:بصلها وكأنه كان تايه بيدور علي حاجه ولقاها
سلمي:ايوا يا هلال لازم تفوق لازم وفعلا سمع كلامها نجري بالاحداث بعد شهرين
هلال خف خالص وبقا يتابع شغله وأخواته ويجي لتيا يوميا يعد جنبها وهي فملكوت تاني خالص وسيلا مش بتقوم من جنبها حتي امير بقا يجي يعد جنبها وبيمشي اول ما هلال يجي وسلمي واخده بالها معاه من الشركه كويس جدااا وبتروح تعمل اكل وتروق البيت وكده وبتهتم بالبنات وطبعا أهلها عارفين كل ده ومشجعينها انها بتساعده ومبصوتين ببنتهم وسليم ميعرفش حاجه لانه من اخر مره كلم فيها تيا قفل تليفونه خالص ومبقاش يفتحه وبعد تلت شهور من نفس الحال سليم جه لان الست شهور بتوعه خلصوا واول مانزل ماامطار راح علي بيت أهله وسأل علي سلمي أهله قالوله أنها فالكليه فدخل اوضته وغير وفتح فونه اكتشف ان اخته رانه عليه فوق ١٠٠ مره ورسائل كتير قرأ الرسائل واتصدم لما شاف انها باعته حاله تيا الصحيه وهو أنصدم وجري علي أهله وزعقلهم أنهم مقالولهوش وعرفوا منه عنوان المستشفي وراح هناك ولقا سيلا وامير جنبها وهو دخل جري علي تيا وبص عليها ورجع لورا لما شاف شكلها والمحاليل وكل التوصيلات والأجهزة اللي متوصلين بيها واعد عالارض وانقهر امير بص لسيلا بمعني مين ده سيلا وهي بتهمسله ده صاحب هلال وبيحب تيا أو المفروض بيحبها امير ملهمش اوي بس مهمتمش وراح لسليم وطبطب عليه وقاله اوم ياصاحبي اوم هي بقالها خمس شهور كده وفاضل شهر وتصحي انشاء الله قوم ادعيلها وهي تقوم بالسلامه
سليم:انت مين
امير:أنا امير خطيب سيلا
سليم:اه مبروك
امير:الله يبارك فيك قوم بقا
سليم:أنا لازم امشي
سيلا:ليه
سليم:الحقيقه انا جيت اطمن عليها بس
سيلا باستغراب:هو انت بجد مش بتحبها
سليم:أنا كنت فاكر كده بس انا عايش علي ذكري كارما ومنستهاش
سيلا:هلال كان عنده حق امشي
سليم مردش عليها ومشي وهو بحال غير الحال وقلبه واجعه اوي اوي هو حبها فعلا فالخمش شهور اللي فاتوا اقتنع أنه بيحب تيا ونسي كارما خالص وحبها جدااا بس حب تيا مش كارما بس هو أضعف من أنه يقول كده لانه مش قادر يكلم أو يبرر وهو طالع قابل هلال
هلال:سليم انت جيت امته
سليم مردش عليه وكمل طريقه
هلال مشي وراه:استني هنا في ايه
سليم بصله واترمي فحضن صاحبه ودموعه نزلت غصب عنه هلال سنده عليه وخده العربيه ومشي وسليم اعد وبيدمع فصمت وخده عالبحر ونزلوا وسليم راح أعد عالبحر وبص قدامه وهلال اعد جنبه وبص الفراغ زيه وبعد ساعه
هلال:مش هتحكي
سليم:انا حبتها
هلال:حبيت مين
سليم:تيا
هلال:تاني يا سليم
سليم:لاء بجد المره دي حبيتها فعلا أنا متأكد
هلال:وبعد ما تعشمها ترجع وتفتكر انك شايفها كارما
سليم:لاء والله بجد
هلال:وده ازاى انشاء الله
سليم:من اخر مره تيا كلمتني فيها غرقت نفسي فالشغل عشان مفكرش بس هي مراحتش من تفكيري واقتنعت تماما أن أنا بحب تيا مش كارما وده حقيقي وعشت علي حبها الخمس شهور دول وكنت مستني اللحظه اللي اجي فيها اشوفها واطلبها منك بس اتفاجئ انها مغمي عليها من خمس شهور وحالتها خطيره
هلال:هتقوم بالسلامه بإذن الله اختي قويه وانا عارفها
سليم:اديني نص الصبر اللي عندك دول
هلال:انا شايف حالتها دي من خمس شهور واتعودت عليها وربنا هداني ومنزل عليه الصبر وبشوفها كل يوم وبدعيلها وكمان اختك نصحتني نصيحه حلوه ومشيت بيها
سليم:اختي🤨🤨🤨🤨
هلال:اه قالتلي ،،،،،،،،،وقال اللي سلمي قالتهوله يوم ما جاتله المستشفي
سليم:هههه اختي دي يااااااه ده كبرت وبقت تنصح اهه
هلال:المهم فوق واجمد كده لازم تبقي قوي لانك هتبقي عريس
سليم:عريس🤨
هلال:اه مش هتجوز تيا
سليم:انت انت انت بتكلم جد😍😍😍😍
هلال:اه مدام بتحبها بجد يبقي هتجوزها
سليم حضنه جامد وحس أن الأمل رجعله وخده وجري عالمستشفي واول ما وصلوا اتفاجئوا ب