
رواية دواء قلبي الفصل الرابع 4
بقلم أسماء إبراهيم
سيب ايدي يا حيوان..انتَ كنت عايزني اعيش مع واحد مريض زايك..كفايا لحد كده سبع سنين استحملت مرضك وقرفك و كل يوم في مستشفى شكل..
خالد اتعصب...ضربها بالقلم اخرجي برا البيت يلا مشفش وشك تانـ.....ااااه
حوريه بصريخ..باااباااا
ملك جريت علي خالد.. رغم من انها لسه شايفه وعارفه بس حست بخوف عليه.. خالد فوق انتَ مش بترد ليه رد عليا.. سمحت لي دموعها تنزل.. جات الاسعاف اخدته وملك وقفه مكانه مسكت ايد حوريه عشان تقويها مهما كان هي طفله..
حوريه بنتي حبيبتي..
حوريه بخوف.. ابعدي عني انا بكرهك انتِ السبب في الا بابا فيه...سيبنا في حالنا بقاا.. طنط ملك خدي عند بابا.. هو هيبقا كويس صح هو قال مش هيسبني..
نزلت في مستواها ومسحت دموعها حوريه حبيبتي بابا هيبقا كويس متخفيش احنا هنصلي وندعي سواء لبابا ربنا يشفيه.. فجأه لقيت الا بتمسك ايدي..
استني عندك انتِ مين عشان تخدي بنتي وتمشي..
ملك..انا مين انا ابقا مرات خالد..و اتفضلي اخرجي برا بيتي..
ملك اخدت حوريه ومشيت..
مامت حوريه..(سلمي) كانت وقفه هتولع بعد الا سمعته..
********
في المستشفي..
محمود كان وقف خايف علي ابنه..خايف يروح ما بين ايده..
وصلت ملك ومعاها حوريه..عمي خالد اخباره اي..
محمود..لسه يا بنتي الدكتور جوه..
ملك من رغم انها خايفه عليه لكان قوة قلبها عشان حوريه الطفله و محمود ولده..ان شاءالله هيبقا كويس متقلقش..
محمود..يارب يا بنتي ياارب..
بعد شويه وقت خرج الدكتور..
ملك..طمني يا دكتور اخباره اي..
الدكتور..الحمدلله جات سليمه المرادي..بس لو حصل حاجه تاني انا مش مسئول..
محمود.. تمام يا دكتور شكرا..نقدر نشوفه..
الدكتور..اه تقدر بس هو غايب عن الواعي هيفوق بعد 24ساعه..
محمود..تمام يا دكتور
ملك..طب يا عم خد حوريه وروح ارتاح انت تعبان وانا هبات معاه..
محمود..مينفعش يا بنتي..
ملك..لا عشان خاطري وخاطر خالد و هو كده كده هيفوق الصبح..
محمود..طب خلي بالك من نفسك ومنه..
ملك..في عيني يا عم متقلقش..حوريه حبيبتي هتروحي مع جدو دلوقتي والصبح يبقي تعالي معاه..
حوريه..حاضر..
مشيوا هما الاتنين..و ملك دخلت الاوضه..كل القوه الا ظهرت بيها اختفت اول لما شافته وشافت الاجهزه الا حواله..قربت منه..شكلك حلوه وانت نايم عارف كان نفسي في عيله زايك..باباك بيخاف عليك اووي..وقالت بدموع..وبيحبك اووي..عندك بنوته زاي القمر..يلا يا بطل انت قدها و هتقدر تتجاوز الوجع دا..وملك هنا يعني مش هسيبك..نامت من غير ما تحس نامت وهي مسكة أريده.كأنها تطمنه انها جنبه..
تاني يوم فاق خالد..بص لقاها مسكة ايده ابتسم..وبصلها بحب..وملس على شعرها.. ملك..ملك قومي..
ملك..امممم سبني شوية بس..
خالد بضحك..ملك قومي أحنا في المستشفى..
ملك بصدمة.. مستشفى..اه خالد..خالد انت كويس فيك حاجة اجيب الدكتور..
خالد..اهدي مفيش حاجة..بس أه نادي الدكتور عشان عايز اخرج من هناا
ملك.. تخرج ااي.. انت لسه تعبان..
خالد..لا أنا كويس..روحي نادي الدكتور..
ملك..حاضر..
بعد شوية جه الدكتور..
بقيت كويس يا بطل اهوو..
خالد..اقدر اخرج..
الدكتور..زهقت مننا ولا أي..
خالد..ما انت عارف انتي بكره المستشقيات..
الدكتور..على العموم هكتبلك علي خروج بس اهم حاجة الراحة..
ملك..متغلقيش. يا دكتور هكون جنبه..هتصل على عمي اقوله ان اهنا هنمشي..
ملك خرجت..الدكتور.. واضح ان مرتك بتحبك يا استاذ خالد..
خالد..ابتسم بحب..اممممم..
*********
حورية بفرحة وهي بتجري علي الباب..بابي حبيبي...وحضنته جامد..
خالد.. حبيبت بابي..عامله أي..
حورية.. زعلانة منك خالص ..
خالدامممم.. وحبيبتي زعلانه ليه..
حورية..عشان خضتني عليك أنا وطنط ملك..
ملك..خلاص بقى يا حورية..بابي تعبان دلوقتي..يبقى يتعاقب بعدين..
محمود...حمدلله على سلامتك يا حبيبي..
خالد..الله يسلمك يا بابا..
محمود..يلا يا ملك خدي خالد يرتاح على ما الغداء يجهز..
ملك.. يلا..
*********
انت لازم تتصرف وتجبلي بنتي..
*حاضر بس دا هتكلف كتيييير..
سلمي بحقد...هدفعلك كل اللى انت عاوزه بس بنتي تجيلي فاهم..
*فاهم..
سلمي ابتسمت بشر..هاا يبقى يوريني هيرجع بنته ازاي..
*********
ملك..خد الدواء ونام دلوقتى..لفت عشان تمشي مسك ايدها..
خالد بنظرة كلها حب.. شكراً
ملك بابتسامة ...مفيش شكر..في راحة وبس ويلا اسمع الكلام..
خالد ابتسم ونام..خرجت ملك وجالها تلفون..وفي نفس اللحظة خالد قام من السرير..كان هيقولها حاجة..
ملك ردت..أي يا حبيبي..لا متزعلش حقك عليا أنا خلاص هجيلك بكرة و نتقابل..يلا باي..ولفت عشان تمشي...خالد..
يتبع...