
رواية دواء قلبي الفصل الثاني 2
بقلم أسماء إبراهيم
محمود..طب يا بنتي انا هساعدك بس بشرط..
ملك بخوف..شرط اي..
محمود..تتجوزي ابني...
ملك..ااااي
محمود..بُصي هسيبك تفكري لحد ما اخلص شغل انتِ هتفضلي هنا فالمكتب تمام..
ملك بصتله..تمام..
سبني وخرج وانا مش عارفه اتصرف ازاي ولا اعمل اي اوفق ولا لا..طب منا لو رفضت هنام فالشارع..ولو رضيت مش عارفه اي هيحصلي..محمود بيه شكله طيب بس يا ترا ابنه زيه ولا اي حكيته ده كمان..قومت صليت ركعتين يمكن اطمن..عده الوقت والشغل خلص..
محمود..ها قرارك اي..
ملك..موفقه..
محمود..متأكده من رأيك..
ملك..اه..بس عايزه اسال عن حاجه..
محمود..اختارتك انتِ ليه..مش كده..
ملك..اه..
محمود.بُصي يا بنتي انا ابني حصلت معاه مشكله زمن..وده اتسببله في مرض القلب ابني قلبه ضعيف محتاج حد يكون جنبه ويهتم بيه..وانا شوفت انك طيبه وبنت ناس عشان كده قولتلك..بس القرار يرجعلك..
ملك بدموع..انا موفقه يا محمود بيه..
محمود..علي بركه الله..يلا بينا..
خرجت معاها وصلنا عند بيت..لاده مش بيت دا قصر من الطراز القديم حاجه كده فخمه..انبهارت بجمالها..وانا وقفه في الجنينه لحد ما محمود بيه يجي..سمعت حد بيزعق جامد من جوه..
استني عندك انتِ مين..
ملك بتوتر..ا.ااا.. انا ملك..
الشخص بجمود..ايوه يعني مين ملك..اوعي تكوني حرميه..انطقي دخلتي هنا ازاي..
انا خفت من نبرة صوته..عيط جامد..بس محمود بيه جهه واخده ومشي..ادخلي جوه لحد ما اجي..
دخلت وقعدت فتره طويله..وفجأه سمعت صوتهم عالي..بس مهتمتش..عده حوالي ساعه وانا لوحدي..
محمود..المأذون علي وصول جهزي نفسك..
ملك..حاضر..
جات الخدامه اخدتني الاوضه..الاوضه كبيير جداً دا قد بيتنا هو انا هعيش هنااا في المكان القمر ده..لقيت فستان لونه اوف وايت..بس شكله تحفه خطف قلبي خطف..
لبست وجهزت..نزلت ولا كأني ملكه..لقيت كل الا قاعد بصلي انا اتوترت شويه..بس لقيت عريس الغفله جاي عليا..مسكني من ايدي..وهمس في ودني...
انتِ الا جيتي برجلك لحد هناا انا هوريكي النجوم في عز الضهر يا قطه..
اتصدمت وخفت...شدني من ايدي جامد وقالي...ابتسمي الناس بتبص علينا..ضحكت ضحكه ممزوج بدموع..
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير..
الجمله دي اتقالت وانا قلبي دق جامد..قرب مني وقالي بنبره حاده..
نورتي جحيمي..
محمود.. يلاا يا خالد خد مراتك واطلع..
اطلع فين لا بالله خلوني هناا انا عياله وبرجع في كلامي
طلعنا ودخلت عوضته كانت جميلة بشكل يهبل بصراحه تقريبًا هي اجمل عوضه في القصر دا
رزع الباب ..جامد وقرب مني كنت برجع وراء وهو يقرب لحد ما وصلت ااخر الحيطة انفسهم كانت قريبة من بعض دقات قلبها اتعالى من الخوف...
خالد... وافقتي عليا لييه.
أنا بتوتر... عشان عشان ااااا..
عشان الفلوس صح كلكم صنف واحد بيحب الفلوووس..
أنا بدموع.. لااا أنا وافقت عشااان باباك طلب مني كده
دفعلك كم وانا هديكي كل الفلوس واكترر..
كان بيتكلم بعصبيه..خفت ليحصل حاجة واكون أنا السبب
ط..طب ممكن تهدا عشان خاطري وانا هفهمك كل حاجه
اتعصب اكتر وقال... اطلعي بره برااااااااه ..كلكم صنف واحد كلكم كذابيين ..ابعدي عني وطلعي.. أنا مش عايز حد هنا..شدني من ايدي جامد وخرجني..ورزع الباب جامد..
أنا بدموع..ياااربي أنا عملت أي لكل ده.... فجاة لقيت حد بيطبطب على كتفي ..لفيت وشي لقيت طفله صغيره سنه سبعة سنين..ذي القمر..قربت مني و مسحت دموعي..
الطفلة..مش تعيطي تاني..
ملك.. أنا مش بعيط..دي حاجة دخلت عيني..
الطفلة...معليش هو زعقلك..
بصتلها وقلت ...لا عادي ..انتِ اسمك أي..
الطفلة..حورية..وانتِ..
ملك.. اسم على مُسمه...أنا ملك..انتِ اخت الكائن الل
ى جوه ده..
حورية..تؤتؤ ...بنته
ملك بصدمة ...اااااي
يتبع....