
رواية شعاع الأمل الفصل الرابع 4
بقلم رحمه ايمن
*اي ده عيزني
_غريبه مقليش...؟
* استني هبعتلو ونشوف
_ هتبعتيله اي
*"بصوت مرتفع " تمام اقبلك بكره في مطعم **** الساعه 7 وهبعتلك العنون في مسج
_ بجد هتروحي
* عيزا اشوف حبيب اختي يسطا
_ متقوليش حبيب!! هو واحد صاحبي
* يسلام قول والله
_ هاله انتي برده
* استني اما اشوف براڤيلو كده ممكن نلقي صوره
_ "بلهفه " شوفي شوفي
* واحد صحبي اه منا عرفه
_ بطلي غلاسه
* ينهار اسود ول صوره اي يبني مالك
_ مفيش صور خلاص
* لاء في لمامته باباه صحبه انما لي لاء
_ مهزق وربنا
* يحببتي هو مهزق عشان تعرف عليكي اصلا
_ حسه بالاهانه سيكا
* طب تعالي يختي اما نشوف هنلبس اي بكره
____________________
في المطعم....
*اتاخر من اولها
_ هيجي هيجي متقليلش
* انا بردو الي قلقانه...."يدخل شب من باب المطعم " اهو جه تقرييا بس تخين شويه
_ لاء مش هو
* واي الي عرفك حضنتيه يسطا ول اي
_ لاء يا هبله رحته بتعرفني ديما جه ول لاء بشمها من عند الباب
*"بتصقيف " كنت بحسب انك اتهورت يا جااامد
_ انتي عرفه انك متربتيش صح....اهو جه...
« يدخل مازن ببدله سوداء وساعه سوداء بمشيه ساحره»
«بلهفه» اسف جدا عزرا سمحوني بجد الشغل اخرني انهرده
*«بهمس في ودن شمس» احييييه
_ اي يا بت
... في حاجه
_ لاء بكلم اختي متركزش
اه انا مازن اتشرفت بيكي جدا
*ها اه وانا هاله اختها الكبيره
اه منا عارف بتحكيلي عنك كتير وبتحبك اوي
* وانا كمان بحبها اوي
بتوتر احم هروح الحمام شويه
* تمام خد رحتك
"يقوم بذاهب خطوتين ويقوم برجوع مجددا"
_ اي حلو انطقي شعره اكرت ول عادي طويل صح طويل ول اقصر مني عينه...اي رئيك في لونها حلو...اتكلمي
ههههههههه
!!!! لاء بقي
* البسي
احم هو انا طويل والله اه جدا يعني انتي جيه لعند اقل من كتفي كده يا قوزعه...عيني لونها رمادي لماما وشعري اسود صحابي بقولو انو هو ناعم وحلو يعني وابيض شويه مش كتير وقمر علي راي امي ول عشان العزال مثلا..
_.......
انا رياح الحمام ها وبلاش صوت عالي تاني احسنلك
* ههههه بجد هموت
_ اين نفسي انا لا ارني
* احييه عجمال اي ده بجد
_«بخجل حلو»
* فورتييييكاااا
_ متتلمي يا قذره في اي
* يا بختك يسطا
_ "بغرور" كنت متاكده انو حلو اصلا
احم احم انا جيت لو عيزين تقولو حاجه
* لاء خلاص تعالي
مش هنطلب اكل ول اي
__________________
حسبي الميه
_ تمام
حركي ايدك يمين شويه ايوا بس
_خلاص لقاته
هههه يا طفله «يقوم بمسح وجهاها»
_ بس يلا طفله في راسك
« اختها تراقب في صمت وابتسامه»
براحه اتحركي يمين ايوا دي...ودي كمان اهي خلاص
* كان يوم جميل انهرده
فرصه سعيده اوي اني تعرفت عليكي«بقوم باعطائها ورقه»
*بستغراب الشرف ليا ..طيب يلا يا شمس « تقوم بفتح الورقه»
" ممكن تبقي تكلميني بليل عيزا اقلك حاجه "
*«تقوم بتحريك وجهها بالموافقه»
_ فرحت اوي انهرده
* وانا كمان
_ نفسي اشوفه قوي
* هو قمر الصراحه يستاهل يتشاف
_ حسه انك قليله الادب سيكا
* سيكات كتشييير اووي
_______________«بليل»
* كنت عيزني في اي
الصراحه انا بحبها اوي وعيزها منك وكده بس عيزا اخليها تيجي تشوف اهلي وكده فبطلب ازنك يعني
* عرفه انك بتحبها وشكرا شكرا علي كل حاجه رجعت تضحك من جديد بسببك بس...
بس اي
* هتستحمل..ده مش اسبوع شهر سنه ده ممكن يكون عمر بحالو مش هتقدر
انا اكيد هقدر انا مش عايز حاجه غيرها بحسها مسئوله مني من غير اي حاجه وبجد انا هقف جمبها وهصونها وعمري في حياتي ما هزعلها ابدا وهحميها واذا حصل حاجه مني يبقي انا مستهلش حتي ضفرها
* مش عرفه اقلك اي انا موفقه اكيد موفقه بس هيه تفكيرها صعب جدا مش هتوافق عشانك انت
سبيها عليه انا هحاول مره وتنين وتلاته عرفه انها مش عيزا تكون عبء عليه بس بجد انا عبء علي اي حد من غيرها وعيزها تكون علي اسمي عشان اكون في صحيح
* لاء تستاهل الكلام القمر الي بتقولو ده عليك انت راجل بجد وعمري ما هنسي كلمك ده ومعاك في اي حاجه
هخدها بعد تلات تيام تشوف العيله
* تمام
______________________
_مازن ونبي ارجع
باقي نص ساعه ونوصل وبتقولي ارجع
_ ونبي يا مازن ارجع اهلك اي بس
عيزا اوريهم شمسي اي مينفعش
_ طب مش كده طيب
«يقوم بامساك يدها» متقلقيش طول منا جمبك
_ بتوتر ربنا يستر بجد
« احساس مخيف اوي انك تكون خايف من كلام الناس خايف تتجمع فيقولي يا عيني دي مبتشوفش خايف تقعد في مكان يقولو كلام جارح بتتعب زياده انا كشمس مبحبش الخلطه عشان بشوف ناس زي دي كتير خايفه اهلك يطلعو كده خايفه اهلك يجرحوني يا مازن خايفه اخسرك»
الام..اهلا بابني الي مبيسالش
انا موجود اهو يا ست الكل
الام...اي الجمال ده بس اي الحلوه دي كلها مين يولاه
دي شمس « يقوم بتشوير علي عينه لكي تفهم»
الام..« تنظر له ك فكره» عملت الي في دماغك بردو
« ينظر لها وبصوت هامس» هفهمك بعدان
الام....اهلا يا بنتي اتفضلي
_ شكرا يا طنط مكنتش اعرف اني جايه غير انهرده
فجبت دول بس
الام « تنظر علي الارض تجد الكثير من الهدايه والفاكهه» لي بس كده يا بنتي تعبتي نفسك
_ لاء مفيش حاجه انتي زي ولدتي بردو
تعالي يا شمس اوصلك الصاله خدي بالك...
بعد فتره..... من سكوت
_ ممكن اقلك حاجه
الام...اتفضلي
_ ريحه القرص تجنن مامتي كانت بتعملهم زيك كده وتحط عليها سمسم وكان بردو في الخريف كده قريب الشتا
الام...ههه تسلمي يا حببتي دقيقه هجبلك تدوقي
_ اممم روووعه بجد كنت بعمله بس اختي بقي هيه الي بقات تعملها دلوقتي
الاب...«يكح» ام حاسس بتعب يا سميره ممكن حاجه....اي ده اي الجمال ده كلو بس
_ ههه تسلم يا عمو بجد
انت بتعاكس البنت قدامي
الاب...عامل اي يا لميض افندي
بخير بخير
الاب « يعطس» لاء مش قادر
_ مازن
اممم
_ افتح شنطتي
ازاي مفهمتش !!
_ افتح بس شنطتي
« يقوم بفتحها» وبعدان
في جرعه للبرد عندك بحطها ديما للضطرار اديها لعمو
الاب.. لأي يا بنتي التعب ده
_ لاء يا عمو مفيش حاجه
لو تهتمي بيه كده زي ما بتهتمي بيهم ياااه
_ اسكت يلا
خلاص طيب
الاب...قوم نعمل شاي ونتكلم شويه
طيب هروح مع بابا شويه
_ تمام
خدي بالك والشنطه اهو جمبك التلفون جمبك ومفتوح عشان اختك والمايه قدامك اهي
_ حاضر
لو عوزتي...
_ مازن يلا من هنا
«بعد خروجه»
الام....اول مره يهتم بحد كده
_ منا عرفه
الام...فرحانه اكيد
_ لاء قلقانه...قلقانه وخايفه
الام.....
مش هتوكلونا ول اي يا جدعان لتفهمنا بخله ول حاجه
_ مفيش حد بخيل زيك
كده دحنا مخلصين فلوسنا علي الاكل يا طفسه
_ مش هشتمك تدري ليش لانك ما كذبت والله
«يضحكون جميعا»
علي االمنضده
الام...ههههه وبعد كده قالو انت فكرني هسمحك بعد ده كلو ونزل عليه بالخرطوم وده جبله قاعد يضحك
_ لاء بجد فظيع ههه
اي رئيكو في الفضايح ها عجباكي طفولتي المشرده ها
_ كنت باد بوي وسفروته
الاب....وكان قوزعه
لاء بجد كفايه فضاايح هعيط
« يضحكوون»
بعد الاكل.....
_ تسلم ايدك الاكل حلو اوي
الام...والله يا قلبي انتي الي حلوه تسلميلي ول الكلب ده فتح نفسي في مره علي اكل
اناااا
وعلطول تعبني كده
انااا
و....
صحيح من لقي اغرابه نسا اصحابه يا ولايه
الام...كده بوظت المثل
_ هههه ربنا يخليكو البعض والله يا طنط ظلماه ده بحبك اوي
قلللها قللها
الام...دقيقه هعمل شاي
.......بعد ساعه
يلا بقي عشان الطريق طويل
_تمام يلا
الام...خليكو قاعدين شويه
كفايه يا حجه مشبعتيش رط وعجن علي الناس
_ مش نميمه وغايبه يعني
تؤتؤ رط وعجن
الام...لاء وبخبز كمان تحب اوريك يا روح امك
بنهزر يا ماما مالك قفوشه كده لي
_ هههه خرجني يا مازن وارجع تاني سلم عليهم وخد راحتك
بس.......
_ هتسندني ول امشي لوحدي
خلاص يلا
______________________
حلو انها جت منها لاني صراحه عيزكو في موضوع الصراحه
الام والاب....
هو الصراحه عايز...
الام والاب.. موفقين
بجد!« بضحكه» بتكلمو بجد
الام... مش هلقي بنت احلي منها بضحكتها بجمالها كانت من احلي السعات الي قعتها مع حد من زمان انا مطلش بنت زيها اصلا احترام وزوق وادب مش هعوز حاجه تانيه
يعني مشكله انها... خلاص
الام... خلاص
الاب... مينفعش نبعد عن حد يبني وهو عنده بلاء وهو في امتحان صعب حاجه حصلت مش بايديها قوه ايمانها واحساسها بالامان من تاني دي اهم حاجه خليك جمبها واحنا هندعمك في اي قرار تخده
بجد مش عارف اقلكو اي هتو حضن هاتو
_____________________
_علفكره اهلك عسلات اوي
حبوكي اوي علفكره وماما جبتلك قرص ابقي كليها
_ هههه حببتي طنط دي
حماتك قصدك
_.......
« يقوم بتوقيف السياره»
_مازن انت وقفت لي...مازن انت فتحت باب العربيه لي مازن
انزلي
_ في اي..لسه نص ساعه تقريبا علي البيت
اي رئيك
_الله في هوا وشيئ اشبه بالاستضافه صح
صح
_ بضحكه.. واو تحفه
شمس انا بحبك
_؟!!!
والله العظيم بحبك ممكن تكوني جزء من حياتي ممكن تجوزيني يا شمس
_مازن انت تقريبا شربت حاجه واحنا مشين يلا نروح
شمس مبهزرش
_مازن بقي انت عارف الي فيها مقدرش اعمل كده مقدرش اظلمك معايه..اقلك علي حاجه انا ماشيه
«تقوم بتحرك فيمسك يدها ويقربها له ويمسك زراعها»
اولا مش هتعرفي تمشي لوحدك
ثانيا يا شمس مش هسيبك عيزك تكوني معايه... في حياتي عيزك جمبي الي يشوفك جمبي تقولي بكل جرئه جوزي عيز اشوفك وانتي صحيه عيز اقف معاكي...انا بحبك سمعه
_ وانا كمان بحبك
شمس... بجد...
_بدموع مش هضحك علي نفسي انا بيك ول حاجه اتعوت عليك وعلي وجودك حوليا وجمبي يا مازن حولت اقاوم كتير بس معرفتش والله العظيم عمري ما هلقي زيك في حياتي تاني عيزا اكمل جمبك ومعاك وهحاول علي قد مقدر اعوضك كل الي فات
طب احضنها دي ول اعمل اي
_هههه....مازن هو مممكن
اي
« تقوم بوضع يدها علي وجهه»
_ بضحكه خجوله...ههه ليك دقن خفيفه
ههه اه
_وحوجبك تقيله..وعينك عينك باين عليها انها جميله وبوقك صغير وجميل ههه
«يقوم بتقبيل كف يدها»
_ بخضه... انت اهبل ياض
هههه اسف والله ما قدرت
_مازن انت حيوان اوي
طيب يلا قدامي بدل ما اعمل حاجه تاني يلا
« اتخطبنا....اه ولله اتخطبنا وفرحنا بعد 6 شهور اه مشفتوش بالبدله اه مشوفتش شكل فستاني عليه ول ملامح دبلتي بس حسات بضحكته بهزاره وبفرحته حسات اني في عالم تاني معاه..شوفت فرحت اختي ودموعها الي كانت مفروض دموع فرحه اه كانت حفله صغيره وعائليه بس بدنيا وما فيها كفايه وجودو جمبي... قلي كلمه عمري ما طلعها من قلبي قالي شوفي بعيني وكل حاجه هتكون كويسه... بحبه... بحبه لانه قدر يخليني كده ويعلقني بيه... قدر يخليني عايشه»
_هاله ركزي معايه
* اي يا زفته ورايا ورق ومشغوله
_ عيزا اعمل العمليه
* نعممم!
.........
: مااازن عندي ليك خبر روووعه...المنحه جت يا مازن هنسافر «يقوم باحتضانه»
انت بتقول اي...
يتبع.......