رواية الخيانه والانتقام الفصل العاشر 10 بقلم يارا محمد


رواية الخيانه والانتقام الفصل العاشر 10
بقلم يارا محمد 



اهدي كل حاجه هتبقي تمام ؛ عمي هيخرج منها وهيبات ف بيته النهاردة ممكن تهدي علشان نعرف نفكر .

ريم بانهيار 

اهدي مش هعرف اهدي أنا ماينفعش اتخيل حياتي من غير ابويا وبعدين دي تهمه تؤدي لاعدام ، وانا مش هسمح بده وبعدين وهران اخد ابني و بتقولي اهدي .

رابي 

ايوة اهدي لأن الأمور مش بتتحل كده ؛  بوعدك أني هرجع عمي وابنك لحضنك بس ممكن تثقي فيا .

ريم بعدم وعي 

بس أنا مش هعرف اثق فيكم ، مش يمكن انتوا اللي عملتوا كده ف ابويا .

رابي بعصبيه انتي بتقولي ايه انتي واعيه للي بتقوليه احنا مش ممكن نعمل ف حد من دمنا كده .

ريم 

لا اكيد انتوا وهمتوه انكم مسامحينه وجبتونا لإسبانيا علشان تثبته حسن نيتكم ، وانتوا اساسا مدبرين ليه مصيبه ؛  يعني ليه البوليس قبض عليه النهاردة اتضح انكم غدرتم بيه .

رابي

مش هرد ع اتهامك ده دلوقتي ، واحنا مش ممكن نعمل كده انا هبلغ جدي باللي حصل وانتي اتصلي بالمحامي.

رابي بلغهم باللي حصل والكسندر اخد طيارة خاصه وراح ليهم ؛  هو و وادي وريم راحت لابوها ف النيابه  ومعاها المحامي .

ريم 

حبيبي انت كويس حد عملك حاجه .

سفيان بتعب 

لا متخافيش أنا كويس المهم ، خلي بالك من غيث وانا المحامي هيشوف شغله .

ريم ببكاء 

وهران اخد ابني بعد ما اخدوك  ، ملحقتش افوق من صدمتك جم ظباط وقالوا إن وهران رفع عليا  ؛ قضيه ضم حضانه وقال إني حرمته من ابنه .

سفيان بصدمه

ازاي ده مينفعش ده غير قانوني متخافيش أنا وابنك هيرجع ، ما دام معاكي رابي ثقي فيه .

ريم 

اثق فيه ازاي وانا شاكه ، أن هما السبب ف انك هنا  دي مش يمكن جدي مش سامحك .

سفيان بعصبيه 

ريم اياكي تفكري كده تاني ابويا مش كان عنده نيه أنه يغدر بيا ده اكيد الشخص اللي اتفق عامر معاه  ؛ و وادي جه يحذرني منه اياكي تفكري بالشكل ده  ،رابي معاكي أنا واثق فيه انتي كمان ثقي فيه ممكن .

ريم 
حاضر هثق فيه ، بس اوعدني تخلي بالك من نفسك و هنعرف اللي عمل كده فيك.

بعد اسبوع سفيان كان لسه محبوس ؛  وريم كانت منهارة ورابي بيطمنها ولسوء حظها أن جلسه ضم الحضانه كانت بدأت .

ف المحكمه كانت قاعدة وجنبها رابي ماسك أيدها بيحاول يطمنها ، وهي مرعوبه وصل عامر وقعد ف مكان تاني وبصلها وهي مرعوبه وكان مبتسم ع خوفها ؛  دخل وهران وغيث معاه واول لما شاف أمه جري عليها .

غيث بخوف

ماما الحقيني الراجل الوحش ده  ، عايز ياخدك مني وكل ما اطلبك كان بيحبسني أنا عايز امشي معاكي .

ريم بدموع 

اهدي حبيبي هتروح معايا  ؛ وكل حاجه هتبقي تمام ماشي ثق فيا .

رابي بابتسامه

مش تخاف يا بطل انت قوي وهتروح معانا .

ريم راحت ل وهران واتكلمت .

ريم بغضب 

اللي عملته ده مش قانوني  ؛ مفيش حاجه تخليك تاخد ابني مني هو ف حضانتي انت فاهم .

وهران بغضب منها 

بس انتي حرمتيني منه مشيتي فجاه من غير خبر و خلتيني اخسر كل حاجه ، وحرمتيني من ابني بس هحسرك عليه فاهمه ؛ وبتحدي مش هسيبه ليكي انتي حرمتيني منه وانا هندمك  .

ريم بثبات 

انت مش ليك حق ف ده،  الحضانه ليا والقانون ف صفي انت فاهم .

وهران 

انتي هنتيني ف اليوم هجرتيني فيه ، وخليتي ابوكي طلقنا بالعافية وانا لسه باقي عليكي بس انتي ادتيني قلم ف اليوم ده ؛  وانا هرده ليكي الضعف و هخليكي تندمي ع اليوم اللي اتجوزتيني فيه .

ريم بقلق وخوف 

انت بتتكلم عن ايه؟

وهران بثقه 

هاخد ابني منك وهخليه ينسي انك أمه ، وهكره فيكي لغايه ما يصدق  ده فعلا.

ريم 

و ازاي هتعمل ده ابني مستحيل يصدقك .

وهران

 هتعرفي دلوقتي وهندمك ع منعك من حقي اني اعرف بيه كل المده دي ،   وهدعي انك مش امينه ع ده و هقدم ادله وورق تثبت ده   .

رابي بغضب 

تراجع عن اللي بتعمله  ،علشان انت اللي هتندم بعدين لو نفذت خطتك .

وهران بغيرة خفيه .

مين ده وبصفته ايه يتكلم عن موضوع مش يخصه .

رابي 

لا يخصني كل اللي يخص ريم يخصني ومش هسمحلك تقرب منها فاهم .

ريم 

انت  مش هتعرف تعمل ده وهثبت للكل  ؛ اني اكتر واحدة امينه علي ابني وانتوا اللي ناس مؤذيه .

وهران بابتسامه خبيثه 

هنشوف اللعبه لسه هتبدا .

 القاضي دخل وقعد وبص ل وهران بعد ما نادي ع قضيته .

القاضي 

سيد وهران انت ليه عايز حضانه ابنك ، برغم أنه هو حاليا وقانونا ف حضانه والدته .

وهران بثقه 

لانها غير امينه وغير مؤهله نفسيا يا حضرة القاضي هي بتعاني من ازمات  ،وغيرة كده ابوها تاجر سلاح هل ينفع أأمن ع ابني معاهم .

القاضي 

معاك دليل ع كلامك ده .

محامي وهران قدم كل الادله اللي تثبت ده ولأنهم ادله مزورة  ،المحامي حرص أنهم يبانوا حقيقيين باقصي درجه القاضي بص ف الورق .

القاضي 

الحكم بعد المزاوله 

بعد ساعه القاضي دخل وقعد ع كرسيه 

وقف القاضي في قاعة المحكمة، عينيه تنظران لوهران وطليقته. "بعد ما شفت التقارير النفسيه اللي اتقدمت عنك، يا مدام، ، حكمت المحكمة بحضانة الطفل لصالح الأب."

اتصدمت ريم  ودموعها نزلت على خدها. "إزاي؟ ده ظلم!" صرخت.

"التقارير النفسيه أثبتت إنك مش مؤهلة نفسيا لرعاية الطفل" قال القاضي بجمود. "والأب هو الأحق بحضانته."

وهران حس بالانتصار، وابتسم بفرحة. "أخيرًا، ابني هيكون معايا" أنا هعرفك ازاي تحرميني منه.

"بس ده مش عدل" قالت ريم بانهيار. "أنا أمينة على ابني، وهعمل كل حاجة عشان أثبت ده."

"الحكم نهائي" قال القاضي. "والأب هو المسؤول عن الطفل من دلوقتي."

القاضي مشي وريم كانت بتبكي وعامر كان شايفها و اتشفي فيها و ف نفسه دلوقتي جه وقت الصدمه التانيه .

خرجت من القاعه ورابي معاها ومش كانت قادرة تصلب طولها و بتبص ع ابنها وهو بيروح منها  وجه محامي ابوها .

المحامي 

مدام ريم انتي كنتي فين ف مصيبه حصلت .

ريم بخضه 

خير قلقتني ابويا جراله حاجه .

المحامي 

ف قضيه جديدة اتحركت ضد والدك والتهمه مش اتجار وبس دي اتجار وتهريب .

ريم اتصدمت ورابي مش مصدق أنه ده يحصل واتكلم.

رابي 

مش المفروض جلسته بعد اسبوعين ايه اللي خلاهم يحكموا فيها دلوقتي .

المحامي 

ف شخص ورا اللي حصل واللي خلاه القاضي يكون ف جلسه النهاردة .

ريم كانت بتسمعهم وهي مصدومه وكان الأرض انشقت من تحت رجليها معقول تخسر الاتنين ف يوم واحد .

فجاه وقعت ع الأرض مغمي عليها ورابي صرخ باسمها و وهران انتبه لاسمها.

رابي بخوف 

ريم ردي عليا فوقي ارجوكي .

وهران جري عليها بخوف وكان هيلمسها بس ايد رابي منعته.

رابي بغضب وتهديد

ايدك مش تعتمد عليها ولا تلمسها والا هكسرها فاهم مش نفذت اللي انت عايزة غور من هنا .

وهران 

وبصفتك ايه بتكلمني كده اه .

رابي بهمس غاضب وتوعد

بنت عمي ومراتي وانا هندمك ع اللي عملته انت و ابوك انت فاهم .

نتر أيده بقوة وشال ريم وقال للمحامي يتصل بالاسعاف و ساب وهران ف صدمه من اللي سمعه .

أما عامر اتصل عليه وبلغه.

عامر بكره وتشفي

اللي خططنا ليه حصل وهي دلوقتي بتعاني واغمي عليها و الدور ع سفيان لما يموت .

المجهول قفل معاه وضحك بخبث وشر كبير .



تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة