رواية انقذنى من الجحيم
الفصل الثالث عشر 13
بقلم فرح القصاص
فهد: بتقولي ايييه ازاي.... طب انا جي ع طول
ليال بقلق: في ايه يفهد قلقتني
فهد: ميرا بتقول ان ريان تعبان اوي وعنده سخنيه جامده
ليال بخوف: والله طب يله بسرعه
عدنان: ها عملتي ايه
ميرا: كله تمام وهو جي دلوقتي
عدنان: برافو عليكي انا كنت واثق انك هتقدري علي المهمه دي
ميرا بغرور: دي حاجه لسه التقيل جي
عدنان: طب سلام عشان ورايا شغل وبقي اتصلي قوليلي عملتي ايه
ميرا: تمام
دوريه: يعني برضو مصممه
ليلي: ايوا يماما انا عايزه اشتغل واعتمد علي نفسي
محمد: خلاص يدوريه يعني هي درست واتخرجت وتعبت عشان تقعد في البيت
دوريه: مش القصد والله بس انا قلبي مش مطمن خايفه عليها
ليلي بتقبلها من ايدها ومن رأسها
ليلي: يحبيبتي انا كبرت دلوقتي و هعرف اخد بالي من نفسي ولا انتي مش واثقه من تربيتك
دوريه: لا طبعا مش قصدي كدا
ليلي: يبقا اوثقي فيا
دوريه: طب هي شركه ايه
ليلي: شركة س.....
قاطعهم فهد
فهد: فين ريان
دوريه: اهدي بس خد نفس الاول وبعدين جيتو بدري ليه
ليلي بتنظر لي ليال بمعني ايه الحصل
فهد بنرفزه: فيين رياان الاول
محمد بعصبيه: وطي صوتك وانت بتتكلم
دوريه: فوق مع اللي سمها وقبل متكلم طلع وسبها
دوريه: في ي ليال فهد مالو متعصب كدا ليه
ليال: ميرا اتصلت وقالتلو ان ريان تعبان اوي وعنده سخنيه.. لحظه هو انتو ازاي مش عارفين
ليلي: احنا كلنا كنا تحت ليه مقلتلناش حاجه
ليال بعصبيه: انا فهمت ليه وطلعت وراهم
فهد: ريان حبيبي انت كويس
ريان بيكح جامد
ميرا بتمثيل عياط: اهو علي الحاله دي من ساعت مامشيت
فهد: طب متصلتيش ليه من بدري
ميرا: مرتضتش ازعجو
فهد بياخد نفس عميق: تمام بس هو معندوش سخنيه
ميرا: منا حطتلو كمدات لحد ما الحراره نزلت
فهد: امم
ريان: بابا
فهد: نعم يحبيبي
ريان: فكرتك مشيت تاني زي ما عملت اول مره
فهد بإبتسامة: انا مش همشي واسيبك تاني ابدا ابدا انت دلوقتي قطعه من روحي
ريان بفرحه: بجد ي بابا
فهد بيحضنه:بجد يحبيب بابا
ليال كانت واقفه من بعيد عند الباب ودموع كانت علي خدها مع ابتسامه
ميرا لحظتها وهي واقفه و بتروح تحضن فهد
ميرا بدموع مزيفه: انا كنت خايفه اوي علي ريان
فهد: ريان قوي ومش هيستسلم بسهوله دي صح
ريان: اه انا قوي
فهد بيضحك: ايوا يحبيبي
ميرا: احنا بجد احلي عيله مش كدا يفهد
ليال بتغير وبتتعصب لمه حضنته و بتروح تشدها بقوه وتبعدها عنو
ليال: مين قلك احلي عيله بس لا ده انتو عيله مثاليه كمان
فهد: ليا....
ليال بتقطعو
ليال: فهد سبنا لوحدينا حبه اتكلم مع ميرا شويه اسبقني انت علي غرفتنا
فهد بيسبهم وبيمشي
ميرا بستفزاز: اووف بوظتلكو سهرتكو مش كدا بجد بعتزر من كل قلبي سمحيني
ليال بتضحك: حركاتك دي تعميلها مع فهد مع اي حد من العيله بس مش عليا انا
ميرا: حلو اوي يعني فيا ابطل تمثيل واتكلم بطبعتي مع حد ف البيت ده
ليال: امم.. مبدأيا كدا انتي هنا مجرد ضيفه ها ضييييفههه اما انا هنا بنت البيت ده وكمان مرات فهد يعني مرات ابنهم كمان المعني من البقولو انك تلتزمي حدودك وتتعملي علي الاساس ده اللي هو ايه وبتقولها بإبتسامة ميستفزه ضييفهه
ميرا بتجز علي سنانها وبتهز رجليها وبتتكلم بعصبيه: انجزي قصدك ايه
ليال بغيره: القصد انك تعبدي عن فهد اذن واضحه ولو فكرتي تقربي من فهد تاني مجرد تفكير حتي هتشوفي مني حجات مش هتعجبك
ميرا: يعني بتهدتدني
ليال: تؤ تؤ مش تهديد دا تحزيييرررر
ليال: اه نسيت قبل ما امشي انا وثقه انك مش مرات وانك الطفل دا مش ابن فهد وهفضل وراكي لحد مكشفك قدام فهد و العيله كلها ده وعد مني ليكي وبتسبها وتمشي
ميرا بتتوتر جدا وبتعرق وبتتصل بعدنان تحكيله
ليال: فهد.. فهههد
ليال بستغراب: هو راح فين ده.. انا قولتله يسبقني علي الغرفه عمره ما بيسمع كلامي ابدا
فهد بيخرج من الحمام وعاري الصدر ولفف فوطه حولين خصرو وبينشف شعرو
ليال بتلف: انت كنت في... اععععااااا وبتحط ايدها علي عنيها
فهد بيخضه: في ايه انا متجوز طفله ومجنونه في نفس الوقت
ليال ومزالت حطه ايدها علي عينها : انت قليل الادب
فهد بدون فهم: انا عملت حاجه؟
ليال: انت ازاي تطلع كدا وانت ومش لابس حاجه
فهد: انا في اوضتي وانتي مراتي فين المشكله برضو مش فاهم
ليال بعصبيه: اوف انت..وبتسكت
فهد بيفهم انا مكسوفه
فهد بيقر'ب منها وبيسند ايدو علي الحيطه
ليال بتحس بأنفاسه قريبه منها
ليال: فهد روح البس يله عايزه افتح عيني
فهد: طب متفتحي
ليال: لا لمه تلبس الاول وبعدين انا حاسه انك قريب مني ليه
فهد بيشيل ايدها بيلاقيها مغمضه
ليال بزعل طفولي: يلا يفهد بقا عايزه انام
فهد بينظر لشفا'يفها بتشو"ق
ليال: انت سكت ليه؟
فهد بيقر"ب منها اويي وبيقبلها قبله بسيطه ثم يقبلها بعمق
ليال بتفتح عنيها بصدمه