رواية عشقتها رغم صمتها الفصل السادس والثلاثون 36 بقلم حبيبه


 رواية عشقتها رغم صمتها 

الفصل السادس والثلاثون 36

بقلم حبيبه


اسيا ببكاء وهي تضرب قلبها : اصحي اصحي يابت انتي بتحلمي بتحلمي يااسيا هههههههه اوعي تكوني فكرتي ان يجي يوم وتتحبي ذي بقيت البنات انتي خرسه هههههههه لا وكمان مغتصبه يعني شرفك اللي المفروض يبقى ملك واحد بس هههههههه ضاع ضاع يااسيا لأ وكمان جاتلك الجراءه وتبصي للي حن عليكي وعاملك ذي اخته لا لاء يااسيا لأ اصحي من حلمك الخيالي عيشي الواقع يابنتي فوقي بقى على الاقل احفظي الحاجه الوحيدة اللي ليكي احفظي كرامتك دول فتحولك بيتهم وحبوكي ذي بنتهم وادوكي ثقتهم تقومي نخونيها كده لأ يااسيا لاء لازم احط حدود لازم لازم...... 


ثم توضأت ودعت ربها واخذت تستغفر  وذهبت للنوم 

ذهب جميع ابطالنا للنوم استعدادآ ليوم جديد 


الساعه 10الصبح 

زينب: بت ياورد انتي ياذفته 

ورد بنوم: بصي يازوزو ارقصي كده ياوليه مش كده اعملي كده ياوزه


زينب: هي مين دي اللي ترقص يابنت الكلب


ورد بنوم: ايوه ايوه براڤوا يازوزو ارقصي كده هز ياوز هههههههه 


زينب وهي بترمي عليها مايه: مين اللي تهز يابنت الجزم قومي يابت 


ورد بخضه: ايه ايه في ايه البيت وقع اجري ياسعديه 


زينب: وقع صف سنانك ياعجل البحر انتي قومي ياذفته 


ورد: حرام عليكي والله حرام يازينب عاوزه انااااااام 


زينب: نامت عليكي حيطه قومي ياذفته اتأخرتي على شغلك 


ورد: اعاااااااااااااا وسيباني كل ده ياختييييي اخس عليكي ياوزه اخسي اوعي ياوزه اوعي 


زينب وهي تضرب كف على كف: مخلفه جاموسه يلا اما اروح اكمل شغل 


ورد: ماشي يازينب ماااشي ربنا علي القوي 


زينب: صحيح يابت احمد هايوصلك هو جاي دلوقتي 


ورد: نننعم وده بمناسبة ايه انشاء الله 

زينب: بمناسبة انه خطيبك ياعنيا يلا يابت اخلصي 


ورد: هوووف صبرني ياربي حااااضر 


ارتدت ورد دريس اخضر يزينه حزام جملي وطرحه وجزمه بلون الحزام  وتحضرت لتأدية فرضها ونظرت فى المراءه.وتذكرت اسيا وزينه...... 


ورد في سرها: اممممممم وليه لأ دا حتى انا بصلي وعارفه ديني كويس وكمان دا ستره.وكمان جمال عن الشعر.


دخلت عليها امها.... 

زينب: خلصتي ولا لسه يابت انتي اتأخرتي يانيله واحمد مستنيكي بره.مالك يابت بتبصي في المرايه كده ليه يابنت المجانين .... 


ورد: بقولك ايه ياوزه بفكر البس الحجاب 

عجبني اوي لما شوفته على اسيا وزينه شكله جميل جداً ايه رايك هايبقى حلو فيا 


زينب: بصي ياحبيبتي انا عمري ماجبرتك على حاجه ربيتك على انك تاخدي قراراتك وتتحمليها علشان كده سيبتك واديتك وقتك تاخدي الخطوه دي لوحدك اللي اقدر اقولهولك 

ان زمان ذهبت امراءه للرسول (صل الله عليه وسلم) وقالتله يارسول الله كيف اخرج عن ديني 

فقال لها الرسول اخرجي شعره واحده من راءسك ويراها رجل فتخرجين عن دينك. 


وبرضوا ياحبيبتي هاسيبك تاخدي الخطوه دي لوحدك... 


ورد: ربنا يخليكي ليا ياحبي ومايحرمنيش منك ابدا يارب ياقلبي 


زينب: ولا يحرمني منك ياحبيبتي يلا بقى علشان الواد خلل بره 


ورد: هههههههه ماشي هاصلي واخرج

استيقظت اسيا من نومها وتذكرت امس فنزلت منها دمعه... 

اسيا: لأ اهدي كده واجمدي لازم تعامليه ذي اخوكي واضحكي بلاش ضحكتك تتمحي طول ماربنا جنبك.

قامت اسيا واخذت حمامها وارتدت ثيابها وهي عباره عن چيبه زرقاء طويله  وقميص ابيض وطرحه باللون الازرق وحذاء ابيض وادت فرضها ودعت ربها ونزلت 


زينه: حسام حبيبي روحي فينك يابني 

اكيد نايم اما اروح اشوفه. 

حساااااااااا......... 

صدمت زينه بشده فوجدته بااحضان صديقتها الحبيبه... 


استيقظت زينه من نومها وهي تصرخ 


زينه ببكاء:(لا اله الا انت سبحانك إني كنت من الظالمين لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين) 

ياربي ياربي انا تعبت ريحني يارب من الكابوس ده مش قادره استحمل كل يوم بشوف نفس الكابوس انا بكرهه بكرهه 

ثم اخذت حمامها وارتدت ثيابها وهي عباره عن دريس من اللون الابيض مليئ بالورود الزرقاء وحذاء ازرق وطرحه زرقاء 

وادت فرضها ونزلت 


انتهت ورد من صلاتها وقررت الاتصال بعلي 

ورد: زمان الواد علي نايم اما ارخم عليه 


امسكت هاتفها واتصلت بيه


كان علي مستيقظ ويرتدي ثيابه ليذهب لعمله.... ثم سمع هاتفه يرن وجدها ورد... 

علي باابتسامه: ياصباح الجبنه الكيري علي اللي معذبه تفكيري. 


ورد: صباح الخير يامنيل علي عينك 


علي: عبو شكلك جاموسه صحيح ابت


ورد: هههههههه اخجلتني 


علي: عاوزه ايه يابت علي الصبح اخلصي 


ورد: عاوزه حمص الشام

علي: حم ايه ياعمر 


ورد: تؤتؤ اهدى ياعلي اهدى يابابا مش كده 

علي: ورد اصتبحي يابت 


ورد: لاء بجد ياعلي نفسي اكل حمص والنبي ياعلي ياعسل. 


علي بخبث: طب ماتخلي خطيبك يجبهولك ياختي اشمعنا انا 

ورد: خطيب مين ياعم انت صلى على النبي في قلبك.... 

عاوز الصراحه هو محترم وكويس بس انا مش قادره احس اتجاه بااي حاجه قلبي مقفول اتجاه مش ببقى براحتى ومش بحب اخرج معاه ذيك..

وبعدين انت برتاح معاه مش عارفه ليه يمكن علشان انت صديقي القريب والوحيد وانت فاهمني يالولو ياحبيبي ياعسل 


علي:صديقي ماشي ياختي ماشي المهم عاوزه تطفحي امتى 


ورد:بص انابكره اجازه شو رأيك وهات البت زينه واسيا معايا علشان عاوزاهم .....


علي:ماشي ياقمري غوري بقى عندي شغل واتأخرت..


ورد:هههههههه يلا سلام


استيقظ يونس من نومه حزين.. 

يونس: ليه وافقتي ليييييه غبيه غبيه غبيه يارب  فوضت امري اليك يالله يسرلي حالي ياميسر 


توضاء يونس وادى فرضه وارتدى ثيابه وهي عباره عن 

بدله من اللون الكحلي وحذاءها المناسب ووضع برفانه ونظارته وخرج. 


نزل يونس وكان الجميع علي طاولة الطعام من اجل الفطار..... 


يونس: صباحكم ورد 

وقبل راءس امه


زينه: صباح العسل علي الناس العسل اش اش اش ايه القمر اللي بيصبح علينا ده اه لو ماكنتش اختك كنت اكرشيت عليك يامز انت 


يونس وهو ينظر لاسيا: اتلمي يابت علي الصبح 


زينه: خلاص ياعم سكتنا 

يونس: صباح الخير يااسيا عامله ايه النهارده 


نظرت له اسيا وابتسمت له وهزت راءسها علي انها بخير. 


ياسمين بمياعه: صباح الخير يابيبي 

يونس بحاجب مرفوع: نعم هو مين ده اللي بيبك انا اسمي يونس المياصه دي ماليش فيها اتظبطي ياحجه كده علي الصبح..... 


وضعت زينه يدها علي فمها لمنع ضحكتها. 

ياسمين: حا حاضر  


سعاد: اقعدي ياهبله واتكتمي كتك نيله فى هبلك


جلس يونس فى مكانه ولم يزيح نظره عن تلك التي تتناول طعامها بهدوء وتتجاهله تمامآ 


ياسر: ياصباح المهلبيه عليكم ياناس ياعسليه 


سعاد: صباح العسل ياحبيبي تعال افطر 


جلس ياسر بجانب اسيا


ياسر: صباح الجمال ياسوسو اخبارك ايه 


يونس: هي مين دي اللي سوسو لامؤخذه 


ياسر: اسيا 


يونس بغضب: افندم 

ياسر: ايه يايونس مالك هو انا غلطت في حاجه ولا ايه  


امال: صحيح يايونس مالك في ايه ياحبيبي دا بيصبح عادي. 


نظرت اسيا لياسر وابتسمت له هزت على  انها بخير.. 

يونس بغيظ: مافيش ياماما مااافيش 

مش يلا يااسيا علشان اتاخرنا ولا ايه. 


نظرت اسيا لزينه... 


زينه: احم ماتخلي اسيا النهارده في البيت يايونس هي حابه تفضل في البيت... 


يونس: ط......... 

ياسر بتسرع: حلو وانا مافيش ورايا حاجه اقعد معاكي نتسلى شويه 

يونس: لا مش هاينفع انا محتاجها النهارده في الشركه 


تمسكت اسيا بيد زينه اكتر ونظرت ليونس وهزت راءسها بلاء. 

يونس بحزن ممزوج بالغضب: بس انا محتاجك 


تمسكت اسيا بيد زينه اكتر واكتر.... 


يونس بحزن: تمام اللي يريحك 

ماما كان في حفله لصديق ليا تحبي تيجي 


امال: لاء ياحبيبي انا مش حمل حفلات خلاص راحت عليا 

خد ياسمين 


يونس بغيظ وهو يجز علي اسنانه: بس ممكن تكون مش حابه ولا حاجه 

ياسمين بلهفه: لأ لأ لأ حابه طبعآ هاجي اكيد 


زينه: انا ياابيه هاجي  والنبي والنبي انا والبت اسيا... 


يونس وهو ينظر لاسيا باابتسامه: خلاص يازينه تمام هاخلص شغلي بدري وهاجي اخدك انتي واسيا وياسمين تكونوا جاهزين علي الساعه 8تمام 


زينه: تمام ياابيه هاخلص مشواري وارجع البيت علي طول عشان اقعد مع سوسو 


يونس: ليه راحه فين 

زينه: هاودي لوحه المعرض بسرعه واجي 


يونس: لأ خدي اسيا معاكي خلصي مشوارك وارجعي ومش هاتسوقي لوحدك انا هابعت معاكي واحد من البادي جارد يسوق وعلشان يحميكم تمام 


زينه: خلاص تمام 


يونس وهو يقبل راءس امه: يلا ياحبيبتي سلام انا 

ونظر لاسيا بغضب وتوعد: سلااااام 


          الفصل السابع والثلاثون من هنا 


تعليقات