واية عشقتها رغم صمتها الفصل الثاني والاربعون 42 بقلم حبيبه


 رواية عشقتها رغم صمتها

الفصل الثاني والاربعون 42

بقلم حبيبه


وصلت جميله لمنزلها. 

جميله: يابشررررررررر انا جييييييييت 


ريم اختها: كل ده ياهانم بره البيت دي مواعيد دي. 


جميله وهي تضمها: اسفه ياروح قلبي انا ياخلاثي حبيبي عسليه ياناس... انا القمر اللي يتاكل ده اختي. 


ريم: اه ياختي كلي بعقلي حلاوه كلي علشان مسألش جبتيلي ايه. 


جميله: ههههه يالمضه بس خدي ياستي 


ريم: هييييييي شيكولاته قلبي ياجوجو يلا وطي اما ابوسك قبل ماانام 


جميله: ههههه حاضر يااوزعه 

ريم: انا مش اوزعه انتي اللي طويله ياختي. 


جميله: يلا ابت من هنا يلا  ... صحيح فين ماما 


ريم وهي تأكل الشيكولاتة: كانت مستنياكي وكانت بتنان علي الكرسي فاانا خليتها نامت وانا قعدت استناكي. 


جميله: حبيبتي العاقله اللي بتفكر ياناس ربنايخليكي ليا ياروحي انتي وماما ويحميكم ليا يارب......... 

يلا بقى ياقمري خشي نامي علشان تعبتي وانا كمان هنا..... 

ريم: حاضر تصبحي علي خير 


تنهدت جميله: يارب قويني وساعدني الاقي شغلانه كويسه اشتغلها المره دي يارب يارب 


دخلت جميله توضأت وركعت لله تناجيه.

ومن غيره نذهب اليه دايما.(واذا سألك عبادي عني فأني قريب اجيب دعوت الداعي اذا دعاني


جميله: يارب يارب عيني يارب يارب مهما بعدت عنك انت كنت جنبي وحاميني وانا عصيتك وسترتني يارب سامحني مش هامشي فى الطريق ده تاني مهما يحصل يارب خليك جنبي والنبي.....


انتهت جميله من صلاتها وذهبت للنوم للاستعداد ليوم اخر لا يعلمه غير الله 

جاء الصباح على ابطالنا الحلوين... 


علي نايم في امان الله الا ان سمع هاتفه. 


علي بنوم: الوووووووو


ورد: عليييييييييييييي


قام علي مفزوع........ 


على: ايه ايه في ايه البيت وقع طفي النوم 


ورد: نعم ياروح امك انت لسه مخمود 


على بعد ان استوعب: في ايه يابنت الملبوسه حد يصحي حد كده ياذفته انتي ايه ياشيخه ماعندكيش اخوات بلاستك حسبي الله ونعم الوكيل فيكي ياورد يابنت ام ورد.... 


واكمل حديثه ببكاء مصطنع..........  


 اللهي اشوفك ذي ماانا عاوز يابعيده... 


ورد: بطل سهوكه ياض واخلص ياذفت. 


علي: عاوزه ايه يانيله انتي في ام ليلتك دي... 


ورد: انت نسيت ياض عاوزه اكل حمصصص


علي: خرمتي ودنييييي


ورد: طب اخلص ياعلي بقى.... 


علي: يابنتي حرام عليكي حرام والله الساعه لسه 9يابت كده كتير كتير كتير 


ورد: ننننعم 9بدريييي دا انا امي بتخلص شغل البيت وتجهز الفطار ولو جت 9كاان الضهر اذن عندها وانت تقولي بدري 


علي: وانا مال امي انا ذنبي ايه انا عاوز انااااام 


ورد: علي والنبي والنبي والنبي والنبي علشان عندي ليك مفاجأة حلوه عاوزه رايك فيها والنبي 


علي: امري لله عيوني حاضر ياستي.. ساعه واكون عندك..


ورد بسعاده ماشي يلا سلام ماتنساش صحيح هات معاك اسيا وزينه بليييييز... 

 

علي: حاضر غوري بقا

استيقظت اسيا من نومها.. 

توضأت وادت فرضها ودعت ربها ليكون فى عونها وعدم اضعافها. 


انتهت وقراءت وردها في القرءان واردت ثيابها وهي دريس وردي وحذائه وطرحته 

 ونزلت للاسفل. 


نزلت اسيا وكان جميع افراد العائله ومنهم يونس علي طاولة الطعام...... 

امال: اسو حبيبتي عامله ايه ياقلبي. 


زينه: عامله ايه النهارده يااسو طمنيني عليكي 


ابتسمت لهم اسيا بحب وفرحت ان لديها عائله تحبها هكذا.. 


امال: يلا ياحبيبتي اقعدي افطري بسرعه. 


ابتسم لها اسيا وهزت راءسها بالموافقه وذهبت لتجلس وكان مكانها امام الذي لم ينظر لها حتى... 


جلست اسيا والقط نظره له بحزن وجدته لا يعيرها اي اهتمام يأكل فقط. 

اكملت اسيا طعامها فى صمت.... 


سعاد: احم احم الا صحيح ياامال هو مش المفروض ميعاد خطوبه يونس وياسمين  قرب بقى ولا ايه... 


الا ان سمعت اسيا هذا وقعت من يدها من صدمتها..... 


نظر لها يونس وابتسم 

يونس فى سره: ولسه اصبري عليا مش انتي عاوزاني اخوكي وحيات امك لاوريكي هو مين ده اللي اخوكي ياختي استحملي بقى ياروح امك 


يونس: صحيح يااماما احنا طولنا شويه مش المفروض بقى نعمل الخطوبه ايه رأيك بعد يومين نعمل حفله كبيره ونعلن الخطوبه.اصل بصراحه كفايه كده وانا مش قادر ابعد عن ياسمينتي.. 


ياسمين بفرحه: بجد يابيبي 


يونس بخبث: بجد ياروح بيبك 


زينه برفعة حاجب: وده من امتى لامؤخذه هو انت يونس اخويا اللي اعرفه ولا انت حد تاني 

اقرصيني ابت اسيا... 


اسيا اسيا نظرت لها زينه وجدتها تمسك السكين بغيظ. 

زينه: اسو بت بت بت 


انتبهت اسيا ونظرت لها 


زينه: ايه يااما فينك بنادي بقالي ساعة 


ابتسمت اسيا بتوتر واكملت طعامها. 


يونس بتسالي وابتسام: دا انا هاظبطك ياجزمه 


علي: انا جييييت ياناااااس 


يونس: بطل صداع ياااض 


علي: ايه ده فطار وامولتي ومن غيري يانهار اسمررررر 


زينه: اسمر ياتافه كتك خيبه في لغتك. 


علي: بس ياحبيبتي خليكي في كوزك لما نعوزك 

اسوووو قلبي الملاك عامله ايه النهارده 


يونس بغيره وغضب: عليييييييي 


علي بفزع: ايه يابني مالك في ايه. 

يونس: اخلص يلا ورايا علي الشركه 


جلس علي علي كرسي الطاولة. 


علي: لأ انا جاي استلف منك اسو والبت الجاموسه زينه يخرجوا معايا علشان ورد عاوزاهم  .. 


يونس بغيره: لأ اسيا هاتيجي معايا محتاجها معايا. 


نظر له علي برفعة حاجب. 


يونس: قصدي في الشغل محتاجها في الشغل.. 


علي: خلاص بقى ياابو الانس علشان ورد بس هي قالت عاوزاهم ومصدعاني من الصبح يخربيتها البعيده وبعدين عندك السكرتيره القديمه  ... 


امال: خلاص بقى ياحبيبي بلاش تصدير كده وبعدين صحيح عندك السكرتيره القديمه خلي اسيا تخرج وتشم هوا  .... 


يونس بغيظ: ماشي ماشي تمام روحي يلا اسيبكم انا علشان الحق اوصل.... وتركهم وذهب وهو يكاد ينفجر من الغضب على تركه لاسيا 


علي: يلا بقى ياكتاكيت اخلصوووووووووووا 


زينه: اوف صداع يلا. 

يالا انا كده كده جاهزه واسو كمان....... 


وصلوا امام حارت ورد وانتظروها امام سيارته .... 


زينه: ها ياعم الحبيب البت نزلت ولا لاء دماغي اتحمرت من الشمس..... 


علي: اعمل ايه يعني ياذفته وبعدين دي مصحياني من النجمه الجزمه تقوم هي تأخرنا اللهي تنشكي ياورد. 


زينه: خلاص رن عليها يااذكى خلق الله 


علي: تصدقي صح 


زينه: طب رن ياموكوس رن..... 

رن علي مره واتنين وتلاته... 


علي: يووووه مش بتتزفت ترد الزفته دي ليه الله يحرقك ياورد دماغ امي اتأورت من الشمس... 


ثم وجد من تنادي عليه من خلفه.. 

علي وهو يلتف: طب كويس اهي جت..... 


علي بااستغراب: تحت امرك حضرتك في حاجه 


ورد: انا ورد ياض فى ايه.... 

علي بصدمه وصوت عالي: نننننننننعم و ايه. هي مين دي اللي ورد


          الفصل الثالث والاربعون من هنا 


تعليقات