رواية عشقتها رغم صمتها الفصل المئة والخامس وعشرون 125 بقلم حبيبه


 رواية عشقتها رغم صمتها

الفصل المئة والخامس وعشرون 125

بقلم حبيبه


يصل ياسر ومعه مريم.. 


مريم: ياسر 


ياسر: نعم ياروحي 


مريم: تفتكر اهلك هايتقبلوني


ياسر مقبل يدها: طبعاً ياقلبي وحتى لو رفضوكي مش مهم رائيهم كلهم ولا يهزني انتي كفايه عليا انتي امي واختي وصحبتي وبنتي الشقيه وكل ماليا بحبك يامريم بحبك يااطيب قلب شوفته في حياتي بحبك يااحن واجمل مريم بحبك ياروحي وروح قلبي 


مريم بحب وعيون عاشقه: وانا بحبك ياياسر ربنا يخليك ليا يارب وميحرمنيش منك ابدا 


ياسر: ولا يحرمني منك ياقلبي يلا بينا ندخل احسن ماارقعك بوسه دلوقتي ونتقفش اداب 


مريم: ههههههه لا وعلي ايه يلا بينا 

استغفر الله العظيم واتوب إليه

كانت مريم ترتدي فستان ازرق ضيق الصدر وينزل بأتساع يزينه حزام فضي وبعض الميكاب الهادئ وحجاب يناسبه

ممكن تكونوا بتسألوا ليه كل كلامها فستان واسع واسع 

انا قصدي اني اوضح ان الست بتحاول تلبس واسع بحيث ان جسمها مايظهرش في الفستان الواسع  بعكس الصق 


وصل ياسر ومريم للداخل 


مريم: واو بيت اهلك حلو اوي ياياسر 


ياسر: بس مليان حكاوي كتير


مريم: يعني ايه 


ياسر: ماتشغليش بالك ياقلبي بس عاوز اقولك ان الشقه اللي احنا فيها وجمعاني انا وانتي احلى واغلى واجمل من الف بيت ذي ده كفايه انك جنبي ومعايا 


مريم: انا جنبك ومعاك حتى لو هاتقعد في عشه بالنسىالي انا قصر مش مهم فضل ونعمه من عند ربنا... 


ياسر: ونعم بالله ياروحي يلا تعالي اعرفك بأمي

لا حول ولاقوة الابالله العلي العظيم واتوب اليه 

وصل ياسر ومريم وجدوا سعاد وامال يجلسون وسط بعض النساء راقيات المجتمع.. 


ياسر: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 


امال: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ياحبيبي فينك ياياسر مستخسر حتى تورينا وشك وتطمنا عليك.. 


ياسر: في الدنيا ياخالتي واديني اهو جيتلكم وجايبلك ملاك 


مريم: اذاي حضرتك 


سعاد: ومين ست الحسن والجمال  دي ان شاءلله... 


ياسر: مراتي


سعاد: نننعم مراتك 


امال: بس اهدي ياسعاد احنا وسط ناس


سعاد: انتي مش شايفه بيقول ايه  


امال: مش دلوقتي ياسعاد احنا وسط ناس نبقى نتحاسب في البيت لكن دلوقتي خلي اليوم يعدي على خير 


سعاد: ماشي اديني سكت وقفلت بوقي لما نشوف اخرتها 


امال: خير ان شاءلله روح انت ياياسر دلوقتي جنب يونس وعلي وعرف مراتك على بناتنا 

الف مبروك ياحبيبتي 


مريم: الله يبارك فيكي تسلمي يارب 


ياسر مقبل يدها عندآ في سعاد: تعالي ياقلبي اعرفك على البنات 


اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد 

ياسمين في سرها: محمد ايه اللي جابه هنا 


يونس: ايه مالك ياسمين تعرفيه ولا ايه 


ياسمين: ها  لا ماعرفوش


يونس: متاكده


ياسمين وعينيه لم تنزل من علي محمد: اه اه متاكده 


يونس: يعني مش ده محمد جوزك


#صدمه والجمت ياسمين وكأن جسدها توقف عن العمل نهائيآ ظلت تحاول النطق حتى اسطاعت 


ياسمين: ج ج. جو جوزي اذاي لأ طبعاً 


يونس: ياسمين بلاش كدب انا مش هاعمل حاجه بالعكس انا هاسعادك واجمعكم مع بعض علي فكره انا عارف كل حاجه كل حاجه... 


#نزلت دموع ياسمين رغمآ عنها: ا ان انا اسفه اسفه


يونس: ليه عملتي كده ياياسمين ليه تتجوزي من ورانا ليه 


ياسمين ببكاء: والله ابدا والله مااقصد بس حبيته ده الوحيد اللي حبني لشخصي حبني بجد حببني في الحجاب ساعدني لحد مااتحجبت حبني من كل قلبه وانا حبيته والله وماما كانت مصممه اني اتجوزك انت وبس ماقدرتش اقول لحد وحاولت والله ابعد بس ماقدرتش ماقدرتش فكرت اننا نتجوز وكنت هاعرف ماما وحده وحده بس فجأه كده معاد الفرح قرب وماعرفتش اعمل حاجه ماعرفتش


يونس: بس لو كنتي عرفتيني كنت ساعدتك كنت وقفت جنبك


ياسمين: حاولت والله قولة هو كده كده مش بيحبني واول مايعرف هايفرح ويبعد عني بس فجأه لقيت معاملتك ليا اتغيرت وبقيت تهزر معايا وتحترمني وكل ماحد يفتح معاك موضوع اسيا تقول خلاص كل شيء قسمه 

خوفت تعرف ماما وماما طبعه صعب ومستحيل كانت تتقبل فكرت اني مش هاتجوزك 


يونس بأبتسامه مرحه: انا كنت بشعلل غيرت اسيا. بس ههههههه 


ياسمين: يعني ايه مش فاهمه 


يونس: بصي بصراحه انا الاول لأ كنت بطيقك انتي ولا امك سعاد ولا الواد الرخم ياسر اخوكي  فابصراحه استغليت انك ورايا ورايا في كل حته كده قولة اخلي اسيا تغير عليا منك لعلها تنطق وتقولي انها بتحبني انا عمري مابطلت احبها وهافضل احبها لحد اخر يوم في عمري اذاي ابطل احبها وهي مسيطره علي قلبي اذاي وهي اللي تملكته ىالكامل رغم كل اللي قالته ليا ورفضها لحبي بس انا واثق انها بتحبني وانا بحبها بحب اسيا وبس..... 


ياسر من خلفه: احم احم بقى انا رخم


يونس: اه في اعتراض ولا حاجه 


ياسر: ها لا ياحبيبي كنت بتأكد بس  بس علي فكره في حد هنا سمع كلام عنه مش انا لوحدي 


يونس بأستغراب: مين 


ياسر: بص الناحيه التانيه كده 


#التفت يونس وجد حبيبته واميرة قلبه تنظر اليه بحب ودموع تبكي اشتياق 


يونس: اه بحبك وهافضل احبك وانسي اني ابعد عنك لما تقوليلي 

ابعد لأ انا بحبك ومستحيل احب غيرك 


لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين 

رغمتك ياقلب ان تنسى عشقك فصرخت وقولت كيف 

هل انسي من احببته وتمنيته من الله هل انسي من اهواه واطلب رضاه ابتعدت عنه لانساه فااصبحت اعشقه فوق العشق عشقآ كنت اريد البعد عنه فاعدت اليه مهرولآ فا اللهم نسيان ذلك العشق اللهم  نسيانه.... 


اسيا: وانا كمان بح.... 


سعاد: ايه اللي بيحصل ده مستحيل بنتي تعمل كده انا بنتي متربيه مستحيل تعمل كده دا راجل كداب وجاي يسمعنا البوقين دول علشان يطلع بقرشين حلوين اه انا عارفه الصنف ده صنف وس

لكن بنتي طيبه ياقلبي وغلبانه ومستحيل تتجوز من ورايا 

صح ياياسمين قولي ياقلبي ماتخافيش


استجمعت ياسمين شجاعتها: لأ ياماما غلط انا ومحمد متجوزين علي سنة الله ورسوله واخويا عارف وهو اللي شاهد علي كتب الكتاب وبنحب بعض وعلى فكره كمان حامل في ابنه  


محمد: بجد ياروحي 


ياسمين: اه يامحمد انا حامل ياحبيبي 


#رفعت سعاد يدها بغرض صفعتها  اخرصي ياسافله ياقليلة  الادب 


وضعت ياسمين يدها علي وجهها بخوف... 

#ولكن امسك يدها ذلك الدرع المنيع وامانها  زوجها.... 


محمد بغضب: انتي بتعملي ايه ياست انتي انا لحد الان ساكت ومحترم الكل علشان ياسمين واحترامآ لاستاذ يونس لكن توصل ان ايد تترفع علي مراتي لأ دا انا اقطعها قبل ماتلمسها 


سعاد: انت بتقول يابنأدم  انت انا امها 


محمد: وانا جوزها 


سعاد: تطلقها حالآ 


محمد بأبتسامه جانبيه: والله لو مشيتي علي شعر راسك مانطقها ياسمين مراتي وهاتفضل مراتي فاهم

لا إله إلا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير 

#التفت محمد لتلك التي تبكي: انا ابوها انا سندها وضهرها وامانها وامها وصحبتها وابنها وحضنها الدافي وجوزها انا كل ماليها ذي ماهي عرفه انها كل ماليا وكل حياتي 


سعاد: بلا كل حياتك بلا ذفت هاطلقها يعني هاطلقها 


يونس: مافيش طلاق هايحصل وهما هايفضلوا مع بعض فاهمه 


سعاد: بسس.... 

يونس: مابسش دول متجوزين  مش مرطبتين 


سعاد: بعانا خبت في ولادي الاتنين واحد راح اتجوز واحده شرشوحه والتانيه تاخد بنأدم ذي ده هو انا ليه حظي وحش كده


يونس: حظك مش وحش بس طمعك اللي وحش تفكيرك وحش 

بس الحمدلله ولادك مش ذيك 


ياسر: انا مراتي مش شرشوحه ياماما مراتي ست البنات 


سعاد: ايه انت كمان هاتعصيني علشان ست الحسن والجمال بتاعتك انتم من النهارده مش ولادي مش ولادي انا ولادي ماتوا 


ياسمين: ما....


سعاد: اخرصي انتي من النهارده مالكيش علاقه تربطني بيكي 


يونس: محمد خد مراتك وامشي 


#يوسف: احم بالمناسبه دي كنت عاوز اقول حاجه لاسيا

اسيا فاكره الموضوع اللي كلمتك عنه


اسيا: اه 


يوسف بسعاده: طلع ايجابي يااسيا طلع ايجابي 


اسيا بسعاده ودموع: بجد يعني يع يعني هي اختي


يوسف: اه اه


#ذهب يوسف وامسك جميله من يدها وذهب بها لاسيا  وجعلها تقف امامه 


يوسف: جميله اسيا تبقى اختك الحقيقيه تبقى اختك الكبيره ياقلبي 


جميله بصدمه: اذ ا اذاي 


يوسف: قصتها نفس قصتك وبعض افعالك نفس افعالها اكتر الافعال منكم ذي بعض ولما عملت تحليل الدم طلعتم نفس الدم انتم اخوات ياروحي اسيا تبقى اختك الكبير... 


#نظرت جميله لاسيا ودموعها ملئت وجهها: ان انتي اختي 


اسيا: اه ياروحي اختك اختك 


#ركضت جميله اليها واروتمت في احضان اسيا واخذت تبكي بصوت 


جميله: ليه ليه سبتيني ليه انا اتعذبت اوي وتعبت جامد ليه دا انا كان كل حلمي يكون ليا اخت كبيره ليه يااسيا ليه حياتي كانت صعبه اوي والله كانت صعبه 


اسيا ببكاء ممثال: اسفه والله اسفه غلطه ومش هاتتكرر اسفه ياعمري سامحيني معلش انا اسفه اسفه 


#مر الوقت على الاخوات وهم يعاتبون بعض 


دقايق وذهب يونس اتجاه مكان اسيا وجميله ويونس وقبل الوصول اليها انقطعت الكهرباء في المكان بالكامل ظلت حوالي دقيقتين ثم رجعت 


يونس: هو ايه اللي حصل معقوله يكون في حاجه ولا.... 


جميله: اسيا اسيا انتي فيين


يونس: في ايه 


جميله: اسيا يايونس اسيا مش موجوده.... 



      الفصل المئة والسادس وعشرون من هنا 


لقراءة جميع الفصول الرواية من هنا 

تعليقات