رواية عشقتها رغم صمتها الفصل المئة والسابع وعشرون والأخير 127 بقلم حبيبه


 رواية عشقتها رغم صمتها

الفصل المئة والسابع وعشرون والأخير 127

بقلم حبيبه


#ولم يكن غير سعاد 

رفع عز الدين المسدس اتجاه سعاد ليطلق النار عليها ولكن لم تسمح لها وتنطلق طلقه ناريه اخرى اتجاه عز الدين واخرى تتبعها استمرت سعاد في اطلاق النار عليه حتى نفذت الذخيره 


#سقط عز الدين وقد فارق الحياه وهنا قد انتهت قصة الشيطان عز الدين 

(وكم طال وسواسك يا شيطان وظهر معك الكره والانتقام فترى انك انتصرت واصبحت المسيطر ثم. يظهر الايمان بالله ليطفئ شعلةدمارك وبكل سهوله فلا تسعد كثيرآ بمجرد انتصارك في البدايه فامهما طال الليل والنهار سيظهر نورك و رحمتك ياكريم 


ركضت سعاد لتلك التى اقتربت من النهايه 


سعاد ببكاء: امال امال مش هاتسبيني ياحبيبتي امااال فتحي عينك ارجوكي امال والنبي ماتسبيني لوحدي اسفه مش هاغلط تاني سامحيني ياختي قومي الله يخليكي ماتسبنيش لوحدي امال الله يخليكي خليكي جنبي امال فوقي ارجوكي 


اسيا بخوف وبكاء: ماما ماما قومي مش هاتموتي لأ مش هاسمحلك انتي كمان تبعدي لا لأ مش هاسمحلك تبعدي عني قومي ياماما انا ماليش غيرك فوقي ياماما 


#دقائق ووصل ياسين وعلي ويوسف وياسر الى مكانهم ظلوا يطلقون النار على الرجال فقتل بعضهم وهرب الاخر.. 


ذهبوا الى يونس جميعآ: 

يونس ما م ماما ما ما 

ثم استسلم يونس لتلك الغمامه السوداء التي لم يعد بأستطاعته مقاومتها بعد  


 نزلت الصدمه عليهم لرؤيتم امال وسط الدماء وهي في احضان سعاد واسيا بجانبها 

ركض الجميع اليها عدا علي التي مكانه ينظر اليها بصمت وصدمه

ظل بمكانه لم يستمع لاحد فقط ينظر اليها ودموعه تنهمر منه

هل ذهب الحنان هل ذهب الاطمئنان الن تضمني مره اخرى عندما احزن هل سيتركني ذلك الدفئ الجميل لا لا لا اريد ذلك البرد التي يقتلني حزنآ هل احلم اتمنى ان يكون حلمآ اتمنى ذلك  يالله اتركها لي فاهي عائلتي اتركها لي ارجوك فاهي من احتواني بعد امي اتركها لي فاهي من ضمني اليه بحب ياالله اشعر بقلبي ينكسر كم يضيق نفسي اشعر بالاختناق اتركها لي يارحيم فلا استطيع التحمل بعد فاانا احب ومن احبه يتركني اتركها لي فاانا اريد امي ارجوك ياالله فليس لي غيرها 


ياسين بصوت عال: عليييييييييي


خرج علي من دوامته على صوت ياسين   فرائها امامه فركض اليها بجنون 


على ببكاء: لا لا لا ارجوكي لأ ماتسبنيش ياامي ارجوكي لأ 


رفعت امال يدها بهدوء على وجه علي ثم نزلت ارضآ واغمضت عينيها 


علي: لا الله يخليكي ماما مااااااما


ياسين بصراخ:  اسعااااااااف


احد الرجال: طلبناه يافندم ووصلت 


#حمل علي امال وركض بها للخارج وحمل الرجال يون

بعد مرورو  ساعات فى المشفى 


استفاق يونس....... 


يونس: ااااه 


ذهبت اسيا اليه سريعآ: علي مهلك 


يونس: انا فيين انتي كويسه


اسيا: انا الحمدلله 


يونس: هو انتي هنا لوحدك باقي العيله فين وماما هي ماما كويسه صح 


اسيا: ارتاح دلوقتي انت تعبان


يونس: ردي عليا يااسيا ماما بخير و و وليه مش حاسس برجلي كده في ايه ردي عليا 


#اغمضت اسيا عينيها واخذت نفس عميق وسط بكائها 


اسيا: ب بص بصراحه ماما امال لسه في اوضة العمليات 


يونس بخوف نزع الفراش من فوقه وجاء ليقف لم يستطع ضغط على نفسه فوقع ارضآ 


اسيا بصراخ: يونس خلي بالك 


يونس بصدمه اكبر: هو في ايه ليه مش حاسس برجلي وليه مش قادر اقف عليها 


اسيا بحزن عليه: ج جالك شلل مؤقت 


#نزلت الصدمه فوق يونس الجمته

هل وقعت يااسد هل حطموك انكسرت ياعمود العيله استطاعوا تدميرك اصبحت لا نفع منك


تجاهل يونس ذلك: عاوز اشوف ماما يااسيا ارجوكي خديني عندها


اسيا ببكاء: ح حا حاضر

وضعت اسيا يونس على كرسي متحرك. وذهبوا في طريقهم لغرفة العمليات في المشفى 

وصلوا اليها وجدوا ياسين وياسر يقفون على جنب وزينه وسعاد امام باب الغرفه وعلي على جنب اخر وبيده مصحف 


يونس: ماما فين 


زينه: يونس حبيبي انت بخير 


يونس: الحمدلله ماما فين


زينه: لسه في اوضة العمليات 


ثواني وخرج اليهم الطبيب وهو ينزع عنه الماصق: 


الجميع: طمنا يادكتور 


الطبيب: مين اسمه يونس 


يونس: انا 


الطبيب: قالتلي رسالها ابلغك بيها بتقولك هي اسفه سامحها 


يونس: ماما عامله ايه يادكتور


#الطبيب  انا  اسف البقيه في حياتكم 


نزلت الصدمه علي الجميع لم يخرجهم منها سوى صراخ زينه الذي هز المشفى بالكامل 


زينه: لااااااااااااااااااء ماااااااامااااااا مستحيل لااااااااااااااء حرام حرام لااااااااااااااء 


ضم ياسين زينه اليه بقوه رغم مقاومتها.... 

ياسين ببكاء: اهدي ياروحي اهدي ارجوكي 


زينه ببكاء: ماماااااااااااااااااااااا ماتسبنيش لااااااااااااااء ياماما اااااااه ياماماااااا اااااااااه 


ياسين: اهدي يازينه اهدي ياحبيبتي 


جلس علي ارضآ ومعه المصحف واخذ يبكي الطفل 


جلست اسيا بعيدآ ارضآ وضمت قدمها واخذت تبكي وتلوم نفسها 


اصبح الجميع يبكي عدا ذلك الاسد الذي لم يقتنع بموتها 

فدخل اليها...

دخل يونس اليها وجدها مغطاه بالكامل 


اقترب يونس منها بهدوء وامسك يدها قبلها.... 


يونس والدموع تنهمر منه: ماما انتي بتضحكي عليا صح ايوه ايوه انا عارف انك بتضحكي عليا عارف انك مش هاتسبيني لوحدي انتي وعدتيني تفضلي ضهري صح طيب اصحي علشان نوريهم بره انك صاحيه ماما اصحي ياماما ماما اصحي 

اسيا هي ليه مش بتصحى 

قومي ياماما لو بتحبيني قومي ياماما ماتسبنيش قومي بقى مش هاقدر والله مش هاقدر بعدك عني عذاب ياماما بلاش الله يخليكي ياماما ماتسبنيش قومي اضربيني اشتميني كسريني بس ماتسبنيش قومي ياماما م ما ماما يارب يارب قويني يارب قويني يارب قويني يارب بعدها عني صعب صعب اوييي مش قادر استحمل انها تسيبني مش قادر والله مش قادر 


#هبط يونس علي يدها قبلها ثم قبل راءسها: في الجنه ياعمري الله يرحمك ياامي الله يرحمك ياحبيبتي


بكى القلب علي ساكنه فالقد اصبح وحيدآ دون حبيبه لقد ذهب من كان يضمه الى حضنه 

وكم من حنانها اعطته وكم شعر بالامان في احضانها تراكي ياامي اتعلمين بحطام قلبي فأشعر به علي فراقك يزرف الدمي ذهب الحنان من حوله بالهواء يهزه من مكانه فاللهم والصبر ياال

دفنت امال وانتهت قصتها وتمر سنه علي العائله مليئه بالاحزان واستطاعت اسيا بعد مده من الوقت اقناع يونس بالعلاج الطبيعي وتقرب سعاد من ربها ثم العائله وتغير طباعها ومحاولة تكفير ذنوبها قدر المستطاع واقناع ياسين وزينه والدته بالتبني لطفل وانجاب ورد بنوته جميله سموها امال 


واخيرآ جاء الميعاد  جاء الميعاد الذي سيجمع عاشقين معآ  ليلة زفاف يونس واسيا 


كان يونس يقف يستقبل الحضور ببدله سوداء انيقه ابرزت عضلاته 


علي: اش اش اش ياواد ياحلو ياعسل انت ياجميل والنهارده فرحه ياجدعان لولي لولي لولي اخيرا هاتتجوز ياابوا الانس


يونس: بس يلا هش من هنا جنب  مراتك ام كرش دي هش


علي: ماتفكرنيش  بأم كرشها دي البت مافيش ريحه تشمها غير وتقولي عاوزه منها اعاااااااااااااااااااااااا من هنا لحد ماتولد هاتجلطني 


يونس: ههههههه طب امشي امشي


علي: ماشى ياعم ماشي 


وصل ياسين وزينه ومعهم محمد الصغير 


يونس: خراشي علي العسل اللي جاي ياناس


ياسين: حبيبي تسلملي 


يونس: مش انت يلا انا قصدي علي القمر الصغنن حبيب خالوا ده 


ياسين: احم طب انا جوه لو حد سال عليا 


زينه: ههههههه 


يونس: عامله ياقلب اخوكي 


زينه: الحمدلله بخير ياحبيبي 


يونس والحزن يعتليه: عارفه كان نفسي اوي ماما تحضر اليوم ده كان حلمها..... 


زينه والدموع تهددها بالنزول: ربنا يرحمها هي اكيد حاسه بينا دلوقتي وهي كان حلمها تشوفك فرحان ياحبيبي يلا خد نفس كده وافرح وانبسط 


يونس: ماشي ياقلبي 


زينه: اومال فين سوسو مش باينه 


يونس:ههههههه قاعده وبتلعب مع بنت علي الشعنونه هي الوحيده اللي بتحبها وبتسكت معاها 


زينه: واسوا خلصت


يونس: لأ ياختي لسه ماعرفش بتعملوا ايه كل ده 


زينه: ههههههه معلش ليله في العمر بقى يلا هاروح انا لسعاد اقعد مع


ثواني ووصل يوسف وجميلته الحامل في شهرها الاخير 


يوسف:علي مهلك  ياروحي 


جميله: اه ياني ياني ياني 


يوسف: براحتك خالص في المشي احنا مش مستعجلين


جميله: حبيبي والله بحبك ياواد


يوسف: قلب الواد بعشقك


يونس: ههههههه ياحبايبي عصافير ياناس منوره ياام كرش نمبر 2


جميله بغضب طفولي: يوسف خلي الرخم ده مايقوليش ياام كرش


يوسف: بس يايونس ماتقولهاش كده


يونس: بتغيظك كلمة ياام كرش طب ياام كرش ياام كرش ياام كرش 


جميله: والله اولدلكم هنا وابوظلك الليله يارخم 


يونس: ههههههه لأ وعلى ايه الطيب احسن احنا اسفين للقمر


جميله: شطور


يونس: طب ياختي خشي جنب  ام كرش اللي جوه


جميله: عبو شكلك يلا يايوسف دخلني وهاتلي اكل جعانه


يوسف: يلا ياقلبى


دقايق وهلت تلك الجميله بفستانها الابيض الجميل وحجابها الذي اظهر حسنها 


ذهب يونس وقبل يدها واخذها معها لمكانهم... 


يونس: بحبك 


اسيا: بحبك ياحبيبي ياملك علي قلبي بحبك وانت البعيد عني بحبك يامن اخرجتني من وحدتي واصبحت انت ونيسي ياصديقي وامي وابي ياحبيب الروح بحبك ياصوتي رغم صمتي بحبك


يونس:  بحبك وبحب تفاصيلك الوحش فيكي اظهرلي جمالك بحبك يامن اسرتي قلبي واصبح يهواكي بحبك ياملاكي الصامت اصبحت اعشق هدؤئك بعشق صبرك وروحك بعشقك رغم سكوتك..

  

#النهايه..... اتمنى تكون الروايه عجبتكم عارفه اني كنت بتأخر اوقات بس معلش استحملون

ااعااا 


روان: في ايه يابنت المجنونه


روح: الصندل الاخضر فييين 


روان: وانا اش عرفني دوري هنا ولا هنا يمكن ضايع ماهو البرنسيسه بترمي حاجتها في اي حته والخدامين بتوعها يلموا وراها


روح: اكيد ندى الجزمه اللي خدتها والله لاقول لمحمد لما يجي ياحرامييييين 


روان: وطي صوتك يازفته ماما خدت ادويتها ونايمه يجي اخوكي بس بالسلامه وبعدين اعملي اللي تعمليه 


                  تمت بحمد الله 

        لقراءة جميع الفصول من هنا 

تعليقات