رواية الاخ الاكبر الفصل السابع بقلم حبيبه










ا 

ا

رواية الاخ الاكبر

الفصل السابع 

بقلم حبيبه



روان: الو السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

عز:................. 

روان: الووو

عز: روان معايا 

روان: ايوه مين معايا 

عز: حسن كوبايه

روان برفعة حاجب: افندم الظاهر ان الرقم غلط سلام

عز: استني استني انا عز 

روان: عز مين معلش 

عز: يالهوي لحقتي تنسيني بالسرعه دي... 

روان: ننعم وانا عرفت حضرتك امتى علشان افتكرك  الظاهر كده انت عاوز تستظرف سلام 

عز: استني ياحجه يابنتي انا عز المحامي تبع اخوكي محمد اعوذ بالله
 
روان: اه افتكرتك طب ماتقول كده من يافندم لازم يعني طريقتك دي مع النااس 

عز بتوهان: انتي الوحيدة وبس 

روان: افندم بتقول حاجه 

عز: ها بقول فين محمد اخوكي 
جبت الدليل على برائته 

روان بفرح: بجد احلف 

عز: ههههه والله العظيم جبت الدليل 

روان: طب استني هاعرفه

عز: يابنتي طب ادهولي الاول 

روان: ها اه اه طب ثواني 
روح: روان رورو روان انتي يابت 
ايه ده اومال هي فين ومال سماعة التليفون مرفوعه ليه 
الووووووووو

عز: ايه ده يخربيتك خرمتي ودني يحرقك 

روح: يحرق مين يلا انت عبيط في حواجبك 

عز: حواجبي الا مين السكر اللي معايا 

روح: وانت مالك انت اللي مين وعاوز ايه 

عز:  انا عز عبدالله المحامي وعاوز محمد مين حضرتك انت اكيد اخت من اخوات محمد 

روح بأرتباك واحراج: احم اا انا بجد اسفه 

عز: اسفه على ايه ياستي ولا يهمك بس مين حضرتك 

روح: ا اا انا روح اخت محمد 

عز: اتشرفت بيكي ممكن لو سمحتي محمد او روان 

روح: انت مش فاكرني ولا ايه 

عز: لا اسف ماكلمتش حضرتك قبل كده 

روح: انا روح اللي كنت مع روان عندكم حتى انت سألتني عن اسمي 

عز بتذكر: اممممممم اه اه افتكرتك عامله ايه ياقلبي 

توقفت روح عن الكلام عند نطق كلمة قلبي:........... 

عز: الووو الوو الوووووو يابنتي ياروح روح رووووح ايه ده اومال هي نامت ولا ايه يااامااا

روح: ها ايوه 

عز: ايه يااما فينك 

روح: هنا اهو 

عز: يارب دايما ياستي بس ممكن لو سمحتي محمد او روان اذا سمحت
لا إله إلا الله وحده لا شريك له له 
الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير 
روح: ها اه اه حاضر 
رواان محممممد 

روان: ايه ياصداع انتي خلاص جينا 

محمد: الووو السلام عليكم 

عز: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ايه يابني ساعه عشان اوصلك 

محمد: هههه معلش بقى 

عز: المهم لقيت دليل براءتك ياض

محمد بسعاده: بجد ي يع يعني الحقيقه خلاص هاتنكشف بجد 

عز: اه طبعاً انت طيب يامحمد وغلبان وربنا سبحانه وتعالى عمره مايرضى بالظلم 

محمد: الحمدلله يارب الحمدلله 
الف حمد وشكر ليك يارب 
بس عرفت اذاي وايه هو الدليل ده

عز: استناني بكره الساعه 9الصبح قدام قسم ال  وانا جاي انا والدليل علشان ماينفعش الكلام علي التليفون....... 

محمد: خلاص تمام 9بالدقيقه هاكون قدامه 

عز: تمام يلا سلام انا 

محمد: سلام 

#سمع عبدالله كلام عز ثم ذهب لمكتبه بهدوء 
اخذ يفكر قليلآ ثم امسك هاتفه 
وضغط علي ازراره وانتظر قليلآ 

عبدالله.: الوووووو 

........... : معاك

عبدالله:  محتاج مساعدتك 

............: وياترى محتاج مساعدتي في ايه 

عبدالله.: عاوزك تقتل بنت 

.......:ايه  السبب.   

.عبدالله.: شافت عيل تبعي كان بيقتل حد 

.......: ههههههه ايه ده والله وبقيت بتقتل اهو  لأ انت مش ذينا انت اوس مننا بحبه على الاقل احنا معروفين اننا مجرمين لكن  انت محامي اذاي مش عارف 

عبدالله بأبتسامه خبيثه: طبعاً محامي ومحامي شاطر اوي والا ماكنتش هاوصل للي انا وصلت ليه دلوقتي ولا كنت هاطلع رجالك بسهوله من الحبس بعد قواضي الاغتصاب والقتل والسرقه ولا اي
لا إله إلا الله وحده لا شريك له 

.........: امممممم اقنعتني ههههه 
اه بس اوعك تنسى مين هو التوربيني 

عبدالله بخبث: طبعاً ياباشا بس برضو ماتنساش انك بتكلم عبدالله السيد مش اي  حد 

بسسسس. التوربيني او رشيد شاب اعزب ذو 33سنه ابيض البشره أخضر العينين قوي البنيه مجرم خطير يهابه يكره الزواج بسبب عائلته التي قتلت  لديه علاقات كثيره يهابه الجميع ولا يخاف احد 
اطلق عليه التوربيني لقوة ضغطه علي اي احد حتى يحصل على مايريد.......... 
التوربيني: اممممممم ماشي ياعبدالله فين البنت 

عبدالله: دقيقة واحدة ياباشا وهاخلي الواد يبعت صورتها ليك 

التوربيني: دقيقة ياعبدالله 

عبدالله: تمام ياباشا 


روح: لولي لولي لولي لولي لولي لولي لولي لولي لولي لولي لولي لولي لولي لولي لولي لولي مبروك ياحموو 

محمد: ههههههه يخربيتك وطي صوتك الناس تسمع صوتك  هاتفضحينا يابت 

روح: طظ سيبني افرح اخويا خلاص مش راجع السجن منور بيتك تاني ياخويا 

محمد: الحمدلله بنورك ياروحي بس اهدي لسه بكره الله أعلم هايحصل ايه 

روان: تفائلوا بالخير تجدوه بطل تشاؤم ياض ان شاءلله خير انت قلبك طيب ومؤمن بالله ياحبيبي خير بأذن الله الف مبروك ياحبيبي ربنا يخليك لينا يارب وميحرمناش منك ابدا يااغلى اخ واب وكل حاجه لينا احنا من غيرك مانسواش يامحمد انت ضهرنا وقوتنا وكل مالينا 

ذهب محمد وقبل راءسها بحب: ويخليكم ليا ياحبايبي ولا يحرمني منكم ابدا يارب 

روح: خلاص بقى ياجدعان هاعيط والله واجرسكم هنا 

محمد: ههههههه عبو شكلك يابت دايما كده بتحطمي اي لحظه حلوه 

روان: هاروح افرح ماما وندى 

ماما ياماما 

ناديه: ايوه ياينتي انا هنا 

روان: المحامي لقى دليل براءة محمد 

ناديه بدموع وسعاده: الحمدلله الحمدلله يارب الحمدلله هو فين اما اباركله 

روان: بره في الصاله روح متشعطبه فيه ههههههه عن اذنك هاروح افرح ندى
ذهبت روان لغرفة ندى دخلت والا ان دخلت حتى وجدتها ساجده لربها تبكي اليه فجلست بهدوء حتى تنتهي 
مرت دقايق وانتهت ندى من صلاتها..... 

روان: حرمآ ياقلبي 

ندى: جمعآ ان شاءلله 

روان: ارتحتي 

ندى: الحمدلله 

روان: الحمدلله حبيت افرحك ان المحامي عثر علي دليل براءت محمد 

ندى بدموع فرح: بجد ياروان ي يع يعني خلاص محمد اتكشف براءته 

روان: اه الحمدلله بكره ان شاءلله هايروح هو والمحامي هايوروا الدليل للنيابه واللي عاوزه ربنا هايكون 

#رفعت ندى رءاسها للسماء واخذت دموعها بالهطول واخذت تحمد ربها وتشكره... 

روان: الحمدلله ياقلبي يلا ارتاحي دلوقتي 

ندى: عاوزه اجي معاكم بكره ياروان الله يخليكي 

روان: لأ طبعاً خليكي هنا وانا هابقى ابلغك بكل حاجه انتي ماينفعش تيجي 

ندى بدموع: روان ارجوكي خليني اروح معاكم 

روان: اوفف علي فكره انتي 

#ظلت ندى تنظر لها ولا تزيح نظرها عن روان

روان  ههههههه امري لله ماقدرش اقول لأ  للعنين دي حاضر ياستي يلا اسيبك ترتاحي دلوقتي ماشي 

ندى: ماشي ياقلبي 

ويمر اليوم على ابطالنا بسلام تام حتى اشرق الصباح  عليهم... 

محمد: ياروان يلا والا هامشي 

روان: خلاص خلاص كنت بظبط النقاب بس اهو خلصت

محمد: انا مش عارف انتي وندى مصممين تيجوا ليه هو صغير يابنتي مش هاعرف امشي لوحدي 

روان: ههههههه لأ ياروحي انت سيد الرجاله بس حبين نيجي الله يخليك ماتكثفنا.... 

محمد: اه لو ماكنش قلبي رهيف بس ماشي يلا والست ندى لسه ماخرجتش.... 

ندى: خرجت اهو.... 

#رفع محمد وروان نظرهم اليها وانبهروا من تلك الملاك.... 

ندى: ايه مالك وحش فيا 

محمد: ها 

ندى: ها ايه يابني بقولكم حلو فيا

محمد: بت ياروان اقرصيني يابت 

روان: اهو 

محمد بألم: ااااااااه يابنت ال.... 

روان: هاااا هانادي ماما تظبطك 

ندى: شكله وحش خلاص هاقلعه 

روان: بس خدي وحش ايه دا تحفه قمر ياعيوني ربنا يحفظك ويثبتك يارب...... 

محمد: نننعم وحش انا اخواتي في اي حاجه قمرات قمرايه ياقلبي ربنا يحفظك ويبارك لي فيكم يارب .... 

روان: يلا بقا بينا هنتأخر... 

محمد: ههههههه يلا 

#دقايق ووصل محمد ووجد عز وكانت نور خلفه

عز: أهلا بسي محمد كل ده يااستاذ

محمد: معلش بقى البنات اخرتني 

عز: طب روان عرفناها ومين دي بقى حاسس اني شوفتها قبل كده 

محمد: ههههههه اختي برضو تؤام روح بس دي الهاديه 

عز: اتشرفت بيكي انا عز محامي محمد.... 

محمد: مش توريني الدليل 

عز: ورايا اهو 

محمد: وراك فين لامؤخذه 

عز: ههههههه نور 

#خرجت نور صدم محمد عندما راءها 

محمد: انتييي

نور: لأ خيالها

محمد: انتي ايه اللي جابك هنا يابت انتي 

نور: بت في عينك قليل الادب 

محمد: احترمي نفسك انا لحد الان ماسك نفسي لجل بس انك بنت مع اني اشك 

نور: دا علشان بس انت احول 

محمد: يعني يارب ارنها علقه دلوقتي وبدل القضيه قضيتين

نور: عجبك ياعم عز كده قولتلك خساره اشهد لصالحه دا عيل معفن

محمد: انا معفن يامقشفه يااوزعه

نور: اوزعه في عينك 

محمد: ومقشفه بالنسبالك عادي 

نور: يوووه  انا ماشيه ان شاءلله يولع بجاز

محمد: ولعه تشيل فيكي 

روان: بسسسس اهدوا معلش ياانسه نور انا اسفه عن اخويا بس اذا سمحتي تساعدينا اذا سمحتي 

محمد: روان سبيها تمشي 

عز: بس بقى ياابني وانتي يازفته اتهدي بقى واخلصي تعالي 

محمد: انت تعرفها 

عز: ههههههه للاسف اختي

نور: انا مروحه 

عز: خلاص يانور بقى خلصي يلا تعالي 

نور: تمام عشان خاطرك بس 

عز: قلبي والله يلا بينا 

#دخل الجميع وشاء رب العالمين ان ترفع روان نظرها لترى تلك النقطه الحمراء علي قلب نور 

احتضنت روان نور بدون تفكير: حاسبي 
#وانطلقت الرصاصه 

ندى: لااااااااااااااء 

اهذه هي النهايه اهكذا سأنتهي وتنتهي حكايتي اسأذهب دون وداع عائلتي هل سأصبح مجرد ذكرى وانتهت اتمنى الا اكون ازعجت احد دون قصد فالتسامحوني ارجوكم فاانا سأقبل على امتحان كنت احضر له منذ ولادتي فالتدعو لي بالنجاح فيه فالتدعوا لي لعل دعواتكم تساعدني امام خالقي   تراني يارب ارجع اليك بالاعمال الصالحه. فاانا كنت استعد لهذا اليوم والان قد جاء فالحمد لله 



تعليقات