رواية الاخ الاكبر الفصل السابع والثلاثون بقلم حبيبه










ا 

ا

رواية الاخ الاكبر

الفصل السابع والثلاثون 

بقلم حبيبه



 ندى: صباح الفل ياجماعه 

وائل: الا ندنوده عندنا يا قاهلآ ياقاهلآ العصير ياواد 

ندى: ههههههه الله يكرم اصلك 

مجدي: خلاص ياعم الاوڤر 

وائل: اخص عليك يامجديييييي 

مجدي: ولا هاضربك ياض 

وائل: كده يامجديييييي 

مجدي: يامستفز يابارد ماشي حسابك معايا المهم جايه بدري ياندي يعني 

ندى: لأ بس الدكتور مجاش النهارده والمحاضره اتلغت وماكنش عندنا اي حاجه تاني فاجيت انا وايمان بدري..... 

وائل: حلو اهو تفضلي معانا من اول اليوم 

مجدي: بس يلا ماسمعش حسك خالص

وائل: الله في ايه ياجدعان هو علشان انا طيب وغلبان ولا ايه 

مجدي: ولا ياوائل ان ماسكتش هافرمك

وائل: ماشي ياعم الكبه سكتنا 

ندى: ههههههه والله انت مسخره يالولو

وائل: برضو لولو بت بطلي رخامه وبطلي الدلع الماسخ ده 

ندى: قولتلك تبطل تدلع اسمي هابطل انا كمان ادلعك 

وائل: واطيه ومستغله 

ندى: تسلملي يارب ها قولة ايه 

وائل: ماش......  اهلا مستر هيثم 

هيثم بوجه متهكم: فين البنت اللي المفروض تكون سكرتيرتي

مجدي: ندى يامستر هيثم 

#نظر هيثم لها بكل برود: فهمت شغلها ولا لسه يامجدي

مجدي: فهمت كل حاجه يامستر هيثم كنت بس هاخدها على مكتبها اعرفها بكل حاجه هناك 

هيثم: لأ خليك في شغلك انا هافهمها كل حاجه 

مجدي: بسس...... 

هيثم: مجدييي خليك في شغلك وبس 

مجدي بأستسلام: تمام يافندم اللي حضرتك تشوفه

#اعاد هيثم النظر لندى مره اخرى.: ورايا

ندى: يعني ياربي مايقعش في ارابيزي غير الكائن الفظيع ده دا ايه الغلب ده بسي

وائل:  معلش ياشابه قطعتي على قلبي بصله مصننه خلاص ياختي هاتموتي نفسك 

مجدي: ههههههه ههههههه 

ندى: ههههههه يابارد يلا هاسيبكم انا واروح اشوف ابو لهب ده

مجدي: ندى 

ندى: نعم 

مجدي: بلاش تشغلي بالك مع  اي حد يدخل لاستاذ هيثم خليكي في شغلك وبس 

ندى: يعني ايه مش فاهمه 

مجدي: مافيش ياندى انتي بس ارجوكي ماتركزي مع حد وده لمصلحتك 

ندى: طيب ليه انا مش فاهمه وبعدين ليه ماركزش ليه يعني هو مش المفروض اني كاسكرتيره يعني اركز مع كل حد داخل المكتب وخارج من المكتب ولا ايه

مجدي: مش كده يابنتي............... بصي ياندى استاذ هيثم بيدخله بيدخله بنات كتير ومن غير ماتتكلمي انتي لوحدك هاتعرفيهم 

ندى: اممممممم مجدي ماتقولي في ايه 

مجدي: قولتلك ياندى هاتعرفي لوحدك 

ندي: بس..... 

هيثم من الخارج: انتي يابنتي

مجدي: روحي يالا علشان استاذ هيثم مايزعقلكيش
 
ندى: تمام بعد اذنكم 

وائل: مجدي ليه ماقولتلهاش ان هيثم ده بيدخله بنات مش محترمه كل يوم 

مجدي: مش عاوز اقطع عيشها وانت عارف هيثم ممكن يعمل  اي حاجه علشان يمشيها من هنا وبعدين هي بنت قويه وذكيه وهاتتخطى كل ده بسهوله ان شاءلله 

وائل: خير ان شاءلله 

لا حول ولاقوة الابالله العلي العظيم 
ايمان : اااااااه 

التوربيني بخوف: ايمان ايمان وريني ايدك 
#كاد التوربيني ان يلمس يدها ولكن تراجع سريعآ وكم كره ذلك الفارق الذي منعه ان يطمئن عليها ضرب بيده سطح المكتب ليهداء وركض سريعآ ليجلب لها الماء واسعافات ليعالج جرحها 

ماريال: يالكي من فتاه حمقاء ماذا فعلتي 

ايمان: بجد بجد اسف اعتذر منك بشده اني حمقاء حقآ اعتذر اعتذر دعيني اساعدك في تنظيف ذلك

ماريال بغضب: ابتعدي عني ياحمقاء انتي السبب في كل هذا لقد اتسخت ثيابي 

ايمان: اعتذر لتأتي معي لانظف ثيابك 

قولة ابتعدي عني ياحمقاء... رفعت ماريال يدها لتصفع ايمان بغضب 
ولكن اوقفتها تلك اليد القويه التي كادت ان تكسر يدها من شدت غضبه 

التوربيني بغضب جحيمي : مالذي تفعلينه ياامراءه 

ماريال وهو تحاول نزع يدها منه: ابتعد مستر رشيد سأربي تلك العاهره....... اااااااه 

#لم يستطيع التوربيني كبح غضبه فأمتدت يده لتصفعها بقوه فاوقعت ارضآ من قوة الصفعه 

ايمان: توربيني لااااااء
ايمان وهي تركض اليها بخوف عليها: اانتي بخير . ليه كده يامستر توربيني انت غلطت وغلطت اوي لما مديت ايدك على واحده ست 

نزعت ماريال يدها  ورمتها بقوه بعيدآ عنها: ابتعدي عني هل جننت رشيد اتصفعني انا من اجل فتاه حمقاء مثل هذه 

التوربيني بغضب جحيمي: اصمتي والا سأقطع لسانك بيدي ثم امزق جسدك هذا الى اشلاء صغيره وانتي تعلمين جيدآ اني لا اتردد في فعلها عزيزتي 

ماريال بخوف: ما ما مم ما ماذا تقول مستر رشيد اتحدثني انا بتلك الطريقه 

التوربيني بغضب: وان لم تذهبي حالآ من امامي سأنفذ كلامي (out) 

ماريال وهي تذهب سريعآ: حسنآ رشيد سأريك من انا  سأريك انت وتلك الحمقاء 

التفت التوربيني لايمان بخوف: ايمان انتي كويسه ايدك انضرت اوي طب استني هاجيب الاسعافات 

ايمان: ماذا تفعل.... يووووه يخربيتها  لساني اتلغبط 

التوربيني: ههههههه ههههههه 

#هنا وسرحت ايمان مره في ضحكته 

التوربيني: طيب ايه هاتفضلي مبلمه كتير

ايمان: ها لا لا مش مبلمه ولا حاجه استغفرالله العظيم واتوب اليه 

التوربيني: متاكده

ايمان مغيره الحديث: طب هات بس اما اضمد الحرق ده ياعم انت

التوربيني: عم كتك القرف في كلامك يابت 

ايمان: ايه عاوزني اقولك عزيزي رشيد ثم ثواني ثواني هو انت اسمك رشيد

التوربيني: اه 

ايمان: اممممممم اومال مين توربيني ده عدم لامؤخذه 

التوربيني: التوربيني دا مجرد لقب خدته او الناس هي اللي طلعته عني 

ايمان بفضول: طب ليه طلع عليك اللقب ده

التوربيني: اممممممم علشان لما بصمم على حاجه مابسبهاش غير لما باخدها وبضغط على اي حد علشان ينفذ اللي انا عاوزه علشان كده خدت الاسم ده 

ايمان: اهااااااا يعني انت اسمك رشيد 

التوربيني: اه ياستي 

ايمان: بس رشيد احلى حاول على قد ماتقدر تمحي التوربيني ده اللقب ده وراه مشاكل وظلم للناس 
انساه انت دفنت اسمك خالص وغطيت عليه بلقب التوربيني 

التوربيني: انا دفنت الاسم ده  ومش عاوز افتكره خالص 

ايمان: ليه كده اول مره اشوف حد عاوزه ينسى اسمه 
طب ايه السبب

التوربيني: ليا معاه ذكريات مش عاوز افتكرها 

ايمان: ذكريات ايه

التوربيني: انسي انسي  المهم ايدك عملت ايه 

علمت ايمان انه لا يريد التحدث فأحترمت قراره: مافيش ياخويا اتشوحت بس 

التوربيني: ههههههه طب يلا اطلعي على المكتب بره

ايمان: مكنب ايه معلش 

التوربيني: هو ايه اللي مكتب ايه مكتبك يابنتي 

ايمان: هو انا لسه اتعلمت ياعم 

التوربيني: عما في عينك يابعيده انا مش عارف ايه عم اللي طلعالي بيه ده امشي يابت وبعدين ماتعلمتيش ايه انتي هاتستهبلي ياايمان ماانا قررت كل حاجه ليكي كذا مره يابت يعني ماعندكيش حجه اخلصي يلا قدامي 

ايمان: على فين 

التوربيني: على مكتبك هاعرفك كل حاجه فيه علشان ماتتوهيش 

ايمان: طب ماتخلي السكرتيره القديمه تعرفني ولا اي حد

التوربيني: ههه لأ ماهي مطروده من اسبوع

ايمان: ليه.......... اوعى تكون قتلتها ياختييي شكلك عملتها قول قول ماتخافش انا ستر وغطا عليك

التوربيني: يخربيتك هاتلبسيني جريمه ماعملتهاش لا ماكلمتهاش هو  بس انا اللي بشغلهم كاتجربه ليهم بس للاسف ولا واحده فيهم نفعت في الشغل هنا 

ايمان: لا ياراجل 

التوربيني  برفعة حاجب: اه والله 

ايمان: صدقتك 

التوربيني: علشان حلفت صح

ايمان: صح ياباشا

التوربيني: طب يلا بقا قدامي علشان صدعت منك للاسف 

ايمان: صدعت مني وكمان بتقولها في وشي ماشي ياعم ماشي تشكر يااصيل ياطيب 

التوربيني وهو يجز على اسنانه : امشي ياايمان 
 واخلصي 

ايمان: حاضر حاضر 

كان ﷺ رقيقُ القلب ، حسنُ العِشرة ، يترفّق بأصحابِه ، يألف النَّاس و يألفونه ، لا ينطق بفُحشٍ و لا يعيبُ على أحدٍ ، و لا يعيب حتى طعامًا ، ليّن الجانب ، لا يرُدّ سائلًا ، و ليس بفظٍ و لا غليظ..

‏-صلوا عليه وسلموا تسلميآ... ‏اللهم صلِّ وسلم على نبينا محمد ﷺ

اللهم صلِّ وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى آله الطيبين الطاهرين اجمعين وسلم تسليما كثيراً 

انتهى هيثم من شرح لندى كل شيء يخص المكتب 

هيثم وهو ينظر لهابنظرات جعلتها تشمئز: ها ياقطه فهمتي ولا افهمك تاني 

ندى: قطه اممممم لا يافندم فهمت كل حاجه وانا اسمي ندى مش قطه

هيثم وهو يذهب لمكتبه : ماشي ياحلوه يلا اعمليلي قهوه عشان مصدع..... اه ساده ياا ياقطه 

ندى بغيظ:  كتك البلا  في  سحنتك راجل رخم ومش محترم الصبر يارب اروح اعملهالوا بدل مايقعد يماءماء 

#مر بعض الوقت وانتهت ندى من اعداد القهوه وذهبت الي مكتبه ثم طرقت الباب ودخلت

هيثم وهو ينظر اليها بجراءه: ها عملتيها ساده 

ندى وهي تنظر ارضآ ولا ترى نظراته التي تأكلها: اه يافندم 

هيثم: تعالي حطيها هنا علي المكتب 

#ذهبت ندى لتضعها فامد يده فاظنت انه سيأخذها ولكن امسك يدها فاوقعت منها فوق المكتب.. 

هيثم بغضب: ايه اللي عملتيه ده ياحيوانه يامتخلفه انتي 

ندى: ا اا ا انا اسفه اسفه 

هيثم: اسفه ايه غوري هاتي حاجه امسحي بيها اللي عملتيه ده يلااااااا

ندى: انت بتكلمني كده ليه انا مش خدامه عندك قولت اسفه وهانضفها لكن تكلمني كده مش هاسمحلك  تكلمني كده

هيثم برفعة حاجب: طب ممكن يااستاذه ندى هاتي حاجه امسحي بيها اللي وقع ده... 

ندى: تمام 

#انتهت ندى من تنضيف المكتب: خلصت يافندم محتاج مني حاجه تاني 

هيثم: لأ اتفضلي على مكتبك 

ذهبت ندى للخارج وهي تلعنه والا ان جلست على مكتبها لتكمل عملها حتى جاءت اليها فتاه 

سوزي: هاااي 

رفعت ندى نظرها اليها فاصدمت من هيئتها

فتاه ذات بشره بيضاء تضع ميكاب صارخ ترتدي بناطل ضيق وينزل بأتساع مفتوح من الجنب قليلآ وعليه قط قصير 

ندى: استغفرالله العظيم واتوب اليه هي كانت رايحه كباريه وغلطت في العنوان ولا ايه مش هنا ياماما مش هنا بصي دوري احتمال تلاقيه في شارع من الشوارع اللي جنبنا

سوزي: هو ايه ده 

ندى: الكباريه اللي انتي بتدوري عليه 

سوزي: اخرصي يازباله انا اروح كباريه فين مديرك يجي يلمك 

ندى: انا زباله ياشرشوحه هاقولك ايه مش عاوز  اقل من نفسي مع اشكالك كتك الغم 

هيثم: في ايه في ايييييه سوزي هانم

سوزي: البتاعه   دي تقولي انا بتاعة كباريهات 

ندى: تصدقي انك واحده مش مح.... 

هيثم  بس بس اخرصي خالص انا بجد بجد اسف ياسوزي هانم اتفضلي جوه احسن الجو مش رايق هنا 

سوزي: ماشي ياهيثم 

هيثم لندى: وانتي حسابك معايا بعدين 

جلست ندى على مكتبها: نننننننننني اعاااااااااااااا كتكم القرف انت وهي ملزقين بس دي مين دي يلا
ط.  ظ مش فارقه.... 

#مرت ساعتين وخرجت سوزي وهي تعدل ثيابها وتعدل شعرها وخلفها هيثم... 

هيثم: اتمنى تشرفينا بزيارتك مره تانيه سوزي هانم 

سوزي: ان شاءلله يلا سلام 

هيثم: سلام

#كانت ندى تنظر لهم برفعة حاحب وهي تنراها تعدل من نفسها 

هيثم: بتبحلقي في ايه 

ندى: مافيش  يافندم 

هيثم:  طب خليكي في شغلك وهاتيلي ملف الفندم 

ندى: فندق

هيثم: اه هاتلاقي ملف مكتوب عليه الفندق هاتيهولي 

ندى: تمام يافندم 


‏بدعاءٍ واحدٍ
أغرقَ اللهُ الأرضَ انتصاراً لعبده نوح

بدعاءٍ واحدٍ
أصلحَ اللهُ الزوجةَ العاقر لعبدِه زكريا

بدعاءٍ واحدٍ
جعل اللهُ بطن الحوتِ أمناً على عبده يونس

بدعاءٍ واحدٍ من إبراهيم
"واجعل أفئدة من الناس تهوي إليهم"
صارت مكة مهوى القلوب 

ثِقْ أن الدعاء يعيد ترتيب ما تبعثر !

التوربيني: كده تمام وصلت

ايمان: وصلت ياباشا 

التوربيني: صبرني يارب طب يلا ياختي هاسيبك تتعرفي على المكتب براحتك ولما تخلصي هاتلاقي دليل تلفونات عندك في درج المكتب اطلبيلي ابراهيم علي

ايمان: اتعرف على المكتب ليه هو انا هاخطبه

التوربيني: ايمان انا مش عاوز اشيل المراره ارحمي امي

ايمان: اسفين يامستر رشيد 

التوربيني: ايماان

ايمان: اسفه بس مش هنادي لحضرتك غير بيه

التوربيني: 

ايمان: ايه هاتضرب ولا ايه 

التوربيني: تمام ياايمان خلصي واعملي اللي قولتلك عليه 

ايمان: ماشي

#دخل التوربيني الى مكتبه جلس على المقعد وتذكر ماحدث في الماضي 

ليلى: رشيد في ايه ومين دول 

رشيد: وطي تحت بسرعه انتي وكريم

ليلى: رشيد خلي بالك لاااااااااااااااء
.............. 

ايمان: مستر رشيد مستر رشيد 

#فتح التوربيني عينيه بفزع

ايمان: في ايه مالك اهدى واذكر الله

التوربيني: انتي ايه دخلك من غير ماتستأذني 

ايمان: اسفه بس انا فضلت اخبط كتير ولما دخلت لقيتك نايم فحاولت اصحي حضرتك بس

التوربيني: اطلعي بره 

ايمان: نعم

التوربيني بغضب: قولة غوري بره 

ايمان بخوف: ت تت تمام بعد اذنك 

#الا ان طلعت ايمان حتى قذف التوربيني كل شيء على المكتب ارضآ 

التوربيني: انا السبب انا اللي بعدتكم عني بأيدي انا السبب انا السبب سامحيني ياليلي اسف 

#مر بعض الوقت وطلب التوربيني ايمان مرت ثواني ودخلت اليه

ايمان: تحت امرك يافندم 

التوربيني: ايمان ماتزعليش مني 

ايمان: ولا يهمك يافندم انت اكيد في حاجه عصبتك وانا اللي كنت في وش المدفع علشان كده جت فيا بس يلا مش مهم اللهم تجعلني من المظلومين دايما 

التوربيني: ماشي ياستي ممكن بعد اذنك تجبيلي كوباية قهوه مظبوط

ايمان: بس كده عونيا بعد اذنك 

#نظر التوربيني الى نافذت المكتب: تشبهلك اوي ياليلي كلامها وشقوتها وطيبتها بيفكروني بيكي اوي ربنا يرحمك ياحبيبتي 

انتهى اليوم بدون ذكر احداث عدا ندى التى ذهبت للمنزل مره اخرى بدون الاتصال بأسلام 
وحل صباح جديد على ابطالنا الاعزاء 

ذهبت روان لغرفة ندى وروح وجدت روح مستيقظه 

روان: هو انا دخلت اوضه تانيه ولا ايه بسم الله الرحمن الرحيم روح ياحبيبتي انتي بخير فيكي حاجه ياقلبي 

روح: هاهاهاها لا ياسكر انا بخير وذي الفل 

روان: الا اومال اول مره في حياتك ادخل الاقي صاحيه ايه ده مصحيكي

روح: الجامعه وحشتني واصحابي عاوزه اروح 

روان: ههههههه طب يلا انا حضرت الفطار بره اومال ندى فين

روح: في الحمام بره

روان: هي كمان صاحيه 

روح: اه ياختي اومال عاوزاني اصحي لوحدي ولا ايه 

روان: ههههههه طب يلا ياختي

#انتهت روح وندى من الفطار حتى جاء اسلام ورن على محمد 

محمد: يلا اسلام تحت 

روح: طب فوتكم بالعافيه يلا ياندى

محمد: يلا بينا 

روح: بينا فين انت رايح فين 

محمد: معاكم 

روح: معانا فين

محمد: الجامعه علشان اشوف مين دول اللي كلموكي

روح: احيه يامحمد خلاص العيال اتضربت  وخلاص 

محمد: اخلصي وبطلي رغي

روح: يوه بقى يلا يلا ياحبيبي وحسبي الله 

#ذهب محمد مع ندى وروح للجامعه  دون تحدث اسلام مع ندى واستغراب ندى لصمته طول الطريق.... 

وصلوا أخيرا ايمان بهدوء: ايه ياعيال هو محمد جاي معانا ليه 

روح: جاي يدخلني ياختي ويشوف مين اللي اتعرضولي قبل كده 

ايمان: يعني هايحصل مشاكل احيه احيه 

ندى: يخربيتك اسكتي ليسمعنا ان شاءلله مش هايحصل حاجه والعيال دي تكون اتعلمت من اللي حصل معاهم ويبعدوا عن روح 

#رفع فارس نظره وجد روح تدخل من باب الجامعه وبدون مقدمات ركض اليها بسعاده وامسك يدها روح وحشتيني اوي اوي يابت اااااااه 




تعليقات