رواية الاخ الاكبر الفصل السادس والعشرون بقلم حبيبه










ا 

ا

رواية الاخ الاكبر

الفصل السادس والعشرون 

بقلم حبيبه


عز: ابعد عنها اذاي 

عبدالله: تنساها خالص سيبها تغور فى ستين داهيه بعيد عننا

ارتسمت على شفتي عز ابتسامه جانبيه: عاوزني ابعد عن مراتي 

عبدالله: طلقها 

عز: اطلقها 

عبدالله: اه طلقها دي مافيش اسهل منها ارمي عليها يمين الطلاق وانا هاخلصلك الموضوع ده في ثواني 

عز: دا انت مظبطها بقى امممممم طب والمؤخر انا ماضي علي مبلغ ضخم هاندفعه منين

عبدالله: مش مهم هادفعه 

عز: منين 

عبدالله: هادفعه مالكش دعوه المهم طلقها بس ومالكش دعوه بيها 

 
#نظر عز ارضآ  فابتسم عبدالله بأنتصار ظنآ منه انه استطاع اقناعه..... 

عبدالله: ها موافق  .... 

عز: مستحيل 

عبدالله: ايه اللي مستحيل 

#رفع عز اليه وهو يبتسم: مستحيل ابعد عنها طيب اشهدك انت يابابا.. 
#اقترب عز  بهدوء من والده يرضيك الروح تسيب الجسد 

عبدالله: اه يرضيني مادام مش محبوبه يبقى تبعد 

عز بأندفاع: معاك حق هي فعلاً مش محبوبه 

عبدالله: شوفت انا ص..... 

عز: دي معشوقه

عبدالله: يعني ايه ياعز 

عز: يعني يابابا ياحبيبي اني ابعد عن روان دا في احلامك روان انا مش بحبها انا بعشقها بقت هي امي واختي وبنتي وحبيبتي ومراتي روان اللي هايقدر يبعدني عنها هو الموت بس  وجاي انت بكل ثقه تقولي ابعد ههههههه يابابا قول غير ده

عبدالله: يبقى انسى البت ترجع ياعز

عز: هاترجع بمزاجك او غصب عنك 

عبدالله: اتغيرت يابني زمان كنت الكلمه اللي اقولها تقولي حاضر وعمرك مااعترضت على كلمه من كلامي

عز: زمان كنت شايفك المحامي الشريف الناجح وكان حلمي ابقى ذيك لدرجة دخلت حقوق علشان ابقى شبهك بس شوف قدر ربنا بقى بينلي وشك التاني الوس...... 

#نزلت يد عبدالله مره اخرى فوق وجه عز 

عبدالله: اخرص يازباله ياعديم التربيه والاخلاق اطلع بره بيتي يلاااااا

#ابتسم عز بسخريه  والتفت للخروج: مش هابعد عنها يابابا مش هابعد 

عبدالله بغضب: هاتبعد ياعز حتى لو وقفت اني اقتلها هاقتلها سامعني هاقتلها 

عز بصوت جهوري: فكر..... فكر بس تعملها وانا هابقى كابوسك الاسود في حياتك   واه البت هارجعها بأيدي سلام يااااا  يابابا 


🤍"قال رسول الله صل الله عليه وسلم
 (لا يدخل الجنة قتات.") 

القتات: الذي ينقل الڪلام بين الناس بنية إفساد العلاقات
اقتربت الساعه على الخامسه صباحآ....... 

محمد: استغفرالله العظيم يارب وبعدين مافيش اي خبر والمباحث لحد الان ماجابتش خبر 

ابتسام: يارب رجعلي بنتي بخير 

ناديه: اهدى ياحبيبتي ارحمي نفسك 

ابتسام: مش  قادره ياناديه قلبي واجعني على بنتي اوي ياترى انتي فين ياحبيبتي 

ناديه: استغفرالله العظيم يارب طيب قومي نصلي ركعتين لله وندعي ربنا 

محمد: اهدي ياخالتي والله والله هاترجع بالسلامه خلي ثقتك في الله كبيره 

ابتسام: يارب يارب يارب 

اسلام: طب ننزل ندور في اي حته يمكن نقدر نوصل لاي حاجه 

محمد: هاندور فين بس يااسلام  هي مش تايهه دي مخطوفه 

اسلام: المفروض يتصلوا حتى لو عاوزين حاجه انا مش فاهم ايه سبب خطفها بس هي مالهاش عداوه مع حد 

محمد: مش عارف المفروض صحيح لو في حاجه كانوا اتصلوا 

#ثواني وسمعوا صوت جرس الباب 

ابتسام: بنتي رجعت

ذهب محمد وفتح ولكن كان عز 

محمد: اتفضل ياعز 

عز: مافيش اي خبر 

محمد: لأ ولا المباحث ادتنا اي خبر حتى 

عز: طب تعالوا  معايا ناخد يوسف ونروح القسم 

محمد: ماشي يلا بينا

#دخلت روح غرفتها تبكي على فقدان صديقة عمرها ولكن اخرجها من ذلك صوت هاتفها يعلن عن وصول رساله 
متى يشفى منك الفؤاد المعذب وسهم المنايا من وصالك اقرب

روح بأستغراب: من ده اللي كل يوم يبعت رساله ذي دي طب ارن اعرف مين خلاص هارن اشوف مين ده 

#ضغطت روح على الرقم وانتظرت الرد ولكن لم يجيب احد ظلت تكرر مهاتفة الرقم ولكن كالعاده لم يجيبها احد فالقت الهاتف من يدها 

روح: ان شاءلله ما رد انا هاقوم اتوضى واصلي وادعي لربنا ايمان ترجع بالسلامة يارب 

..........
خرج التوربيني من غرفته ليرى تلك التي استحوذت على تفكيره فتح الباب رائها ترفع يدها لربها ودموعها تملئ وجهها وتدعوه ان يحمي عائلتها وان تعود لهم بخير وكم احب شعور ذلك الدفئ التي خرج من غرفتها 

التوربيني في سره: غريبه البنت دي ليه ليه بفتكرها كل مااشوف البنت دي نفس الدفئ اللي كنت بحسه في وجود ليلى  ربنا يرحمك ياحبيبتي 

#خرج التوربيني مره اخرى ودق على باب الغرفه

انتهت ايمان من دعائها: مين

التوربيني ببرود تام: بتعملي ايه 

ايمان بخوف: مم ما مابعملش 

التوربيني: مالك خايفه ليه

ايمان: مش عارفه بس نظراتك بتخوف وانا أصلا بترعب من خيالي فامبالك بقى بنظراتك اللي هاتخليني اعمل بيبي على نفسي دلوقتي 

#رتسمت على شفتي التوربيني ابتسامه صغيره على تلك الطفله: 

ايمان: بتضحك علي ايه 

التوربيني وقد عاد لجموده: مابضحكش

ايمان: بس انا شوفتك بتضحك ياعم 

التوربيني: بت انتي هاتهظري

ايمان بخوف: اس اسفه والله مااقصد 

التوربيني: جهزي نفسك هاترجعي لاهلك

ايمان بسعاده: بجد هارجع هارجع من غير فيديه والحاجات دي

التوربيني: اه

ايمان: يعني مش هاتطلبوا فيديه ولا شغل العصابات ده 

التوربيني: اه 

ايمان: الحمدلله يارب الحمدلله 

#استدار التوربيني ليذهب 

ايمان: لو سمحت طيب 

التوربيني: ايه

ايمان: هو حضرتك اسمك التوربيني كده ولا ليك اسم تاني 

التوربيني: وانتي مالك وبعدين انتي مين سمحلك يابت انتي تنطقي أصلا انتي تخرصي خالص فاهمه 

ايمان بخوف: حا ح حا حاضر حاضر 

التوربيني بصوت عالي: يامنصور منصوووور 

منصور: نعم نعم تحت امرك 

التوربيني: خدوها ورجعوها مكان ماجبتوها وعلى الله حد يلمسها فاهم 

منصور: حاضر 

ايمان: شكرا 

#توقف التوربيني لثانيه ثم اكمل طريقه 

ايمان: يخربيت التكبر انا مش عارفه مناخيره في السما كده ليه يااخي دا التواضع لله من كتر نفخته دي هايفرقع 

#ضحك منصور على تافهة تلك الفتاه

ايمان: انت بتضحك وماله ياخويا اضحك انا مش عارفه اذاي شغال مع هولاكوا ده علي طول كده مكشر وضارب بوز شبرين ونص ربنا يعينكم 

منصور: ههههههه والله انتي عسل  شكراً انك انقذتيني امبارح 

ايمان بهدوء: على ايه العفو وبعدين انتم بنأدمين ذيكم ذيه  مش بهايم علشان يموت فيكم براحته انا مش عارفه انتم ساكتين ليه علي ايه اذا كان هو قوي في اللي اقوى منه.... 

منصور: هوسس وطي صوتك ليسمعنا 

ايمان: هو مين 

منصور: التوربيني 

ايمان بأستغراب: يسمعنا اذاي دا مشي

منصور بخوف: لااء هو مش موجود بس اي كلمه بتتقال في ضهره بتوصله 

ايمان: خلاص بقا انا اترعبت ياعم يالهوي يعني سمع العك اللي بقوله بقالي ساعه ده اعاااااااااااااا 

منصور: يخربيتك قطعتيلي الخلف اخرصي بقى 

ايمان بخوف: حا حاضر 

منصور: يلا خليني اوصلك مطرح ماجبتك

ايمان بتمثيل: روح الله يتسرك دنيا اخره الله يربحك مايكسبك 

منصور: يلا ياستي الحجه 

ايمان: حاضر يابني حاضر
اللهم صلِّ وسلم وبارك على سيدنا محمد 

عاد محمد وعز واسلام الى المنزل 

محمد: وبعدين لحد الان مافيش خبر عنها وماحدش رن حتى هانعمل ايه 

عز: مش عارف والله والمباحث لسه برضوا ماوصلتش لحاجه دماغي هاتنفجر من التفكير 

#ثواني ورن جرس الباب 

ذهب محمد ليفتح الباب وكانت ايمان: 

محمد: ايمان 

#ركضت ابتسام لترى ابنتها: ايمان بنتي  

ركضت ايمان لحضن خالتها... 

ابتسام ببكاء وهي تقبلها من راسها: بنتي بنتي

ايمان: وحشتيني اوي ياخالتي 

#خرجت روح على الصوت حتى وجدت فركضت اليها لتحتضنها 

روح: امونه حبيبتي الحمدلله انك بخير الحمدلله 

ايمان: روح امونتك وحشتيني يابت انتي وروان والبت ندى

محمد: ايمان ماتعرفيش مين خطفك

ايمان: لأ ماعرفش حد بس اللي عرفته ان روان اللي كانت مقصوده 

#ابتسم عز بسخريه حزينه على ان السبب وراء ذلك هو وللاسف والده ولكن لا يقدر على التكلم.... 

ايمان: مش مهم المهم انه كابوس وانزاح في داهيه الحمدلله واهو رجعت ماما ناديه انا جعانه اوي اوي اوي وفين روان وندى وحشوني 

روح: تعالي ياقلبي روان في اوضتها بتصلي وندى كمان
لا حول ولاقوة الابالله العلي العظيم واتوب اليه 

عبدالله: انت رجعت البنت ليه ياتوربيني 

التوربيني ببرود: اخليها ليه ومش هي المقصوده 

عبدالله: المفروض كنت اعرف اتصرفت من دماغك ليه انت مش قابض فلوسك

التوربيني بغضب: عبدالله صوتك مايعالش فاااهم 

عبدالله بخوف: ا ااا انت رجعتها ليه ياتوربيني 

التوربيني: البنت مش المقصوده يعني وجودها مالوش لي تلاتين لازمه

عبدالله: دي حاجه ترجعلي انا ياتوربيني ترجعلي انا اذا كان ليها لازمه ولا لا وبعدين ماانت اللي غلطت وخطفت بنت تانيه

التوربيني: تمام وانا وعدت ولما التوربيني بيوعد بيوفي علشان كده مش هارتاح غير لما اجيب البنت المقصوده 

عبدالله: تمام 




تعليقات