رواية جرح صبا الفصل الثالث 3 بقلم حور طه


رواية جرح صبا 

الفصل الثالث 3

بقلم حور طه


صبا :بلاش والنبي جو التلز,يق ده ما حدش قال لك انك اتش,ليت

كاران وهو بيحاول يسند على كتفها عشان ينزل :هو اللي عندك ده لسان ولا عقر,ب جاتك القر,ف في ملا,فظك

صبا وهي بتشيل ايده من على كتفها :طب حاول بقى تاخد بالك من نفسك لان العقر,ب ده ممكن في لحظه يلد,غك

كاران: وهو لسه ما لد,غنيش &بس على مين هجيبه تحت رجلي واهر,سه

صبا :يا اخي اتنيل على عينك وانت قادر اتصلب طولك عشان يكون فيك حيل تهد,د

كاران: ما بقاش كاران الطحان لو ما جبت للسانك ده قرار ازاله

 صبا :طيب حاول ترمم نفسك الاول علشان اللي بيعمل ما بيقولش 
 
 كاران:  بكره تشوفي ابن الطحان هيعمل فيك ايه 

 صبا:  نفسي اشوف لك عشان ما شفتلكش

كاران  بغيظ :انا هز,علك بس 

 صبا بتحدي : وريني 

ماهر بابتسامه: تعالوا يا ولاد واخيرا جه اليوم اللي هنفطر فيه مع بعض انا وحفيدي ومراته

طاهر :يعني هو بس اللي حفيدك يا جدو امال انا ايه

 ماهر :يا حبيبي هو حفيدي الكبير وانت حفيد الصغير 

طاهر: ماشي يا سي جدو طيب اسيبكم انا بقى علشان عندي معاد شغل مهم

كاران: خلصت الشغل اللي قلت لك عليه

 طاهر: سيبك انت من الشغل العريس وركز انت مع عروستك

كاران يقعد على الكرسي ويبدا يتناول فطاره بيحاول يبلع كلام طاهر

 طاهر  اقترب من  صبا  وبصوت منخفض: حاولي تهتمي بالجر,ح اللي فتحتيه علشان حسن  مشغول في المستشفى  مش هيعرف يجي& والف مبروك يا مرات اخويا

ينهي كلامه ويسيبهم  ويمشي 

 صبا  تقعد معاهم على سفره الفطار  وتتناول فطرها هي الثانيه 

في بيت كامل 

امل: يعني ايه بنتي كان فرحها امبارح وعلى مين على المر,يض النفسي ده

 كامل: انا كبير العيله واللي اقول عليه  يتسمع من غير مناقشه

 امل بانفعال : يعني هي مفهماني ان عندها نبطشيه في المستشفى  امبارح  وانت تيجي دلوقتي تقول لي  انها اتجوزت كاران الطحان  وعايزني اقفل بقي واسكت 

 كامل:  المناقشه في الموضوع مش هتفيد لانها خلاص اتجوزته 

امل :انت ازاي ترمي بنتي في النا,ر دي وانت عارف العد,اوه الكبيره اللي بين العيلتين من غير حتى ما تاخد رايي

 كامل :بنتك مش صغيره  واخذت قرارها  وهي اخذت القرار الصح  كان لازم الجواز ده يتم علشان العد,اوه تنتهي 

 امل بعصبيه : انا هروح اجيب بنتي  مش هسيبها الثانيه واحده في القصر الملعو,ن ده  ولا هسمح ان المر,يض ده يلمسها

 كامل : لا اطمني لا هيلمسها ولا هيقرب منها الجوازه دي على الورق مش اكثر 

امل: انت بتفكر في ايه ؟ايه اللي عايز توصل له من خلال بنتي  مش كفايه ابوها اللي ما,ت  وما نعرفش لحد دلوقتي اللي تسبب في مو,ته 

 كامل:  انا قلت باب المناقشه في الموضوع ده  اتقفل  مش عايز اسمع ولا كلمه تاني فيها 

 امل :طيب انا عايز اشوف بنتي  ولا ممنوع 

 كامل :ابقى خدي زين وروحي شوفيها زي ما انت عايزه ما حدش هيمنعك

امل: ومالك عرف بالجوازه دي وساب خطيبته كده تروح تتجوز من واحد ثاني

كامل :لما مالك يرجع من السفر انا هتكلم معاه ما تشغليش بالك انت مالك

  في اوضه زين

امل تنظر له وهو نايم ولا على باله هو الثاني تشد اللحاف من عليه بز,عيق :لا انا بجد مش مصدقاكم ايه الهدوء اللي انتم فيه ده ؟يلا قوم

زين بخضه: خير يا ماما في ايه

امل بعصبيه: انت كنت تعرف المص,يبه اللي اختك عملتها دي هي وجدك وما قلتليش

زين وهو يحاول يفتح عينيه :يا ماما يا حبيبتي ما انت عارفه جدو لما بيقول كلمه لازم ينفذها ! وبنتك كمان عناديه موافقه على كلامه

امل: يلا قومي البس علشان توديني عند اختك

زين :دلوقتي ؟ربنا يهديك يا ماما  اهدي دلوقتي ولما ارجع من الكليه هوديكي 

امل بانفعال :قلت لك قوم البس  وديني عند اختك  انا مش عارفه انتم جايبين البرود بتاعكم ده منين

زين بضيق يقوم من على السرير: حاضر يا ماما يا حبيبتي نص ساعه وابقى جاهز



رؤوف :الجوازه تمت والعيلتين اتحدوا يعني كده قوتهم هتتضاعف واكيد هيتحركوا مع بعض

خالد: الجواز مش هو السلام بين العيلتين ممكن اوي يكون هو بدايه الصر,اع الحقيقي بينهم

رؤوف :ازاي يا باشا المعلومات اللي عندي بتاكد ان كاران مستحيل يفكر ان هو يا,ذي صبا كانت حبيبته

خالد: كاران ممكن ما يحاولش يؤ,ذي صبا& لكن ممكن صبا تحاول

رؤوف :يعني ممكن كامل يكون بيرتب لحاجه ويكون في احتمال ان صبا عارفه ان كاران هو اللي قت,ل ابوها

خالد: في شغلنا ما فيش مجال للاحتمال البضاعه اللي طاهر  استلمها عايز اعرف هي فين

 رؤوف :دي حاجه مستحيله يا باشا كاران وطاهر ما بيشاركوش المعلومه دي مع اي حد حتى مع اقرب رجالهم

خالد: يبقى جه الوقت اللي هنعمل فيه زياره الكامل علشان نعرف كل المعلومات اللي احنا عايزينها

رؤوف: تحت امرك  يا باشا 

 ف القصر

 كاران يمثل الخو,ف: ايه اللي انت ماسكه في ايدك ده انت ناويه تقت,ليني تاني النهارده ولا ايه طب استنى اما اخف حتى

صبا تحمل علبه الاسعا,فات الاوليه : اقلع  التيشرت  بتاعتك وما اسمعش صوتك لحد ما اغير على الجر,ح

 كاران :طيب ممكن اتنفس ولا ممنوع

 صبا وهي تغير على الجرح :عايزاك تتاكد ان انفاسك دي مؤ,قته

 كاران : يعني انت مش ند,مانه على اللي انت عملتيه 

صبا تنهي عملها كدكتوره: اليوم اللي جيت تبرر لي في قت,لك لبابا &مش قادره اتخيل مدى الجراه اللي كانت عندك وقتها انك تقف قدامي وتنطق بحرف واحد 
تبقى عبيط لو فاكرني هبرر لك اللي انا عملته

كاران: كنت متعود منك دايما اشوف في عينيك  نظره حب لكن اللي انا شايفه دلوقتي نظرات انت,قام كره

صبا بضحكه سا,خره: اوعى تكون فاكر ان انا البنت الضعيفه اله بله اللي كانت بتحبك زمان برغم عدوتك مع ابوها  حبتك& اللي واقفه قدامك دلوقتي مش البنت اللي حبتك البنت اللي هتاخد حق ابوها منك
 ولو كانت فشلت مره مش هتفشل في الثانيه

كاران بصد,مه :لا؟ لا مستحيل انا لا يمكن اصدق ان انت ممكن تعملي؟ !!!




                    الفصل الرابع من هنا 

تعليقات