رواية حبيبى المجهول الفصل الثانى والعشرون 22 بقلم شيماء محمد











رواية حبيبى المجهول الفصل  الثانى والعشرون 22 بقلم شيماء محمد


قفل معاها وفكر يكلم مراته يقولها هيتاخر شويه بس رجع في كلامه وقرر انه يروح يسلم عليها ويمشي يرجع لحضن مراته 

راح خبط بابها وفتحتله ودخل وقفلت الباب 

بس اترسمت ابتسامه شريره ونيه بالشر جواها وحب للانتقام انه رماها في يوم من الايام 


الصبح طلع وليلي نايمه في سريرها تليفونها بيرن صحيت لقت نفسها لوحدها مسكت التليفون بس لقت رقم غريب ردت عليه 

ليلي: الوو ايوه مين؟ 

## انتي ليلي مرات ادهم؟؟ 

ليلي: ايوه انا ادهم جراله حاجه!؟ هو فين؟ 

## لا هو بخير ما تقلقيش هو حاليا نايم في العنوان ده (___)

ليلي: عنوان ايه ده وانتي مين؟ 

انا هههههههه انا الحضن الحنين اللي كل جوزك ما بيزهق منك بيروح يرمي نفسه فيه 

ليلي: انتي كدابه 

## استني قبل ما تقفلي اتصلي بيه هتلاقي تليفونه مقفول وبعدين مش امبارح قالك انه عنده شغل متأخر؟ وبعدين تعالي واتاكدي بس بسرعه قبل ما يصحي ويمشي ولا استني هبعتلك دليل بسيط صورته نايم وعريان ولو عايزه بقي تتاكدي تعالي بنفسك 

قفلت التليفون وليلي مكانها مش قادره تفكر حتي!! بس هيا متاكده من حاجه واحده ان جوزها بيحبها 

رنت عليه فعلا تليفونه مقفول وفعلا اتاخر علشان شغل 

دقيقه وتليفونها رن برساله واتس فتحتها وشافت صوره لجوزها عريان ونايم علي سرير 

لا اكيد دي صوره قديمه!!! لا ممكن يكون في فندق ودي واحده من خدمه الغرف وعايزه توقع بينهم ايوه هو كده 

تليفونه المقفول جننها طيب الشك دخل جواها 

لا مش هتقدر تعيش في الشك ده لازم تثبت لنفسها ان جوزها بيعشقها هيا وبس 

خرجت راحت بيت ابوها لقت خالد نايم صحته 

ليلي: خالد معلش اصحي 

خالد: في ايه انتي تعبانه؟؟ 

ليلي: لأ بس عايزاك توديني مشوار بسرعه قوم 

شدت الغطا من عليه: قوم بقي البس بسرعه ويالا ولو حد سالك قولهم هنروح نجيب فطار

خرج خالد بسرعه وراها وركبوا عربية الشغل 

خالد: هنروح فين؟ 

ليلي قالتله العنوان وسكتت تاني 

خالد: ده عنوان ايه؟ 

ليلي: من غير اسئله لو سمحت يا خالد 

وارجوك واحنا راجعين مهما تكون حالتي متسالنيش 

خالد: افهم بقي 

ليلي: لو سمحت يا خالد انا كان ممكن اخد تاكسي بس قلت انت تبقي معايا علشان مبقاش لوحدي 

وصلوا المكان 

ليلي: خالد اوعدني انك مش هتسالني اي اسئله 

خالد: اوعدك ماشي 

ليلي: تليفونك خليه في ايدك لو رنيتلك اطلعلي بسرعه فاهم؟ انا في الدور التالت شقه 6 

خالد: انتي يا بت هتقلقيني ليه؟ طيب اطلع معاكي؟ 

ليلي: لو في حاجه هرنلك والتليفون في ايدي اهو اهوه 

طلعت وقلبها بيدق بسرعه والخوف ماليها ومش عارفه تتوقع ايه؟ 

وصلت قدام الشقه وواقفه خايفه انه يكون حد مستنيها او يكون سليم مدبرلها مقلب او حد عايز ينتقم منها زي ما ادهم قالها 

حطت ايدها علي بطنها بخوف بس لازم تتاكد

خبطت واتاكدت ان تليفونها مفتوح علي رقم خالد بحيث انه بضغطه يطلعلها 


سمعت صوت وراها لقته خالد 

ليلي: انت وعدتني؟ 

خالد: وعدتك مش هسال وفعلا مش هسال هستناكي هنا مش هدخل معاكي بس علشان اكون قريب انتي مش شايفه وشك لونه ايه؟ 

ليلي: خلاص بس ما تدخلش الا لو ناديت عليك 

ضربت الجرس وفتحت الخدامه الباب 

ليلي: اهلا لو سمحتي هو ده بيت مين؟ 

الخدامه: ده بيت عمر عبد الكريم 

ليلي: مين عمر عبد الكريم؟ 

الخدامه: انتي عايزه مين يا هانم؟ 

ليلي بتردد: عايزه ادهم علي خطاب موجود؟؟ 

قلبها بيدق ومستنيه الاجابه بفارغ الصبر 

الخدامه فتحت الباب: اتفضلي يا هانم 

ليلي: موجود هو هنا؟ 

الخدامه: ايوه اتفضلي وانا هناديله 

ليلي دخلت ويدوب الخدامه هتقفل الباب 

ليلي: سيبيه مفتوح لو سمحتي 

فعلا الخدامه سابته ودخلت وليلي وراها قلبها هيخرج من مكانه 

الخدامه: لحظه هنا وانا هقوله او هشوفه صحي هو والهانم ولا لسه؟ 

ليلي مش مصدقه اللي بتسمعه اكيد بيضحكوا عليها مشيت وري الخدامه ويدوب الخدامه خبطت علي الباب راحت ليلي زقتها بعيد وفتحت هيا الباب ودي كانت صدمه عمرها 

الخدامه: لو سمحتي يا هانم خليكي بره 

ليلي واقفه مش مستوعبه اللي شايفاه ولا مصدقه عنيها وحاسه ان الزمن وقف بيها 

الخدامه: لو سمحتي اتفضلي بره لو سمحتي 

ليلي ولا قادره تتحرك او ترد او تنطق 

معقوله جوزها قدامها نايم عريان وفي حضنه واحده نايمه معاه 

بقي معقوله ادهم يخونها؟؟؟ بقي معقوله كل المكالمات اللي كانت بتجيلها وتجاهلتها كانت حقيقة؟؟؟ 

الخدامه: لو سمحتي يا مدام اتفضلي بره 

ادهم واللي جنبه بدؤا يصحوا من صوت الخدامه ومحاولتها لطرد ليلي

ادهم بيفوق وفتح عنيه وبص للي جنبه واتفاجئ ان ليلي واقفه قدامه قام واتنفض 

ادهم: ليلي؟؟؟ 

ليلي: ايوه انا ___ انت 

ليلي مش لاقيه كلام تقوله واقفه قدامه مصدومه 

ادهم: ليلي اسمعيني 

كان هيتحرك بس لقي نفسه عريان تماما فمسك الغطا عليه 

قامت اللي جنبه واتفاجئت ليلي انها دولي 

دولي: حبيبي ارجع مكانك بقي

ادهم: اخرسي يا دولي 

قامت اتعدلت وهيا كمان عريانه وماسكه الغطا باهمال عليها بس واضح طبعا انها عريانه 

ليلي مره واحده سابتهم وجريت علي بره 

ادهم: ليلي استني 

قام بسرعه: هدومي فين؟ 

دولي: مطرح ما قلعتهم 

ادهم: هدومي فين؟ 

دولي: امينه امينه 

الخدامه: افندم يا هانم 

دولي: هاتي هدوم البيه 

جابتله هدومه ولبس ونزل يجري لمراته 

ليلي خرجت كان خالد واقف واول ما شافها 

ليلي: ولا كلمه يالا بينا بسرعه 

جريت علي السلم 

خالد: براحه انتي حامل 

ركبوا العربيه ومشيوا وهو بيبصلها وهيا متجمده باصه قدامها ولا بتنطق ولا بتتكلم ولا بترد عليه 

خالد سكت واحترم سكوتها وصلوا البيت وهيا

دخلت وقفلت علي نفسها وفضلت واقفه شويه مش عارفه تستوعب ايه اللي حصل؟ 

وعماله تحاول تفكر هتعمل ايه؟ هو اكيد هيجي وراها هتقوله ايه؟ وهتعمل ايه؟ مش عارفه تفكر نهائي 

امبارح بالليل كان بيكلمها ويحب فيها ويقولها مشتاقلها وهو في حضن واحده تانيه؟ 

ياتري كام مره خانها؟ وكام مره ضحك عليها مع صحباته؟؟ 

لازم تكون قويه مش هتعيط!! مش. كل شويه تعيط وتقعد حزينه ومكسوره!!! لازم تكون قويه علشان ابنها اللي جاي 

الباب بيخبط اهو جه عندها هتعمل ايه؟ 

ادهم: ليلي فين يا خالد؟؟ 

خالد: جوه ادخل 

خالد مرضيش يقول لادهم حاجه لانه مش فاهم ايه اللي حصل وساب اخته هيا تحدد هتقول لجوزها ايه وهتعمل ايه؟ 

ادهم دخل عند ليلي وقفل الباب كانت قاعده علي السرير واول ما شافته دموعها هددت بالنزول زي المطر اللي بيبدأ خفيف وهيتحول لعاصفه 

ادهم: ليلي اسمعيني!!! انا مش عارف اقول ايه؟ ليلي انا اصلا مش عارف ايه اللي حصل؟ وحصل ازاي اصلا؟ 

ليلي باصه قدامها ومش بتنطق واول ما دمعه بتنزل بتمسحها بسرعه 

ادهم قعد قدامها تحت رجليها ومسك ايديها وهيا جامده 

ادهم: ليلي قولي اي حاجه متسكتيش كده؟ 

اقسم بالله يا ليلي ما اعرف انا ازاي ده حصل؟ او ايه اللي حصل حتي؟ 

دولي اتصلت بيا امبارح وانا جاي وقالتلي انها مسافره واترجتني اروح اشوفها قبل ما تمشي وانا رحت علشان بس العشره اللي بينا وبعدها ______ وبعدها لقيتك انتي واقفه قدامي __ انا اصلا مش فاهم ده حصل ازاي؟ 

حط ايده علي بطنها 

ادهم: وحياتك انتي وحياة ابننا ده ما اعرف ايه اللي حصل او حصل ازاي؟ ؟ 

ليلي زقت ايده من علي بطنها وقامت وقفت 

ليلي: اوعي تحلف بحياة ابني انت فاهم؟ 

ادهم: ابننا 

ليلي: ابني لوحدي ___ انت فقدت اي حق فيه 

ادهم: ليلي اسمعيني 

قاطعته: اسمع ايه؟ اسمع ايه؟ انك نمت مع واحده ومش عارف ازاي؟ انت للدرجه دي شايفني هبله ومتخلفه؟؟؟ 

ادهم: ليلي 

ليلي: ما تنطقش اسمي ___ قصرت معاك في ايه؟ ايه اللي كان ناقصك؟؟؟ انا اتغيرت علشانك واتعلمت علشانك واتحولت لانسانه تانيه علشان أليق بيك؟؟؟ ايه اللي ناقصني؟ 

انا استحملت اهانات كتير علشانك 

استحملت ابقي زي الخدامه علشانك 

استحملت اهانات مامتك وجدك كل شويه علشانك 

انا استحملت اللي محدش يستحمله ابدا 

قصرت في ايه معاك هاه؟؟؟ 

كل جنله بتقولها بتضربه علي صدره وبتزقه 

ادهم: ولا اي حاجه ليلي انتي حبيبتي وروحي وقلبي واقسم بالله ما اعرف ده حصل ازاي؟ 

ليلي صدقيني انا مش فاهم ايه اللي حصل؟ ارجوكي صدقيني 

ليلي: انت عارف كل يوم من يوم ما اتجوزتك معاكسات بتجيلي 

اللي تقولي انها حبيبتك! واللي تقول انك معاها!! واللي تقول انك بتحبها! وكل يوم حاجه مختلفه وانا بكدبهم ___ بكدبهم كلهم __ وبثق فيك انت والنهارده!!!!! النهارده عرفت قد ايه كنت غبيه!! قد ايه كنت ساذجه 

قد ايه كنت متخلفه اني وثقت في حبك ليا 

ادهم: انا بحبك فعلا وعمري ما حبيت غيرك وعمري ما خنتك ابدا ولا حتي بصيت لواحده تانيه 

ليلي: والنهارده كنت ايه؟ بتجرب ولا بتريح بس شويه ولا ايه؟ 

ادهم: اقسم بالله ما اعرف ايه اللي حصل؟ صدقيني( مسكها من اكتافها وخلاها تبصله) 

اقسم بالله ما حبيت غيرك وعمري ما خنتك ابدا 

ليلي انتي تصدقي اني اخونك او ابطل احبك 

انا عندي استعداد ابيع الدنيا كلها علشان ليلي: شوفتك بعيني 

ادهم: طيب اديني فرصه افهم ايه اللي حصل؟ 

ليلي: ادهم لو سمحت سيبني لوحدي 

ادهم: طيب هسيبك وهرجعلك تاني وانا عندي اجابه مقنعه اقولهالك 

ادهم مشي وبعد ماهو خرج ليلي قعدت علي السرير ومن غير مقدمات هبت العاصفه ولقت نفسها بتعيط بهستيريه مش قادره تقف او تبطل او حتي تاخد نفسها بتشهق 

اخواتها اتلموا عليها بيحاولو يكلموها او يهدوها او يفهموا ايه اللي حصل بس من غير فايده 

فضلت تعيط كتير وكان العياط هو الشيئ الوحيد اللي تقدر تعمله 

ادهم خرج من عندها وراح لدولي 

اول ما دخل مسكها من دراعها بعنف 

ادهم: ايه اللي حصل بينا؟؟ 

دولي: نعم؟؟؟ كنت بتطفي نار والعه جواك 

للدرجه دي كنت واحشاك؟؟ 

ادهم: انتي هتهرجي ولا ايه؟ نار ايه وزفت ايه؟ 

دولي: عايز ايه يا ادهم؟ 

ادهم: عايز اعرف انا ازاي نمت هنا وليه وايه اللي حصل بالظبط؟ 

دولي: انت بتهرج صح؟ مراتك مش هنا علشان تمثل عليها 

ادهم مسكها بعنف ومسكها من رقبتها 

ادهم: قسما بالله لو ما اتكلمتي عدل وقولتيلي انا ازاي نمت هنا لاقتلك انتي فاهمه؟ 

دولي زقت ايديه بعيد 

دولي: اقولك ايه انت جيت وقعدت معايا شويه وبعدها طلبت مني نطلع فوق وطلعنا وقربت مني والباقي معروف 

ادهم: وانا مش فاكر حاجه من الكلام ده ليه؟ شربنا ايه؟ 

دولي: مشربناش __ او انت شربت قبل ما تيجي 

ادهم: انا كنت في الشغل ___ شربنا ايه هنا؟ 

دولي: شربنا عصير فريش وبس بقولك ايه ماتحاولش تبرر اللي حصل علي حسابي

ادهم: وانتي اول ما قولتلك تعالي علي طول وافقتي؟؟ 

دولي: انا بحبك وانت عارف ده كويس وكنت مشتاقالك وبعدين دي مش اول مره يعني

ادهم خليك معايا 

يدوب هتقرب منه زقها بعيد وقعها 

ادهم: ابعدي عني __ انا مسيري هعرف ايه اللي حصل وساعتها مش هرحمك 

ادهم سابها ومشي ومش عارف يروح فين او يعمل ايه؟ 

تاني يوم راح لمراته يحاول يتكلم معاها 

ادهم خبط عليهم وفتحله خالد 

ادهم: ازيك امال ليلي فين؟ 

خالد: الله اعلم 

ادهم: افندم؟ انت بتقول ايه؟ 

خالد: اللي سمعته 

ادهم زقه ودخل يدور عليها بنفسه بس فعلا مالقهاش 

ادهم: ليلي فين؟ فين مراتي؟ 

عم فتحي: احنا صحينا الصبح ملقيينهاش في البيت وكنا فاكرينها معاك تلاقيها في بيتك 

ادهم: عم فتحي ارجوك ما تخبيش عليا 

عم فتحي: يا ابني اقسم بالله ما اعرف حاجه عنها انا يدوب اهو كنت هكلمك 

خالد: انت عملتلها ايه؟ امبارح بعد ما مشيت فضلت تعيط بهستريه ومحدش عرف يسكتها 

ايه اللي حصل بينكم؟؟ 

ادهم: انا هروح ادور عليها 

ادهم راح بيته وراح كمان بيت امه وراح لاي مكان مراته تعرفه بس ملهاش اي اثر 

راح بيت ابوها تاني لقي الكل بيدور عليها 

والشارع كله ميعرفش حاجه عنها 

واخيرا بلغوا البوليس يدوروا عليها.   



      الفصل الثالث والعشرون من هنا 

تعليقات