رواية حور عينى الفصل الخامس والاخير بقلم ملك ناصر

  رواية حور عينى
 الفصل الخامس والاخير 
بقلم ملك ناصر


حور: هو انت العريس يا نوح 
نوح بابتسامة: ايوة انا مكنتيش عايزاني ولا اي
حور:لا بس انت الفترة اللي فاتت مكنتش بتعاملني كويس 
نوح: عشان كنت بجاهد نفسي يا حور كنت عايزك في الحلال وقدام الناس كلها 
حور بلمعة دموع: يعني اي 
نوح: يعني عايزة تعرفي اي عني 
حور بابتسامة: امم اسمك اي.
نوح برفعة حاجب: يا سلام ماشي. نوح ايمن عبدلله.
حور: عندك كام سنة 
نوح: 26 
حور: بتشتغل اي 
نوح بضحكة جذابة: شغال علي محل سنظوتشات يا حور احنا هنهزر 
حور بضحك: خلاص يعم  بتصلي 
نوح: مواظب علي الصلاة فالجامع
حور بفرحة: والقرآن 
نوح: فاضلي جزء واختمه 
حور: طب لو اتخاصمنا ونا غلطانة
نوح: مش مهم مين فينا اللي غلطان المهم منامش زعلانين من بعض
حور بأبتسامة: طيب عايز تعرف عني ايه 
نوح: عارف عنك كل حاجة يا حور 
حور بكسوف: احم طب هبلغك ردي مع بابا 
نوح: مع اني عارف الرد بس ماشي يستي هستني عشان خاطر عيونك.
حور دخلت جوا واهلها خرجو 
ايمن: طيب يا استاذ محمود هنستني ردكم 
محمود: ما بلاش استاذ دي  
ايمن بأبتسامة: ماشي، يلا يا نوح 
نوح: يلا 
محمود: السلام عليكم 
ايمن: وعليكم السلام 
____________♡في اوضة حور رحمة قاعدة معاها 
رحمة: ها يا حور 
حور بكسوف: هصلي استخارة ياماما وابلغك ردي 
رحمة:  ماشي يا حبيبتي تصبحي علي خير.
حور: وانتي من اهل الخير 
طلعت رحمة وتلفون حور رن 
حور: الو 
آيات: اي يعروسة عملتي اي 
حور: مبسوجة اوي يا آيات 
آيات: ربنا يديم السعادة عليكي اي العريس حلو 
حور بسعادة:العريس طلع نوح يا آيات طلع نوح 
آيات بفرحة لصاحبة عمرها: مش قولتلك يا حور لو نصيبك هيجيلك ولو بعد 100 سنه 
حور: انا لسة مش مصدقة لحد دلوقتي
آيات: طب اي قريتو الفاتحة 
حور: لا المرة الجاية انا لسة مقولتش اني موافقة
آيات: لي 
حور بغرور: مش ممكن موافقش انا الف من يتمناني اصلا وضحكت 
آيات بضحك: بتتقلي يعني يا حور شكلك هتطلعي عينه
حور بتمثيل البراءة: انا يابنتي دنا هعيشة فجنة 
آيات:  اه منا عارفة، الله يكون فعونك يا بني  
حور: ياسلام 
آيات: طب يلا قومي صلي استخارة ونامي عايزة ادور علي اشكال فساتين 
حور: لا اله الا الله، انتي مفيش فايدة 
آيات: لا داعي للتصفيق، يلا تصبحي علي خير 
حور: وانتي من اهلو  
_________♡بعد يومين كانت حور كل يوم تصلي استاخرة وتحس براحة 
محمود:  ها يبنتي رأيك اي عشان الناس مستنين الرد 
حور بكسوف: اللي تشوفه يابابا 
محمود بخبث: انا بصراحة شايف انو لسة بدري عليكي وفاضلك لسة سنتين عقبال ما تخلصي جامعة فهقولهم ان نتي مش موافقة 
حور بدموع: ماشي يابابا بعد اذنك 
واسة هتتحرك سمعت صوت ضحك رحمة ومحمود
رحمة: تعالي  يهبلة
حور: نعم يا ماما 
محمود: يعني انتي موافقة تضحي بحبك علشاني 
حور: اكيد اللي تشوفه حضرتك هو الصح 
محمود بحنان: واظن اكتر حاجة هعملها صح اني انزل احجز البدلة 
حور بفرحة وهي بتحضنه: بجد يا بابا 
محمود وهي بيدخلها جوا حضنه: بجد يا قلب بابا، عموما انا هتصل بيهم دلوقتي 
محمود: السلام عليكم 
نوح: وعليكم السلام ازيك يا عم محمود عامل اي 
محمود: الحمدالله يابني في نعمة وانت عامل اي 
نوح:دايما يارب، انا الحمدالله 
محمود: ادام الله حمدك، كنت عايز ابلغك ان احنا موافقين
نوح بفرحة: طيب الحمد الله يناسبكم معاد ايه عشان نيجي نقراء الفاتحة ونتفق 
محمود: بكرة الساعة 6 كويس 
نوح: ماشي هبلغ اهلي ونيجي بأذن الله، تؤمرني بحاجة ياعمي 
محمود: لا يا حبيبي 
نوح: السلام عليكم
محمود: وعليكم السلام 
محمود لحور ورحمة: هيجو بكرة الساعة6 
رحمة: ماشي ينورو 
حور بسعادة: ماشي يا احلي بابا فالدنيا  
_______________♡نوح كان مبسوط جدا وعدت الليلة بساعدة علي الكل 
تاني يوم الساعة 6
حور وهي واقفة قدام المرايا بتتأمل نفسها 
الباب رن ورحمة دخلت لحور 
رحمة: يلا يا حبيبتي الناس جم 
حور: شكلي حلو يا ماما(كانت لابسة فستان بيبي بلو وخمار ابيض مشجر من نفس لون الفستان ومش حاطة ميكاب) 
رحمة بدموع: قمر يا عيون ماما 
حور: طب ليه الدموع دي يماما 
رحمة: مش مصدقة انك هتتجوزي وتبعدي عني 
حور: هنطلك كل يوم لا تقلقي 
رحمة بابتسامة وهي بتمسح دموعها: طب يلا 
طلعت هي وحور 
نوح اول ماشاف حور ابتسم
حور سلمت عليهم وقدمت العصير وقعدت جمب محمود 
والدة نوح واسمها نور: زي القمر يا حبيبتي تعالي اقعدي جمبي 
وقعدت حور جمبها وبقت جمب نوح بردو بس في مسافة بينهم 
ايمن: طيب نقراء الفاتحة 
وكده تمت قراية فتحتهم 
وايمن ومحمود قعدو يتفقو 
نوح لحور: زي القمر ياحور اللهم بارك
حور بكسوف ووشها احمر: شكرا 
نوح بضحك: خلاص متحمريش كده 
ووجه كلامه لمحمود: كنت عايز استأذنك ياعمي ان الجمعة تبقي خطوبة وكتب كتاب ولما تخلصص السنادي نتجوز 
محمود: وليه الاستعجال ف كتب الكتاب
نوح وهو بيبص لحور: من ناحية الاستعجال ف انا مستعجل اوي يا عمي ومن ناحية كتب الكتاب عشان نتعامل براحة من غير حدود ونخرج براحتنا 
محمود: رأيك اي يا حور 
حور: اللي تشوفه حضرتك يا بابا 
محمود: يبقي علي بركة الله 
نوح: ممكن نقعد نتكلم انا وحور في البلكونة ياعمي 
محمود: طيب مفيش مشاكل 
*البلكونة مفتوحة علي الشقة*
نوح: مبارك عليا 
حور باستغراب: عليك 
نوح بحب وهو بيبص في عيونها: مبارك عليا انتي يا حوري 
حور اتكسفت وبصت في الارض: شكرا 
نوح بسخرية: شكرا! دنا هيطلع عيني معاكي 
____________♡في الخطوبة حور كانت جوا ونوح  قاعد جمب بعد والمؤذون وجمبه محمود والمؤذون قال جملته الشهيرة 
*بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكم في خير* 
حور طلعت بعد ما المؤذون مشي بس المفاجأة انها كانت لابسة النقاب نوح فرح جدا وحضنهاولف بيها 
نوح:انتي بجد لبستي النقاب عشاني 
حور مكسوفة جدا منه 
نوح نزلها وباسها من جبينها 
وحور ابتسمت وقالتله: كنت واخده عهد علي نفسي ان يوم كتب كتابي هكون بالنقاب  
نوح: مبارك علينا يا حوري 
حور بخجل : الله يبارك فيك 

بعد شوية جه وقت تلبيس الدبل 
آيات وهي بتحضن حور: لقد تعاهدنا علي السير معا لكنك خلفتي بالوعد، سحقا 
حور وهي بتضحك: انتي هبلة يبنتي انتي مخطوبة قبلي 
آيات: لا اسكوزمي بقي تفرق 
حور ضحكت 
آيات: مبارك عليكي النقاب يحبيبي 
حور: الله يبارك فيكي 
______♡وعدت الايام وجه وقت اخر امتحانين لحور في سنة 3
حور وهي خارجة من الامتحان نوح كان مستنيها برة واول ماشافها راحلها 
نوح: ها كتكوتي عملت اي في الامتحان 
حور وهي مدمعة: انا مش عارفة انا عملت اي 
نوح حضنها: بس يحبيبتي اهدي يغور  الف امتحان فدي دموعك دي اهدي 
حور مازالت بتعيط 
نوح: لو مبتلطيش عياط هفضل حاضنط، وشكلك كده عايزة تقعدي فحضني 
حور مسحت دموعها وطلعت من حضنه بخجل: احم خلاص 
نوح: طب يلا نمشي عشان عاملك بروجرام هايل النهارده
حور بحماس: هتأكلني شاورما 
نوح بضحك: هاكلك شاوراما 
حور حضنته: انت احلي نوح فالدنيا 
نوح حضنها 
حور بعد ما طلعت من حضنه ومسكت ايده: يلا ياباشا مستني اي 
__________________♡بعد مرور سنتين 
حور: قال اي هزاكرلك بعد ما نتجوز 
نوح: تعالي بس يادبدوبة وهلتي الكتب معاكي 
حور بدموع: انا دبدوبة يا نوح 
نوح وهو بيمسك خدودها: واحلي دبدوبة فالدنيا يقلب نوح 
حور: انت بتاكل بعقلي حلاوة صح 
نوح: بصراحة اه 
وقعدو يزاكرو شوية ونامو 
في الفجر 
محمود وهو بيصلي لقي تلفونه بيرن بأستمرار 
محمود:ايه يبني بترن لي،حور كويسة 
نوح بفرحة:مبروك يا جدو  حور ولدت
 
                 تمت بحمد الله



تعليقات