. رواية صغيره داخل حصونى
الفصل الثالث 3
بقلم مريم حسنى
عمار قاعد جنب مروة وبيبصلها بخوف قدر يوقف النزيف وميط لها الجرح بس فكرة انها كانت ممكن تضيع منه كانت مرعبة فضل قاعد جنبها وحاضنها وبيعيط زي الطفل اللي خايف يخسر امه مروة كانت ابتدت تفوق
مروة بتئن بالم اه ايدي
عمار بصلها بلهفة مروة حبيبتي انتي كويسة كده يا مروة انا كنت هموت من قلقي عليكي
مروة بصتله بنفاذ صبر هو انا مش هخلص من الكبوس ده بقي وزقته بعنف انت ايه يا اخي حتي مش سايبني اموت متبعد عني بقي الله
عمار مستحيل يا مروة اللي انتي بتقوله ده مستحيل ريحي نفسك بقي مروة انا بحبك بحبك اكتر من اي حاجة في الدنيا
مروة بنفعال وانا بكرهك انت ايه غبي مبتفهمش
عمار كان وصل لقمه غضبه وضربها بالقلم وقعت عل الارض ومسكها من شعرها بقسوة انا قولت ايه مسمعكيش تقولي الكلمة دي تاني صح ولا لا
مروة بتعب والم ودموعها مش مبطله اه يا عمار هموت في ايدك سيبني اه يارب خدني بقي عشان ارتاح اه وقطع كلامها لما عمار باسها بقسوة وعنف مروة قعدت تهز رسها برفض وتعافر عشان يسبها بس هو كان متحكم فيها كويس سابها لما حس انها خلاص هيغمي عليها اول ما سبها مروة اخدت نفسها بصعوبة وقعدت تعيط اكتر
عمار بهدوء اخر مرة هحذرك ماشي يا مروة
مروة هزت راسها بخوف وقعدت عل الارض
عمار حطتلك الاكل كلي كويس وخدي العلاج اللي جنبه لو رجعت ولقيت اللي قولته متنفذش انتي حرة علي اللي هيحصلك وخرج ونسي يقفل الباب بالمفتاح مروة اخدت بالها وقعدت تخطط ازاي ممكن تهرب منه
في المستشفى
محمد قاعد بتعب ومهموم
عمار دخل عليه خد يصحبي جبتلك الاكل اهو يلا ناكل بقي عشان انا جعان
محمد قولتلك مش عاوز اكل يا عمار بجد سيبني في اللي انا فيه دلوقت
عمار مصتنع الحزن برضو موضوع مروة
محمد هو فيه غيره اختي معرفش هي فين وامي زي مانت عارف يا دوب خرجت من اامستشفي امبارح وحياتي كله اتقلبت في يوم وليله مش عارف اعمل ايه يا ربي يا تري انتي فين يا مروة
عمار ان شاء الله هتلقيها يا محمد اهدي انت بس والباب خبط عليهم ودخلت انجي
انجي احم دكتور عمار جيبتلك الحاجات اللي انت طلبتها كل اللبس وكتب الثانوية العامة والملازم وكل حاجة
عمار بتوتر احم احم طب اخرجي يا انجي دلوقتي وانا هخرجلك
محمد بتساؤل حاجات ايه دي يا عمار وثانوية عامة ايه انت تعرف حد في ثانوي
عمار احم اه دي بنت حارس العمارة عندي كنت جايبلها شوية حاجات خير يعني
محمد ضيق عنيه ماشي ربنا يديك علي قد نيتك
مروة حست ان عمار خرج برة البيت ابتدت تتسحب وخرجت من الاوضه وطلعت تجري علي تحت ولسه هتروح عند الباب لقه بيتفتح عمار داخل البيت
عمار انتي نزلتي من اوضتك ازاي
مروة بارتباك وضاح كنت راحه اشرب
عمار مقولتش نزلتي ليه قولت ازاي
مروة ااباب كان مفتوح
عمار ممممم بس انتي عندك تلاجة في الاوضة نزله تشرب ازاي
مروة بخوف احم قصدي كنت بدور عل الحمام
عمار اوضتك فيها حمام يا مروة ونغير ما تحولي تلقي حجه تانية اوضتك فيها كل حاجة ممكن تيجي علي بالك كنتي عاوزة تهربي صح يا مروة
مروة بخوف لا
عمار ضربها بالقلم متكدبيش سامعة كنتي عاوزة تهربي
مروة بخوف وقلها هيقف من كتر دقاته اه
عمار حلو اوي وشالها وطلع بيها الاوضه وسط ضراخ مروة
عمار كده هتضريني اعمل حاجة مكنتش عاوز اعملها معاكي وفتح الدلاب وجاب حبل وربطها في السرير يلا عشان معاد النوم جيه
مروة بخوف وعياط عمار فكني لو سمحت
عمار اتعودي بقي يا مر ة عشان انتي هتفضلي مربوطه كدة وانا اللي هكلك ومش هتتحركي ف الاوضة الا وانا موجود وسابيها وخارج
مروة بعياط وانهيار عمار وحيات اغلي حاجة عندك فكني والنبي يا عمار عشان خاطري وحياتي عندك انا بتخنق بجد فكني عمار بحزن وقفل النور وخرج
مروة عندها فوبيا من الظلمة فضلت تعيط وتصرخ لحد ما اغمي عليها