رواية صغيره داخل حصونى الفصل السادس 6والاخير بقلم مريم حسنى










.  رواية صغيره داخل حصونى

الفصل السادس 6والاخير

بقلم مريم حسنى

خمس شهور محدش سال عليا بموت فيهم حرفيا 

عرف ما تبقى في الدنيا دي حاسس انك محبوس في قفص من ذهب ومش عارف تخرج هو ده نفس اللي انا حسيته من اول ما اتجوزته انا محبوسه في مكان جميل جدا في كل حاجه انا ممكن ابقى عايزاها بس سجن في اكل وفي شرب في احسن واجمل للاجهزه اللي ممكن تبقي موجوده بس انا عمري ما كنت مبسوطه لان عمري ما حسيت بالحريه كملت تعليم من وانا في البيت مشكله كانت بتيجي في الامتحانات بيخوني في عربيه شبه العربيات المصفحه يرميني في اللجنه ويرجع ياخذني وقت ما الامتحان يخلص بالضبط ما لحقش حتى اسلم على اللي كان صحابي وقعدت من بعد ثالثه ثانوي لان مقدرش يستحمل فكره الامتحانات حتى الجامع حرمني منها بعدها بفتره اكتشفت اني حامل في الزاي ممكن اجيب طفل وانا في الظروف دي هاجي الطفل للاب معقد مش عايز يخلي اي احد في الدنيا المحني ده كان بيتقطع كل يوم لما كان بيوديني الامتحان ويرتن كملت الامتحانات انا مكملتهاش يعني حتى شهاده الثانويه ماخدتهاش فكره اللي كانت شعب بجد ان اهلي مسالوش هي خالص لكنهم لا مكالمه وخلاص ما تتاخرش وانا ما حدش فيهم فكر يرفع حتى سمعت التليفون واسال علي بس انا عادل انا كلمت ندى كل حاجه بتحصل لي من اول يوم ولا حتى ما قابلتوش منكرش ان هو بيعمل لي احسن معامله في الدنيا ما مفروض ما معيشني ملكه على الارض بس هو ما يعرفش ان انا كل يوم بتخليني اكثر واكثر الحياه شبه ان انا عايشه بتحلماول ماعرفت اني حامل خرجت ان انا اقول له

مروه عمار انا حامل 

فكرتني اول ما يسمع الجمله دي هيطير من الفرحه بس عكس كل توقعاتي عمار اصلي بغضب طفله لازم انزل من صغري في نفس الوقت نعم ينزل ازاي يعني مش فاهم عماره زي ما سمعتي هينزل انا مش عايزه اطفال انا مكتفي بك انت لوحدي تبقى بتاعتي انا لوحدي ما عشرين فيك مروه لا انا استحملت جنب ما فيش كفايه كده كفايه قوي لحد كده وكفايه جميل جدا طفلي مش هانزل كفايه اللي انت عملته في وعجبني من تعليم الحريم من اهلي انت عايز مني ايه كل ما بنفسي بتريحني في الاخر اعمل ايه يعني عشان خاطر ترتاح الطفل ده انا مش هانزل له لو قابلتنى مشهد له عمار بص لها باستهزاء كده و سابها وخرج قاعد تفكر هو ازاي في بني ادم ممكن يبقى مجنون بالطريقه بعد ما اخرج من الاوضه اقفل عليها لما بيبقى زعلان بيعمل كده  حتى لو ف الشقه مش هتخرجي رجع بليل 

عمار مروتي 

مروه بقرف نعم 

عمار ملس علي شعرها انا جيبتلك دكتوره شاطره جدا هتعملك العمليه بكره الصبح

مروة زقته بعصبيه انت غبي غبي مبتفهمش قولت مش هنزل البيبي ده مش هنزله ارحم نفسك 

عمار مروتي متنسيش از انا هنا اللي بقول 

مروة لا مش انت مش كل حاجه لي الدنية انت فاهم

عمار ابتسم نامي يا مروتي عشان عندك عمليه الصبح 

مروة طلقني 

عمار ايه 


مروة بقوه طلقني


عماربصلها بشر ونزل ضرب فيها لحد ما نزفت مروة صوتت باعلي صوت عندها وفاقت من الغيبوبة


اول ما فتحت عنيها لقت عمار في وشها اول ما شافته صوتت


هو ايه ايه اهدي حمد الله عل سلامتك الاول يا انسه مروة في ايه 


مروة بخوف انت هنا ليه انت سقطني صح 


هو بستغراب نعم سقط مين يا انسه مروة


مروة بصويت عمار بطل اسهبال 


هو عمار مين انا اسمي شريف بس لو عوزاني عمار معنديش اي مانع 


مروة هو في ايه بس محمد اخوها دخل مروة حبيبتي حمد الله على السلامه الحمد الله انك فوقتي انتي كويسه حاسه بايه 


مروة هو في ايه يا محمد ايه اللي حصلي


محمد عملتي حادثه وانتي خارجه من الدرس عربيه خبطتك بس الحمد الله شريف كان هناك وهو اللي يلحق هو اللي قال لك على المستشفى الحمد لله الاول ما كنتش هتيجي بس دخلت غيبوبه بقى لي اكثر من اسبوعين بابا وماما كان هيموت ومن الخوف عليك الحمد لله انك في وقت يا حبيبتي انت حاسه بايه دلوقت


مروه  باستغراب يعني انت مش عمار


شريف ضحك يستي قلت لو عايزه ابقى عمار ابقي عمار وانا اطول ما اي حاجه


مروه ابتسمت  نصف ابتسامه كده


 شريف قال لها طب انت ممكن تحكي لي اللي مخوفك مني قوي كده يعني انا مش فاهم حاجه انت شفتي حاجه مثلا مني وحشه


مروه طب محمد ممكن تسيبنا لوحدنا شويه


محمد نعم يا اختي  ليه  ان شاء الله


 مروه معلش يا محمد عشان خاطري محمد بص لها باستغراب وخرج


مروه بصي يا استاذ عمار قصدي يا شريف انا  ممكن اللي هحكي ده غريب بس هو ده اللي حصل وبدات بتحكي له اللي هي شافته في الغيبوبه


 شريف هو حد يطول ان هو يبقى معه قمر زيك كده يا ريت بس انت هتوافقي تتجوزيني كان بيقولها بهزار بس نفس الوقت بجد جدا مروه كانت بنت اموره جدا وعارف من اخوه ان هي مؤدبه قوي مروه بصيت له وابتسمت انا موافقه بس لو مش انت شخصيه عمار انا بجد مروه قالت له انا وافقت شريف فرح جدا سابها وخرج وقال لي محمد بعد فتره مروه خرجت من المستشفى وعرفتها لها وشريف قال لي ان هو يستنى عليها لما ناخذ الثانويه العامه و تدخل كليه وفعلا مروه خلصت وجابت مجموع عالي جدا ودخلي كليه السون و اول ما دخلت الكليه اتجوزت هي وشريف عايشه بسعاده جدا واكتشف ان شخصيه شريف شخصيه طيبه جدا جدا جدا عكس شخصيه عمار بكل المقاييس كلك شفيت وبعد كده يا شريف كان بيحبها لانه كان بيشوفها مع اخوها بس بقى مش بحب الجنيه بتاع عمار اوبو زي ما بيتقال عليه ثمن اوك هو كان بيحبها بس كان مستني فعلا اما تدخل كليه وكان هيروح يتقدم لها كان بيقعد يحكي لها واذا كان بيقعد يبص عليها من بعيد وازاي كان موجود في الوقت فعلا بتاع الدرس ما خرجت لانه كان دائما بيحب يشوفها وقد هو حبها وهي كمان حبيته جدا هةو خلفوه بنت وولد بنت سميتها ياسمين وولد  اسمه عمار

                        تمت بحمد الله 


        لقراءة باقى الفصول من هنا 

تعليقات