رواية سجينة جبروته وقسوته
الفصل التاسع عشر 19
بقلم مريم حسنى
بعد ولاده ليليان فتره قضتها كلها في تعب وقله اكل وكانت ماشيه بالمحليل اياد كان خايف عليها طول الوقت وبدا يحبها وحاول انو يعوضها عن كل اللي هو عملوا فيها بس ليليان مكنتش بترضا حتي تبص نحيته
في يوم دخل اياد وجايب لليليان هديا كالعاده
اياد ابتسم لي لي
ليليان بخنقه اسمي ليليان ميه مره اقولك كده
اياد باس ايدها بصي جيبتلك اي
ليليان مش عاوزه حاجه
اياد اتنهد طب انا عندي ليكي مفاجاه
ليليان بصتله بخنقه
اياد منفسكيش تشوفي اخوكي
ليليان بلهفه بجد بجد هتخليني اشوفه
اياد ابتسم بجد
ليليان امتي
اياد النهاردة يلا قومي البسي
ليليان قامت جري لبست ولبست هادي ابنها
اياد فرح لانه مشافهاش ملهوفه علي حاجه قبل كده وبالاخص بعد اصابتها بالاكتئاب المزمن
اياد اخد ليليان فعلا ليوسف
نور ياساتر بقي انا تعبت اووووف
يوسف ضحك لسه يا شاطره امال ثانويه عامه هتعملي فيها ايه
نور يووووه متفكرنيش وهما قاعدين يتكلموا الباب خبط
نور بخوف هيكون مين
شهد اهدي يا نور متخفيش
يوسف محدش يعرف المكان ده فعلا انا هشوف مين
نور استخبت في حضن شهد ويوسف فتح لقي ليليان واياد
ليليان اترمت في حضن يوسف وحشتني اوي اوي
يوشف شالها ولف بيها من الفرحه لي لي حبيبتي عامله اي طمنيني عليكي
ليليان وهي بتعيط انا مش كويسه خالص يا يوسف بس كفايه عندي اني شوفك
يوسف بص لاياد
اياد ابتسم مش هتشوف هادي
ليليان تبتسمت ابتسامة باهته هادي ابني يا يوسف
شهد نور سمعوا صوتها جريوا عليها وقعدوا شويه مع بعض
اياد مش يلا بقي يا لي لي احنا اتاخرنا اوي
ليليان اتنهدت بحزن اه يلا
اياد نيجي تاني
ليليان ابتسمت بسخرية اكيد يلا ومشيوا
ليليان روحت واستنت لما اياد نام وحضنت ابنها وراحت وقفت علي سور البلكونه وكانت هترمي نفسها سمعت صوت ابنها بيعيط استعفر الله العظيم
بس للاسف جت تنزل رجليها اتزحلقت ووقعت ما*تت
في عزا ليليان
يوسف انت السبب منك لله ربنا يخدك انت يا اخي انا اختي ذنبها ايه تموت هي ليه
اياد وهو حابس دموعه بالعافيه انا مليش ذنب محدش قال لاختك تنتحر
يوسف كمان يا بجحتك يا اخي انت مجنون
اياد كان حاسس انو تعبان انا مش هرد عليك عشان انا مش فايقلك
يوسف ضربه بالبوكس والله لاقتلك الناس حاولوا يبعدوهم عن بعض بص اياد من كتر التعب مستحملش ونقله المستشفى
شهد يوسف الدكتور بيقول انو عنده فشل كلوي لازم يغشل كله مرتين في الاسبوع
يوسف وانا مال اهلي انا ما يغور في داهيه انا جاي بس عشان هادي
شهد طب اهدي طيب انا نسيت خالص انا سايبه نور لوحده انا هروح اشوفها
يوسف وهو شايل هادي انت اللي فاضلي من اختي يا هادي انا هحبك عشانها هي بس
جمال مدير اعمال اياد استاذ يوسف
يوسف بقرف نعم
جمال كنت عاوز حضرتك تبلغ استاذ اياد الخبر
يوسف خبر اي
جمال انو خسر كل فلوشه والشركه اعلنت افلسها
يوسف ابتسم اللهم لا شماته بس كده انا اخدت حقي وحق اختي وبص لهادي متخفش انا هصرف علسك وهخليك احسن واحد في الدنيا
بدر راح وهناك شاف نور
بدر نور
نور بصتله بحزن ازيك يا بدر
بدر دمع نور كنت هتجنن عليكي انتي فين
نور موجوده يا بدر
بدر انا بتعالج يا نور عشان مازيكيش تاني ارجعي معايا عشان خاطري
نور لما تخلص علاجك وانا احقق اللي انا عاوزه هرجع
بدر اتنهد بحزن وعد
نور وعد
………..
باك
نور كان نفسي تبقي معايا النهاردة
شهد ابتسمت لها وانا كمان
يوسف جيه من ورا شهد وباسها من خدها بتتكلموا في اي
شهد نور كانت بتقول كان نفسي لي لي تبقي معانا
يوسف اتنهد بحزن احم الله يرحمها
نور شمت ريحته حاسه بيها
نور بدر
بدر جيه من ورها وشالها وحشتني
نور حضنته انت اكتر
بدر انا اتعلجت
نور عارفه انا بحبك
بدر شالها ولف بيها وانا بعشقك هترجعيلي
نور اه هرجعلك
اياد جيه وهو شايل هادي مبروك يا مدام نور
نور اتنهدت الله يبارك فيك عن اذنكوا
واحده من اللي وقفين ممكن تقوليلنا مخلص كده بسيط عن الروايه
نور اكيد الملخص ان كل انسان غير الناتي في اللي قوي من اول لحظه بيعرف ياخد القرار وموقف وفي اللي محتاج حد يدعمه يوجه الصح وفي الضعيف اللي مهما حاول انو يتخطي ضعفه ميبقدرش الروايه دي عن ٣ بنات نور وشهد وليليان كل واحده فيهم شافت اسوء من التانيه ومع كده كل واحده اتصرفت غير التانيه هو ده احنا ببساطه