روايه وجع حنين الفصل السابع17 عشر والثامن عشر 18, بقلم رحانة الجنه
((الحلقة السابعة عشر ))((الثامنة عشر ))
#ريحانة
وبعد ما مشي يوسف فضل طول الطريق وهو سايق وبيسمع الله علي جماله . لعمر دياب
( قدام عنيا اللي انا اللي حلمت بيه هو اللي غير في عيني الحياه اول ما قلبي شاورلي عليه حسيت كإنه مسدأ لاقاه الله علي جماله في كدة الله . انا قلبي كان في حاله شاف عيونوا تاه ان شاله عيش حياتي كلها معاه . مين ده اللي يقدر يقول كلمتين قصاد العيون دي يتوه الكلام برتب كلامي واعيد مرتين ويضحكلي بنسي اللي فاكره قوام )
وكمان بعتها لحنين .
وقعد يفتكر في حنين وجمالها وطلع تليفونه وبيشوف صورة حنين لانه صورها وهي قاعدة من غير ماتاخد بالها واحتفظ بيها .
وراح علي المعرض وهو عمال يغني وطلع لقي أمير قاعد
يوسف :ميرو انت هنا
أمير:اه مستنيك علشان اطمن عليك . ايه طلعت حلوة ولا
يوسف:حلوة . حلوة ايه بس هي حلوة بعقل دي تجنن انا ماشفتش جمال كدة في حياتي
أمير:لا بجد حلوة كدة
يوسف: تعرف لما شوفتها حمدت ربنا انها لابسة نقاب كان زماني بتخانق مع كل واحد يبصلها
أمير:طيب مبروك يا يوسف ربنا يتمملك بخير
يوسف:مالك يا أمير حاسي انك متغير انت في حاجة مضيقاك
أمير:اتنهد . اقولك ايه بس يا يوسف انا تعبان
يوسف:إيمان بردوا
أمير:وهو فيه غيرها بينكد عليا . تعبت منها يا يوسف ده كل شوية باخد مأمورية وابقي مش عارف اذا كنت راجع ولا لا وكل ده علشان اخد فلوس أكتر علشان تصرف براحتها ومع ذالك كل يوم خناق وأرف مفيش حاجة بتعجبها فلانة جابت . فلانة سافرت . فلانة نقلت ولادها مدرسة مش عارف ايه روحتي
أنا تعبت مش ملاحق عليها. ده غير اقساط عربيتها الجديدة اللي اختها من عندك وشهر ادفع وشهر لا انا مخنوق يا يوسف . مخنوق
يوسف :اهدي بس يا أمير مش مستاهلة شوف انت عايز كام وانا تحت أمرك . وبالنسبة لقساط العربية انا من الاول قلتلك اعتبرها هدية مني لإيمان والبنات وانت اللي مرديتش
أمير:هدية ايه بس يا يوسف هو في حد بيهادي حد بعربية زي دي
يوسف:ملكش دعوة انت انا حخلي محمود يخلص كل حاجة ويسلمك المخالصة بتعاتها . وبالنسبة للفلوس شوف بس عايز كام وملكش دعوة
أمير: انا مش عارف اقولك ايه يا يوسف
يوسف:ماتقولش حاجة وافرد بوزك ده مش وقتك خالص النهاردة يعني اليوم اللي ابقي انا مبسوط فيه كدة انت تبقي مركبلي الوش الخشب
أمير:معلش يا يوسف حقك عليا خلاص . قولي بقي مش حنحتفل بيك النهاردة
يوسف:ماشي وانا معنديش مانع بس اوعي تقولي نروح البار ولا الديسكوا انا بقولك اهو
أمير:أومال حنروح فين بقي يا اخويا ان شاء الله
يوسف :اي حتة تانيه . انا مش عايز اعمل حاجة تزعل حنين . وكمان مش حينفع اخبي عليا
أمير:اهلا هي ابتدت تتحكم فيك يا معلم من أولها كدة
يوسف: ياريتها يا خويا تتحكم انا راضي بس الموضوع مش كدة انا بس اللي مش عايز اخبي عليها حاجة بقولك ايه تعالي نتعشي في اي حتة
أمير:ماشي تعالي
يوسف:طب استني الاول اكلم حنين تكمن عليها اذا كانت روحت ولا لا
يوسف:ألو يا حبيبي هاه روحتي
حنين :اه روحت . بابا وصلنا احنا وجيهان
يوسف :طيب يا روحي حمد لله علي سلامتك . بقولك ايه ماتنميش علشان انا خارج مع أمير صاحبي نتعشا ولما ارجع حكلمك اوك .
حنين : بطلقائية . بجد طيب يا حبيبي بالهنا والشفا
يوسف: ؟؟انتي قولتي ايه
حنين :اااا ولا حاجة احمم . بقولك بالهنا والشفا
يوسف:بعد عن أمير شوية . انتي قولتي يا حبيبي صح
حنين :يوسف بقولك ايه اسكت انا معرفش هي طلعت كدة ازاي
يوسف:ههههههه علي فكرة مش لسانك اللي قالها ده قلبك .
حنين :طيب روح بقي شوف صاحبك
يوسف:اوك . متنميش هاه . بحبك
وخرج يوسف وامير ولما رجع يوسف باليل خالص كلم حنين
يوسف :اوعي تكوني نمتي
حنين :نايمانة علي نفسها . بصراحة اه كنت قاعدة ونمت
يوسف:يا لهوي ايه العسل ده هو ده صوتك وانتي نايمة
حنين :يوسف بس
يوسف:طب كفاية علشان خاطري انا مش مستحمل بلاش الرقة دي انا كدة ممكن اقفل واجيلك
حنين:والله انا مش عارفة اعمل فيك ايه
يوسف :حبيني . حبيني يا حنين زي ما بحبك
حنين : انت لسة عندك شك في كدة
يوسف :لا انا عارف انك بتحبيني . بس انا طماع شوية وعايز احسها واشوفها في عنيكي واسمعها منك كمان
حنين : متستعجلش كل حاجة في وقتها
يوسف: قوليلي بابا حيرد عليا امتي
حنين:يعني زي ماقلك واحنا بنتعشا يومين كدا لحد مايقول لعمار وعلي هما ميعرفوش حاجة لسة
يوسف :امم. بصراحة انا عايز الموضوع ده يخلص بسرعة انا خلاص مش قادر وخصوصا بعد ماشوفتك النهاردة انتي بتوحشيني اوي
حنين :معلش هانت يومين وكلم بابا واتفق معاه . هو المفروض انو مستنيني استخير بس ميعرفش اني استخارت من زمان
يوسف:اه قولتيلي ده انت واقعة فيا من بدري بقي
حنين :اقفل يا رخم
يوسف:بصي حتفق معاكي علي حاجة انا وانتي حنام واحنا حاطين التليفون علي ودننا عايز اسمع نفسك حتي وانتي نايمة
حنين : وهي مبتسمة مجنون
يوسف:يالا 1 2 3. ب ح ب ك
(بعد يومين في بيت عبد الرحمن )
يوسف : يعني اول لنفسي مبروك يا عمي
عبد الرحمن : ايوة يا ابني مبروك ربنا يتمملكم علي خير
يوسف:الله يبارك فيك يا عمي . طيب اسمحلي بقي اقدم لحنين هدية بسيطة بمناسبة انها قبلت تتجوزني
طلع يوسف علبة قطيفة من جيبه فيها اسورة وخاتم تحفة وغاية في الرقة والشياكة
يوسف: وهو باصص في عنين حنين. اتفضلي ومبروك عليا انتي
حنين :شكرا
خديجة : تسلم ايدك يا ابني زوقك جميل
يوسف :تسلمي يا ماما اسمحيلي بقي اقولك يا ماما
خديجة :طبعا يا حبيبي انت زي علي وعمار
يوسف : بس علي فكرة الهدية دي ملهاش دعوة بالشبكة حنين حتروح تشتري الشبكة اللي تخترها
عبد الرحمن :ما خلاص يا ابني دي كفاية هي مصاريف وخلاص
يوسف :لا يا عمي معلش.
دي حاجة ودي حاجة
عمار :انا سمعت انك كنت ظابط . صح
يوسف : ايوة مظبوط يا دكتور عمار كنت ظابط واستقلت
عمار :يعني استقلت ولا هما اللي رفدوك
يوسف:بإستغراب نعم رفدوني لا طبعا انا اللي استقلت
عبد الرحمن :ايه اللي بتقوله ده يا عمار
عمار:ايه يا بابا مش بطمن علي اختي
يوسف:سيبه يا عمي انا معنديش حاحة اخبيها يسأل براحتوا
يوسف : في كمان حاجة يا عمي انا حكتب الفيلا اللي حنتجوز فيها بإسم حنين
حنين :ايه لا طبعا يوسف انامش موافقة بعد اذنك يا بابا
عبد الرحمن :معاكي حق يا بنتي . يا ابني احنا الفلوس متفرقش معانا المهم انك تحافظ عليها و بنتي تبقي مبسوطة دي اهم حاجة
يوسف :معلش يا عمي انا خلاص قررت وقلت للمحامي يحضر العقد
عمار:انا شايف ان دي حاجة عادية . كفاية انها حتقعد فيها من غير ما تختار فيها حاجة وهو اللي فرشها لوحدوا
يوسف :انا قلت لعمي وحنين ان حنين تغير اللي نفسها فيه ولو الفيلا نفسها مش عجباها انا ممكن اشتيليلها غيرها عادي
عبد الرحمن : لا يا ابني انت بتقول ايه وبعدين متزعلش من عمار
يوسف :لا يا عمي انا مش زعلان انا لو عندي اخت زي حنين حعمل كدة واكتر كمان
عبد الرحمن : المهم سيبك من كل ده انا كنت عايزك تتعرف علي الولاد
يوسف:ياريت يا عمي انا نفسي اشوفهم واتعرف عليهم
عبد الرحمن :اندهي للولاد يا حنين
حنين :حاضر
يوسف: اهلا أنسة هنا عاملة ايه
هنا : الحمد لله ازي حضرتك
يوسف:انت عمر صح
عمر:ايوة . وحضرتك عريس ماما صح
يوسف:ههههههه ايوة صح . قلي بقي انت بتحب الكورة صح
عمر :طبعا بحبها وبلعب وبجيب جوان كمان. قلي هو حضرتك اهلاوي ولازملكاوي
يوسف:ليه الاحراج ده بس. زملكاوي يا سيدي . وانت
عمر :لا انا اهلاوي زي جدو وخالو عمار . لكن حضرتك زملكاوي زي خالو علي
يوسف:بص لعمار بغيظ . تمام يعني انتوا 3 واحنا 2 ماشي . قلي بقي انت شاطر في المذكرة زي الكورة كدة
عمر:اه الحمد لله بس بحب الكورة اكتر اول مابخلص مذاكرة بفضل العب بيها وماما تزعل مني علشان بكسر في الشقة
يوسف:هههههه كمان طيب بقولك ايه لو جبت دجات كويس في الامتحانات انا حشتركلك في نادي وتروح تلعب براحتك يا عم علشان متكسرش لماما الشقة اتفقنا
يوسف :والقمر هنا هانم بتحب ايه بقي
هنا :انا بحب السباحة اوي
يوسف: تمام يبقي عمر يشترك في الكورة وانتي سباحة تمام
هنا:تمام
يوسف :بقول لحضرتك ايه ياعمي انا بكرة ان شاء الله حعدي علي حضرتك وماما وحنين علشان تشوفوا الفيلا
عبد الرحمن : ماشي يا ابني ان شاء الله
يوسف : ممكن طلب كمان ممكن اخد هنا وعمر ونخرج شوية وارجعهم تاني
عبد الرحمن : والله انا معنديش مانع بس نسال مامتهم
حنين :موافقة مفيش مشكلة
عبد الرحمن : تحبي تروحي معاهم يا حنين وعلي ممكن يروح معاكي
حنين :بصت ليوسف ويوسف بيغمزلها بعنيه . يعني لو علي موافق
علي: انا معنديش مانع
يوسف:خلاص يلا بينا
عبد الرحمن :ايه يا عمار مالك مش طايق الراجل ليه كدة
عمار :بصراحة انا مش بالعه شايف نفسه كدة وكمان انا مستغرب اشمعن ده اللي حنين وافقت عليه انا مش مرتاح
عبد الرحمن:انت اتجننت انت ازاي تتكلم علي اختك كدة . حرام عليك سيبها تعيشةحياتها كفايه اللي شافته . انا داخل انام بلا حرقة دم
وخرج يوسف وحنين وعليةوالولاد واتعشوا كمان وروحوا .
تاني يوم يوسف اخد حنين وباباها ومامتها علشان يتفرجوا علي الفيلا
يوسف:اتفضل يا عمي اتفضلي يا ماما ده الدور اللي تحت ...... وده المطبخ.. وده المكتب بتاعي ... نطلع بقي الدور اللي فوق
خديجة :ماشاء الله يا ابني زوقك تحفة تتهنوا فيها يارب
يوسف : تسلمي يا ست الكل . ده بقي الدور اللي فوق دي اوضة... ودي التانية ...وده الليفنج .. وده الحمام .. ودي بقي اوضة النوم بتاعتي انا وحنين
دخلوا لقو أوضة نوم كبيرة وشيك جدا وزوقها يجنن
يوسف:تعالي يا ماما بصي كدة من البلكونة هنا المنظر تحفة راحت خديجة وعبد الرحمن ووقفوا يتفرحوا
يوسف :قرب من حنين . عجبتك
حنين:اه جميلة ماشاء الله
يوسف :بس انا مش صعبان عليا غير السرير ده
حنين:ليه
يوسف :قرب من حنين وهمس في ودنها علشان حقطعك عليه
حنين :اتكسفت جدا وراحت بسرعة عند باباها ووقفت معاه
وبعد ما اتفرجوا وماشين
يوسف:مش حينفع تمشوا من غير ماتشربوا حاجة
. ثواني بس اروح اجيب حاجة من المطبخ علشان مفيش حد هنا
عبد الرحمن :اجي اسعدك يا ابني
خديجة :لا خليك انت روحي يا حنين ساعدي يوسف
حنين :بصت لباباها وهزلها راسه وراحت مع يوسف
في المطبخ
حنين :واقفة بتفتح علب الكانز علشان تفضيها
يوسف :قرب من حنين من وراها وحاوطها ومسك إيديها .وهمس في ودنها . دي بتتفتح كدة
حنين : حاست ان روحها بتروح.يوسف ابعد لو سمحت
يوسف :تؤ تؤ مش حبعد انا مصدقت اعرف اقرب منك . وبعدين انا كل ده محضنتكيش أومال لوحضنتك حتعملي ايه
حنين :زقته وبعدت .
يوسف:قرب منها تاني . ايه ده انتي بتعيطي . في ايه يا حنين
حنين :لوسمحت متعملش كدة تاني
متخلنيش اندم اننا خدنا علي بعض وبنتكلم . متحسسنيش اني سهلة كدة
يوسف :ايه اللي بتقوليه ده يا حنين. انا بقرب منك علشان بحبك مش لاني شايفك سهلة وبعدين كل البهدلة اللي شفتها معاكي وتقوليلي سهلة . اوعي تقولي كدة تاني . وعموما انا أسف مش حعمل كدة تاني . خلاص بقي بطلي عياط ابوكي يقول ايه . خلاص
حنين :خلاص يلا بقي علشان ميقلقوش علينا
عبد الرحمن :كل ده يا بنتي
يوسف:معلش يا عمي اصل الكانز اتدلقت وحنين نضفتها
وشربوا . وبعدها يوسف روحهم علي البيت . وهما في العربية
يوسف :عمي انا ان شاء الله كمان يومين حاجي لحضرتك علشان تيجي معايا انت وحنين والولاد علشان ننقي اوض الولاد
حنين :بس ما الاوض موجودة
يوسف :لا الاوضتين دول حشيلهم والولاد يختاره اوضهم بنفسهم
عبد الرحمن :بس يا ابني خسارة الاوض جديدة
يوسف :لا مش خسارة ولا حاجةانا حشيلهم في المخزن علشان لو احتجناهم
((الحلقة الثامنة عشر ))
#ريحانة
(في معرض موبيليات شهير )
عبد الرحمن :انا تعبت يا ولاد من اللف حروح اقعد مع ماما يا حنين لحد ماتخلصوا
هنا:انا كمان يا ماما حروح مع جدوا . انا اخترت خلاص أوضة كيتي
حنين:خلاص يا بابا خد هنا معاك
يوسف:متاكدة يا هنا مش عايزة تشوفي حاحة تاني
هنا:لا يا عمو يوسف انا اخترت خلاص
يوسف:اوك يا حبيبتي . معلش ياةعمي تعبناك .
عبد الرحمن:لا يا ابني مفيش حاجة بس انا رجلي وجعتني حنين عارفة . خلي معاموا عمر بقي واختارو معاه
يوسف:عمر . يا حبيبي ناوي تختار ايه
عمر:انا عايز أوضة تكون علي شكل كورة
يوسف:امممم كورة . طيب بص روح بقي دور في الجنب اللي هناك ده يمكن تلاقي . اوك
عمر :اوك
حنين:انت بتوزع الولد .
بوسف:اعمل ايه ما انتي تقلانة عليا ومش عايزة تخرجي معايا . وكمان كنتي مخصماني . كدة اهون عليكي يوم بحالو مسمعش صوتك
حنين:اه علشان تبطل قلة ادب ومتعملش اللي انت عملتوا تاني
يوسف: يا سلام كدة . ماشي طب بقولك ايه مش عايزة تتفرجي علي اوض النوم . يمكن تغيري رأيك ولا حاجة
حنين:لا مش حشوف حاجة .
يوسف:قرب من حنين ومسك ايديها .
حنين:شدت ايدها . وبعدين انا مش قلت مفيش لمس
يوسف:اعذريني . انا لو معملتش كدة . اشك في نفسي
حنين:ليه بقي ان شاء الله
يوسف:اصل بصراحة مفيش راجل يقدر يمسك نفسه . قدام الحلاوة والانوثة دي ميبقاش راجل . وانا بقي راجل اوي
حنين : ههههه الكلام مش بفلوس
يوسف :كدة . اقصدك ان انا بتاع كلام وبس . طب اتلمي بقي بدل ماخدك دلوقتي علي اقرب سرير قدام الناس واوريكي اني مش بتاع كلام
حنين:ههههههه شكلك حلو وانا بستفزك
يوسف:كدة . ماشي تقلي حسابك يا حنين كمان . ده انتي لما تقعي تحت ايدي حوريكي ايام. حخليكي تقولي حقي برقبتي
عمر :عمو يوسف انا لقيت الاوضة اللي انا عايزها
يوسف:بجد طيب تعالي وريني
حنين:جميلة يا عمر
يوسف:مبروك عليك يا حبيبي روح بقي لتيتة وجدوا وقلهم ان ماما وعموا يوسف . حيحسبوا وجاين
عمر:حاضر
حنين:تاني بتوزعوا
يوسف:اعمل ايه ماابوكي كاتم علي نفسي اول نا حنخرج مش حرف اكلمك تعالي يلا نحاسب
حنين:يوسف هي الاوض بكام
يوسف:وانتي مالك بكام
حنين:يوسف بتكلم جد
يوسف :وانا والله انتي مالك فعلا متكون زي ماتكون
حنين:يوسف انا عايزة ادفع تمن الاوض دي انا اصلا مجبتش حاجة وانت فارش الفيلا كلها غير الهدية اللي جبتهالي ولسة الشبكة اللي مصر اننا نجبها كدة كتير اوي
يوسف:حبيبة قلبي مفيش حاجة في الدنيا تكتر عليكي . انا لو طول اكبلك الدنيا بحالها تحت رجلك حجبهالك
حنين:بس. كدة انا مش حجيب حاجة
يوسف:لا حتجيبي انتي مش قلتيلي انك نازلة تجيبي حاجات ليكي وللولاد
حنين:ايوة بس دي حاجات شخصية يعني هدوم وكدة انا بتكلم علي الفرش
يوسف:انسي مش حتجيبي حاجة . كمان في حاجة عايزك تفضي نفسك يوم وننزل انا وانتي تشتري حجاتك
حنين:لا طبعا مينفعش تيجي معايا
يوسف:ليه حتشتري حاجة عيب هههههههه
حنين : بطل رخامة
هنا :ايه يا ماما جدو بيقولكم كل ده بتحاسبوا
يوسف:معلش روحي قوليلوا جاين حالا
يوسف: تعالي بقي لا ابوكي ينفخنا
حنين:ههههههه تعالي
في العربية
يوسف:هاه يا ولاد انبسطوا
هنا وعمر :اه جدا
خديجة:ربنا يا بني يسعدك يارب
يوسف:تسلميلي يا حجوك يا عسل
خديجة :والنبي انت اللي عسل
عبد الرحمن :انت يا واد حتعاكس مراتي كمان مش كفاية البت
يوسف:ههههههههه اعمل ايه بس هما الاتنين حلوين اوي بصراحة يا عمي
خديجة :انت اللي حلو وكلامك حلو
يوسف:حبيبتي يا جوج
عبد الرحمن :كدة . يعني اطلع منها انا
خديجة :الله وانت زعلان ليه غيران منه اعمل زيه ماانت خلاص مبقتش سمعش منك كلام حلو
يوسف:هههههههه كدة يا عمي تفضحنا مع الست يا شماتة ابلة ظاظا فيك
عبد الرحمن:يا واد اتلم انا بتشعليلها
حنين:هههههههه معلش يا بابا اصل يوسف ده مصيبة
خديجة:الله انتو كلكم علي الواد ليه . متزعلش منهم يا حبيبي قول اللي انت عايزه
يوسف:من عنيا يا حجوج
وفات يومين وحنين ويوسف بيجهزوا للفرح وحجزوا القاعة بتاعة كتب الكتاب وفي يوم يوسف بيكلم حنين
يوسف :حبيبي انتي فين كلمتك اكتر من 4مرات ومردتيش قلقتيني
حنين:معلش بس اصل التليفون في الشنطة وانا مكنتش سامعة
يوسف:اممم انتي برة . مقولتليش يعني
حنين:معلش انت عارف مفيش وقت وانا ناقصني حاجات كتير
يوسف:طب انتي فين دلوقتي
حنين:انا في مول ........
يوسف: والله ده انا قريب منك . خليكي مكانك وانا جاي .
حنين:مش مشكلة انا حاخد تاكسي
يوسف:تاكسي ايه اوقفي مكانك متتحركيش . فاهمة.
حنين:طيب خلاص متزوقش يلااناحستناك سلام
يوسف:سلام ايه خليكي معايا هلي التليفون لحد ماجيلك . لحسن تتعكسي ولا حاجة
حنين:ههههههه طيب ماشي
...............................................
يوسف: وقف قدام حنين الجميل مستني حد
حنين :ركبت . اه واتلم علشان ده غيار وممكن يقتلك
يوسف :لازم اغير . ده انا معايا موزة الموزز
حنين :هههههههههه
يوسف:ايه الضحكة الحلوة دي . قوليلي جبتي ايه
حنين:وانت مالك دي حاجت خاصة
يوسف:خلاص انا حفتح الشنط واتفرج
حنين :اياك والله ازعل منك
يوسف:هههههههههه شكلك جايبة حاجات من اللي بحبها
حنين:بس بقي يا رخم
يوسف:ماشي هانت كلها اسبوع وبدل مااشوفها في الشنط حشوفها علي اكلي جسم في الدنيا
حنين :اتكسفت وبصت الناحية التانية. تليفونك بيرن
يوسف :الو . ايوة انا مين ...... اه تمام هما حيطلعوا امتي .......طلعوا خلاص.طيب معلش بلغهم اني مش موجود وحروحلهم علي هناك خليهم بس يستننوني . متشكر مع السلامة
حنين :خير في حاجة
يوسف :لا ابدا دول المعرض بيقولولي انهم بعتوا الاوض بتاعة الولاد علي الفيلا بس مفيش حد هناك . فقلتلهم يستنوني
حنين :خلاص انا ممكن اخد تاكسي وانت روحلهم
يوسف: ماقولت لا مفيش تاكسي
حنين :طيب حتعمل ايه كدة حتتاخر
يوسف: طيب ما تيجي معايا وبعدين اوصلك
حنين : ايه لا طبعا مينفعش اروح معاك لوحدي
يوسف :لوحدك ايه بس احنا حيبقي معانا العمال مش لوحدنا
حنين :لا ده انت كان معانا بابا وماما وعملت اللي عملتوا اومال بقي دلوقتي
يوسف :عملت ايه بس كل ده علشان كنت عايز احضنك وكمان محضنتكيش . محسساني اني اغتصبتك مثلا . في ايه يا حنين
حنين :لا يا يوسف انا اتكسف اروح معاك . انت قليل الادب وانا مضمنكش
يوسف:هههههههه علي فكرة فكرتك غلط عن قلة الادب انتي لسة مشوفتيش قلة ادبي علي حق
حنين :شوفت بقي ليا حق اخاف منك
يوسف:لا ياروحي متخفيش انا مينفعش اعمل حاجة وفي عمال موجودين . خلاصي بقي انا اصلا لفيت وطالع علي هناك
حنين:امري لله بس والله يا يوسف لوعملت حاجة بجد حزعل
يوسف:هههه متخفيش ححاول امسك نفسي
..............................................
يوسف :يلا يا قمر انزلي
حنين :متخليني هنا في العربية
يوسف:حنين انزلي العمال بتبص علينا وبعدين انتي لازم تكوني موجودة علشان تقولي الاوض حتتفرش ازاي . احسن ماكنت اكلمك في التليفون واسالك
حنين:ربنا يستر . اتفضل
يوسف:احبك وانتي مطيعة
حنين ويوسف وقفين مع العمال بيركبوا الاوضة وحنين عمالة تفهم يوسف يقول لعمال ايه. لكن هو مش معاها مركز في عنيهاوقربها منه اللي مش متحمله
حنين :يوسف .. يوسف ..
يوسف:ايه بتقولي حاجة
حنين :كل ده وبقول حاجة الراجل عمال يسالك . وانا اقولك تقولولو يعمل ايه وانت سرحان في ايه مش عارفة
يوسف :معلش . كنت عايز ايه يا ابني
العامل :السرير حنفرشوا فين
يوسف:هاه حتفرشيه فين
حنين :ما انا عمالة اقولك هنا في الجنب ده وانت مش معايا .
يوسف:معلش حقك عليا كنت سرحان شوية . حوطوا هنا يا ابني
وبعد شوية العمال بيركبوا اوضة عمر وحنين كانت في أوضة هنا بتظبط الفوتيهات وشوية حاجات وخرجت لقت يوسف طالع علي السلم
حنين :اومال فين العمال
يوسف:مشيوا كنتي عايزة حاجة
حنين :اتخضت انهم لوحدهم . لا ابدا يالا بينا علشان اتاخرت
يوسف:مسك ايدها . استني هنا مالك خايفة مني
حنين :شادت ايديها بسرعة ونزلت تحت وخدت شنتيطها وقبل ما تفتح الباب
يوسف :شدها من ايدها جامد ولفها وحضنها
حنين :اتفاجأت بحضن يوسف بس في ثانية هديت واستستلمت لحضنه
يوسف:حس انها استسلمت وضمها جامد وهو مش قادر يبعدها عنه
حنين :فاقت وزقته. وخرجت بسرعة
يوسف :خرج وراها . حنين مالك . ايه ده بتعيطي ليه بس . يا حبيبتي احنا كلها اسبوع وتبقي مراتي خلاص
حنين :بتعيط . انا غلطانة اني جيت معاك حتروحني بسرعة ولا والله اخد تاكسي وامشي
يوسف :لا خلاص حوصلك تعالي اركبي
يوسف:يا حنين ابوس ايدك كفاية عياط . مكنش حضن ده
حنين :انت عارف الحضن ده خادنا عليه كام ذنب . مش كفاية اني بكلمك واضحك معاك كل ده عارفة اني باخد عليه ذنوب بس كدة لا بجد انا مكسوفة من نفسي اوي
يوسف:ليه بس وبعدين انا اللي حضنتك . انتي اتفجأتي وعموما انا اسف معلش . بس اعذريني يا حنين انا بتقطع كل يوم محتاج اضمك محتاجك معايا افهميني يا حنين
حنين :بتعيط ومش بترد
يوسف : تعرفي انا غبي اوي كنت فاكر الحضن ده حيهديني ويخليني ارتاح شوية بس كنت غلطان ده جنني اكتر وطمعني اكتر . بطلي عياط بقي بدل والله مارجع بيكي هناك وابعت اجيب الماذون واتجوزك بقي من غير فرح ولا حاجة واللي يحصل يحصل
حنين :بصتله بعتاب وابتسمت
يوسف:ايوة بقي عنيكي ابتسمت اهو . خلاص يا قلبي متزعليش ووالله اوعدك حتكون اخر مرة . اوك
يوسف وصل حنين للبيت ومشي بس فضل اليوم كله بيكلمها مبتردش لحد تاني يوم
(في بيت عبد الرحمن )
عبد الرحمن :انا بس عايز افهم انت عايز ايه
عمار :انا بصراحة حاسس اني فيه حاجة غلط . الواد ده مش طبيعي وكمان حنين . مش هي دي حنين اللي كانت بتتكسف من خايالها تقعد تتكلم معاه عادي واحنا واقفين وكمان انا عايز اعرف ازاي تروح معاه تشوف الفيلا وتنقي الاوض وكمان الشبكة من غير مااكون انا ولا علي موجودين
عبد الرحمن :ليه يا سي عمار هو انا مش مالي عينك ولا ايه ماانا كنت معاها مكنتش لوحدها
علي:ايه يا عمار انت اتجننت . بابا هو الكبير وطول ماهو موجود محدش له حق يتكلم. وبعدين حنين ماغلطتش في حاجة
عمار :الله اعلم بقي اومال اشمعن يعني وافقت عليه اكيد الحكاية فيها حاجة
عبد الرحمن : لا ده انت قليل الادب ولازم تتربي انت عايز ايه عايزها تفضل طول عمرها لوحدها وانتوا كل واحد فيكوا قاعد في حضن مراتوا واللي في حضن جوزها وهي تقعد كدة . احنا مصدقنا انها ترضي تتجوز وتنسي اللي حصلها . اسمع هي كلمة ملكش دعوة بحنين ويوسف . انت فاهم . يالا غور من وشي