روايه وردة وسط الشوك
الفصل العشرون
بقلم ريتاج محمد
مراد:اة بس هتبقى خطوبة والفرح بعد ما براء تخف
منة بفرحة:مش مشكلة أهم حاجة محسش اني بعمل حاجة حرام وعمتا بكرة الصبح هبقى اقول لماما يالا تصبح على خير ياحبيبي
مراد:وانتي من أهلى
وبعدين قفلوا وناموا
تاني يوم عند محمود ابن خالة منة لو فاكرينة
كان صحي بدي عشان يروح شغلة
وهو ماشي شاف بنت شبة براء اوي
يعتبر مفيش فرق مابينهم
وهو كدة كدة عشان عارفها هي ومراد فقال يروح يسلم عليها
محمود : آنسة براء
البنت بصلتة باستغراب:افندم
محمود:عاملة اي
البنت:وانت مال حضرتك عاملة ولا مش عاملة اي
محمود باستغراب واحراج:احمم اظاهر حضرتك مش طيقاني خالص
البنت بغيظ:حضرتك انا اعرفك منين عشان اطيقك ولا مطيقكشي
محمود باستغراب :معقول لحتي نسيتي شكلي من سنة ونص هو انا اتغيرت أوي كدة
البنت:يحضرتك انا معرفكش اصلااااا
محمود:براء لو سمحتي متستهبليش انا محمود اخو منة
البنت:يعم انا مالي اخو منة ولا اخو اشرف متقفلنيش
وبعدين براء مين دي الي كل ما حد ما يشوفني يناديني بيها دي
محمود: يع....
البنت بمقاطعة :لو سمحت وقفتنا كدة غلط
وسابتة ومشيت
محمود وهو بيضرب كف على كف:لا آلة الا اللة البت اتهبلت بقى متعرفنيش دنا حودة معقول احلويت
وفتح كاميرة فونة وقال
:وانبي ليها حق متعرفنيش دا بقيت قمر اربعتاشر
يخلاثى عليا
ومشي راخ الشغل
عند حميدة بعد ما سليم راح الشغل
كانت قاعدة وبتقول بينها وبين نفسها بغل:لا انا قعدتها بعيد عن عيني دي تعبالي نفسيتي
لازم اعملها حاجة اة
مهو اصل هي تروح تقعد في فيلا وسابتلي انا المرمطة ما كنت مخلياها خدامة ونفعانا يلا
اهو الي حصل حصل
وهوووب لقت صوت ماهر عمال بيعيط
حميدة بغيظ:يعني هو دا وقتة كان لازم تصحي دلوقتي يعني
وقامت دخلت الاوضة واخدتة رضعتة
عند منة
صحيت وقررت تقول لمامتها على مراد
أخدت شاور وخرجت فطرت وبعدين دخلت لمامتها في اوضتها خبطت عالباب
وسمعت اذن الدخول
ودخلت
حميدة بحب :تعالي يحبيبتي
منة بكسوف:احم ماما هو يعني احم يعني هو
حميدة :في يابت انتي هنجتي ولا اي
منة بتوتر:هو هو جايلي عريس بصراحة
حميدة بفرحة: يا الف نهار ابيض
ومين سعيد الحظ
منة بكسوف :احمم مراد
بس بس لو انتي مش موافقة عشان هو. يبقى اخو براء خلاص انا م
حميدة بمقاطعة وهي فرحانة : مش موافقة اي يابت اتهدي
دا لو اخو مين هوافق
بردك تعالي تعالي ياقلبي واخدتها في حضنها
عند مراد وبراء
صحيوا
واتوضوا وصلوا
ومراد قالها
مراد بتوتر بسيط:احم براء
براء بحب :نعم ياقلبي
مراد:اممممم انا كلمت منة امبارح وقولتلها تقول لمامتها على معاد يوم السبت الجاي
براء بفرحة:بجد
مراد باستغراب:ه هو انتي مزعلتيش
براء بفرحة:انت متخلف اكيد لا
وحزن بسيط:هو يعني عشان موضوع مرضي
عادي ياقلبي اهم حاجة راحتك وكدة كدة انا لسة مبداتش العلاج
مراد فرح جدا بس حزن على حزنا واخدها في حضنة وقال:بجد انتي اجمل اخت في الدنيا
وإنشاء اللة تخفى ياقلبي
براء :انشاء اللة ياحبيبي
عند مارتن وبيتر
بيتر :مارتن باقي قد اي عالاسبوع الي مش راضي يخلص دة
مارتن ببرود:هانت
بيتر بغيظ:بص بقى انا مش تابع ليك في كل حاجة انا مش عيل عشان امشي على كلمتك
مارتن ببرود:وبعدين
بيتر :انا هغير الخطة
مارتن بتفكير وبرود:اممم تمام
بس يارب دماغك متوديناش ورا الشمس بس
بيتر بسخرية:لا متقلقش
وعمتا انا قررت اننا مش هننتقم منة دلوقتي
مارتن قام بعصبية وقال: نااااعم يعني انا اقعد اخطط وافكر وتيجي انت تقولي مش دلوقتي
بيتر ببرود:اة من حقى عارف لية
مارتن بغيظ:لي
بيتر :عشان انت غبي
مارتن :افندم
بيتر: اها غبي عشان انت لو سبقت هتشوف جحيم انا مشيت وراة كام عصفور تبعنا وعرفلي انة مامن نفسة عشان عارف انك هتغدر في أي وقت
فا مدام هو ممسناش بسوء احنا كدة في السليم ودا مش معناة مثلا لا سمح اللة ان انا مش هنموتة بردو
لا بس لو عمل حركة كدة ولا كدة ساعتها مفيش قدامنا الي الا تل
مارتن بتفكير:تصدق يلا اول مرة تقول حاجة تدخل عقلي طيب تمام انا معاك اما نشوف آخرة الي بيمشي ورا كلامك اي
ييتر:كل خير ياحبيبي كل خير