روايه وردة وسط الشوك الفصل الثالث عشر بقلم ريتاج محمد


 روايه وردة وسط الشوك

الفصل الثالث عشر 

بقلم ريتاج محمد


عند المجهولين 

مجهول١ بعصبية وهو بيرزع الحاجة الي كانت عالتربيزة ادامة: نفد ابن الك**وديني مهرحمة 

وهموتة يعني هموتة 

وحاول يهدي نفسة :عادي مش مشكلة نخطط تاني ومالة 

مجهول٢:اممم قولتلك مش هتيجي فية كان لازم تجبها في حد يخصة 

لان مراد مش اهبل واكيد عارف ان انت الي عملت كدة 

مجهول ١ بتفكير وشر:احيانا بيطلع منك كلام عدل يلا بس بردة مش هنتسرع ...كدة كدة هيموت 


عند سليم 

كان في الشغل 

وهو حاسس بتأنيب ضمير 

من نحية زهرة ومش عارف يشتغل 

وفي نفس الوقت عمال بيفكر طلامة زهرة تبقى اكتر من صحبة لحميدة لي تتجوز جوزها 

ودماغه عمالة تجيب وتودي 


عند براء ومراد وصلوا عند المحامي 

وهو استقبلهم 

وجابلهم قهوة يشربوها 

مراد بضيق :طب اي يامتر اهو استضفتنا وجبتلنا قهوة مش هنفتح الوصية بقى 

المحامي بسرعة:اة طبعا اتفضلوا اتفضلوا 

وخدهم اوضة المكتب وفتحوا الوصية 

والمحامي ابتدا يقراء 

و

مراد بعصبية:ازاي الكلام دة 


عند منة كانت بترن على مراد ادالها مقفول استغربت لانة اول مرة يقفل فونة كدة دايما كام بيرد عليها من اول مرة 

بس قالت اكيد في حاجة مهمة 

وقررت تنزل من البيت 

وراحت تشتري حاجة من السوبر ماركت لقت واحد بيعاكسها:الللللا هو القمر بيظهر في النهار ولا اي

منة مردتش 

وجات تمشي 

لقتة مسك ابدها:هو صراحة الجميل حقة بتغر 

منتي جمالك مقوي قلبك بقى 

وهوب لقت الي بيديلة في وشة وقال:عشان تبقى تتلم ياروح امك راح الواد جاري 

هو افتكر ان هي لوحدها وبعديها الشاب جة يمشي

منة وهي بتبص على الشاب الي ضرب الواد

:امم وشك مش غريب عليا 

نهار ابيض ايدا محمود 

محمود وهو بيبصلها وبيشاور على نفسة:حضرتك تعرفيني 

منة وهي بتخبطة على كتفة :ايدا يسطا دانت اتغيرت أوي بس احلويت ياض 

محمود وهو بيحاول يتذكرها بس مش عارف:هة ايدة حضرتك انتي تعرفيني منين 

منة وهي بتخبط على رأسها بغباء :اة صح دا احنا بقالنا خمس سنين مشوفناش بعض انا منة يلا 

محمود بغباء:منة مين 

منة :منة بنت خالتك واختك في الرضاعة ياه 

محمود بفرحة بعد مفتكرها واخدها في حضنة:ياااة منة دانتي بقالك خمس سنين مشوفتكيش 

بس اتغيرتي واحلويتي يابت 

راجل وهو معدي من جنبهم قال وهو بيبص عليهم من فوق وتحت بقرف:طب مش في الشارع طب

محمود بعصبية:اختي يلا 

الراجل مشي باحراج 

ومنة كانت فرحانة هي ومحمود 

واخدتة البيت وسلم على حميدة 

عند عدي 


البنت اتفاجئت انة بينادي عليها 

عدي :آنسة براء آنسة براء

البنت وهي بتشاور على نفسها 

:مين انا 

عدي :اة تعالى 

البنت:هو اي الي تعالى حضرتك انت تعرفني منين 

اصلا

عدي باستغراب:في أي يابراء مالك 

البنت وهي بتمشي بعصبية:مهو دا الي كان ناقصني اصلة 

ومشيت 

عدي باستغراب وهو بيضرب كف علي كف:لا حول ولا قوة الا باللة العلي العظيم 

هي ازاي تمشي كدة بس انا لازم اتأكد أن كانت عي براء ولا لا 

وراح متصل بمراد:الو 

بقولك هي آنسة براء معاك صح 

امم طيب طيب خلاص سلام ياعم سلام

وقفل وقال:سبحان اللة يخلق من الشبة أربعين 


عند مراد 

المحامي وهو بيقرا:احمم انتوا دلوقتي وانتوا بتقرأوا الوصية دي هكون انا في حتة احسن دلوقتي عند احن حد عليا وعليكوا 

عايزة اقول ان ان انا لما ولد سمر ملحوظة دي اخت براء الي اكبر منها هي مماتتش هي اتخطفت ودا الي انا اكتشفتة اول يوم لما براء ودتني المستشفى لما تعبت لان الدكتور الي ولدني قابلي وندم وحكالي الي حصل 

وانا كنت منهارة بس في نفس الوقت ولا انا ولا براء كنا هنعرف نعمل حاجة وكدة كدة سليم مبيحبش خلفة البنات ومكنش هيسعى في انة يلاقيها 

بس لنا مراد جة انا قررت اكتب الوصية عشان تدوروا عليها فونبي يابني لاقيها واة هي اختك لان انا كنت مرضعاها قبل ما تتخطف لانها اتخطفت وانا نايمة والدكاترة قالولي ان انا بعد مانمت ان هي تعبت جامد وودوها الحضاانة 

وماتت هناك ونا كنت زي الهبلة وصدقت 

مراد بعصبية :دا الي هو ازاي يعني انا ليا اخت امفروض انها مايتة واتفلجئ انها عايشة وكانت مخطوفة 

المحامي وهو بيحاول يهدية:اهدي يا استاذ مراد مش كدة. اهم حاجة انها طلعت عايشة صح 

براء عيطت لان هيا طلع ايها اخت وكمان اتخطفت 

ومراد هدى نفسة واخدها في حضنة 

بس لقى فونة رن وكان عدي 

مراد :

الو اة لية هو اي الي اممم بتسأل لية 

سلام في أي يلا طيب سلام لما نشوف في أي 

وقفل و

    
       

               الفصل الرابع  عشر من هنا 
تعليقات