رواية اميرتي ذات النقاب الفصل الثامن عشر 18 بقلم/ أية فيصل










رواية اميرتي ذات النقاب

الفصل الثامن عشر 18

بقلم/ أية فيصل

عند منال 

اتفضل يا أستاذ علي خير

علي انا طالب ايدك علي سنت الله ورسوله 

منال طب كويس وبعدين

علي بعدين ايه انا عاوز اتجوزك

منال بس انا مش عاوزه اتجوز

علي طب ليه ممكن تديني فرصه واحده وانا هسبتلك 

منال هتسبتلي ايه انك مش هتعرف ست غيري 

ولا هتجوز عليا ولا لما نخلف واهتمامي بيك يقل شويه 

هتروح لوحده غيري جري حتي من غير متنبهني 

ولا لما يجرالي حاجه تسيب ولادي علشان انتي مش اد المسؤليه ولا ولا ولا 

علي ساب منال تتكلم وطلعت كل الجوها وتكلم

علي خلصتي كده 

طب بصي بقا 

اولا انتي قولتي هيبص لغيرك انا عمري مبصيت علي بنت 

منال بمقاطعة اه بصراحه بس يمكن ملاك مش بنت

علي فهم كلامها وقال علي فكره ده كان قرار أسد انا عمري مبصيت علي ملاك  وبعدين انا ملاك طول عمرها قدامي 

ليه لو عاوز اتجوزها متجوزتهاش من زمان 

منال معرفش  انتي بتسألني انا ليه 

علي علشان أسد بيحب ملاك من فتره ومش معرفها 

وحب يشوف اي طريقه بتحبها ملاك يتقدم بيها 

منال ازي 

علي معرفش هما بيفكر و ازاي 

منال طب وبعدين 

علي اديني فرصه ولو شهر و احد ولو فشلت ابعد عنك ومش 

هتشوفي وشي ثاني خالص 

منال بتفكير سبني فتره افكر

علي براحتك ولو قولتي مش موفقه عادي هامشي

منال تمام

ونرجع بقا عند ملاك 

الفرح انتهي والكل رجع البيت 

أسد وملاك راحو القصر  والكل دخل الغرف 

عند ملاك دخلت الجناح بتاع أسد انبهرت من جمال اللون وتناسق الغرفه ونظرت علي جدران الغرفه ووجدت صورها 

تملاء الغرفه نظرت إلي أسد نظرات استغراب وفرح 

ملاك انا مش هسأل ولا سؤال الا لما نتوضي ونصلي 

ان ربنا يبارك لنا في حياتنا الجايه 

أسد فرح جدا وفعلا بدأ الصلاه وخلص وبدأ في الدعاء 

(الله اما اجمع بيننا بالحق .وفتح بيننا بالحق .وانتي الفتاح العليم)

وبعد كده بص علي ملاك وقال مش عاوزه تعرفي انا اعرفك 

من امتي 

ملاك بفضول امتي 

أسد كنتي في الثانوي وكنت بفتتح المدرسه الخاص الكانت بعد شارع مدرستك وكنت بقف في أشارت المرور وحضرتك 

كل يوم تعدي في نفس الوقت ولو جيتي بدري بفضل مستني 

وبعد كده بقيت اودي سيلا المدرسه علشان محدش ياخد باله 

بس علي مين ست الكل عرفت من سيلا كل حاجه 

لان هي كانت شاكه اصلا وعرفت وشافت الفون وشافت                        

   صورك الكانت علي الفون 

ملاك  طب ولو كان نصيبي مع حد غيرك كنت هتعمل ايه 

اسدملاك انتي تعرفي انا كنت بدعي في كل صلاه ان ربنا يجمعني بيكي في الحلال ولو متجمعناش في الدنيا نتجمع 

في الاخره كنت بصلي وانا بدعي انا مفيش واحد يخدك مني 

عملت كل حاجه علشانك كنت بروح لحسن في الشغل علشان 

اشوفك وكنت بسيب شغلي علشان اجي امشي وراكي لحد ما توصلي البيت وبعد كده اروح اكمل شغل وهكذا ٤ سنين  برقبك من بعيد لحد ماحسن كلم جدك وحكاله عني ووفق 

انك تشتغلي معاي وبعد فتره حسن جه وحكالي وقال ان جدك وافق عملت الحفله على طول وقولت لحسن يبعتك 

وفعلا بعتك وطبعا انتي عارفه الباقي هي حاجه وحده كمان

ان انا القولت لي علي انو يطلب ايدك وكنت عاوز اعرف 

عاوزه تتجوزي بطريقه اني وبس كده 

ملاك ياعني انتي عملت كل ده

أسد وعمل اكتر من كده انتي ليه مش مستوعبه بقولك بعشقك عشقتك ياذات النقاب عشقتك ياوصيت رسول الله

عليه افضل الصلاة والسلام 

ملاك قامت بس انا 

أسد انتي ايه 

ملاك انا كمان بحبك برغم الوقت القصير ده اكتشفت 

فيك حجات كتير اوي وعرفت اني بحبك وقامت علشان 

تمشي 

أسد لسه مش مستوعب هي قالت ايه لاء هي قالت بتحبني 

استوعب وقام بسرعه شد ملاك لحضنه ورفعها من عل الأرض وقال وانا بعشقك 

أسد نزل ملاك وبعدين نام و

(وبعد شهر كامل )

منال مش عارفه يا جدو بس انا مرتاحه بس خايفه وبعدين 

ده عمل كل حاجه علشاني ده بيخاف من الأماكن العاليه 

وطلعها علشان بحبها وعندو حساسيه من الزهور وعلشان بحبها بقا يجبهالي كل يوم 

حكيم  يابنتي هو كده البيحبك هيعمل كل حاجه علشان سعادتك وبعدين كفايه كده علي الولد الولد مبقاش عارف 

يعمل أيه تاني علشان توفقي بس

منال وده قرارك يا جدو 

حكيم دي مصلحتك يابنتي بس انا مربي علي علي ايدي

منال ماشي يا جدو انا موفقه 

حكيم مبروك يابنتي

منال الله يبارك فيك يا جدو 

حور ايه ده فيه حد بيبارك هو فيه فرح 

حكيم اه فرح منال وعت  

حكيم باركي لمنال وفقت اخير.

حور مبروك يا منال الف مبروك

    

        لقراءة الفصل التاسع عشر من هنا 

تعليقات