رواية بائعة الورد الفصل السادس عشر 16 بقلم اسراء محمد

                   

رواية بائعة الورد

الفصل السادس عشر 16

بقلم اسراء محمد


كريم : يحيي معلش عايزك في موضوع علي جنب

يحيي : طب خدي المفتاح وانزلي استني في العربيه لحد ما اشوف كريم عايز اي واجيلك 

ملك : حاضر 

واخدت المفتاح ونزلت

يحيي : عايز اي 

كريم : بكرر طلبي تاني يا يحيي 

يحيي : طلب اي 

كريم : انت نسيت بجد ولا بتستهبل 

يحيي بخبث : مش فاهم بجد انت بتتكلم عن اي 

كريم : انا بطلب ايديها تاني 

يحيي : ايد مين 

كريم : متستعبطش 

يحيي : لا لازم استعبط 

كريم : لي 

يحيي : عشان انت مش عايز تفهم انها مبتفكرش تتجوز 

كريم : وانا بحبها وانت عارف كده 

يحيي : ماشي يا كريم انا هعرض عليها الأمر لو وافقت تمام موافقتش انساها وشوف حياتك 

كريم بحزن : تمام 

نزل يحيي وركب العربيه 

ملك : بسرعه بقي عشان هموت من الجوع 

يحيي بأستغراب : مسألتنيش يعني عايز اي 

ملك : حاجه متخصنيش 

يحيي : ازاي مش شغالين مع بعض

ملك : بس هو صاحبك ولو كان عايز يكلمك قدامي مكانش قالك عايزك لوحدك 

يحيي : علي رأيك 

وساق وهو بيفكر هي ازاي كده ازاي معندهاش فضول البنات وانها لازم تعرف كل حاجه

وصلوا وهو لسه سرحان في طباعها وفي طلب كريم 

سندس : حمدلله علي السلامه

ملك : الله يسلمك يا ماما 

سندس : يحيي 

يحيي مبيردش 

سندس : هو ماله يا ملك 

ملك : والله ما اعرف يا ماما اهو الطريق سرحان كده 

سندس بزعيق : يا يحييييي 

يحيي بانتباه : نعم يا امي 

سندس : مالك 

يحيي : موضوع كده شاغلني 

سندس : موضوع اي 

يحيي : مفيش موضوع كده ، المهم مش هناكل ولا اي 

سندس : طب حضري يا يمني الاكل 

ملك : انا جايه معاكي 

سندس قربت من يحيي 

وقالت : مالك يا يحيي 

يحيي : كريم طلب ايديها تاني يا ماما وانا مش عارف اقوله اي 

سندس : قولها يمكن المره دي ربنا يكرم وتديله فرصه 

يحيي : بعد الغدا بقي 

يمني : الاكل جهز 

ملك : لو مجتوش هخلص الاكل لوحدي

سندس : لا جايين اهو

وقعدوا كلوا 

وبعد ما خلصوا 

ملك : انا هشرب نسكافيه مين عايز

سندس : انا عايزه شاي 

يحيي : وانا كمان شاي 

يمني : وانا نسكافيه

ملك : عيوني 

سندس : تسلم عيونك 

وعملت الشاي والنسكافيه وقعدت 

سندس : هتعملي اي يا ملك في المحل 

ملك : يعني اي 

سندس : يعني الدراسه هتبدأ بكره ومينفعش تنزلي المحل الصبح تاني 

ملك : قولت لكريم ينزل مؤقتاً مكاني لحد ما نشوف حد تاني يوقف معاه

سندس : ماشي يا قلبي ربنا معاكي

ملك : يارب 

يحيي : طب انا عايز حاجه 

سندس : قول 

يحيي : يمني جايلها عريس

ملك بفرحه : بجد 

يمني : عريس 

يحيى : اه عريس 

يمني : مين بقي المره دي

يحيي : كريم 

يمني : كريم تاني 

يحيي : اه 

يمني : مش موافقه 

سندس : يا بنتي هو شاريكي 

يمني : انا مش عايزه اتجوز بعد يحيي يا ماما 

ملك : انا من رأيي تديله وتديي نفسك فرصه مش هتخسري حاجه 

سندس : ملك معاها حق مش هتخسري حاجه

يمني : بس يا ماما انا عايزه اعيش علي ذكري يحيي 

يحيي : بصي يا يمني انا عارف اللي انتي بتقوليه وعايزاه بس مش هينفع متتجوزيش تاني 

يمني : لي بقي 

سندس : عشان انتي لسه صغيره 

يحيي : ومش بس كده يا ماما كمان محدش ضامن عمره معلش فلازم تبقي مع حد بيحبها ويصونها 

يمني : يعني انت ضامن ان كريم بيحبني

يحيي : اومال بيتقدملك شفقه مثلاً

يمني : معرفش بقي 

يحيي : بصي يا يمني كريم شاريكي وشاريكي من زمان ومتنسيش انه اتقدملك قبل يحيي بس رفضتيه عشان كنتي بتحبي يحيى واتقدملك تاني بعد ما يحيي مات ورفضتيه برضو ودلوقتي بيتقدملك تالت 

يمني : وهرفضه برضو 

سندس : اخر كلام عندي يا يمني يحيى هيتفق مع كريم علي ميعاد وهيجي وهتقعدي معاه 

يمني : بس يا ماما 

سندس : مفيش بس

يمني سابتهم وقامت وملك راحت وراها 

يحيي : ماكنش لازم تاخديها بالعنف ده يا ماما 

سندس : هتلاقي مين في الزمن ده واحد عايزها ببنتها

يحيي : بس براحه مش كده 

سندس : اهو اللي حصل بقي 

عند ملك ويمني 

ملك : اهدي يا يمني 

يمني : يعني انتي مش شايفهم بيغصبوني ازاي 

ملك : هما عايزين يطمنوا عليكي مش يغصبوكي

يعني : انا مش عايزه اتجوز 

ملك : طب بصي اي رأيك تقعدي وتتكلمي معاه ولو مرتاحتيش خلاص ارفضي ومحدش هيقدر يغصبك 

يمني : انتي مش عارفه ماما 

ملك : ملكيش دعوه بماما انا هتكلم معاها 

يمني : ماشي 

ملك : وبعدين يا ستي هو حد لاقي حد يحبه بالشكل ده 

يمني : انتي كمان شايفه انه بيحبني 

ملك : اه بيحبك حتي لو ماكنش اتقدملك اكتر من مره كفايه انه بيتقدملك دلوقتي وراضي انه يتجوزك وانتي معاكي بنتك 

يمني : انتي شايفه كده

ملك : اه شايفه كده ، واقعدي وفكري مع نفسك واهدي عشان لما تقعدي معاه متحسيش ان القعده تقيله علي قلبك 

يمني : حاضر 

وخلص اليوم ومحدش فيهم كلم التاني 

بس يمني كانت بتفكر في كلام ملك 

تاني يوم 

يمني : اصحي يا ملك يلا 

ملك : لسه المنبه مرنش 

يمني : مرنش عشان انتي نسيتي تغيري ميعاده النهارده اول يوم دراسه 

ملك قامت بفزع 

وقالت : تصدقي صح نسيت اغير الميعاد

يمني : طب قومي يلا 

ملك قامت ودخلت الحمام واتوضت وصلت ولبست وخرجت 

ملك : صباح الخير

يمني : صباح النور

ملك : يلا نروح لماما 

يمني : لا روحي انتي 

ملك : يلا يا يمني 

يمني : لا يا ملك لما اهدي هبقي اروح 

ملك : ماشي 

وراحت عند سندس

ملك : صباح الخير

سندس ويحيي : صباح النور

سندس : كنت لسه هجيلك 

ملك : انا جيت اهو خلاص 

يحيي : اومال فين يمني 

ملك بكدب : لسه نايمه 

يحيي بعدم تصديق : طيب 

سندس : بجد لسه نايمه ولا مش عايزه تيجي عشان اللي حصل امبارح 

ملك : لا لسه نايمه بجد 

سندس : ماشي 

وخلصوا فطار ونزلوا 

في العربيه 

يحيي : ملك 

ملك : نعم 

يحيي : يمني زعلانه صح 

ملك : لا مش زعلانه

يحيي : متكدبيش عليا انا عارف اختي 

ملك : بصراحه يا يحيي اه 

يحيي : انا عارف ان ماما غلطت لما اتعاملت معاها بعنف امبارح بس هي خايفه عليها 

ملك : انا قولتلها وهتفكر في الموضوع وتقعد معاه ارتاحت خلاص مرتاحتش محدش يغصبها 

يحيي : طب كويس ان قبلت منك كلام 

وصلوا

يحيي : هتقابلي اناهيد 

ملك : لا مش جايه النهارده

يحيي : طيب انا احتمال معرفش اجي اخدك هتعرفي تروحي 

ملك : اه طبعاً

يحيي : طبعاً بتاعتك دي هي اللي بتقلقني 

ملك : متقلقش يا عم في اي

يحيي : طب انزلي يا ختي وربنا يستر 

ملك نزلت 

ودخلت المدرسه 

وحضرت الحصص كلها 

بس كانت حاسه ان اليوم ممل 

وأخيراً خلصت ورجعت البيت 

ملك : انا جيت ياللي هنا 

سندس من المطبخ 

قالت : حمدلله علي السلامه

ملك : الله يسلمك

سندس : انا في المطبخ تعالي 

دخلت ملك عندها 

لقت موبايلها بيرن

ملك : ده يحيي بيتصل

سندس : انتوا مش جايين مع بعض

ملك : لا 

ردت علي يحيي 

ملك : الو 

يحيي : روحتي 

ملك : مش قولتلك هعرف اروح انت مصدقتنيش 

يحيي : الصراحه كنت خايف 

ملك : اهو روحت عشان تصدق 

يحيي : طب اديني يمني او ماما عشان اصدق 

ملك : لما تيجي يا يحيي 

واديت التليفون لسندس 

ملك : خدي كلميه عشان مش مصدقني

سندس : ايه يا حبيبي عامل اي

يحيي : الحمدلله يا ماما وانتوا عاملين اي

سندس : الحمد لله ، بقولك يا يحيي 

يحيي : نعم 

سندس : كلم اختك عشان زعلانه ومجتش من الصبح 

يحيي : انا كلمتها واتفقنا اني اكلم كريم يجي يقعدوا مع بعض الجمعه ولو ارتاحت يجيب أهله ويجوا 

سندس : بجد

يحيي : بجد 

سندس : اومال مجاش لي 

يحيي : مش عارف

سندس : طب انت هتيجي امتا 

يحيي : ممكن الساعه 8 

سندس : ماشي ربنا معاك 

يحيي : يارب 

وقفلت المكالمه 

سندس بفرحه : تعالي نروح ليمني 

ملك : تعالي 

وراحوا عند يمني 

سندس بجديه : الهانم مش عايزه تيجي لي بقي 

يمني : مفيش حاجه 

سندس : يعني مكلمتيش اخوكي النهارده

يمني : لا كلمته

سندس : اومال مش عايزه تيجي وتفرحيني لي 

يمني : هو لسه قافل معايا من ربع ساعه قولت هاخد شاور واجي 

ملك : تفرحك علي اي 

سندس : يمني وافقت انها تقعد مع كريم 

ملك : بجد 

يمني : اه بجد بس عشان نبقي متفقين لو مرتاحتش هرفض ومحدش هيغصبني 

سندس : اتفقنا ، يلا غيروا هدومكم وورايا عشان نتغدا 

يمني : مش هنستني يحيي 

سندس : لا يحيي هيجي الساعه 8 

يمني : لا يلا ناكل ولما يبقي يجي ناكل تاني مفيش مشكله 

سندس طب يلا 

يحيي اتصل بكريم وقاله يجي الجمعه عشان يقعدوا مع بعض ويمني تشوف هترتاح ولا مش هترتاح 

ومر الاسبوع من غير احداث لحد ما جه يوم الجمعه

سندس وملك ويمني ظبطوا البيت يوم الخميس عشان ميبقاش وراهم حاجه يوم الجمعه غير تجهيز العصير والحلويات 

جه الجمعه وصحيوا براحتهم 

ما عدا يحيي اللي صحي بدري عشان الصلاه 

وسندس صحيت بعد الصلاه صلت

ودخلت المطبخ تحضر الغدا والكيك

ملك دخلت عليها 

وقالت : صباح الخير

سندس : صباح النور العصر يا حبيبتي

ملك بضحك : طب اساعدك في اي 

سندس : خلاص كل حاجه اتعملت 

ملك : طب مش هنفطر ولا اي 

سندس : لا استني عشر دقائق خلص تحمير البانيه ونتغدا علي طول 

ملك : طيب 

سندس : فين يمني مجتش معاكي لي 

ملك : قاعده متوتره هناك 

سندس : طب قولي ليحيي يروح يناديها 

يمني من وراهم : انا جعانه 

سندس وملك بخضه : بسم الله الرحمن الرحيم

سندس : دي اللي متوتره 

ملك : والله كنت سايبها متوتره مش عارفه اي اللي حصل 

يمني : اللي حصل اني جعانه 

سندس : طب يلا ياختي انتي وهي انا خلصت تحمير البانيه حضروا انتوا بقي 

وحضروا الاكل 

وقعدوا كلوا 

يحيي : كريم جاي الساعه 7 

يمني : ماشي 

ملك : فكرتي هتلبسي اي

يمني : فستان اسود 

ملك ويحيي ضحكوا عليها 

سندس بخضه : لي الفال ده 

يمني : هلبس طرحه اوف وايت عليه 

سندس : طب ما تغيري الفستان 

يمني : لو ملبستش الفستان ده مش هقابله اصلا 

سندس بغيظ : خلاص ماشي 

ملك : وانا همكيچك 

يمني : مش هحط غير كحل وكفايه كده 

سندس : طب وروچ كمان 

يمني : هو كحل بس قولتوا اي 

سندس : طيب 

يحيي هيموت ويضحك بس كاتم الضحك بالعافيه 

وسندس هتموت من الغيظ بسبب اللي بتعمله يمني 

عدا الوقت وجه كريم 

ويمني خرجت بالعصير 

يحيي : طب نسيبهم مع بعض شويه 

سندس : يلا 

يحيي بهمس لكريم : ربنا معاك بقي 

كريم خاف 

وقاله : لا خليكوا متسيونيش

يحيي ضحك وسابه وخرج 

كريم : ازيك يا يمني 

يمني : كويسه ، انت لي مصمم تتجوزني 

كريم : طب قولي وان عامل اي 

يمني : مفيش وقت انجز رد 

كريم : يمكن عشان بحبك 

يمني : بس انا رفضتك مرتين قبل كده

كريم : ولو هترفضيني عشر مرات برضو هتقدملك 

يمني : بس انا مش لوحدي انا معايا بنتي 

كريم : هعتبر انها بنتي التانيه وهعاملها احسن معامله 

يمني بانفعال : بنتك التانيه يعني انت متجوز وعندك بنت 

كريم بهدوء : لا مش متجوز 

يمني : يعني عندك بنت من غير ما تتجوز 

كريم بنفس الهدوء : بنتي الاولي اللي اقصدها انتي 

يمني سكتت وبصت في الأرض 

كريم : ما تبصي فوق البص فوق احلي 

يمني مردتش عليه 

وفجأة قالت : طب احنا لو اتجوزنا هنتجوز في الشقه اللي انا قاعده فيها 

كريم : لا مش موافق اني اتجوز في شقتك 

يمني : هو ده شرطي قولت اي 

كريم : 

       لقراءة الفصل السابع عشر من هنا 

تعليقات