رواية دقة قلب الفصل السابع عشر 17 بقلم/مريم


رواية دقة قلب
الفصل السابع عشر 17
بقلم/مريم


سامر بغضب جحيمي:بقى معجب بيكي...لا وانتي مبسوطه....لا وعايزة تروحي تشوفيه
مريم بخوف:في اي ياسامر مالك بتزعق كده ليه انا خوفت....وطي صوتك شويه...هو فيها اي يعني
سامر بعصبيه:انا هقولك فيها اي
مريم في سرها:والله انا أغلى واحده في العالم....ياريتني سمعت كلامك يااروى...اي المصيبه اللي وقعت عليا دلوقتي ياربي 
سامر شدها من ايديها..جامد..وضغط عليها
مريم بوجع:آآآآآآه ايدي...ايدي...ياسامر ايدي بتوجعني سيبني...انت واخدني فين
سامر بعصبيه:اخرسي.....تعرفي تخرسي
مريم بخوف:حاضر....حاضر...بس سيب ايدي
سامر:مش سايبها 
مريم:ياريتني ما قولتلك حاجه
سامر:ياسلام.....وكمان مكنتيش عايزة تقولي
مريم:مش قصدي والله....بص انا هفهمك...انا بكرهه اويي...صدقني والله العظيم بكرهه...انا ضحكت معاه وقولت اكلمه...عشان خطتنا تمشي حلو مش اكتر
سامر:وضحكتي معاه كمان
مريم:ضحكت.....انا قولت ضحكت....لا انت اكيد سمعت غلط...انا مضحكتش معاه ولا عبرته...حتى اسأل اروى
سامر:مش بعيده تكوني رقصتي معاه في الفرح كمان
مريم:رقصت معاه.....هو انا شوفته امبارح عشان ارقص معاه
سامر بغضب اكبر:يعني لو كنتي شوفتيه...كنتي رقصتي معاه........صححح 
مريم وهي هتعيط:لا والله انا غبيه ومش عارفه انا بقول اي صدقني....وفضلت تعيط
سامر لما شاف دموعها نازله قلبه وجعه وقالها:خلاص خلاص اهدي بقى....بس انتي عصبتيني بكلامك ده
مريم وصوت عياطها بيزيد:وانت...كلامي عصبك ليه
سامر بتسرع:عشان بغير عليكي
مريم سكتت وفضلت تبص عليه 
سامر بتوتر:قصدي....قصدي يعني ان ده واحد و***اكيد هخاف عليكي من بعد اللي عمله مع اختي...عشان كده اتعصبت 
مريم:امممم طيب خلاص بقى....يلا نروح
سامر:ابقى اشوفك كلمتيه 
مريم بسخريه:هه وانت بعد اللي عملته ده هقرب من الفون النهاردة
سامر بزعل:طب خلاص بقى خلي قلبك ابيض وسامحيني
مريم:لو مكنتش سامحتك مكنتش كلمتك تاني على فكرة
سامر بابتسامه:طب يلا اروحك 
مريم بابتسامه:يلا.اه من بكرة بقى هنعرف هو عارف انك اخو كارما ولا لا
سامر:تمام....يلا بقى

🥀☆☆☆☆☆🥀
سامر وصل مريم البيت وراح الشركه.....
ومريم دخلت لقت اروى صاحيه...ف حكتلها على اللي حصل...مقالتش على موضوع ناريمان ده...قالتلها سامر عمل اي لما عرف بموضوع خالد
اروى بضحك:مش قولتلك ان سامر هيتجنن ساعه انا يعرف....انتي غبيه روحتي تقوليله كده عادي 
مريم :وانا اي عرفني انو هيعمل كده....ده انا كنت هقرب اعيط زي الأطفال بس انا مش فاهمه هو ليه اتعصب اوي كده...مش مصدقه اللي قاله ده
اروى:مهو عشانك غبيه....
مريم:لي بقى انشاء الله 
اروى:يعني عايزة تقنعيني انك مش عارفه سامر بيغير عليكي كده ليه....وبيتضايق لما يحصلك حاجه
مريم:لا....لو عارفه قولي
اروى:صبرني يارب.......اكيد ياغبيه عشان بيحبك....مهو لو مش بيحبك مش هيعمل كل ده...صح ولا اي
مريم وعنيها لمعت وفتحت فمها بابتسامه غبيه:بيحبني

اروى بضحك:مالك قلبتي شبه المتخلفين لي...على الأساس متعرفيش يعني
مريم بانتباه:هه..لا مكنتش اعرف...بس لنتي اي عرفك افرضي مش بيحبني...هو قالك
اروى:لا مقالش....بس هو مفضوح...تي حد مكانك اكيد هيعرف
مريم:طب مقالش لي...انو بيحبني 
اروى:مش عارفه يمكن مستني الوقت المناسب
مريم:هو امتى الوقت المناسب
اروى بضحك:انتي مالك مستعجله ليه....يمكن مستني لما تخلصو من موضوع خالد ده
مريم بابتسامه:يمكن....طب انا داخله انام 

سامح:حنين
حنين:نعم يابابا 
سامح:تعالي هنا
حنين:ايوة...في اي
سامح:فس عريس متقدملك...وشاريكي وبيقول انه بيحبك ومستعد يعمل اي حاجه عشانك ها اي رأيك
حنين:رأيي اي يابابا...مش لما اشوفه الاول...وكمان انا مش بفكر في جواز دلوقتي اما اخلص تعليمي ابقى افكر
سامح:طب شوفيه وقولي رايك
حنين:طيب يابابا اللي تشوفه
سامح:طب جهزي نفسك هو فاته جاي دلوقتي
حنين:اي...طب هو مستعجل لي كده
سامح:مش بيحبك
حنين:ده مين ده....وحبني فين وامتى
سامح:ادخلي البسي ولما يجي تشوفيه
حنين:طيب .....عن اذنك
حنين دخلت تلبس وفضلت تفكر...طب هو مين ده وشافها امتي وفين....فضلت كده لحد ما الباب خبط كانت هي لبست..فستان بيبي بلو وطرحه بيضا وحاطه ميكب خفيف وكان شكلها قمرر
المهم حنين دخلت ووشها في الأرض وماسكه الصينيه بايديها ودخلت قدمت العصير من غير ما ترفع وشها وبعدين باباها قالها اتفضلي اقعدي مع عريسك شويه
حنين في سرها عريسي...عريسي اي...هو انا لسه شوفته
المهم رفعت وشها وتفاجأت با ابراهيم لا اراديا ابتسمت
وبعدها راحت قعدت جنب باباها واتكلمو وبعدها سالوا حنين موافقه ولا لا...حنين بسرعه قالت ايوة موافقه
وبعدها قالت اي اللي انا قولته ده....طب انا مبسوطه ليه..يالهوي....لكون بحبه...ايوة بحبه..ماهو مش هوافق كده الا اما اكون بحبه....واتفقوا على ميعاد الشبكه والمرة الجايه ابراهيم هيجيب اهله معاه عشان يحددوا ميعاد الفرح

خالد نزل الجيزة.. وكلم مريم عشان يقابلها طبعا مريم عرفت سامر عشان ميتعصبش عليها تأتي...ووافق بعد ما مريم اتزلت ليه...وتقوله عشان تبقى فرصه ومعرفش اي وفي الاخر وافق...بس بشرط تكون فاتحه مكالمه معاه عشان يسمع كل حاجه...ومريم وافقت وراحت عشان تقابل خالد في كافي جنب الهرم.....
خالد:انا اسف اني اتاخرت
مريم:لا عادي ولا يهمك
خالد:تشربي..اي
مريم:اي حاجه.طبعا مريم بتتكلم بحذر عشان عارفه ان سامر سامعها..ومش عايزة تتبهدل زي المرة اللي فاتت
خالد:اممم طيب بتحبي اللمون؟؟
مريم:ايوة..
خالد طلب اتنين لمون 
وسامر بيكلمها في الهاند فري..وبيقولها لا حلو اوي..اتنين لمون..ناقص يغنيلك..
مريم ضحكت  غصب عنها...وخالد استغرب منها وقالها بتضحكي على اي..مريم خدت بالها
مريم:احم احم....لا مفيش...افتكرت حاجه بس
خالد بابتسامه:امممم ماشي
مريم:ها..مش هتقولي بقى عايزني في اي
خالد:بحبك
سامر:وحياه امك
مريم:كملت
خالد:هي اي اللي كملت
مريم:لا ولا حاجه......بقولك اي بما اننا احنا الاتنين بنحب بعض ف اي رأيك نخرج بليل...
خالد وعنيه لمعت:ايوة...نخرج فين
مريم بمكر:يعني مش نخرج نخرج....قصدي يعني نتقابل اي رأيك
خالد:نتقابل فين
مريم:اممممم ممكن عندي في الشقه
خالد:عندك...بس انتي فهمتيني غلط
مريم بسرعه:لا...انت اللي فهمتني غلط....اكيد يعني مش هنبقى في الشقه لوحدنا...اروى هتبقى معانا..ها اي رأيك...اصل بصراحه انا عايزة اشوفك تاني...ومش قادرة اخرج...ف نفضل مع بعض نتفرج على فيلم...وممكن نلعب عادي انا وانت وأروى.. ها قولت اي
خالد:ماشي تمام هاجي لك على الساعه ٨حلو
مريم:حلوووو اويييي...
سامر بشياط:مالك انبسطي كده ليه
مريم:احم احم...طب هقوم انا بقى
خالد:مستعجله على اي احنا لسه متكلمناش ف حاجه
مريم:بليل بقى 
خالد:طب واللمون
سامر:نشربه ف جنازتك انشاء الله 
مريم:مرة تانيه بقى
خالد:لا لا مينفعش...لازم تشربيه 
مريم اخدت كوبايه اللمون وشربتها مرة واحده وقامت وخرجت بسرعه قبل مايتكلم

سامر:ده أنا هولع فيكي
مريم:ليه بس...انا عملت اي
سامر:عملك اسود ومهبب
مريم:المهم...عرفت هنعمل اي بليل
سامر بغيظ:ايوة عارف...
مريم بابتسامه:خلاص ياسيمو قربت نهايته اهدى انت بقى
سامر اتبسط من كلمه سيمو لان اول مرة مريم تدلعه
سكت شويه وقالها ماشي يلا بقى عشان نلحق نوصل
مريم:يلا....ياسمسم
سامر خلاص قلبه بقى بيطلع قلوب حمرة 
اروى:يوسف بقالنا ساعتين قاعدين ومش بنتكلم 
يوسف:بقولك اي تتجوزيني
اروى بخجل:اممم مش عارفه...هفكر
يوسف:هو اي اللي هفكر...انتي محسساني انك مش عارفه يعني ودي تاني مرة اطلب ايدك فيها..هتستعبطي
اروى:خلاص ياعم...ايوة موافقه
يوسف:على بركه الله...يبقى بعد ماسامر يخلص موضوعه....هنتجوز على طول اي رأيك
اروى بابتسامه:ماشي 

الساعه ٧ بليل
سامر:خلي بالك من نفسك 
مريم:متقلقش انت سايب اسد
سامر:طب هنزل انا بقى...عشان فاته في الطريق جاي 
مريم:حاضر 
سامر نزل ومريم دخلت ظبطت نفسها وقالت لاروى انها تمشي عشان الخطه تمشي صح......الساعه بقت ٨ الاربع
مريم:معرفش انا خايفه
سامر:متقلقيش انا معاكي لو حصل اي حاجه هطلعلك 
مريم بابتسامه:حاضر ياملاكي الحارس
سامر:سلام ياملاكي البريئ
الساعة بقت ٨الا خمسه.......
الباب خبط
مريم قلبها دق بسرعه وراحت ناحيه الباب وهي خايفه ومش عارفه هي خايفه ليه وسامر معاها....فتحت الباب
مريم بابتسامه مزيفه:Bonsoir
خالد بابتسامه:Binsoir
مريم:اتفضل
خالد دخل ومريم قفلت الباب
خالد:اومال اروى فين
مريم:اه...مامت صحبتها تعبت وأروى راحت تزورها في المستشفى انا اسفه بجد.بس.....
خالد قاطعها:خلاص....عادي ولايهمك 
مريم:يعني مش زعلان
خالد:لا طبعا مش زعلان 
مريم:طب يلا نتفرج على فيلم حلوو اويي 
خالد:يلا......
مريم سابت خالد قاعد في الصاله...ودخلت المطبخ جهزت التسالي...وحطت له دوا يخليه يجاوب بصراحه على كل سؤال بتسأله...المهم مريم خلصت وخرجت وقعدت معاه وطبعا سامر كان حاطط كاميرا صغيرة عشان تسجل كل حاجه صوت وصورة...ومريم جابت فيلم قصته مشابهه للي حصل مع كارما وطبعا خالد بدا ياكل ويفتكر كل حاجه بتأنيب ضمير ومريم بقى تقول انها بتكره الناس اللي شبه الراجل ده وتخليه يتوتر اكتر
وطبعا كل ده متصور...وفي نهايه الفيلم الراجل اتقبض عليه
مريم:ايوة....هي دي نهايه كل واحد شبهه مهما طال الزمن في الاخر ربنا هيحاسبه...مش صح ولا اي
خالد بتوتر:ا...ا...ايوة..صص.....صح
مريم بمكر:مالك....متوتر كده ليه... كانك الراجل الوحش اللي في الفيلا 
خالد والتوتر بيزيد:لا عادي بس القصه مؤثرة شويه
مريم:اه بصراحه....طب انت تعرف...انا اعرف واحده حصل معاها زي اللي حصل مع البنت دي....بس نسيت اسمها لأنها معرفه سطحيه يعني....
خالد بتوتر اكبر:م..ممم.مين
مريم:مش فاكرة اسمها...بس كانت من عيله معروفه اسمها اي اسمها اي...افتكري يامريم اسمها اي....اااه افتكرت اسمها كارما...بس نسيت اسمها كارما اي...بس بيقولو اخوها رجل اعمال مشهور...وبيدور على اللي عمل معاها كده عشان يدفعه التمن...بس هي مش راضيه تقول اسم اللي عمل معاها كده...عشانها لسه بتحبه....تعرف انا نسيت اخوها اسمه اي....كنت عارفاه بس نسيت 
خالد بخوف:طيب وانتي عرفتي منين 
مريم:مفيش اصل انا كنت راحه المصحه أزور واحده صحبتي بتتعالج من الإدمان...ف لقيت كارما دي في المصحه وكان باين عليها انها تعبانه جدا ياعيني مش مستوعبه اللي حصل معاها ف سألت هي مالها قالولي بقى على اللي حصل معاها
خالد:واي اللي حصل معاها
مريم:مفيش حبت واحد وطلبت من اخوها انو يوافق على جوازها منه واخوها قالها ده مش مناسب...طبعا مسمعتش كلام اخوها وراحت اتجوزت الساب ده في السر وهو ضحك عليها وخد منها حق التذاكر وخلى اصحابه يعتدوا عليها....راجل و***وعديم الشرف انشاء هيترد فيه اللي عمله...مهما بعد في الاخر هيتسجن مش صح ولا اي
خالد بخوف اكبر:اا. ...ايوة معاكي حق....طب متعرفيش اخوها اسمه اي او من عيله اي مقالتش
مريم في سرها:حلو اوي يبقى ميعرفش ان كارما اخت سامر....عشان لو كان عارف مكنش هيسال
مريم:لا نسيت....بس أنت بتسأل ليه 
خالد:لا ولا حاجة 
مريم بمكر:متأكد ان مفيش حاجه مخبيها عليا
خالد والدوا بدأ يعمل مفعول:ايوة...مخبي...بس متقوليش لحد
مريم بخبث:امممم ومخبي اي ياترى
خالد:عا...عار...عارفه مين الشخص ده
مريم بمكر:مين
خالد:ا.. ان...انا 
مريم بتمثيل الصدمه:ايييييه...انت واعي انت بتقول اي
خالد:واعي لكل حرف
مريم:طب انت تعرف مين اخوها...
خالد:نفسي...عشان اخلص منه قبل مايخلص مني
مريم:طب وليه عملت كده...
خالد:عشان كنت بتسلى وعرفت انها غنيه بس معرفش هي من عيله اي لأنها مكنتش بتقولي....وكل انا اسال حد هي من عيله اي.....يقولوا منعرفش اسألها هي
مريم:طب قلبك طاوعك تعمل كده في واحده بتحبك 
خالد:ايوة.....لاني مكنتش بحبها....بس عارفه انا ندمان...ندمان اوييي على اللي عملته معاها زمان...ونفسي انها تسامحني
مريم:يعني انت لو شفتها هتطلب منها تسامحك
خالد:ايوة.........قبل ما اقتلها 
مريم بصدمه:تقتلها.....لي
خالد:عشان لما تروق متقولش عليا واروح في داهيه هي خلاص بقت مجنونه يعني معدش ليها لازمه لو ماتت...إنما أنا لسه عايز اعيش
مريم:طيب......متحكيلي على كل حاجه بالتفصيل 
خالد بدا يحكي لمريم على حاجه زي ماسامر قال...ومريم كان نفسها تقوم تخنقه وهو بيحكي كده عادي...لا واي عايز يقتلها كمان....سامر بقى كان لسه تكه ويطلع يقتله في ايده....وكانت دموعه نازله وهو بيسمع كل حاجه حصلت مع اخته...ده غير أن خالد قال حاجات سامر ميعرفهاش والدم بقى بيغلي في عروقه
طبعا كل ده والكاميرا بتسجل كل حاجه....
خالد:اهو ياستي عرفتي....بس مقولتيش المصحه دي فين...
مريم:بكرة اوديك ليها
خالد:ماشي .....بس متحكيش لحد
مريم بابتسامه:سرك في بير يازوجي المستقبلي
خالد:مش عارف ليه عندي صداع....بقولك اي...انا هقوم بقى عشان انام واشوفك بكرة
مريم بابتسامه:سلام
وخالد نزل.....وبعدها بشويه سامر فتح الباب ودخل والدموع مليانه في عنيه....مريم جرت عليه وحضنته وفضلت تعيط هي كمان وبعد شويه مرمي خرجت من حضنه سامر وقالتله انا اسفه 
سامر:عادي ولا يهمك.بس انتي ليه خلتيه ينزل مش كنت طلبت البوليس دلوقتي وجه قبض عليه وانا كنت قتلته
مريم:انا خليته يمشي...عشان اختك تواجهه وبعدها يتحبس
سامر:بس انتي عارفه ان اختي تعبانه هتواجهه ازاي
مريم:لما كارما تواجهه وتعرف ان حقها رجع صدقني هتتحسن وترجع زي الاول
سامر:تمام...لما يجي بكرة...اخر يوم يشوف فيه نور
خالد ماشي في الطريق ويقول اكيد مريم مش هتقول لحد......اي ده انا نسيت الفون...ورجع عشان ياخد الفون
سامر ومريم جهزوا كل حاجه التسجيل والصور وكل حاجه تمام...وقاعدين بيتكلموا وصوتهم عالي وناسين الباب مفتوح وفجأه دخل
مريم وسام

تعليقات