قصة ملتزمه غيرت لي حياتى البارت العشرون والأخير 20 بقلم/منه محمد

   


 قصة ملتزمه غيرت لي حياتى

البارت العشرون والأخير 20

بقلم/منه محمد


الام : ايه عايز تكتب الكتاب بدري كده ليه !؟ 

انس : عشان نقدر نقعد مع بعض على راحتنا 

الام : ايوه يا بني ما انتوا مخطوبين ايه المشكله بقي 

انس : هي عايزه كده بتقول انه حرام نخرج لوحدنا 

الام : لا بقي هي هتبتدي تتحكم فيك من اولها كده وتقولك اعمل ومتعملش 

انس : يا ماما مفيش تحكم و لا حاجه انا كمان ان ده الصح 

الام : ايوه يا بني بس انت متعرفتش عليها كويس وعايز تكتب كتاب كده علي طول

انس : المواقف البسيطه اللى شوفتها منها تخليني اختارها و انا مغمض من غير لحظه ندم 

الام :  خلاص يا بني اللي تشوفه 

قبل يدها وقال لها : ربنا يخليكي يا امي،  انا هصلي اسخاره واشوف

تم عقد القران وقاموا بعمل حفله صغيره لذلك و اخيراً جلسوا بمفردهم دون حرج 

انس بفرح : اخيراً بقيتي حلالي وغمز لها 

ضحكت ضحكه خفيفه وقالت له  : كده نقدر نقعد براحتنا ونتعرف على بعض اكتر 

انس : انا نش محتاج اعترف عليكي مواقفك البسيطه اكدتلي  اد ايه انت بنت محترمه وبتحافظي على نفسك و حاطه دينك فوق اى اعتبار

حنان :  الحمد لله ده فضل من ربنا قبل اي حاجه

انس : اخر حاجه كنت اتوقعها اني بعد كل البنات اللي اعرفها زمان اتجوز اللي معرفتش اوقعها وقعتني هي 

حنان بضحك : سحبان الله نصيبك ،  بص بقي نتكلم جد بقي 

انس : اتفضلي 

حنان : مبدئياً كده لازم يبقالك كل ورد قرآن تقرأه 

انس : تمام

حنان : و هنصلي كل يوم قيام مع بعض وهصحيك وتصحي ها

انس : طبعاً طبعاً هو انا اقدر 

حنان : وهنصوم اتنين وخميس وسوا و نحفظ بعض القرآن ونسمع لبعض وهى طاعه هنعملها سوا مع بعض عشان نبقي مع بعض ف الدنيا وف الاخره 

انس : انا فعلاً بشكر ربنا انه رزقني بزوجه صالحه زيك 

ابتسمت له في خجل 

تم حفل الزفاف في المسجد على الطراز الاسلامي باناشيد بسيطة و اجواء يملئها الفرح وكانت "حنان"  ترتدي فستاناً فضفاضاً من اللون الابيض و عليه خمار ابيض وترتدي تاج صغير وبالرغم من بساطه فستانها إلا  بدت كالميرات في غايه الاناقه والجمال

انتهت طقوس الزفاف وذهب العروسين إلى منزلهم كان "انس"  يجلس ف الصاله ينتظرها وعندما خرجت فتحت فمه في صدمه عندما رأها كانت في غايه الجمال فقد رأها لاول مره بشعرها الطويل الذي يصل إلى ركبتها بلونه الكستنائي وجسمها المتناسق الذي لم يكن يظهر منها بسبب لبسها الفضاض الاي ترتديه دوماً و كانت ببعض مساحيق التجميل لكنها لم تضع إلى قليلاً منه لكنها بدت كا لوحه فنيه 

حنان : مالك مبحلق كده ليه؟ 

انس : انت مين !؟ 

حنان : انا حنان 

انس : لا لا مش حنان 

حنان : الله مالك !!

انس : معلش دن تأثير الصدمه

 حنان : صدمه ايه ؟ 

انس : اصل اول مره اشوفك من غير طرحه اوو شكلك مختلف خالص 

حنان : وانت بقي ايه رايك شكلي حلو ولا لا ؟

انس : انت بتهزري ده انت قمر بس انا متعجب 

حنان : من ايه ؟

انس : ان في بنات كتير مبتلبسش الحجاب عشان مش عايزين يخبوا جمالهم واغلبهم عاديين حرفياً انت اجمل منهم بكتير ومع ذلك كنتي بتلبسي طويل و واسع ف عز الحر بجد انت قويه 

حنان : ده كرم من ربنا عليا الحمد لله انه قواني اعمل كده 

قبل "انس"  يدها بحب وقال لها : انا فعلاً بشكر ربنا كل يوم انه عوضني بيكي،  وانك كنتي السبب اللي غيرني لاحسن

حنان :  الحمد لله انا كنت بدعيلك كتير انا ربنا يهديك كنت حاسه انك هتبقي نصيبي 

انس بخبث : افهم من كده انك كنتي معجبه بيا وبالرغم كل ده 

حنان بخجل : يعني مش بالظبط لما بدأت تتغير بس انا حسيت ان جواك انسان طيب لان كلنا جوانا طيب بس محتاجين فرصه تغيرنا 

انس بحب : وانت الفرصه اللي غيرتني 


بعد فتره انجبت "حنان"  ابنه جميله اسموها "ايمان"  لكي تأخذ من اسمها وعاشوا في حياه جميله مليئه ب طاعه الله 


                    تمت بحمد الله

           لقراءة جميع الحلقات من هنا 

وايضا زورو قناتنا سما القاهر للروايات 

 من هنا علي التلجرام  لتشارك معنا لك

 كل جديد من لينك التلجرام الظاهر امامك


تعليقات