رواية نفسي الفصل الثالث 3 بقلم/ملك ناصر


رواية نفسي
الفصل الثالث 3
بقلم/ملك ناصر


فاطمة: انا عايزاك تخطب شهد 
مازن: انا مستحيل اعمل كده 
فاطمة: ليه يا مازن شهد حلوة ومستواها حلو وغير كده عارفين اهلها 
مازن: نسيتي انها لبسها كله مفتوح ونص صحابها اذ مكانش كلهم ولاد ترضيها علي ابنك 
فاطمة: يحبيبي انت عندك 32 يعني اللي قدك متجوزين ومخلفين كمان 
مازن: ماما انا عارف انك عايزة تفرحي بيا بس مش شهد 
فاطمة: ريحني يمازن 
مازن: ماما انا مش هخطب شهد انا مش مستعد اني اعيش حياتي كلها تعيس ومش طايق حياتي معاها 
قالها كده وطلع
فاطمة في نفسها: برضو هخليك تخطبها 
في البلكونة 
نفس: مالك يمازن 
مازن بشرود: هو انتي لو جايلك عريس واهلك ضاغطين عليكي انك تتجوزيه هتوافقي 
نفس: علي حسب، يعني لو نا عارفاه معرفة سابقة وعارفة معاملته ومعنديش مشكله فيها وهقدر اتعايش واتخيل نفسي معاه ف هوافق اما لو ممش هقدر اتخيل نفسي معاه ف هرفض طبعا  
مازن سكت 
نفس قالت بهزار: اي يمازن ليكون جايلك عريس 
وضحكت 
مازن ضحك: ضحكتيني ونا مليش نفس اضحك 
نفس بتمثيل: شكرا شكرا لا داعي للتصفيق 
مازن: طب انا هنزل المعرض 
نفس: مازن 
مازن بأبتسامة: حاضر هجيبلك الشوكولاتة حاجة تاني 
نفس: خد بالك من نفسك 
مازن: حاضر 
ومشي، وده كله فاطمة سامعاهم 
وقالت في نفسها: لازم ابعد مازن عن نفس
تاني يوم علي الغداء
فاطمة: بقولك يا ادهم كنت عايزة بكرة اعزم صافي وشهد 
ادهم: اعملي اللي عايزاه يحبيبتي 
فاطمة: طب معلش كلم احمد وقوله
ادهم: ماشي 
مازن اضايقك عشان عارف هي عايزة توصل ل اي وقام من علي الاكل
ادهم: كمل اكلك يمازن 
مازن: شبعت ونزل 
نفس بهمس ل وئام: هو ماله ده 
وئام: زيي زيك معرفش
صافي بتكلم فاطمة في الفون
فاطمة: مفيش اي اعذار بكرة يصافي حتي ادهم كلم احمد 
صافي: ماشي يحبيبتي،باي
فاطمة: باي
راحت صافي لشهد
صافي: شهد احنا رايحين عند فاطمة بكرة 
شهد: هنروح ليه
صافي: عزمونا عندهم 
شهد: عزموكو انتو انا اجي ليه
صافي: عشان مازن هيكون موجود 
شهد بضجر: علفكرة احنا مستوانا كويس بابي وجدو عندهم business  يعني مش محتاجين لي مازن 
صافي: بس مازن برضو مستواه كويس وهيليق بيكي وبينا 
شهد بزهق: اوك يمامي اللي تشوفيه 
تاني يوم 
فاطمة: اكدتي علي الاكل يا وئام 
وئام: ايوة يماما هما هيجو امتي
فاطمة: كمان  ساعة 
مازن بصلهم: انا هروح المعرض 
فاطمة: مازن متتاخرش  
مازن بضيق: ماشي 
كان هيمش بس نفس نادتله 
نفس: مازن استني
مازن: اي يا نفس 
نفس ببراءة: ممكن اجي معاك المعرض انا بقالي كتير منزلتش، 
مازن ابتسم علي افعالها: ماشي يهبلة البسي بسرعة 
نفس بسعادة: فوريرة. 
وبعد نف ساعة. 
نفس: انا جيت 
مازن: ما لسة بدري 
نفس: خلاص بقي يا مازن مكانتش نص ساعة يعني 
مازن: طب يلا 
ونزلو راحو المعرض 
نفس بأنبهار: واو يا مازن المكان هنا تحفة 
مازن: طيب يلا ندخل 
وعدي ساعة وهو مروحش
نفس: مازن هو مش المفروض نروح عشان الضيوف اللي جايين دول 
مازن: بصراحة مش عايز اروح 
نفس: ولا انا، 
مازن: ليه
نفس: انا معرفهمش واكيد بقي هيفضلو يسألو عليا وانا مين والحجات دي 
مازن: وهما اصلا فضوليين جدا 
نفس: واضح انك مش بتحبهم، طب ما تيجي نزوغ 
مازن: نزوغ!  فين 
نفس: تعالي بس نروح ناكل عشان هبطانة اوي
مازن: يبت انتي مش لسة واكلة اول ما جينا 
نفس بضيق مصتنع: جرا اي يا مازن انت بتعد عليا 
مازن بضحك: خلاص يستي تاكلي ايه
نفس: طبق كشري محترم من عند الكورنيش 
مازن: يلا 
وطلعو 
علي الكونيش 
نفس: بس اي رايك فالاكل 
مازن: اه بأمارة الطبق اللي مكملتيهوش ده 
نفس: ما انت اللي حسدتني يا مازن 
مازن: حاولت اعمل حاجة صح، وبعدين انتي عرفتي منين الكشري ده 
نفس ببراءة مصطنعة: اصل ف مرة كنا جعانين انا و وئام، ف وئام طلبت منه 
مازن: يا بريئة 
نفس وهي بتشد كم مازن: مازن روح هاتلنا حلبسة  وذرة من الست اللي قاعدة هناك دي 
مازن بصلها وابتسم: محاضر 
وراح للست 
مازن: معلش يا امي عايز اتنين حلبسة واتنين ذرة 
الست: من عنيا،  ليك انت وحبيبتك مش كده 
مازن بص ل نفس وابتسم: حاجة زي كده
الست ابتسمت عليه: اتفضل، ربنا يجعلكو من نصيب بعض  يا ابني 
مازن: يارب، كده حسابك كام يا امي
الست: كده
مازن طلع فلوس بزيادة: اتفضلي يا امي 
الست: بس كده كتير اوي يا ابني 
مازن بأبتسامة: اعتبريني ابنك يا امي 
وراح لنفس
مازن:خدي يا ست نفس الحلبسة والذرة 
نفس بفضول: الست كانت بتقولك ايه 
مازن بمكر: كانت بتدعيلي ان اللي بحبها تبقي من نصيبي 
نفس اضايقت بس حاولت متبينش: الله الله يا عم مازن بتحب من ورايا 
مازن حس بيها: انا واقع فيها من لما شوفتها 
نفس حبت تغير الموضوع: طب كل يلا الذرة هتبرد
مازن: يلا 
وقعدو علي الكورنيش يتكلمو ويضحكو، مازن لمح ولد صغير بيبيع ورد فقام
نفس: رايح فين يا مازن
مازن: خليكي هروح اجيب حاجة 
وراح للولد
مازن: كنت عايز كام وردة كده يكونو حلوين زيك كده 
الولد ابتسم: لحبيبتك ولا مامتك
مازن: لا لحبيبتي و لماما
الولد نقالو ورد احمر وابيض: اتفضل ياعمو 
مازن ادالو الفلوس وراح لنفس  
نفس: امم طب الورد ده وشاورت علي باقة منهم جايبه الورد ده لطنط عشان تصالحها بيه طب والتاني 
مازن: جايبه لحبيبتي 
نفس اضايقت: طب يلا نروح عشان زمان طنط زعلت 
مازن: يلا 
في العربية وكانت الساعة 11
نفس بحزن: انا هطلع عقبال ما انت تركن 
مازن: استني يا نفس 
نفس: نعم يا مازن
مازن بخبث: مش عايزة تعرفي مين حبيبتي 
نفس بضيق: ياتري مين 
مازن مد ايده للكرسي اللي ورا وجاب باقة الورد الحمراء واداها لنفس 
مازن: خودي 
نفس بأستغراب: منا شوفتها يا مازن. 
مازن: انا قولت هدي لمين الورد ده؟ 
نفس: انت عايز توصل لأيه يامازن 
مازن: قولي بس 
نفس: هتديه لحبيبتك 
مازن بأبتسامة: انا اديتهولها خلاص، وماسكاه دلوقتي 
نفس بعدم فهم: بس مفيش حد غ....... وسكتت وهو بتستوعب وقالت والحوف مش طالعة
، يعني انا..  انا.. 
مازن قاطعها بضحكة خفيفة: انا بحبك يا نفس 
نفس
مازن بضيق:.
استووووب 
نفس هتقول اي لمازن تخليه يضايق


                    الفصل الرابع من هنا 

تعليقات