رواية اشواك الماضى البارت الثانى عشر 12بقلم يارا عبد العزيز



















رواية اشواك الماضى

البارت الثاني عشر 12 

بقلم يارا  عبد العزيز



تميم بص لرؤى اللي كانت لسه فاقدة للوعي:- هي هتفوق امتى
:- عشر دقايق بالكتير بس يا ريت تبعدوا عنها اي توتر
خرجت الدكتور و بص تميم على توحيدة بغضب :- انتي كنتي تعرفي صح ليه مقولتيش 
توحيدة:- هي اللي طلبت مكنتش عايزة تعرف حد دلوقتي بس كانا هنقول و الله يبني
كامل بهدوء :- اطلعوا كلكوا برا يلا يا توحيده
توحيدة بصيت لكامل بخوف من هدوائه و خرجت وراه و خرج كل اللي في الاوضة وفضل تميم قاعد جنب رؤى مستنيها تفوق 
كامل بغضب :- ايييه كنتوا بتخططوا تنزلوه.... عشان كدا مقلتوش حاجه ما هو مفيش اي تفسير تاني لسوكتكوا دا غير كدا 
توحيدة هزيت راسها بصدمة شديدة من كلامه :- لأ و الله كانت هتقول بس هي كانت محتاجه وقت تقنع نفسها بتميم
كامل بغضب :- و هو بقى لو كان تميم ابنك كنتي خبيتي عليه حاجه زي كدا انتي عارفه رؤى لو كانت نزلت..... اللي في بطنها تميم كان هيروح.... وراه كفاية عليه اللي حصل زمان 
توحيدة:- كامل انت بتقول ايه ربنا وحده اللي اعلم اني عمري ما فرقت ما بين فاطمة و تميم الاتنين ولادي 
كامل بصلها بغضب : لاول مرة اقول اني غلطت لما جيبت لابني مرات اب تربيه كنت مفكرك هتعتبريه ابنك لدرجة اني معرفتوش انك مش امه الحقيقة و كتبته بي اسمك بس باللي انتي عملتيه اثبتي اني كنت غلط انتي عمرك ما هتعتبريه زي فاطمة يا توحيدة ابني هيفضل طول عمره يتيم... الام برغم من ان اللي خلفت و اللي ربيت لسه عايشين
قال كلامه و خرج من الاوضة بغضب و توحيده بصيت لطفيه بصدمة كبيرة و دموعها نازلة على خدها 
رؤى بدأت تفوق لاقيت تميم قاعد على الكنبة و مرجع راسه لورا و مغمض عينيه
رؤى بتعب :- احممم
فتح عينيه بسرعة و راح عندها بخوف :- عاملة ايه
رؤى :- انا ايه اللي حصلي 
تميم :- يعني مش عارفه مش عارفه انك حامل ؟!!!!
بصيت رؤى و عيونها مفتحة بصدمة:- انت عرفت ؟
تميم بهدوء ما قبل العاصفة :- طبيعي اني هعرف كدا كدا بطنك كانت هتكبر و كنت هعرف ولا لحظة كنتي بتخططي تنزليه...
رؤى بتحدي :- اه يا تميم يا سيوفي عايزة انزله... مش عايزة اي حاجه تربطني بواحد زيك انا بكره.... عشان منك حاولت كتير اني انسى اللي انت عملته عشانه بس مش قادرة و خلاص بقى كفاية عليا كدا هم بينزلوه.... ازاي بقى اه استنى
قامت وقفت على السرير تحت نظرات الصدمة من تميم ، وقف قدامها على الارض بغضب....
رؤى :- هنط... من هنا عشر مرات و مش هيبقى موجود
تميم بغضب و خوف شديد عليها :- انزلي يا رؤى و بطلي جنان.... 
رؤى بدموع :- لأ يا رب اموت.... انا و هو عشان استريح منك
جت تنط... تميم مسكها و شالها على كتفه و وقعها.... على السرير برفق و وقع... فوقيها و مسك ايديها و هو بيقيد حركتها
رؤى بحدة :- ابعددد عني احسنلك عشان انا اصلا مخنوقة... و جاي على بالي اضرب..... حد و ....
قاطعها و هو بيحط ايديه على فمها و بيبصلها بحب :- هششش اسكتي بقى افصلي مش بتعرفي تسكتي و ايه الهبل.... اللي كنتي بتعمليه دا ابقي فكري تعمليها تاني يا رؤى انا المرة دي بتعامل معاكي بهدوء عشان الدكتورة قالت الزعل وحش.... عشانك
شال ايديه من على فمها و بص لعينيها بحب و دفن.... وشه في عنقها
تميم :- انتي جميلة اوي يا رؤى انا بحبك
صوت قلبها بدأ يعلو اثر سمعها جملته ، بصلها بحب و هو بيزيح شعرها ورا ودنها
تميم ببأبتسامة اظهرت وسامته:- ايه
رؤى بهيام :- هاااا انت قولت ايه دلوقتي قولت انك بتحبني صح 
تميم بحب:- بعشقك
غمضت عينيها بحب و هي بتمسك فيه اكتر و هو قرب.... منها بحب كبير و و 
فاطمة كانت خارجة من الجامعة و فجأة لاقيت ادم جاي 
ادم :- ازيك يا فاطمة عاملة ايه
فاطمة كانت لسه هتتكلم بس اتفاجأت لما لاقيت ايمن معدي من قدامها و بيصبلها ببأبتسامة سخرية و شر.. بصتله بخوف شديد
ادم :- فاطمة روحتي فين
فاطمة بخوف :- انا عايزة امشي من هنا عن اذنك انا مروحة يا ابيه 
ادم :- ليه فيه حاجه ولا ايه 
فاطمة:- لا مفيش حاجه بس انا عايزه امشي مبقاش عندي محاضرات
ادم :- ماشي هوصلك يلا و كمان انا عايز تميم و ابوكي في موضوع مهم 
فاطمة:- تمام 
فضلوا طول الطريق ساكتين و فاطمة كانت بتفرك في ايديها بتوتر شديد
ادم بأستغراب :- انتي كويسة
فاطمة:- اه هو انت كنت في الكلية بتعمل عندنا ايه
ادم :- امممم كنت جاي لواحد صاحبي
فضل طول الطريق يخطف نظرات ليها و هي مكنتش مركزة كانت لسه خايفة من نظرات ايمن و خافت اكتر انه يهددها.... تاني بالصور 
ادم :- وصلنا يلا
فاطمة:- ..............
ادم بصوت عالى نسبيا:- فااااااطمة
فاطمة:- هااا نعم
ادم :- انتي فيه ايه مش معايا خالص
فاطمة:- مفيش حاجه
قالت كلامها و خرجت من العربية خرج وراها و دخلوا مع بعض 
توحيدة:- اهلا يا ادم عامل ايه يحبيبى
ادم :- كويس يخالتي الحمد لله هو تميم و عمي كامل هنا كمل و هو بيبص لفاطمة عايزهم 
توحيدة:- اه هم فوق هبعت حد ينادي عليهم اتفضل اقعد
ادم :- فاطمة ممكن تعمليلي قهوة بحبها من ايديكي
فاطمة :- حاضر عن اذنكوا
تميم بص لرؤى اللي كانت قاعدة تعيط و حط ايديه على كتفها و اتكلم بحنيه :- فيه ايه يعني هي اول مرة
رؤى ببكاء:- انا واحدة معندهاش كرامة و ضعيفة جدا انا بكرهك.... و بكره....نفسي قبلك و ابعد ايديك عني بقى
سحبها لحضنه.... بحب و مسح دموعها:- طب ممكن تهدي كأن مفيش حاجه حصلت بطلي عياط و ارتاحي
بصتله و هي بتهز راسها بخجل من قربه:- ممكن تبعد بقى
كان لسه هيتكلم بس قاطعه خبط الباب
تميم :- مين
:- ادم بيه تحت و عايز حضرتك
تميم :- جاي اهو
قبل... راسها بحب و حنية:- قومي خدي دش و ارتاحي مش هتأخر عليكي ابعت حد يعقد معاكي لحد اما اجاي 
هزيت راسها بخجل بمعني لأ :- لا انا هنام 
تميم :- تمام 
دخل الحمام بصيت رؤى لطيفه و ضربت.... راسها بخفة :- غبية يا رؤى و واحدة ضعيفة....
نزل تميم تحت و فاطمة خرجت بالقهوة 
ادم :- عمي كامل انا طالب منك ايد فاطمة عايز اتجوزها
فاطمة الكلام وقع..... عليها كالصاعقة... و وقعت.... الصينية من ايديها 


تعليقات