قصة ايد لا ترحم البارت الواحد والعشرون21 والاخير بقلم نجلاء فتحي


قصة ايد لا ترحم
البارت الواحد والعشرون21والاخير
بقلم نجلاء فتحي


صقر/ هوووش كلم حد يسهل رجوعها أحنا الثلاثة 

وهنا ظهرت فيونا بعربيتها ولسوء الحظ ليس معها حد من الحراسة شافت أخوها أتجننت وأمسكت سلا'ح أخوها وضرب طلقة مقصدها صقر   طااااااااخ

 جرى مدحت وواقف أمام صقر الذى كان يحمل نبض  وأخذ الطلقة فى قلبة مكانة  ساب صقر نبض فسقطت فى الأرض وهى مغيبة كالعادة  وأخذ سلا'حة وفرغة فى صدر فيونا ثم جثى فى الأرض بهستريا وقال  لية تعمل كدة أخواتك  البنات عايزينك لية فديتنى  لييييية 

مدحت/ مليش عيال  وأخواتى بكرة يتجوزا وسايب ليهم أخ أنت يا صاحبى   أبنك محتاج إللى يربية كان نفسى أتجوز صاحبة نبض  وأخلف منها  كان نفسى أفرح بأخواتى البنات وأكون سندهم ،،كح كح كح ،،،أخواتى أمانة  ،، كح كح ،،شايف أبويا الشهيد مادد أيدة ليا  ثم أبتسم ومد أيدة فى الهواء وقال أشهد أن لا إله إلا الله  وأن محمدآ رسول الله 

صقر بصراخ/ لااااااا فتح عينك مش أستحمل كفاية مراتى وأمى  وأنت كمان  فتح عينك  قوم يا عريس علشان خلاص هنرجع مصر وتتجوز صاحبة نبض  أخذ يضرب على صدرة ثم سحبة لصدرة وضمة وقال بعلو صوتة  يااااااااااارب  الرحمة ياررررررررب  لا تحسبوا الذين قتلوا فى  سبيل الله أموتا بل أحياء عند ربهم يرزقون ،،  نحتسبك شهيد عند الله يا صاحبى أخواتك فى رقبتى يا أخويا نام وأرتاح  يا وجع قلبى عليك يا صاحبى ياااااارب ياااااارب 😭أن لله وان إلية راجعون أةةةةةةةةةةةةةة

وبعد يوم كامل وتحديدا مطار القاهرة الدولى وصل صقر وهو يحمل صندوق صاحبة على كتفة فرفض حد يحملة ولقوة جسدة حملة بمفردة  ومعاة نبض المنهارة فهى سمعت كيف أستشهد مدحت من صقر  وصعبان عليها  وبعد ما دخل العربية وضع إيدة على الصندوق وتذكر كلام مدحت لما وصاة على أخواتة تذكر هزارة وضحكة تذكر مواقف كانت تجمعهم تذكر يوم فرح صقر وقد أية مدحت كان فرحان بية فرحة بجد  فرت دمعة من عينة وباس الصندوق عدة قبولات متتالية وحضنة وقال الجنة ونعيمها يا أخويا معملتش حاجة تغضب ربنا أنا زعلان منك سبتنى لية كدة بقيت وحيد بجد كان نفسك تبقا شهيد ذى أبوك وطلتها بس لية دلوقتى  مش هنساك عمرك خلص على إيد حشرة ذى عمر أمى ومراتى أجيب حقك منين دلوقتى مش مبرد    نا"رى    فيونا حاسس عايز عليتها كلها كدة تسيب صاحبك  شفت الصقر عامل أزاى الصقر أتهز من بعدك  وأخذ يكلمة ويذكرة بمواقف جميلة بينهم وبعد وقت وصلت السيارة المقابر وعند دخول جثمان مدحت القبر أنهار وأعترض صقر  فجذبة سيادة اللواء فى حضنة  وقال بحنان أب   أهدأ  دة شهيد 

صقر بصراخ/ صاحبى وأخويا 

أما أخواتة البنات / الصدمة  والعويل عنوانهم 

زق صقر سيادة اللواء وجذب أخوات مدحت البنات فى حضنة  ولم يتكلم 
البنت/ أبية مدحت مات يا أبية صقر ماااات ملناش حد فى الدنيا 

صقر/ أنا أخوكم وأبوكم يا بنات أنتم أمانة لأخر يوم فى عمرى  نبض/ مش فاكرة حاجة لكن الموقف صعب فبتبكى  لكنها تشعر بالأمان 

((مر ١٠ شهور ))

نبض/ هات مدحت أرضعة 

صقر/ أعطاة أياه

نبض/ هو أنت ماشى 

صقر/ أيوة، ،لسة برضو مش عايزة تظهرى لخالك 

نبض/ مش فاكره أى حاجة حتى لو رجعت فى نظر خالى على كلامكم  خا'طية    

صقر/ مرتاحة هنا

نبض/ أيوة البلد هنا بسيطة  وناس طيبة وبيحبونى ومحدش يعرف أنى دكتورة وفاقدة الذاكرة  إللى صعبان عليا أخوات مدحت

صقر/ علشان كدة جمعتكم أنتم الثلاثة فى بيت واحد 

نبض بحب  وتوتر / علاقتنا كانت أية قبل مفقد الذاكرة 

صقر/ أشمعنا 
نبض/ علشان تكتب كتابك عليا قبل مولد

صقر/ كتبت الكتاب علشان أبنك لما يتولد أكتبة بأسمى ملوش ذنب أبوة يبقا مجرم وبعدين أنتى بنت بلدى 

نبض/ علاقتنا كانت أية كنت بتحبنى

صقر/ ولا كنا بنطيق بعض وقال احسنلك خليكى فى الصورة إللى وخداها عنى دلوقتى 

نبض/ أنت بتجي كل جمعة وتمشى بالليل يعنى ممكن تبات عادى كدة كدة متجوزين 

صقر/ أتفقنا جواز على ورق فقط أنا منفعش لحد يا نبض 

شهقت نبض وقالت يالهووووى أوعا يكون إللى فى بالى

صقر كتم غضبة وقال أنا عندى أبن

نبض شهقت / أزاى

صقر/ كنت متجوز بنوتة جارتي حب عمرى  أتجوزتها سنتين  ونصف ولما ربنا رزقني بطفل طلعت مهمة ورفضت أخون بلدى نتيجتها أمى ومراتى أد'بحوا أدامى بسببى   وإللى أمرت بكدة بنت  علشان كدة  بكرة البنات  أنا عاشق لمراتى ومفيش واحدة هزت شعرة فيا  حتى لما أنتى عارفتى الحقيقة ونصف دماغك طايرة ومش فاكرة حاجة عن حياتك لاقيت نفسى بقولك نكتب الكتاب علشان أحميكى وجبتك هنا أنتى وأخوات مدحت فى القرية دى بعيدة عن العين  
ولما خلفتى ولد أنتى طلبتى يتسمى مدحت  ودة شئ جميل منك 

نبض/ بكت ،،،وأحترمتة لوفائة لزوجتة المتوفاة  ،،،أبنك فين 

صقر/ عند أهلى فى البلد عندة ١٥ سنة دلوقتى وعمرة ماشافنى لما أحب أشوفة بروح البلد وبقعد معاة كأنى صاحب أبوة المتوفى 

نبض/ مجنون 

صقر/ حياتنا صعبة مش عايز يتعلق بيا وأموت وأسيبة  أو حد يضرة

نبض/ تجرأت وحضنتة وقالت أنت أعظم ضابط فى الدنيا لازم تحسسة بيك والأعمار بيد الله  وبعدين تعال هنا أزاى أبنك ١٥ سنة وانت صغير 

صقر بضيق / متجوز صغير  ،،، ممكن أغيب شوية عندى مهمة مش عارف أرجع أمتى 

نبض/ هشوفك تانى

صقر/ لما ربنا يريد  هكلم حد أمين يشوف طلبتكم 

نبض بتوتر/ ينفع أبوسك
صقر/  لا بحب مراتى اووى 
نبض/ أسفة 
صقر أبتسم لكن لو بوسة أخوية معنديش مانع،،  ثم قبل جبينها وخرج جريت وراة نبض وصرخت وقالت صقررررررر،،،ألتف لها فقالت نبض لا إله إلآ الله 
صقر / محمد رسول الله  ،،نبض أسمى الحقيقى مش صقر  علشان كدة رفضت أخليكى تشوفى قسيمة جوازنا 

نبض/ أمال أية 
صقر أبتسم  / لما أرجع هقولك 
نبض/ هستناك
أبتسم صقر ورحل أما نبض جلست أمام الباب تبكى  وهى تحتضن ابنها مدحت وتقول لة  أدعو لباب صقر يرجع بالسلامة  هو وإللى زية ولا تكتب على أى زوجة أو أم أو ابن أو أخت تنحرم منهم ربنا يرجعك أنت وإللى زيك بالسلامة يارب  فأخذ الرضيع يناغى  وهو لا يفهم شئ 


                         تمت بحمد الله



 وايضا زورو قناتنا سما القاهر للروايات 

 من هنا علي التلجرام  لتشارك معنا لك

 كل جديد من لينك التلجرام الظاهر امامك
تعليقات