قصة اختارتك انتى البارت الثلاثون30 والاخير بقلم نجلاء فتحي


قصة اختارتك انتى
البارت الثلاثون30 الاخير 
بقلم نجلاء فتحي


زياد/ تعبت يا مرات عمى  ثم قال بخبث ياريت بسملة  تثبت أن صبحى أبنها ،،صبحى زياد زكريا صبحى أبنى وأمة نوارة رجب صبحى وشهادة   ميلادة  و ورقى سليم أدام الحكومة ولو خيرتى صبحى بين نوارة ولا بسملة هيروح لنوارة   

بسملة  بصراخ /  كداااااااب
ثريا/ متسمعيش كلامة صبحى أبنك غصب عنة  أمال الحمل والولادة دة أيه

زياد بخبث/ فشنك

ثم دفعهم للخارج وأغلق باب الشقة وجلس على الكرسى ووضع رأسة بين إيدة   ماذا يفعل فقد شعر بالندم لماذا أعلن عن هذا الأمر 

نوارة/ ماما ممكن تسبينى أنا وجوزى شوية أدخلى الأوضة وخدى طة وصبحى معاكى 

الأم/ حاضر  ربنا يصلح حالكم، ،،،، على جوة يا ولااااااد 

نوارة/ أبعدت أيدة  و جلست على رجلة  وضمت رأسة لحضنها وقالت  باااااس يا روحى أزمة وتعدى 

زياد/ لف زراعة حولين خصرها  ،،تعبت يا نونتى مش قادر ذنبى أية ذنبى عشقت كدة حراااااام إللى أتعمل فيا

نوارة رغم الوضع غير مريح ومألم لها بسبب تعبها لكنها تحملت وقالت  وهى تغلغل أناملها فى شعرة، ،،،الكلام دة  بجد صبحى كتبتة بأسمى 

زياد/ أيوة  أنتى عملتى معاة إللى أمة معملتهوش أمة جابتلة المرض  وأنتى خليتة يخف من حقى أختار لية أم يا نونتى 

نوارة بحنان/ أبنك فى عنيا  نونتك محتاجلك  تعال أنا عارفة هشيل زعلك وغضبك أزاى  

زياد أنصدم هى أول مرة تطلب هذا الطلب فقال  أنتى تعبانة

نوارة بحب ودلع رغم تعبها / عارفة أبية حنين وهيراعى تعبى أبية نونتك عايزاك ثم دفنت رأسها فى رقبتة وقالت بجوار أذنة هتكسفنى 

زياد/ أبتسم فصغيرتة عارفت تمتص غضبة لكن كيف هى مريضة ومجهدة لكنها زادت فى نظرة فقدمت نفسها لة لكى يكون سعيد على حساب صحتها ،،فقال  لا أنا مش حيو'ان  أنتى تعبانة والوضع إللى شفتة فى الحمام المفروض تريحى كفاية عليا وجودك فى حضنى دة راااااحة

نوارة بعشق / أبية لسة زعلان

زياد/ بلاش أبية دى ،،،أنتى عارفة الكلمة دى لما بتتقال أنتى بتدفعى التمن 

نوارة بدلع/  أنا ملكك يا أبية 

زياد/ غمض عيونة ليتحكم فى نفسة  فقد  قدرت نوارة بسهولة  تخرجة من غضبة  وقال خلينى فى حضنك بس ،،،،و لحد أخر يوم فى عمرى هقول أختارتك أنتى يا نونتى أختارت نوارة 

أستقبلتة نوارة بحنان وهى تقرأ على رأسة أيات من الذكر الحكيم حتى يهدأ 

🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🌷لم أجد فى غضبى مكان أهدأ فية غير حضنك

🌷لم أجد كيانى غير بين ضلوعك

🌷لم أجد ضعفى غير بين أنفاسك 

🌷ستكونين نبض قلبى ووريدى 

🌷موتى مع توقف آخر دقة لقلبك
 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 

وأتى المساء فى شقة بسمة تؤأم بسملة إللى أتجوزت وعادت حسابتها وتعلمت من أخطاء أختها  حد فاكرها  فهى حاولت تقلد نوارة  رغم الخلاف الذى بينهم ونجحت وأتجوزت  الشاب إللى أمها أختارتة ليها وطلع أبن حلال وحبتة 

بسمة وهى تحمل طفل رضيع على رجليها/  أنتى غلطانة حد يعمل كدة وتفتحى باب الحمام كمان لية دة جوزى لما ينسا الفوطة بخبط الأول  لما يكون فى الأوضة والباب مقفول بخبط فى خصوصية 

ثريا/ يا نارى منك بقيتى خايبة لمين دة جوزها وعادي لما تشوفة كدة

بسمة/ ياماما مينفعش سيبك لو معاة نوارة  حتى لو لواحدة  مدام مش بمزاجة يبقا غلط يا بسملة أفرد أنتى فى الحمام وفى وضع مش حلو وجوزك فتح الباب رد فعلك هيكون أية  

بسملة/ لا عادى دة جوزى وبعدين أصلا حاسة أنتى مش توأمتى بقيتى شبة نوارة وأية اللبس الواسع والطرح وأية البيت المقرف دة والريحة دى 

بسمة/ البيت دة مملكتى  العفا'نة دى  لعب عيالى  ريحة الأكل والطبيخ خير ربنا وجوزى   الهدوم الفضفاضة دى للناس أنما لجوزى عروسة كل يوم  بكرة عيالى تكبر بين أب وأم  صح  وهكون أم لحريم عيالى  مش حما   ليهم يا بسملة إللى فى زياد دة أنتى السبب كان معاكى ٥ سنين عايشين تحت سقف واحد كنت قدرتي تخلية يحبك ويبعد نوارة عن قلبة جاية دلوقتى ونوارة فى حضنة تطلبى حبة طب أزاى أحمدى ربنا جزمة زياد فوق راسك دة حماكى من الفضيحة

ثريا بغضب/ لا لا أنتى مش بنتى كفاية عليا بسملة وأشرف أنا أتبريت منك أسمعى يا بت هرجع فى كلمتى لو أطلقتى من جوزك الأهطل دة دة خرب عقلك 

بسمة/ دة نورنى لا يمكن أبعد عنة

ثريا / يبقا أنتى لا بنتى ولا أعرفك  بت تعالى معايا على البيت وأرمى لجوزك العرة عيالة وأنا أجوزك أحسن  وترجعي بسمة بتاعة زمان

بسمة / جوزى إللى بتغلطى فية دة نقاوة عينك  وكنت معترضة علية وأستحملنى وراعا فيا ربنا جزمتة فى دماغى  ثم وقفت وأعطت ظهرها ليهم وهى تهز فى الطفل الرضيع الذى يبكى وقالت نورتم وشرفتوا بيتى المتواضع   وأتمنى متتكررش تانى  

ثريا/ بتطردينى يا بسمة ماشى مش عايزة أشوف وشك فى يوم

بسمة/ يكون أحسن جوزى هو عيلتى لأخر مرة بقولك يا بسملة أرجعى لعقلك وأعتذرى لزياد وأنتى تكسبى  زياد مش وحش ولا أقولك خليكى وراء كلام بابا وماما وأنتى تدمرى  مش تخسرى براااااا بيتى أنتم وجودكم خراب فى أى بيت  

ثريا بغضب / ملعونة  فى كل كتاب يا بنت عصام 

بسمة بغضب/ أنتى أية كفاية خراااااااب  بيووووووت بقاااااااا ثم قالت بسخرية  أبنك الشمول مراتة طفشت بالواد لا يمكن أسمحلك تخربى بيتى أبدآ  وطردهم وجلست وراء الباب تبكى وداخل أحضانها عيالها  فهى نصحت أختها كتير وهى ترفض 

بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 

(فى بيت زكريا  و  مرفت )

مرفت/ مستحيل أبنى يعمل كدة زياد لا لا

زكريا/ ومتصدقيش لية خربتوا بيت عيالكم  كفاية بقا جرا أيه يا ثريا ملكيش كبير سيبى أبنى فى حالة و عيالك الاثنين بسملة وأشرف دمرتى حياتهم جاية على الغلبانة بسمة وعايزة تخربى عليها كمان  والله جدعة أنها طردتك ثم نظر لمرفت مراتة وقال  أشترى عيالك لو مرة واحدة  أنتى وأختى عقارب هى كلمة وأخلف تانى  يمين طلاق بالثلاثة  لو مسمعتى كلامى لتكونى على بيت أهلك تخدمى مرات أخوكى وتعيش خدامة ليها ولعيالها ماهى أنتى بقا مطلقة وملكيش مصدر رزق  

مرفت بلفهة/ لا لا أسفة معاك كلة إلا كدة  بعد معيش ملكة فى بيت جوزى وحرة أخدم مرات أخويا لا لا أنت عايز أية يا أبو زياد 

زكريا/ ترجعى مرفت إللى حبتها وأتجوزتها مرفت إللى تحت طوعى مش مرفت دلدولة ثريا أختى أقطعى علاقتك بأختى سامعة ومش تكلميها غير بأذن منى 

مرفت / عنيا حاضر المهم متزعلش نفسك

ثريا بغضب/ أنتى هتسكتى  تبعيني مرفت ردى أعترضى

مرفت/ متزعليش منى أذا كان أخوكى قال كدة أنا فى رقبة راجل ولا عايزانى أخدم مرات أخويا لا مع أبو زياد جوزى أنتى خسرتينى عيالى 

زكريا/ برا بيتى يا ثريا وأياكى ألمح طيفك فى حتة ولو قربتى لزياد ولا نوارة ***** ومش هيهمنى أبويا كان عندة حق لما قال عليكى متجوزة رجل كنبة بت يا بسملة سيبك من أمك وأنا هرجعك لجوزك وأبنك  دى أخر فرصة

بسملة بعند/ أنا مع ماما 

زكريا بغضب/ بقا كدة طيب يلاااااا براااااااااا     وبعد مأغلق الباب فى وش أختة قال بغضب خشى ألبسى هنروح بيت أبننا لأول مرة مش عايز أسمع نفسك وأعملى حسابك طة هيرجع يعيش هنا مش ذنب نوارة تشيل مسؤلية شاب خلى زياد يدلع مع مراتة   هاااااا مش سامع صوتك لييية

مرفت برعب/ هو هو أأأنا قولت حاجة إللى أنت عايزة يمشى 

شاكر  بغضب/ مستنية أية أدخلى ألبسى

جريت مرفت للغرفة وهى مرعوب 

😂أحلى صقفة وصفارة لأبو زياد  لو سمحتوا،،،،، كنت فين من أول القصة يا راجل ركزوا كدة أتقفل فى وش ثريا بيتين بيت أخوها وبيت بنتها   😂
 
(مر شهر)

زياد أتصالح مع أبوة وأمة بعد خلاف دام ٥ سنوات وأكثر  وطة بأعجوبة رجع عاش مع أبوة وأمة تانى ونوارة حزينة علية فقد تعودت على وجودة   والحياة بينها وبين زياد طبيعية جدا  وصبحى الابن عايش معاهم    نادية أم نوارة  بتشتغل فى محل جوزها الله يرحمة وبتاكل منة وبتود نوارة  حتى مرفت لم تجرح أم نوارة بكلمة او نظرة خايفة من تهديد جوزها وهو الطلاق   ،،،،أما أشرف أخو بسملة وأبن ثريا ذى ماهو فاشل ومحدش يعرف مراتة فين هى والطفل   وبسمة توأم بسملة قطعت علاقتها بأبوها وأمها وأخوها وأختها  حتى تحافظ على بيتها وعلى تواصل مع نوارة وزياد وخالها  زكريا أبو زياد  

أما ثريا  مازالت تبخ سمها فى دماغ بنتها بسملة وتقويها هى وأبنها التانى أشرف  وتحاول تخرب بيت زياد لكن المرة دى الجميع مع زياد  وجوزها عصام  كأنة مش موجود رجل كنبة   ملحوظة زياد ميقدرش يطلق بسملة فهى وصية جدة   
لحد هنا جمعنا الأبطال وفرقناهم ثم جمعناهم عاشوا صدمات وحرج وحب وفى الأخر فازوا ببعض تانى مين قال الحب والعشق للنساء فقط لا هناك قلوب شباب أنكوت بلوعة الحب ودفنت حية لأى سبب سواء المستوى الاجتماعى او الوظيفة أو خلاف الأهل مع بعضهم قدمت نموذج أجتماعى زياد ونوارة فى سياق أجتماعى   ،،،،أصعب حب حب الراجل لانة حب مقيد فى مجتمع عقيم وبيتفهم أنة ********،،،،****** لا صدقونى أكثر مشاكل البيت هى الأهل والعند ومحدش بيدفع التمن غير الزوجة أو الاولاد   فيها أية لو بسملة مش سمعت كلام أمها وسمعت كلام توأمتها  وزعت حبها فى قلب زياد  فيها أية لو ثريا تدور على طارق إللى فعل ماحرمة الله مع بسملة بنتها وتجوزة ليها ،،،،،،  فيها أية لو زياد أتجوز نوارة حب عمرة وهى بنت ١٧ سنة وأتربت وكبرت على إيدة فيها أية يا ثريا لما تعقل  أبنك وتقولية أنا عندى بنات ونفس إللى حصل مع بنتك أبنك عملة فى بنات الناس بل تفوق  ونتيجتها طفل  مصير الطفل دة أية لما يكبر  
وهنا السؤال هل لو كانت الأحداث صوت وصورة وتقدمت فى التلفاز هتكون أزاى  أمنية حياتى، ،، 
هل كانت شيقة أم مملة ومكررة 
النهاية سعيدة لزياد ونوارة أهو بس محدش يتعود على كدة منى وشكرآ للناس إللى بتابع وأصحاب الايك والكومنت  وشكرا لأصحاب القراءة الصامتة 


                          تمت بحمد الله




تعليقات