قصة اختارتك انتى البارت السابع عشر17 بقلم نجلاء فتحي


قصة اختارتك انتى
البارت السابع عشر17
بقلم نجلاء فتحي


بسملة/ وياترى الراجل دة قرب منك وخلاكى ٠٠ ثم سكتت بسبب دخول طة   الذى نظر لنوارة وجدها تبكى حاوطها داخل حضنة بحماية وقال بصوت عالى جدا   زياااااااااد 

أتى زياد على أستغاثة أخوة  وجد نوارة هكذا فظن أنها جرحت نفسها  جذبها لحضنة وأخذ يتفقد فيها شئ أو لا 

طة شدها لحضنة فدفنت وشها فى صدر طة وتبكى  لانة طويل عنها وكانت تكتم دموعها وشهقاتها فى صدر طة زوجها وتدارى عيونها من زياد الذى يعاملها خادمة مثل ما ذكرت زوجتة  وأخذ كلام بنت  عمتها يتردد فى ذهنها صعبت عليها نفسها  

طة/ باس يا عروستى متزعليش ،،،ثم قال بغضب عملتى فيها أية زيااااد  بسملة دى أرميها برا دى  زعلت عروستى  
{{ملحوظة طة بيدلع نوارة بلقب عروستى }}
زياد بهدوء / عملت أية 

طة / معرفش عروستى بتعيط وهى معاها يبقا أية  أكيد قالت كلام وحش أنا عارفها دى تعبان 🐍أرميها برا 

زياد/ حاول يخرج نوارة من حضن طة بسبب شعورة بالغيرة   فتتمسك نوارة فى هدوم طة أكثر  فقام طة لأول مرة بشد نوارة وراء ظهرة بحماية وقال بصوت عالى سيبهااااااا مش عايزاك أكيد مراتك مزعلاها

صدمة زياد هى عنوانة فطة لا يمكن يأخذ حاجة من يدة أى كانت هى 
،،،،،،،فقال ،،أنت  بتعلى صوتك عليا 

طة بغضب/ لاااااااااا أنا معترض بس متأكد بسملة هى السبب  نوارة كانت معايا كويسة دخلت لاقتها كدة يبقا أية أنا مش عبيط 

نوارة وهى ترتجف وتدفس وجهها فى ظهر طة وقالت  ،،عيب يا طة مينفعش تعلى صوتك على  أبية دة أخوك الكبير 

طة/ أسف يا زياد 

زياد بحنان / ربت على شعرها بحنان ،،،أمال بشكل دة لية نوارة بصيلى  عايز أشوف عيونك

نوارة/ لا  فقد تذكرت كلام بسملة وأنة بيعملها خادمة وليس أختة أو بنت عمة 

زياد/ جذبها بعنف فى حضنة ولم يهتم بوجود طة ولا بسملة حتى هدأت وتحمل ضربها وأنهيارها فقال بحنان وعشق  ،،لو أنا السبب يارب أموت دلوقتى 

نوارة/ تؤتؤ أهئ أهئ 
أخذ نفس براحة  فقال بسملة السبب 

نوارة/ لم ترد وشهقاتها تعلو

زياد/ تمام يا نوارة يبقا بسملة لازم تتعلم الأدب 

نوارة/ نظرت لة وقالت لاااا ثم أبتعدت عنة وقالت بكذب  قالتلى مش بعرف أطبخ وطبخى وحش 

أخذت بسملة نفس بهدوء 

نظر زياد لنوارة ثم لبسملة ،،،مش عارف حاسس فى كدب فى الموضوع بس أعديها وأكيد أعرف إللى  حصل بعدين 

طة/ بت وحشة بكرك  أوووى وطلع لسانة ليها ،،،،طبيخ مين إللى وحش دة أنتى بقيتى قد جاموس البحر من أكل أيد عروستى ثم أمسك إيد نوارة  وخرجوا برا الشقة  لسطح  العمارة بعد مضرب بسملة برجلة فى رجليها 

زياد وقف  أمام بسملة ووضع أيدة فى جيبة / ممكن أفهم لسانك دة هبب أية 

بسملة بتوتر/ ماهى قالت قولت رأئى فى طبيخها 

زياد/ أمممم فكرانى طة قدامك  نوارة دى بفهمها من نظرة عنيها دى تربية أيدى مولودة على أيدى أنا إللى  مسميها يومها أحتاروا فى الأسم وعمى مكنش بيخلف قولتلة جات نوارة حياتك سميها نوارة وهو سماها أول أيد شلتها بعد أيد الدكتور هى أيدى دى ،،،ثم رفع أيدة ليها   نوارة دى نفسى روحى أفهمى إللى تفهمية المهم لو قربتى منها تانى هبعتك تونسى جدتنا فى قبرها بدون تردد سماح المرادى يا بنت عمتى أةةة قبل مأنسى أتفقنا قدام الناس أسعد زوجين وكلمتى تتنفذ غير كدة مش هستنا ال٦ شهور وأرمى عليكى اليمين بالثلاثة  ثم أخذ كوب ماء وأرتشف جرعة منة وأتمضمض ثم بثقها فى حوض المطبخ وقال حتى  الكلام الماسخ مش عايز ينظف من بؤى معاكى،، وخرج 

أخذت بسملة تعيد وتزيد فى كلامة ثم ذهبت لشقتها بحجة عايزة الحمام وأخذت تكلم أمها ثريا وتنقل ما قالة زياد على نوارة مما جعل
 الأم تتأكد ما كانت تشك فية وقالت ٠٠٠٠٠٠٠٠🤔🤔🤔🤔🤔
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 
[[على السطح]]

طة بيمسح دموع نوارة بكم قميصه  ،،،لو مش وقفتى عياط أعيط أنا كمان بصى بسملة دى بتقول عليا عبيط ومتخلف ومش بعيط زيك أية رأيك أجيب لازق وأحط علية  صواريخ وبومب العيد وألزقة على وسطها وأزقها من البلكونة 

نوارة بدموع / أشمعنا من البلكونة

طة / علشان تقع من فوق للأرض والبومب يفرقع ويخلصنا منها بس يخسارة ممكن البومب يكون مضروب وتعيش يلا مش مهم أوقفها على سور البلكونة وأزقها  بس ممكن عربية زباله تعدى تقع عليها وتعيش  وممكن 

نوارة/ خلاص يا طة كتر خيرك بلاش الكلام دة إللى عجبنى فيك طيبة قلبك 

طة / صقف،،، أنا طيب 

وهنا زياد طلع وراهم وسمع نوارة بتقول  ،،أيوة طيب وحنين ومش بتزعلنى وحضنك حلو أووى ممكن تحضنى تانى 

طة / حضنها وباس رأسها، ،،أنتى حبى طة مش هتسبينى أبدآ 

نوارة/ لفت أديها حوالين خصرة فهى تعودت علية ومجروحة من الكلام فقالت  مش هسيبك أبدآ أنت جوزى وأنا بحبك 

زياد من إعتراف نوارة سند على باب السطح بسبب سماعة كلامها وقال معقول طة أخويا يبقا كدة أزاى دة ممكن يأذى أى حد علشانها عندك حق ياجدى الندم طالنى  ،،،،نزل لشقتة حزين وتركها مع أخوة 
______

تمر ٤ شهور  ونوارة متجاهلة زياد أو بمعنى أصح لم تهزر معاة لم تنطق أسمة أو حتى أبية لم تنظر لة كأنة هواء فالحياة كالآتي الأكل والشرب فى بيت شاكر وزياد يذهب لشقتة هو مراتة على النوم فقط وإللي بتخدم هى نوارة وشايلة البيت كلة لوحدها حتى مرفت حماتها رمت عليها الحمل  من الألف للياء 

____
شاكر/ هانت طة هيقرب من نوارة بس لازم أول لقاء بينهم أنا وأنتى معاهم

مرفت/ ياراجل دى العادة دى أنتهت حتى الصعايدة رفضوها اليومين دول  بلاش خايفة طة ميعرفش 

زكريا/ أتكلمت معاة وفرجتة على فيديوهات  صحيح غلبنى وطلع عينى وكان بيغمض عينة وبعيط و٠٠

مرفت بملل/ وبعدين أخلص 

زكريا/ أول مقولتلة لو معملتش كدة نوارة هتروح لحد تانى 

مرفت بأنتباة/ ها وعمل أيه 

زكريا/ أبدآ بدأ يتفرج والصدمة لاقيتة أتفاعل أتصلت على الدكتور قالى دى معجزة مش معقول يبقا هو مش آتأثر  والموضوع عندة طبيعى عقلة بس إللى  ناقص بصراحة خدتة من وراكم وكشفت علية لاقيتة يخلف عادى

مرفت بصدمة/ طة أبنى أنا يخلف أنت بتشتغلنى صح 

زكريا/ لا دى حقيقة وبدأت أفرجة على النت الواد طلع نار تصدقى الخايب عايز نوارة تتفرج معاة 

مرفت/ هههههههه الله خيبة ثم سكتت وقالت  أفرد البت ماتت فى إيدة ولا أتعامل معها بغشومية لا لا مليش فى الحوار دة وبعدين أتكسف 

زكريا/ مصلحة أبننا فوق كل شئ أقولك أشوف أتنين ستات يدخلوا مع طة ويكتفوا نوارة لية وأنا وأنتى ملناش دعوة  ومن بكرة هدور عليهم 

مرفت/ زياد لو سمع صوتها أية الحل
شاكر بخبث/ ألاقى الستات الأول وبعدين ألهى زياد  قوللى  شوفتى  بشارة بسملة 

مرفت/ ولا شوفت ولا حاجة وأتكلمت مع أختك قالتلى بنتها بلغتها الموضوع تم من أول يوم 

شاكر/ بقالهم يجى ٥ شهور تقريبا ومفيش حمل عايزين نتابع الموضوع دة 
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات _______
《《فى شقة زياد》》

أتنفست بخوف ثم أخذت نفس وخرجت من الغرفة وجلست أمام زياد 

لم يهتم  زياد بوجودها  ومشغول فى الفون  تصنعت أنها تقوم وأصتدمت بشئ أنتبه لها زياد ف ألتقاطها فكانت هى الأسرع ووتعمدت تسقط فى الأرض وشدتة فوقها 

نظرت لعيونة الحادة  لأنفة المدبب لملامحة الرجولية كم هو وسيم حتى طارق لم تهتم بتفاصيلة هكذا 

زياد/ أبتعد عنها ووقف وشد أيدها برفق وجعلها تقف وقال أنتى كويسة

بسملة بتوتر حقيقى / أيوة زياد مش قادرة أقف 

زياد/ حملها على زراعة وأدخلها الغرفة  وأنزلها برفق على السرير وخرج يجيب مياة

نظرت بسملة لأيدها التى ترتجف وقالت كدة الخطة هتبوظ وماما هتبهدلنى  لية لخبطني كدة أول مرة أشوفك حلو أوووى كدة يا زياد وليك طلة  مش عايزة أطلق منك لازم تقرب منى زى ماما قالت لازم أخلف منك علشان مش تطلقنى لازم لازم 

[تمر أيام أخرى]

زكريا/ بقولك خد مراتك وأطلعوا أتفسحوا من يوم جوازكم حتى مخرجتوش على الكورنيش 

زياد/ لا

مرفت  بخبث/ يارب أموت لو مسفرتش

زياد / بعد الشر عنك خلاص الجمعة الجاية

شاكر بتسرع/ لا بكرة الصبح ودى تذاكر الفندق فى الإسكندرية وحجزت ليك أسبوع

زياد/ بسرعة كدة ماشى شكرا بس كفاية يوم

شاكر/ قولت أسبوع يعنى أسبوع وعايزك تجى من هناك مخلف

زياد بسخرية/ مش عايزة فى الجامعة أزاى يعنى

شاكر/ يعنى شايلة جواها منك فهمت   ،،،  ثم ضربة بخفة على أسفل رأسة 

زياد/ وضع أيدة مكان الصفعة وقال مفتكرش أقصد مأجل الموضوع دة شوية

شاكر/ هى كلمة عايز حفيد وأعمل حسابك أخوك ممكن يخلف قبلك 

زياد/ ههههههه يارب، ،،،،،،قال ذلك على أساس أن أخوة طفل فى كل شئ ولا يعلم بمخطط والدة ولا حالة أخوة الجديدة 

وفى صباح اليوم التالى سافر زياد الإسكندرية وهو متدايق يشعر بعدم راحة حتى نوارة مسلمش عليها أبوة رفض

((  وعلى الظهر ))
زكريا  بكذب /  دول قريبنا من بعيد

نوارة بخوف من منظر السيدتين اللاتي يرتدين الأسود وشكلهم يقبض القلب مع نبرة الصوت الغليظة ،،فقالت قريبنا أزاى يا عمى أول مرة أشوفهم 

زكريا/ أقصد بنات أبن أبن  عمة أبوكى يا بنت أخويا 

نوارة  بترحيب/ مدام قريبنا يا أهلآ وسهلا  تشربوا أية

مرفت/ لا مش عايزين ممكن تاخديهم أوضتك يرتاحوا فيها 

نوارة بصدمة/ أوضتى أنا

مرفت بتوتر/ أيوة أصل أوضة الضيوف فيها فأر

نوارة/ حاضر  أتفضلوا 

شاكر/ تعال معايا يا طة عايزك هفرجك على فيديو 

طة  بخوف / بلاش دة عيب 

شاكر/ ولد أنا قولت أية لازم تتفرج وتركز وتعمل إللى تشوفة مع نوارة غير كدة هتسيبك وتروح تعمل كدة مع حد تانى سامع

طة بحزن/ البنت فى التلفون شكلها تعبانة مش عايزة نوارة
 تتعب

شاكر / مش تعب دى حاجة تانية 
بس أنتى ياريت توصلها للتعب دة 

طة/ حاضر 

((فى غرفة نوم نوارة ))
حين دخلوا الغرفة زقت سيدة نوارة على السرير    وكتفتها 

نوارة/ أية دة فى أييييية  عمى ألحقنى عمى شااااااكر

الست/ أخرسى يا حلوة 

نوارة/ عيب كدة سيبى هدومى  بتعملى أية 

الست بغمزة / هندلعك بقا منعة نفسك عن جوزك عجبك كدة الوضع دة  أحنا بقا هنكتفك لية ونشوف بقا العروسة منعة نفسها لية جايز الموضوع فى آن

نوارة/ مش فاهمة حاجة أبعدى عنى طةةةةةةةةة     طةةةةةةة  مرات عمى      ،،، عمى ألحقنى   أهئ أهئ عيب كدة لا بلاش هدومى عيبببب  عمى ألحقنى 

خرجت سيدة واحدة برا الغرفة ثم دخلت بطة وأغلقت الباب 

أنكسفت نوارة من وضعها  مش هوصف الوضع علشان الناس إللى معترضة    لانها بدون ملابس وفى وضع 🤭 حلو كدة 

نظر طة للأرض 
السيدة خبطت على كتفة،،يلا يا عريس العروسة جاهزة 

نوارة/ مش فاهمة تقصد أية 

أقتربت منها السيدة ووضعت سكينة 

على رقبتها وقالت لو سمعت أعتراضك هشط 

رقبتك 

نوارة بخوف وبكاء/ بتعملوا فيا أية

الست  بجوار أذنها/ هياخد حقة منك

نوارة/ لية طة بيحبنى ولا يمكن أزعلة و٠٠

الست بغضب/ بتتتت متعمليش نفسك هبة شكلك بيقول حاجة وعشرين سنة  يعنى كبيرة جوزك عايز ***** وهيقرب من ***  ودة حقة 

نوارة/ شهقت  وأتسعت عنيها فهى أول مرة تسمع كدة بسبب أغلاق أبوها عليها   نظرت لطة بترجى وقالت  أوعاااااا تعمل فيا كدة 

طة بحزن/ هتروحى لحد غيرى 
مش هوجعك زى البت بتاعة التليفون

نوارة مش فاهمة بيقول أية ،،،، وبتبكى

السيدة/ خلصنا يا عريس بقاااا

طة/ ٠٠٠٠٠

نوارة/ زياااااااااااااااااد    زياااااااااد أنت فيييييين 




تعليقات