اسير الملكة البارت الخامس5 بقلم نجلاء فتحي
















 
اسير الملكة
البارت الخامس5 
بقلم نجلاء فتحي


(أمام غرفة الملكة )

الام/ خد الخاتم دة أتصرف فية 

نوح/ لا يمكن دة خاتم جوازك من أبويا ولو كان على الفلوس ياما داقت على الراس طبول وتعرضنا لأزمات أكثر من كدة 

الأم/ لو بتعز أمك خدة

نوح/ أمسك الخاتم ورجعة فى مكانة فى أديها طبع قبلة علية وقال مش نوح إللى يأخد ذهب أمة ياما تعرضت لأزمات هتفرج بس أدعيلى

الام/ من غير م تقول قلبى بيدعيلك 

نوح بفرح / يابركة دعاكى ياماااااا  وجرى  يا دكتور  منتصف 

منتصف/ نوح بتعمل اية هنا الحاجة بخير

نوح/ أيوة  وميل بجواز أذنة  ألحقنى معايا واحدة فى الأوضة دى ومش معايا فلوس 

منتصف بحزن / فهو صاحبة من الثانوية وكالعادة عند دخولهم الجامعة أتفرقوا لكن مازالوا أصحاب   ،،،، كدة تخطب من غير م أعرف 

نوح/ شوف البلوة دى الأول وبعدين نتكلم 
جريت الام تسلم علية    أزيك يا واد ولا أقول يا دكتور عينى باردة عليك أمك سكينة عاملة أية وحشانى الواطية 
وضع نوح أيدة على فمها ،، أهدى يا روحية  دة مهما كان دكتور ولية سمعتة

منتصف / هههههه لا خلاص أنفضحت ونظر بعينة للممرضة

روحية/ أوعا كدة  ،،، ثم أمسكت الممرضة من زراعها  وقالت بصوت 
عشوائي، ،عارفة لو حرف لسانك دة نطقة على منتصف أقصد الدكتور منتصف    وعضتها  

الممرضة/ اةةة ة ة  مش أقول  وجريت

روحية/ رجعت لطبيعتها،  واد يا منتصف وحشتنى تعال فى حضنى

منتصف بهزار / أمك وفى المستشفى لااااا سمعتى 

روحية/ هههههه يجزيك يا واد ضحكتني 

نوح/ لولا أنك صاحبى كنت شكيت فيك شوف البلوة إللى جوة الأول  وأنتى ياماااا لمى الدور 

روحية/ عيل عاق صحيح يارب تنقلب برص والناس تجرى وراك بالشبشب

نوح بصدمة/ من شوية دعيالى ودلوقتي بتدعى عليا  يبقا لما كنت بطحن بسبب دعاها  

دكتور/ رقم غرفة الست كام

نوح/ أدامك أهى

دكتور  بصدمة/ أنت إللى جايب الملكة 

نوح/ أيوة ،،،، قال ذلك بسبب تكرار شمس أسم الملكة  لكنة لم يملك معلومة عنها

الدكتور / هببت أية دى الملكة يا نوح

نوح/ وأية يعنى تكون ملكة إنجلترا 

الدكتور/ لا يا خفيف دى ملكة الضرب الأحمر  و٠٠٠٠ وحكى لة معلومات عنها  خافت الام على أبنها منها 

نوح/ يانهار أحوس دة أنا كسحتها 
وبعد وقت خرج الطبيب من غرفة الملكة وكرامتة فى الأرض بسبب طولت لسانها  وبعد وقت رجعت الملكة وروحت بيتها ذى م خرجت منة   
،،،،،  طلع بيها نوح  على السلم وهو يحملها  

نوح/ أمااااا رنى الجرس أنتى واقفة نايمة ظهرى أنقطم

الام/ بقينا الصبح ومفيش نوم 

نوح/ ما أنت خطفتى ساعين  أمال أنا أعمل أية

الملكة/ بطل رغى أنت وأمك 

نوح/ أرميكى  وأخلص 

الملكة/ سكتت 

ضرب نوح الباب برجلة 
فتحت الباب نجفة ،،   لهووووووى ألحق يا معلم الملكة متصابة 

سويلم / بنتى 

نوح/ وسعى يا عرسة ثم دخل الشقة وعلى أقرب كنبة رماها عليها 

سويلم/ مالها الملكة 

نوح/ مراتك قطمت وسطى أقولك طلقها  سلامو عليكم 

سويلم/ أستنا يا بنى مش مرات٠ وقطع كلمتة حين شاف روحية نايمة وهى واقفة وساندة رأسها على الحائط ونوح نزل يجيب لبن للفطار والمفروض أمة دخلت الشقة فنامت على نفسها 
تسحب سويلم ذى المراهقين ونظر لأعلى ولأسفل السلم لم يجد أحد  فقال بجوار أذنها  أحب الأبيض  يا ابو عيون عسلية 

روحية/ شهقت، ،خضتنى  وضربتة بكف أديها فى صدرة

سويلم/ أن شاءالله أنا بعيد عن أبو عين عسلى 

روحية بدلع/ أختشى يا راجل عيب وانت مين يا جدو

سويلم/ أنا إللى ضيعت من عمرى سنين فى حبك يا ابو عين عسلية 

روحية/ طب حاسب الا العصاية تكعبلك  وتشدقت بفمها ،،راجل مراهق ههههههههه ودخلت شقتها

سويلم/ أخخخخ يا ناس بسبب العيون دول طلقت أم سعيد وبالبسلة البايتة دى ،،،ثم دخل لشقتة وحكت لة الملكة الحوار بغضب وسويلم عنفها فقد أعجب بنوح 

الملكة/ لنفسها  للدرجادى شكلى كبير  يفكر سويلم أبو ٧٠ سنة جوزى ماشى يا نوح ****،، أةةةة رجلى تخف بس الحمد لله شرخ بسيط ٢١ يوم وأنزل أربيك أنت وأمك 

(وبعد كام ساعة على العصر كدة )

خبطت روحية  على شقة الملكة بدون أذن نوح  وبعد م دخلت  خرجت ليها الملكة  تستند على نجفة   ،،،،جاية لية مش كفاية إللى أبنك عاملة وربى ليدفع تمنها  ثم جلست على الكرسى 

روحية/ براحة يا حبيبتى  أنا فى بيتك مش كدة أووف أسمعى جاية أطمن عليكى حتى نوح مش يعرف أنى جاية ليكى شكلى مش مرحب بيا سلامو عليكم

الملكة/ شعرت بالأحراج ،،،خلاص خليكى 

روحية/ وعلى أية بركة يا بنتى أنك بخير سلامو عليكم  وخرجت وهى تأنب نفسها  
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 

((فى شقة نوح  ))

صحى من النوم  وألقى نفسة على الكنبة بأهمال   ،،كنتى فين ومالك 

روحية/ شوفت البت ،وحكت الحوار 

أتنفض نوح / أية ،،ليييية تعملى كدة هى فى حالها وأحنا فى حالنا 
نسيب بقا الام وأبنها يتعتبوا 

تمر شهر وأيام والحال هدوء ،،،

أتت روحية ومعلقة زراعها فى زراع أبنها حيث كان بيفسحها  

الام/ أية الفراشة والنور دة فى فرح 

نوح/ بثق قشر اللب،، وقال أو ميت مثلا

الام/ بثقت قشر الترمس،،لا  دة فرح وأدام بيتنا 

نوح/ ملناش دعوة  يلا عايز أنام رايح أول يوم شغل بكرة  

الام بحزن / كنت عايزة أحضر 

نوح/ أتفرجى من برج المراقبة يوةةة أقصد البلكونة عقبال ما أفرح بيكى يا بت يا روحية

الام/ يارب

نوح/ بصدمة ،،،،،أية 

الام/ أقصد بيك يا حبيبي 

نوح/ أيوة كدة أتعدلى  
وعند دخولهم البيت توقفوا على صوت  الملكة ،،،،،،سمع هوووووس سلام مربع يا جدع ،،،،،    وأشتغلت الموسيقى 

الملكة/ شاورت بأديها فتوقفت الموسيقى، ،،،،،سلام حاير طاير للرجالة الرجالة إللى بجد مش عين أمة، ،سلام لرجالة الحارة الجداد لااااا ورقصنى يا جدع ثم ألتقطت شال من على كتف أحد صبيان محل الجزارة تبعها وتحزمت  ورقصت بالعصا على نغمة صعيدى  بجلبابها الرجالى الأبيض وعنيها مثبتة لنوح  تجاهلت أصوات الصفير وكأنها لا ترى غير نوح فهو الراجل الوحيد الذى لا يرى الملكة 

الأم/ يلا يا بنى شكلها عاملة ليلة لنفسها ملناش دعوة 

نوح/ مش عارف جوزها إللى أسمة سويلم دة مش يشكمها لية 

الام/ سويلم جوزها لا دة أبوها 

نوح/ وانتى عرفتى منين 

الام بتوتر/ هة عادى عارفت وخلاص 

الملكة/ أمسكت الميكروفون، ،،لأنها تغاظت من تجاهل نوح   ،،،جرا أية يا نوح مش فرحان للملكة أنها رجعت ونزلت للشارع تانى ولا صغير لازم تأخد الأذن علشان تقعد مع الرجالة 

نوح/ أتغاظ بسبب ضحك الجميع فقال بهدوء ،  الرجالة على عينى وعلى رأسى وأنتى عارفة مليش فى الشما*ل  لما الراقصة تخلص نمرتها وتمشى أبقا أفكر أقعد ولا لا
شهق  الجميع، ،، 

الصبى١ / أزاى تقول للملكة رقاصة 

الصبى٢/  أنت أتجننت

الملكة/ جلست ووضعت رجل على رجل  وشاورت للرجالة  ،، علموة الأدب علشان يطول لسانة على الملكة ،،،  يلاااااا كلة على بيتة 

الام/ أبنى،،،، أبعدوا عنة   منك لله منك لله  يا مفترية  

فقال صبى / أوعى يا ست أنتى وزقها فى الأرض 

نوح/ اماااااااا حاول يدافع عن نفسة لكن المسكين هو واحد والرجال ١٠ فكيف لفرد التصدى لهذا العدد 

الملكة/ أخذت تشرب الشيشة  بمزاج ومثل غرور الطاووس ونوح أمامها يطحن صح
أتى سويلم بسيارتة لانة كان خارج الحارة ،،،،، وذهب لروحية وقومها ونفض التراب من جلبابها وهى لم تهتم لذلك، ، ألحقينى يا سويلم بنتك ضربت أبنى لو راجل صح وبتحبني أثبتلى دلوقتى وأنقذ نوح أهئ أهئ

سويلم/ عنيا يا ام عين عسلى 

روحية بدموع/ ياراجل بطل كهن وأنقذ الواد 

🤭مش 
سهلة روحية دى لو نوح عرف 🤭😉

سويلم/ أبعد يابن****** ثم قوم نوح إللى متبهدل ودخلوا البيت وهو ينظر لبنتة نظرة ذات معنى 

♡فى شقة نوح ♡

تخرج روحية من المطبخ وهى تحمل صنية فيها كوبين من الشاى 
أتنفض سويلم وأمسك الصنية عنك يا ست الستات 

روحية بدلع/ يوة يا ندامة ميصحش دا أنتى فى بيتنا يا معلم

سويلم بأبتسامة/ المعلم خدام لأم عيون عسلية  

نوح/ 😡😡

                    البارت السادس من هنا 




تعليقات