قصة استغلال الحب البارت الثامن8 بقلم نجلاء فتحي

  

قصة استغلال الحب
البارت الثامن8 
بقلم نجلاء فتحي


مصطفى انصدم لما مامتة قالت إنها عاتنادى نور 

وقام بسرعة
 
مصطفى/ نظر الى العريس وام  العريس   وجد 

علامات 

التعجب فقال ايوه يا ماما نادى ايمان اصل النور نور 

بزيادة لما العريس وصل ثم نظر الى العريس  وقال  

ماما 

اصدها ان النور كان قاطع وجة ايمان العروسة 

بسرعة يا ماما ها   ايمان 

ام العريس / النور منور بالعروسة يابنى قولى بقا 

العروسة ملهاش اخوات بنات اصل بدور على عروسة 

لنادر ابن اختى ذى ابنى بالظبط دكتور كلى اد الدنيا 

(( نادر دة انا اختارتة من اول كومنت شكرا لصاحبة 

اول كومنت انا قولت اختاروا ومحدش اختار 

فاختارت انا وبعدين اسم مميز اعتذر لباقى 

الأسماء ))  

مصطفى/ اتوتر ولسة عايرد لاقى نور داخلة علية 

مصطفى/ بعد اذنك تعالى يا ماما عايزك وبعد ما 

خرج ليييبه يا ماما جبتى نور انا قولت ايمان 

الام/ ههههههههه اللى جوة دى ايمان بس لابسة من 

لابس نور فهمت 

مصطفى/ مش معقول دى دى نسخة من 

نور سبحان الله ازاى انخدعت كدة 

الام / ولا تنخدع ولا حاجة  اللى يعرف اخواتك 

البنات  وطبعهم يعرف يفرقهم ويالااا بقا الناس تقول 

اية سيبنا العروسة ليهم ودخلوا الغرفة تانى 

العريس/ احم اماال فين العروسة يا مصطفى 

مصطفى/ فى اية يا محمود اهى ادامك وشاور على ايمان 

محمود العريس/ لا مش دى اقصد اللى فتحت لنا 

الباب 

مصطفى/ اتوتر لانة مايعرفش ان نور هى اللى 

فتحت الباب  باب باب اية تقصد أن ايمان هى اللى 

فتحت 

ام العريس / ايوة اقصد ان فى بنت فتحت ماشاء 

الله عليها ومحمود قالى ان دى العروسة وكانت لبسة 

درس طويل ابيض علية ورد احمر صغير وحجابها 

طويل وكانت وجهها فى الأرض 

مصطفى/ عرف من الوصف ان نور هى اللى فتحت 

الباب ،،احم لا اللى فتحت الباب ايمان بس غيرت 

الطقم 

ثم قال لنفسة كنت عانتكشف بس ازاى قدر كل منهم 

يفرق بينهم 

محمود/ نظر الى ايمان وقال لنفسة ممكن يكون فعلا 

غيرت اللبس بس دى نفس طريقة لبسها ونفس الطقم 

اللى شوفته عليها  اول مرة وهى هى نفس الشكل 

بس لية قلبى انقبض لما دخلت وكأنها عدو ليا مع انى 

لما شوفتها اول مرة ولما فتحت الباب قلبى فرح فى 

حاجة مش مزبوطة ولية عنيها مافهاش الخجلان 

اللى شوفتهم من شوية عاتجنن 

 (( ايمان كان الحظ معاها لما اختارت الدرس بتاع 

نور من  غير  ماتعرف  ان  الطقم  دة  محمود  شافة  قبل  كدة ))

مصطفى/ عينك يا عم محمود انا عارف ان إيمان 

حلوة بس مش لدرجة انك تبحلق فيها كدة قومى يا 

ايمان قدمى  حاجة للعريس ومامتة 

ايمان/ كانت تتوعد لاختها لأنها سمعت حلو عليها  

احم حاضر يا ابية اتفضلى يا طنط 

ام العريس / تسلمى يا بنتى مؤدبة اووى 

ايمان/ اكتفت بابتسامة 

ايمان/ اتفضل يا بشمهندس محمود وتصنعت الخجل 

محمود/  اول لما سمع اسمة منها قلبة انقبض 

وحاسس انة مخنوق وفاضل شادر حتى انتبة على 

صوت مامتها ايه يا بشمهندس مش عايز تاخذ 

العصير من عروستك لية 

محمود/ بلع ريقة من التوتر وقال لا طبعا انا بحب 

العصير جدا ومد ايدة اخذ العصير بس ايدة غصب 

عنة لامست ايد ايمان من غير ما حد ياخد بالة ايمان 

حست بها وفرحت لكن محمود قلبة وعقلة أعلنوا 

بداية العصيان 

وبعد وقت من المقابلة اتفقوا على الخطوبة بعد 

اسبوع وطبعا محمود كان شادر وعايز يرجع فى 

كلامة بس مامتة اتفقت وخاف يكسر كلمة وفرحة 

امة فاسكت وقال انا عاديكى فرصة يا ايمان جايز 

الإعجاب حاجة والحب حاجة

بعد ما العريس مشى الكل كان سعيد ولم ينتبه احد 

الى هذا الملاك النايم فى غرفتها وحيدة لم تمتلك 

هى  غير دموعها ووجعها 

الام من فرحتها انشغلت ب ايمان ونسيت نور اللى 

هى اهم من ايمان بسبب ظروفها ونسيت الام انها 

اول مرة تزعق وتهين نور 


الدكتور أحمد/ اسمع يازفت مش عايزاشوف وشك 

تانى انا عانخلص كل حاجة علشان 

انت******ومش يعتمد عليكى غور وبعد مااغلق 

الخط رجع ظهرة على الكرسى وقال بكرة عاكون 

عندك يا نور فى الجامعة واللى عايزة عانخدة 

(( الدكتور أحمد دة هو نفس الدكتور اللى موجود فى 

وحدة الغسيل علشان ماحدش يتوه منى

انتهى اليوم بحلوة ومرة 


""فى صباح اليوم التالى""

وصلت نور الكلية وطبعا لوحدها لان ايمان وهبة 

رفضوا يحضروا واعتمدوا عليها انها تجيب 

المحاضرات لانهم الثلاثة فى نفس المدرج  ولان نور 

طيبة وافقت وفرحت لاختها ان خطوبتها بعد اسبوع 

لكن ايمان لن تنسى كلام عريسها الحلو على نور 

واتمنت انها تخلص منها وفى نفس الوقت استغلت 

حب نور ليها لمصلحتها

وصل الدكتور أحمد كلية نور وبعد البحث عنها وجد 

نور وذهب اليها وخرج من جيبة حقنة مخدرة 

صغيرة جدا من جيبة  وقال 

الدكتور أحمد  لنفسة/ الليلة ليلتك يا عروسة 

ههههههه 

وصل إلى نور لأنها كانت واقفة لوحدها شادرة فى 

الفون وظهرها للدكتور أحمد 

احمد/ الدنيا سهلة اووى وبص يمين وشمال وجهز 

الحقنة 
                 البارت التاسع من هنا 
تعليقات