قصة استغلال الحب البارت الرابع والعشرون24والاخير بقلم نجلاء فتحي


قصة استغلال الحب
البارت الرابع والعشرون24والاخير
بقلم نجلاء فتحي


توقف محمود على صوت أمة قبل ما يرد على ايمان 

ام محمود كانت واقفة على الاستتج  وماسكة المايك  ،،الصوت من فضلكم  انا فرحانة انهاردة اوى ان  ابنى المهندس محمود وابن اختى   لا ابنى اللى ربيتة الدكتور نادر  كل واحد  جنب  عروستة علشان   كدة  عاملت  مفاجأة   المفروض  انهاردة  خطوبة لكن انا  عايزة فرح  وبدل  العرايس  ما يروحوا مع  اهليهم  لا  كل  عروسة  تروح  بيتها  مع  جوزها  ازاى  انا  نقولكم  اية  رأى   الحاضرين   لما  نقلب  الخطوبة   لفرح  بجد  وشاورت  بأيديها   والكل  نظر فى اتجاة اديها  لقوا  ٢ فستان  ابيض  ومأذون  وقالت  ايمان والدكتورة فاطمة عايغيبوا نصف  ساعة  ويبدلوا فستان  الخطوبة  بفستان  الفرح  وعانكتب  الكتاب  انا  عارفة  انها  مفاجأة  بس  اخو  ايمان  عارف وأهل فاطمة  عارفين وبالنسبة للسكن  انا اشتريت شقة لكل  واحد  فيكم  بأسمة  هدية منى ليكم  الشقق جاهزة مش  ناقص  حاجة غير  العريس  والعروسة  ثم  نظرت الى محمود ونادر وقالت  عاتحرجونى أدام  الناس ،

وبالفعل ايمان وفاطمة  بقلم نجلاء فتحى    راحوا يلبسوا فستان  الزفاف  وهما سعداء لأنها احلى مفاجأة بالنسبة لهم 
ام نور/ اخص عليك يا مصطفى هى  دى  المفاجأة 
مصطفى/ بذمتك مش  حلوة 
ام نور / بس برضو  ايمان عاتسيب  فراغ يعنى مش  عاتروح معانا 
مصطفى/ لا عاتروح على بيت جوزها وللعلم شقة ايمان  انا شوفتها واتفرشت  وفى مكان حلو فى وسط البلد و٦   غرف وواسعة فاكرة لما قولت هاتى  جهاز ايمان  عاودية لشقة واحد صاحبى  علشان  مش  يتبهدل ويوسع  للضيوف  انا  اخذتة  وراح  على شقتها  وعشا العروسة  اتفقت مع  مكان  متخصص  وراح الشقة على المغرب وانا بنفسى استلمته مش  معنى  أن ابوها  مات  يبقا تتجوز اقل واحدة  لا لما تروحى تصبحي عليها بكرة  عاتعرفى انا  عاملت  اية نور وإيمان  بناتى مش  اخواتى 

الام / بكت من  الفرحة ان  ربنا  رزقها  بأبن راجل  ذى  مصطفى ومش  لاقية  كلام  تقولة ونسيت  نور  من  فرحتها 

نادر / من الصدمة مش  قدر  ينطق لان  كل  ترتيبة  خطوبة وبعدين يعمل مشكلة ويسيب فاطمة بس لاحظ فى عنيها فرحة لما خالتة أعلنت انهم  عايتجوزا  وتذكر اخر كلمة  قالتها فاطمة وافق  يا  نادر ومش  عاتندم  وهو  وافق  لانة  قلبة  خالى واخذ قرار انة يعطى  فاطمة فرصة وفى نفس  الوقت مش  عايز يحرج  خالتة امام  الناس  ولا  يحرج  نفسة  وفاطمة  امام  زمايلهم  الدكاترة 
محمود / اتخنق  وقال عاجبك  اللى خالتك  عاملتة دة  احنا صغيرين يعنى ولا  اية 
نادر / انا ماعنديش مشكلة لان كدة كدة  مافيش  حد  فى  حياتى  وفاطمة  اتعاملت معها  فى الشغل محترمة وتشيل المسؤلية فاعادى مش  فارقة  وبعدين  انت متعصب لية ها  مش  البنت اللى كنت  مقتنع بيها وعايز تكتب  الكتاب  قبل الشبكة  راجع تقول لا لية 
محمود/ مش عارف صدقنى  بقلم نجلاء فتحى مش عارف 
نادر / تعرف ان إيمان دى كربون من بنت اسمها نو٠ وقطع  كلامهم  منظم الحفل يعلن  عن  دخول العرايس بس بالفستان الأبيض 
محمود/ طيب يلا ما نجيب العرايس 

نادر/ هههههه دة  انا  عايتحفل عليا من  زمايلى خطوبة وتقلب جواز  بس كويس ان بدلة الفرح والخطوبة   سودة على دماغنا  بدل ما  نغير كل شوية  ههههههه

 بعد وقت  تم اعلان زواج كل من نادر وفاطمة   
                          وزواج كل من محمود وإيمان 
والحفل تحول لفرح والكل سعيد 
ايمان / لنفسها احلى مفاجأة فى حياتى ياما كان نفسى اغيظ كل  واحدة  هنا  أعوذ  بالله  من  عنيهم وماسكة محمود من  دراعة 
محمود / بتسرع فى اية هو  انا عانهرب منك شيلى اديك احنا  قدام الناس 
ايمان/ على فكرة احنا انكتب كتابنا وشوية  وعانروح بيتنا عادى انت جوزى يا حودة امممم جوزى وتعال ارقص معايا  ذى  فاطمة ونادر 

محمود / اسمة الدكتور والدكتورة انتى صغيرة مايصحش تقولى اساميهم كدة  واتهدى مافيش رقص 
ايمان/ بدلع  حودة نفسى ارقص 
محمود / بتوتر بلع ريقة وإيمان استغلت دة وشدتة  يرقص وتغيظ صحابها  ولم تهتم بوجود نور 

فى الخارج وصل دكتور القلب اللى كان رافض يقول حالة نور لدكتور الكلى وكانت نور صعبانه علية ، وصل امام القاعة لانة صديق لفاطمة ونادر ووصل متأخر بسبب ضغط الشغل  وهو بيركن عربيتة سمع صوت حد بيبكى بصوت  عالى ف ركن عربيتة وتوجة لمصدر الصوت لقى بنت واقعة فى الأرض ومحدش  يعرف هل  هى فى النزع الاخير ولا وقعت ومش  قادرة تقوم اسرع اليها  ونزل الى مستواها فى الأرض  وعدلها وجدها البنت اللى شافها من  ٣  ساعات فى قسم الكلى  وقال ايوة  البنت  دى  انا عارفها من لابسها بس اية اللى جابها هنا ولان الدنيا ظلمة شوية  اخذتها لمكان فى إضاءة ووجد شفايفها اتلونت باللون  الأزرق  ونفسها  عالى    وقالت لة قول لاسرتى  اسفة انى  كان  حملى تقيل  عليكم كح  كح  كان  نفسى  احضن ماما و ايمان   اةةة  كان  نفسى اتعلم  كان نفسى اعيش  حياة طببعية اةةةةةةةةةةة  ايمان شكلها قمر اوى ربنا ي ي يسعدها   وغمضت عيونها وبسرعة اتصل على دكتور الكلى وعرف انها اسمها نور وفى انتظار الإسعاف  والدكتور أصبح بيعمل لها تمارين تساعدها على التنفس  

الإسعاف   وصلت  امام  القاعة وفى نفس  اللحظة العرايس واقفين علشان يركبوا العربيات وكل واحد ياخذ عروستة  وعلى بيتة لكن   الكل استغرب الإسعاف واقفة  لية نادر وفاطمة لانهم  دكاترة نسيوا انه دة  فرحهم واسرعوا للدكتور القلب علشان يعرفوا اية  اللى حصل  
دكتور  القلب / نظر  الى  المسعف ،،  بعصبية اتأخرت  لية  البت اتيبت (غيبوبة )
فاطمة ونادر / نور وجلست فاطمة على الأرض بفستانها ونادر ببدلتة وبيحولوا  يسعفوها 

الام / بنتى اةةةةةةة واغمى  عليها 
مصطفى / بلهفة حقيقية نور اختى 
ايمان / بخوف حقيقى  توأمى فوقى لاااااا

محمود / شد ايمان وقال انتى ليكى  توأم  
ايمان / ببكاء نور تبقى توأمى مش  بنت  خالتى  وعيانة عندها القلب والكلى يا نور اةةةةةة
محمود  / ساب  ايمان  وراح لنور وفعلا شافها انها نسخة من  ايمان وحس  بنفس  المشاعر بس ذاد عليهم مشاعر الحسرة والألم وشد نور داخل احضانة والكل استغرب الا مصطفى   لانة  عرف  ان  الحقيقة بانت 
محمود / ضمها الى صدرة ويقول مالكم نور كويسة  مشوا الإسعاف بقلم نجلاء فتحى  نادر خلى الإسعاف  تمشى  نور كويسة  ماما هى  دى  اللى  قلبى  دقلها  هى  دى اللى رسمت  حياتى  معاها اللى واقفة هناك  دى يقصد  ايمان دى  صورة قلبى رافضك يا ايمان قلبى عايز توأمك ايوة المفروض مراتى  نور لية  ضحكت  عليا يا  مصطفى الجوازة  باطلة باطلة   نور   يا  نور  انا  موافق  انك  مريضة  واخذ يبكى  امام  الحاضرين   ونور داخل  أحضانة  
مصطفى/  نزل أمامها يبكى ويحاول ياخذ  نور  فى  حضنة لكن  محمود  رفض  ،،و مصطفى قال  اسف يا  نور  فتحى  عينك  انت قوية بتتعبى وتفوقى    طب فتحى عينك علشان   خاطر ماما  اةةةةةةة يا  بنتى   دة انا كنت  ناوى افسحك و احجز ليكى عند  دكتور  قلب شاطر ونزرعلك   فوقى  يانادر هى  مش  بترد  لية    فوقى يا  بنتى   وانهار 
دكتور  القلب / بعصبية انتم بقا أهلها  برافو عاملين  فرح وبنتكم قلبها وحكى كل الحوار  الخاص بقلبها  ملعون  ابو  الاهل اللى ما تقدر ملاك ذى نور 

نادر / شد نور من محمود بصعوبة   وكشف عليها وقال البقاء للة 
محمود/ ضم نور بحماية ،،مستحيل  انت بتقول  كدة  انت  دكتور  فاشل  اصلا مستحيل نور دى ملكى دى  بتاعتى اةةةةةة يا وجع  قلبى عليكى انت السبب يا مصطفى لية  نكرت وجودها لية  انا عشقتها قلبى حس بوجودها  رغم انك كنت بتخبيها 

مصطفى/ بيبكى علشان مش متقبل فكرة اختى مريضة مش قابل الناس تقولى ربنا يشفيها   وضعى  ومركزى 
نادر / نور شافت  كتير  انا  اعرف  اللى  انتى  يا  اللى اسمك  اخوها وسندها  ماتعرفهوش   نور  راحت  للأحن  عليها مننا  كلنا راحت  للمكان  اللى  يتشرف  بوجودها يارب  تكون  مبسوط  وانكر  وجودها كمان براحتك   نور نقية جدا  وراحت  نقية   للى خلقها 

ايمان/ بتشد نور  بتقول اختى عايزة  احضنها ارجوك وتبكى بشدة 

محمود / نظر  اليها وقال ايمان  انتى  طالق ،،عايزة  تحضنيها دلوقتى  ذى ما كانت   موجودة  واكيد  نفسها  حد  يحضنها وانتم  اكيد  رفضتوا  اهى  م٠ا٠ت٠ت،  وفى حضن راجل  غريب 
نادر / بزعل نور للأسف كل  لما  بيحصل  ليها  حاجة  رغم  أنها  فى وسط  أهلها  لكن كانت  لوحدها وم٠ات٠ت لوحدها ومحدش  حس  بيها اللة يرحمها وينور قبرها 
 
اوعوا تفكر عزيزى المتابع ان  الحياه  ع تقف  على حد لا  الحياه مستمرة  ولم يبقى  غير المشاعر والذكرى بداخلنا  والندم  اذا شعرنا وفوقنا  

((بعد مرور ١٠  سنوات ))

 فاطمة ونادر /  الحب اتولد بينهم وأصبحوا مشهرين  وعندهم كارما ٩  سنين   ويسر ٧  سنين   وفاطمة حامل  فى ولد كمان  ومتفاهمين جدا  فى  حياتهم 

هبة ومصطفى/ رغم  السنين دول  برضو كناري الحب   وعندهم  من  الاولاد التوأم الاول بنتين  نور وإيمان وحرفيا   نسخة من  عمتهم نور وإيمان فى كل  حاجة حتى مصطفى خايف  ان  إيمان  بنتة تعمل  فى اختها  نور  ذى  اللى ايمان اختة عاملتة فى نور توأمها   وعندهم ١٠سنين   والتوأم  الثانى نادر ومحمود عندهم ٦  سنوات وسمى  عيالة كدة  لانة نادر ومحمود أصبحوا أقوى من  اخواتة 

ام محمود   ماتت من ٥ سنين وام  نور  ماتوا من شهور  

محمود /  نور تعالى هنا يا  حبيبتي 

ايمان/ محمود العشا جاهز 

محمود / حاضر يا  نورى   جاى 
ايمان/ انا مش عارفة  انت متعلق باللى اسمها  نور لية مش  كفاية انك سميت بنتنا على اسمها 
محمود/ شد ايمان لحضنة وابتسم ابتسامة صدق لانة تخيلها نور وقال بحبها علشان نسخة منك انتى حبيبتى وعايز ولد يا حبيبتى و فى سرة قال كلمة  بحبك يا نور 
ايمان / فرحت  اوى ان محمود بيحبها الحب دة  كلة ونسى  نور توأمها   حاضر يا حبيبى ثانية والعشا  يجهز 

محمود / جلس على الكرسى وامامة نور بتلعب ورجع بالذاكرة لعشر سنين  للخلف   

محمود جالس  امام قبر نور بيبكى ،،نور  ماما عايزة  انى  ارجع  لايمان  وانا بحبك انتى علشان كدة انا جيت  ابلغك  انى  عاتجوز  ايمان تانى بس  عاكون ملكك انتى سامعة انا  انا  نفسى  اخلف بنت واسميها نور و وإيمان  عاتكون صورة من الأصل  بتاعك لكن لحد لما  اجيلك  انتى اللى قلبى دقلها   ودة  سر  يا نور بينى  وبينك سامعة  وعد منى فى كل  لحظة  خاصة  عاتكونى  انتى  معايا  مش  ايمان وطبع قبلة على قبرها   وقال مع  السلامة يا  حبيبتى وفى امان  عمرى ماعاقول عليكى ماضى وكان حتى  لو  طال  بيا  الزمان ومشى وبالفعل أتقدم لايمان تانى وقال الحى  ابقا من  المي٠ت وعامل لايمان  فرح فى افخم  واحلى  الأماكن لكن فى الحقيقة كان لنور مش  لايمان واتجوزها و  شرط عليها انة اوقات خاصة عايقولها اسم  دلع بس اسمة نورى واقنعها انها نور اللى نور  حياتة ومالوش  علاقة بأسم  توأمها  وهى  حبت  الاسم ونادرا لما بيقول ايمان   ومحمود لحد  الان على عهدة  مع  نور وبيزورها   وبيحكى  ليها كل  حاجة ومتمسك بايمان علشان نسخة من نور لكن مش  بيحبها  ايمان بالنسبة لة مجسم متحرك لنور حتى شعرها بطريقة غير مباشرة   صبغته نفس شعر نور لانة قالها  ان بيحب لون  الشعر   دة  وإيمان   سعيدة  جدا  مع  محمود وبتدعى  دايما وتتباهى انها سيطرت  علية  وخلته  ينسى   حبة لنور 
فاق من شرودة  على صوت  ايمان 

محمود/ شد ايمان إلية  وتخيلها نور  ونظر الى عيونها  ول٠م٠س  وجهها   وقال بحبك يا نورى  لحد  اخر  العمر وشد نور  بينتة  لانه بيعشقها وقال انتم الكنز بتاعى  وقال فى اذن   ايمان  وقال  نورى انا مصمم نخلف ولد 

ايمان / وهى سعيدة وانا بحبك يا حودة اوى  
  وبعد وقت 
محمود خرج من  غرفتة وهو يغنى ومبسوط انة كان  مع  نور  مش  ايمان لاقى غرفة بنتة  نور  منورة 

نور الطفلة / بابا 

محمود/ صاحية  لية الدنيا ليل يا بنوتى  الرقيقة 

نور الطفلة/ انت  اية  اللى  مصحيك  يا  بابا 

محمود/  اتوتر مش  عارف يقول سبب السهر  اية ،،احم اسمعى تحبى تروحى لماما نور تزريها 

نور الطفلة بفرحة/ ok  بابا  بس  بشرط انا  اللى نختار الورد ماشى  

محمود/ موافق بس اسمعى يا  نور دة  سر  بينى  وبينك اوعى  ماما او  حد  يعرف  اننا بنزور قبر نور فاهمة انتى عندك ٨ سنين يعنى كبيرة 

نور بفرحة / انا كبيرة يا بابا بجد لاخلاص  مش  عانقول  بس لية  يا  بابا لما بنزورها بتقولى لازم نقولها ماما 

محمود/   لما تكبرى عانقولك انا سميتك على اسمها  علشان تكونى على أسمى   نور محمود و ضمها لية وقال انتى  اللى فى الدنيا بحبك لأنك  طيبة  ذى  نور  اللى قلبى دقلها  امتى اروحلك يا  نور 

   
                         تمت بحمد الله


وايضا زورو قناتنا سما القاهر للروايات 

 من هنا علي التلجرام  لتشارك معنا لك

 كل جديد من لينك التلجرام الظاهر امامك
تعليقات