قصة استغلال الحب البارت الثاني والعشرون22 بقلم نجلاء فتحي


قصة استغلال الحب
البارت الثاني والعشرون22
بقلم نجلاء فتحي


حفلة الخطوبة 

كان  الببت مليان أجواء  الفرح  معدا   غرفة نور وكأنها بيت  لوحدة  منفصل مش  غرفة داخل البيت حتى  نور كانت لابسة النقاب  علشان  لو حد  دخل  غريب لكن  جالسة  على الكنبة لوحدها وتراقب الأجواء من بعيد  نور اتغيرت  من  ساعة  خروجها من المستشفى  لما  كان  اخوها السبب فى دخولها ولابست النقاب لكن محدش يعرف هى بتفكر فى اية و ذات وحدتها اكثر ،

هبة  / لولولولولولوى  احلى عروسة 
ايمان / ههههههههةحببتى   يا بنت خالتى ومرات اخويا قلبى انتى 
هبة / استنى بقا الأغنية دى حلوة   اسمعى 
ايمان / ايوةةةةة بقا هههههههه انا    وناس  لا  ههههه انا عاتجوز واللى فى سنى مش من حقها 

نور / حست ان الكلام ليها انسحبت بهدوء الى الخارج ونزلت الشارع تشترى  ولبان   حجة علشان تغير جو ومش تكون ضعيفة تانى  ولان النقاب حاجب الرؤية فامحدش  يعرف ملامح وجهها عامل ازاى 

هبة / وطت الموسيقى شوية  على فكرة نور  اخذت  بالها ان الكلام عليها 
ايمان / بقولك اية شغلى  الأغنية مش  ناقصة وجع دماغ  وعلت الأغنية   ورقصت عليها 
هبة / انا مالى اذا كان توأمها كدة انا اللى عاكون كويسة معاها ورقصت مع إيمان ومرة  واحدة هبة  داخت  بجد وشعرت  بمغص  جامد  
هبة / ااااااةةةةةة بطنى 
ايمان / بخوف هبة مالك ،مال بطنك 

وبسرعة هبة وإيمان، ذهبوا على المستشفى  القريبة من  البيت  على اساس انها تاخذ مسكن  لكن اكتشفوا ان هبة فعلا حامل فى شهرها  الاول  الصدمة  وبعد ما خرجوا من  غرفة  الكشف   جلسوا على الكرسى فى الاستراحة من الصدمة 

ايمان/ هبة هو هو اللى انا سمعتة بجد يعنى انتى حامل وشايلة  ابن  اخويا  ولا  قولتى لدكتور يقول كدة ذى  المرة  اللى فاتت 

هبة / لا والله  المرة  اللى فاتت الدكتور قالى انى ذى القردة قولتة يقول انى  حامل  علشان جوزى عايطلقنى  ف صعبت علية ووافق لكن  كلام  الدكتور دة  جد الحمد  للة تعرفى يا ايمان انا بحب اخوكى  اوى حب الطفولة  بقا وكان نفسى  افرحة  احنا متجوزين وانا فى ٢ ثانوى ودلوقتي انا فى اولى جامعة اتأخرت  فى الخلفة وصاصا عمرة ماحسسنى ان الموضوع  دة لية قيمة بس اول لما عرف خبر حملى الكاذب كان اسعد رجل فى الدنيا وانا كنت بتقطع من جوة بس خلاص  ربنا بيض  وشى انا  انا  حامل يا  ايمان  وع نقول لصاصا كل حاجة 

إيمان/ انا كنت شاكة بصراحة بس لما عملتى  التحليل دة طلع صح يلا مش  خسارة فلوس  التحليل المستعجل  الف مبروك اة اوعى تقول  لحد وخصوصا ابية وكدة كدة انتى فى شهرك الاول ولما تولدي نبقا نقول غلطنا فى الحساب ماشى لازم تحافظى وكدة  بقا تاخدي ابية معاكى بجد  لدكتور النسا تمام 

هبة / دى احلى هدية من ربنا عليا  عقبالك يا ايمان لما تتجوزى محمود وربنا يرزقك بالذرية الصالحة 

ايمان/ يارب  ،على فكرة انا مش بحب محمود ولا بكره كل الحكاية انى حابة لقب  حرم البشمهندس وخلاص واتباهى انى خطيب دلوقتى مهندس  وبكرة  يبقا جوزى مهندس وبعدة  ابو  عيالى مهندس بس 
ايمان / بس الحب شىء حلو اوى وانك تلاقى شخص يحسسك انك  ملكة وان كل يوم شهر عسل وان٠٠،،قاطعتها هبة وقالت 
هبة / بقولك اية سيبك من  الكلام بتاع الروايات  دة ويلا بقا على البيت قبل ماحد يحس انتا خرجنا واللى يسأل نقول كنا بنجيب بادى  لفستان الخطوبة علشان  نسناه  ماشى  بقلم نجلاء فتحى 
هبة / ماشى ،،قوللى الخطوبة بتاعتك بالليل ونور عندها جلسة اليوم ولو ربنا سهل ومش تعبت واتحجزت عاتكون فى البيت من  الساعه ٨  الى  ٨ ونصف وطبعا احنا  عانكون فى القاعة  آزاى 

إيمان/ يوةةةةة مش ع نخلص من سى  زفتة  اسمعى انهاردة مش  عايزة  نكد وبعدين  من ساعة ما ابية ضربها وراحت المستشفى والدكتورة مش  عارفة اسمها اية  كدة دكتورة مجانين بتعالجها  وهى بقت تصرفاتها  غريبة 
ايمان / شهقت  وقالت  عيب يا ايمان تقولى على نور مجنونة وبعدين الدكتورة دى اسمها دكتورة أمراض نفسية وعصبية  مش دكتورة مجانين الناس عايعيروا اختك بلاش الكلام دة 
إيمان/ طب يلا   ياام  الواد على رأى ابية ادامى على البيت قالتها بسخرية 


الوقت اللى كانت هبة وإيمان فى المستشفى   نور جابت البسكويت واللبان وهى داخلة العمارة وواقفت امام الاسانسير  وبتسجل الاسانسير علشان ينزل ايد  محمود جات  على اديها  فى نفس  الوقت  
محمود/ بأحراج اسف ماختش بالى كنت بسجل انة  ينزل وباصص فى الفون 
نور / نظرت لة وعرفت انة خطيب اختها ،،ولا يهم  حظرتك حصل خير وقالتها وهى عنيها فى الأرض رغم النقاب اللى مش مبين  حاجة 

محمود/ شعر بنفس الشعور اللى كان سبب فى انة لايمان ونفس الشعور لما فتحت الباب اول زيارة فى بيتهم وكان بيقول  هذا الشعور لماذا متلخبط معاة ولما شاف بنت منقبة لما نور جات من المستشفى  وقالوا له انها اخت هبة الشعور ذاد ومرة واحد  قال نور   اقصد الآنسة نور صح 

نور / بتوتر لأنها سمعت اخوها وهبة بيقولوا للأم ان نور لازم محدش يعرف انها اخت ايمان ودة أثر فى نفسية نور لكن مش مبينة ،،،،ايوة  انا نور حضرتك  الأستاذ محمود صح 

محمود / عندما ذكرت اسمة قلبة كأنة فى فرح شعبى من الفرحة ولاحظ ان عنيها فيها الخجلة اللى بيدور عليها عند ايمان وقال  ايوة يا آنسة انا محمود هو احنا مش اتقابلنا  قبل كدة مثلا مثلا يعنى فى اسانسير شركة مصطفى  او اقصد  يعنى حضرتك  لابسة  النقاب  من  قريب   محمود  كان  عايز  يتأكد من شئ

نور / لم تتذكر ولم تفهم ماذا يقصد انة قابلها قبل كدة لكن قالت  احم الاسانسير وصل وفتحت الاسانسير ودخلت وقالت فى العادى مش بركب  الاسانسير مع شاب بس مدام  حضرتك خطيب اختى اقصد خطيب  بنت خالتى اللى ذى  اختى يبقا  امان 

محمود / فرح جدا من  اول  الجملة  لكن لما ذكرتة بايمان اتخنق وركب الاسانسير 

ووصلت  الشقة  ورنت   الجرس  محدش  رد وصوت  الأغانى مش  شغالة فافتحت الباب بالمفتاح اللى معاها وقالت اتفضل اظاهر محدش هنا  

محمود / لا خلاص مدام  انتى لوحدك ادخلى وانا 
عا نتظر ايمان فى العربية تحت 

نور / احترمتة جدا ووافقت بدون كلام علشان دة  الصح وخايفة  لو  غصبت  انة  يدخل  عايحصل مشكلة ومحدش  عايصدقها  

محمود / لنفسة هما ازاى بنت خالتهم تاخد مفتاح الشقة وتدخل وتقعد براحتها وهما مش موجودين كأنها فرد من العيلة 

نور / مالقتش حد فأخذت شنطة الغسيل  اللى فيها ملاية وزجاجة ماية وبعض  الاوارق وعملت لنفسها  سندويتش  علشان جلسة الغسيل بتوجع واخذ الأدوية   ،وأخذت شنطة كروس صغيرة  فيها الفون والفلوس  والهاند فري والكمامة و المعقم واتصلت على امها تبلغها انها  ماشية وتقول ان محمود جة وإيمان وهبة مش  فى البيت  وتوكلت على اللة راحت جلستها  ودى اول مرة تذهب لجلستها لوحدها من يوم  ما غسلت 

محمود / شافها وهى نزلة وركبت تاكسى لسة عايمشى  وراها توقفة على صوت ايمان 
 ايمان/    محمود رايح  فين 

ام محمود / بذمتك فى عريس شبكتة انهاردة عامل كدة اية الارف دة 

نادر / بقولك اية يا خالتى قولتى خذ اجازة انهاردة وأخذت عايزة ايه تانى 
ام محمود/ ليكون كنت عايز تروح الشغل علشان مش اعرف نجيبك اسمع خش الحمام دة عايزاك تخرج  منة الدكتور  نادر اللى نعرفة بدل الارف اللى عملة  فى نفسك دة يا نهار اسود دا انت  عريس يا واد   حتى المنيل محمود  بقلم نجلاء فتحى كان عايموت على ايمان  وعايز كتب الكتاب من اول  زيارة وانهاردة صاحى متعصب ومأريف  فى اية بالضبط لتكونوا  مش بتوع جواز و٠٠

نادر / بسرعة قال اهدى  انا عارف الكلمة التانية اية   خلاص بقا فى بنات بتقرأ ,,لا انا راجل الحمدللة  شوفى بقا ابنك وضحك 
ام محمود / هههههههههه بلا وكسة بكرة نقعد جنب الحيط ونسمع الزيطة  وضحكوا  هما الاثنين  لكن  نادر قلبة اعلن العصيان واخذ  قرار خطوبة وبعدين انفصال عادى 

💫💫💫💫💫💫💫💫
(شقة نور )

وصلت ام نور البيت وقالت  ايمان هبة انتم فين 

ايمان / حمدالله على السلامة يا خالتى 

الام / اللة يسلمك يا ام الغالى براحة يا بت بلاش جرى 
ايمان/ خضنتها علشان قالت أم  الواد  لأنها حامل بجد حست  ان الكلمة طعمها حلو 

اللهم ارزق  كل  مشتاق بالذرية الصالحة 

الام / روحتوا فين 

هبة / قالت بتوتر كنا يا خالتى بنجيب بدى للفستان بتاع ايمان 

الام / يا نهار يعنى الخطوبة بالليل ولسة  ماكملتش حاجتها الجبلة 
هبة / هههههههه لا خلاص تمام  احم مالك  يا خالتى زعلتي لية  هو  انا  قولت  حاجة  غلط 

الام / لا يا بنتى ،،اصل جلسة نور  انهاردة واول مرة من  ساعة ماغسلت   تروح  لوحدها   وانا نسيت خالص مع دوشة الفرح نسيت تعرفى لما اتصلت عليا وقالت  إنها  نازلة قولت نسيت  يانور  قالت عادى يا ماما ولا يهمك بس انتى اللى عالطول بتفكرينى  ردها فوقنى أخلص   بس  إيمان ودوشة النهاردة وافضى لنور بأذن  اللة   امال ايمان  فين 

هبة /  مع محمود شافتة تحت فى العربية وراحت ماعرفش فين معاة 
الام / مافيش  تليفون تبلغنى اما اشوفها  ولا نقولك نحاسبها بكرة
ايمان/ايه اللى انا شوفتة  دة 
محمود / صوتك يا ايمان صوتك 

إيمان/ بصلللى   طيب 

محمود / انا سايق  لو بصتلك  عانعمل حادثة 

إيمان/ محمود  انا شوفت نور  وهى  نازلة من  العمارة وركبت تاكسى وانت اول  ما شوفتها ركبت  عربيتك وكنت  عاتمشى  وراها   لولا انا ندهت عليك  صح ولا غللللط

محمود / ركن العربية على جنب بعصبية ونظر اليها وقال اقسم باللة  صوتك يعلى عليا  أنهى كل  حاجة عادى  

إيمان/ حست انها  عكت الدنيا  وابتسمت وقالت بدلع سورى يا حودة  صوتى عالى اصل متوترة عروسة بقا

محمود/ اتوتر من نبرة صوتها ،احم خلاص ع ع عادى بس  خلى بالك OK  على فكرة  انا مش فى ضميرى أمشى وراها كل الحكاية وحكى لها انة قبلها على الاسانسير وطلعوا سوا ونزل جلس فى العربية لما ملقاش  حد فى الشقة   وبعدين لاقها نزلة ومعاها شنطة وركبت تاكسى فاقولت ليكون حصل  حاجة وبس قال الكلام بدون اى تفاصيل 

إيمان / حودة وطبعا اتكلمتوا فى الاسانسير صح اممممم

محمود / بص لايمان وبكل ثقة لا ولا حرف وبعدين لازم فى ثقة بينا وانطلق بسيارتة 

إيمان/ طيب يلا بقا  نروح  كافية 

محمود/ ماينفعش الحلاق جاى الساعة ٤  ودلوقتي الساعة ٣  ونصف يدوب  اوصلك  البيت المفروض تكون بتجهزى الان 

إيمان/ ماشى ،، وبداخلها 🔥 نار  ان محمود  شاف  نور واكيد  اتكلم معاها  اكيد وتوعدت  لنور 

((فى المستشفى ))

الدكتور /  ها  يا نور  حاسة  بحاجة  
 نور /  فى  جلسة   الغسيل والدكتور امر  أنها  تريح  شوية  من  الجلسة لأنها مش  مستحملة ،،قلبى  بيحرقنى  اوى 

الدكتور / بعد ما كشف عليها  نور  انتى  عندك   القلب 

نور / ايوة 
الدكتور / ولية مش  بلغتى  يا نور قلبك مش  مستحمل  الغسيل ولازم تعرفى تمريضك   علشان  يظبتوا برمجة  الماكنة  ليكى 

الدكتور / سحبت كام  كيلو  ماية 

الممرضة / ٣  كيلو  يا دكتور 

الدكتور/ نور من  هنا ورايح  اقللى   شرب  السوايل  وحاولى  بلاش  زيادة  تمام ولو ذايدة بلاش  تسحبي  الوزن  كلة  وسيبى فى جسمك  نصف  كيلو علشان مش  تتعبي 

نور /  مش فاهمة 

الدكتور / انتى تعبتى علشان المية اتسحب من  حوالين القلب ولو  اتكرر كدة ممكن وسكت 

نور / ا٠م٠و٠ت صح ياريت يا دكتور 

الدكتور/ نور الموضوع مش سهل لازم تتابعى  مع دكتور  قلب وكمان  ضغطك  عالى غلط كدة 

نور/ ما عرفش دكتور قلب  علشان  نروحلة 

الدكتور / تمام اية يعنى لحد دلوقتى مش بتاخدى علاج للقلب 

نور / لا 
الدكتور /  لية وفين  مامتك 

نور / انهاردة خطوبة اختى وماما مشغولة هى  واخويا وبابا ميت   ومحدش  قالى تابعى مع دكتور  قلب 

الدكتور/ طب  لية  الخطوبة  دى  ماكنتش  بكرة ماهو  بكرة  الجمعة 

نور /  سكتت 
الدكتور/ لاحظ  كدة وفهم  ان نور حملها  زاد  على  أهلها فأبتسم وقال ولايهمك يا قمر انا نجبلك  دلوقتى احلى دكتور  قلب  هو  احنا عندنا  كام  نور  

نور / شكرا وبتنزل النقاب على وجهها لأنها  كانت  رافعة 

الدكتور/  لا مش  تنزلية علشان  ماسك  الأكسجين اللى  انتى  حاطاه  

فى المكتب 

دكتور القلب/ بص فى الايكو  , القلب مدمر 

دكتور الكلى /ازاى 

دكتور  القلب/الحالة دى  قلبها متأثر بعدة عوامل اولا  بتزعل  كثير  ثانيا   جلسة الغسيل بتتعب القلب  السليم فما بالك  بقلب نور  

دكتور  الكلى / بس  عادى اكيد  قلبها تعب لسبب تانى 

دكتور القلب/ الايكو بيقول انها  اخذت  عقار  أثر  على  قلبها  بس  اتلحقت  اية بلاش البصة  دى  انا مش  برش  كنافة يعنى  انا  عارف  بقولك  اية  

دكتور الكلى / امممممم   لا تعليق  ، احم والحل  يا بتاع  الكنافة 
دكتور القلب / كنافة  ماشى ماشى  على  العموم  مافيش  علاج  يمكن  لو  كانت  اخذت  علاج  من  الاول كنا   قدرنا  سيطرنا  على  الوضع  لكن  دلوقتى لا 

دكتور  الكلى  /اكيد الطب أتقدم 
دكتور  القلب / العلاج  عايكون مؤقت او مسكن  عانحافظ  على  الجزء  السليم بس  هى  تبعد  عن  الزعل حياتها  على  زعلة    وسابة  ومشى  وقال  لنفسة بزعل  ربنا يتولها برحمتة  نحتسبك   شهيدة  وعروسة  الجنة  يا  بنتى  وكان  زعلان  جدا  ومش   قدر  يبلغ   ان  نور  مسألة وقت  معاة  الا  لو  ربنا  أراد  شىء  تانى والزعل  مرفوض 

دكتور الكلى / رجع  ظهرة  على  الكرسى  وغمض  عينة  وقال  اكيد  نور  حالتها  خطيرة شكلة  بيقول  كدة ومسك  الايكو   وصوره  على الفون  وارسلها  لدكتور  زميلة  وعرف  اللى  رفض الدكتور  يقولة  لأنها  صعبت  علية  لأنها  سنها  صغير  وراح  لنور  ولسانة  عجز انة  يبلغها  لكن  قالها  بلاش  زعل  ولازم  ماما  تكلمني  النهاردة ضرورى وأعطى  لنور  نمرتة  الشخصية 

فى شقة نور 

الكل  فرحان  واغانى  وام نور انشغلت  ومش  اطمنت على نور من  ساعة  لما  اتصلت  بيها وبلغتها انها  نزلة  الجلسة  


تعليقات