رواية الاخ الاكبر الفصل الخمسون 50 بقلم حبيبه










ا 

ا

رواية الاخ الاكبر

الفصل الخمسون 50

بقلم حبيبه

 ذهبت روح للجامعه ومما صدمهم وجود اسلام ليوصلهم 

ندى بأستغراب: ايه ده 

اسلام: ايه ياعيوني انا كل ده تأخير 

روح برفعة حاجب: ايه ياعم الاوڤر  انت خف منه  ياحبيبي خف منه 

اسلام: الصوت وطول اللسان هو هو والشكل مش هو لأ الله يخليكم اضحكوا عليا وقولوا مش هيا 

ندى: هههههه لأ هي 

اسلام: بتهزروا لأ لأ اكيد بتهزروا بقى معقوله جعفر يطلع منه انثى رووووح

روح: جعفر في عينك ياض اه روح ياابن صفيه 

اسلام: لأ بس سيبك بقيتي مزه يابت 

ندى برفعة حاجب: افندم 

اسلام: ها  اا ق قصدي مزه بعدك يامزت قلبي 

روح: هههههه نخيت بسرعه كده اجمد ياض 

اسلام: بس ابت انتي مالك ياحقنه  روحي تاخد راحتها 

روح: عبو شكلك لشكل الاوڤر بتاعكم ياض 

ايمان: هههههه خلاص ياجدعان اهدوا عندنا كليه وهانتأخر والله والله 

اسلام: تصدقي صح طب يلا يلا بسرعه نطوا في العربيه 

روح: ننط تك ال ق رف في الفا ظك اموت واعرف ياندى حبيتي فيه ايه 

ندى: دمه العسل

روح: الصبر يارب الصبر يارب يلا نمشي وخافوا على مرارتي

مر قليل من الوقت ووصلوا للجامعه

اسلام: اعزائي المسافرين نعلم سيادتكم بأننا قد وصلنا للجامعه يلا يابنتي منك ليها يلا يادقة قلبي 

روح بعياط مصطنع: اعاااااااااااا ليه يابني ليه انا زعلتك في ايه ليه مصمم ت ف قع المراره اللي حيلتي 

اسلام: بس ياختي بس قطعتي قلبي 

ندى: هههههه يلا انزلوا يابنات سلام يااسلام

اسلام: سلام يانن عين اسلام انتظريني بالليل ياقمري 

#دخلت روح وندى وايمان الجامعه والا ان دخلت حتى وجدت فارس يجلس جانبآ وبيده كتاب مما اثار استغرابها... فقررت الذهاب له

روح: اا بقولكم ايه روحوا انتم وانا جايه وراكم 

ايمان: طيب اطير انا علشان عندي محاضره مستعجله اشوفكم بعد مااخلص ان شاءلله ماشي 

ندى: ماشي ياقلبي 

روح: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

فارس دون رفع نظره: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته خير يافندم

روح: فندم وخير وبص في الكتاب من غير رفع نظر لأ انا قلقت فااارس

رفع فارس نظره: نع.... مين حضرتك 

روح: انا روح يابني ايه نسيتني ياواطي

فارس: انتي صح 

روح: اه انا ياخويا

فارس: بسم الله ماشاء الله اللهم بارك ايه القمر ده 

روح: تسلم 

فارس: انا اسف اني ببصلك والله بس الخمار ذادك جمال على جمالك 

روح: احم شكراً 

فارس: طيب استأذن انا وبجد اسف لو ازعجتك بوقوفي معاكي اوعدك مش هاكررها تاني

روح: لأ عادي ولا يهمك اتغيرت اوي يافارس

فارس: الحمدلله ربنا هداني للطريق الصح مبروك ياروح على الخمار ربنا يثبتك يارب يلا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

روح: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 
ايه ده مالي زعلانه ليه ليه قلبي واجعني كده روح دا كان صديق ياروح صديق مجرد ص. مجرد صديق 
هوووف اما الحق محاضرتي 

مر الوقت وانتهت ايمان من المحاضره 

ايمان: ياااااااااه اخيرآ خلصت دي محاضره توجع البطن هووف اما اروح الشر... اه صحيح نسيت اني سيبتها طيب هاعمل ايه انا اتعودت كل يوم اروح للشركه ايه الرخامه دي ايه الفراغ ده اشوفك ذي ماانا عاوزه ياهيثم ياابن ام هي...... ايه ده مين بيعبرني ياترى ايه ده رشيد.. وده عاوز ايه اوبس صحيح نسيت اتطمن عليه 
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

التوربيني: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته طب ايمان كن.

ايمان: عارفه اني نسيت اتطمن على جرحك  المهم طمني عامل ايه يارشيد افندي

التوربيني: نعم ياختي اف ايه 

ايمام: افندي 

التوربيني: الصبر يارب انا هافضل هادي خالص خالص 

ايمان: ايه ياعم الهادي وبعدين 

التوربيني: يابنتي اسكتي وخليني اعرف انطق ايه راديوا واتفتح

ايمان: طيب اديني سكت انطق براحتك

التوربيني: بصي هو... 

ايمان: قوول

التوربيني: يابنتي اتهدي بقى ماتتعبيش امي اقفلي بوقك ده دقيقه واحده خليني اقول الكلمتين اللي عاوز اقولهم قبل ماانسى ارجوكي 

ايمان: حاضر حاضر قول 

التوربيني: كنت عاوزك ترجعي للشركه انتي وصاحبتك 

ايمان: مانقدرش نرجع مكان كرامتنا اتهانت فيه يارشيد بيه 

التوربيني: ايه قلبنا علي الوش الخشب ليه كده
مااحنا كنا ذي الفل

ايمان: ماينفعش نرجع يامستر رشيد خلاص 

التوربيني: بس انا محتاجك جنبي 

ايمان: افندم 

التوربيني: قصدي الشركه محتاجاكي ياايمان ودلوقتي مش هاقدر اشوف سكرتيره غيرك خلي عندك شويه من الاحمر يارخمه انتي ماعندكيش اخوات بلاستيك 

ايمان: لاء بايعه دمي خالص وماعنديش اخوات خالص 

التوربيني: ايمان بجد محتاجك في الشركه ارجعي 

ايمان: ماقدرش ارجع يامستر رشيد ماقدرش 

التوربيني: تمام ياايمان براحتك انا مش هافضل اتحايل عليكي كتير 

ايمان: تمام ها المهم عامل ايه النهارده 

التوربيني: انتي مالك 

ايمان: وكتفك عامل 

التوربيني: على فكره قولة انتي... مالك 

ايمان: طب كويس الحمدلله طمنتني يارب دايما 

التوربيني: ايمان بلاش رخامتك دي وماتعصبنيش عليكي 

ايمان: لأ يونس مغاوري 

التوربيني: نعم ياختي 

ايمان: البسله 

التوربيني: بسلة ايه في ايه يااما مالك انتي كويسه 

ايمان: اه الحمدلله في حاجه ولا ايه 

التوربيني: لا أبداً مافيش اي حاجه روحي بس اتغطي كويس واشربي نعناع 

ايمان: دا اشمعنا 

التوربيني: اهو بيهدي الاعصاب شويه 

ايمان: خلاص ماشي تسلم يامستر رشيد 

التوربيني: ايمان فكري في رجوعك للشركه انا ماهنتش كرامتك ولا حاجه ولا جيت جنب كرامتك لا انتي ولا صديقتك حتى 

ايمان:. 

التوربيني: فكري ياايمان وانا مستني قرارك 

ايمان: تمام 

التوربيني: سلام
 
مثل الله الغيبة بأكل الميتة لأن الميت لا يعلم بأكل لحمه كما أن الحي لا يعلم بغيبة من اغتابه. 

وقال قتادة: 

كما يمتنع أحدكم أن يأكل لحم أخيه ميتا كذلك يجب أن يمتنع من غيبته حيا.
ناديه: الو السلام عليكم 

صفيه: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 

ناديه: عامله ايه ياحبيبتي وحشتيني 

صفيه: بخير الحمدلله ياحبيبتي انتي عامله ايه طمنيني عليكي 

ناديه: ماانتي لو فاكره ان ليكي اخت كنتي اتصلتي حتى ياوا ط يه

صفيه: هههههه غصب عني ياقلبي والله اسفه مشغوله بس والله 

ناديه: ولا يهمك ياقلب اختك المهم عاوزاكي تيجي عندي النهارده 

صفيه: عنيا بس خير في حاجه ولا ايه 

ناديه: هو لازم يكون في حاجه علشان تيجي عندي يابت واه ياستي في حاجه 

صفيه: خير يارب في ايه 

ناديه: خير ياقلبي ان شاءلله بصي ياقلبي هو يعني اس اسلام بيحب ندى وعاوز يطلب ايدها 

صفيه بسعادة: بجد ي يي يع يعني اسلام ابني بيحب بنتك فرحتيني والله طيب خلاص هاعرف حمدي واجي انا وهو 

ناديه: احم هو ينفع ماتجبيش حمدي معاكي 

صفيه: ليه فيها ايه لو جبت حمدي 

ناديه: مافيهاش حاجه ياحبيبتي بس انتي عارفه ان اسلام مش بيحب حمدي ومش بيحب يجتمع معاه في اي حاجه 

صفيه بحزن: عارفه والله انه مش بيحبه بس حمدي والله كويس مش ذي ماانتم شايفينه خالص

ناديه: ياصفيه ياحبيبتي والله بيضحك عليكي والله بيضحك عليكي ليه مش مصدقانا معقوله ياصفيه معقوله مكدابانا كلنا ومصدقاه احنا اهلك ياصفيه اهلك

صفيه: انا عرفاه اكتر منكم ياناديه حمدي بيحبني ومش بيضحك عليا صدقيني 

ناديه: ياصفيه ياصفيه ياصفيه صدقينا بقى انا اختك ياصفيه اختك وبحبك واتمنالك الخير 

صفيه: عارفه ياقلبي بس انتم مش عارفين حمدي ذي ماانا عرفاه انا عرفاه من جواه هو طيب وغلبان وقلبه ابيض 

ناديه بأستسلام: تمام ياحبيبتي اللي انتي شيفاه بس علشان ربنا سبحانه وتعالى بلاش حمدي يجي معاكي النهارده علشان اسلام بس لو سمحتي 

صفيه: بس.

ناديه: صفيه ارجوكي على الاقل علشان ابنك مايزعلش

صفيه: حاضر ياناديه مش هاخليه يجي معايا 

ناديه: ماشي ياقلبي مستنياكي 

صفيه: ماشي 

ناديه: سلام ياقلبي 

صفيه: سلام

محمد: ها ياماما وافقت

ناديه: اه الحمدلله وافقت ومازعلتش

محمد: الحمدلله فكرتها هاتزعل وخصوصآ ان خالتي صفيه بتزعل بسرعه اوي 

ناديه: عدت على خير 
ذهبت روان للمطبخ 

روان: صباح الخير 

فتحيه: يسعد صباحك بكل خير وسعادة يابنتي

روان: كنت حابه اعمل الفطار النهارده بأيدي 

فتحيه: ماتتعبيش نفسك يابنتي انا هاجهزه 

روان: لا تعب ولا حاجه يا ياااا يا

فتحيه: فتحيه ياحبيبتي ناديلي دادا فتحيه 

روان بابتسامة حب: ماشي يادادا تسمحيلي اجهز الفطار انا 

فتحيه: يابنتي ممكن عز ولا عبدالله بيه يزعقوا معايا علشان خليتك تعملي حاجه 

روان: لو حد اتكلم انا هاقوله اني انا اللي صممت ادخل المطبخ واعمل الاكل 

فتحيه: بس.

روان: لا بس ولا حاجه خلاص بقى يادادا انا حابه اعملهم الاكل بأيدي 

فتحيه بأستسلام: ماشي يابنتي اللي تشوفيه 

روان بسعادة: تسلميلي يااحلى دادا بصي بس بقى يادادا  انا حبيتك وعاوزاكي تعتبريني ذي بنتك 

فتحيه بحب: ماشي يابنتي 

روان: ومحتجاكي تعرفيني بس بيحبوا يفطروا اي وعرفيني على الحاجات اللي في المطبخ علشان انا ماعرفش اي حاجه هنا 

فتحيه: عنيا يابنتي 

مر بعض الوقت واجتمع عبدالله  وعز على طاولة الطعام.

عز في سره: اومال روان راحت فين اقوم ادور عليها واجي

عبدالله: رايح فين ياعز 

عز بجمود: ليه 

عبدالله: هو ايه اللي ليه ياعز انا بسأل رايح فين وقومة كده فجأه

عز: اظن انك فقدت الحق انك تسال السؤال ده اروح ولا اقعد حاجه ماتخصش حضرتك 

عبدالله: عز انت اتجننت ولا ايه ماتحترم نفسك شويه انا ابوك 

عز: ابويا ابويا. هههه كان زماان انت دلوقتي بالنسبالي المحامي المرتشي 

عبدالله: عز انا دلوقتي مش فايق اتخانق معاك اقعد افطر وعدي النهار على خير 

تجاهله عز واستدار للذهاب ولكن توقف عندما وجد روان تأتي اليه 

عز: كنتي فين ياقلبي ماشوفتكيش من وقت ماصحيت قلقت عليكي 

روان بهدوء: هنا اهو قولة بس اتعرف على البيت وعلى الناس اللي فيه اسفه قلقتك 

عز بأبتسامة حب: ولا يهمك المهم عندي انك بخير 
تعالي نفطر يلا علشان عاملك مفاجأة هاتعجبك 

روان بفضول: ايه هي 

عز: هههههه بطلي فضولك ده  مش هاقولك غير بعد الفطار 

روان بأبتسامه: حاضر يلا بينا 

#بداء بالاكل جميعآ واعجب عبدالله بالطعام جداً 

عبدالله: فتحيه يا فتحيه 

فتحيه: نعم يابيه نعم 

عبدالله: ايه يا فتحيه انتي كويسه اول مره تعملي اكل حلو اوي كده غريبه

فتحيه:

عبدالله: ايه مالك 

فتحيه: اصل يابيه بصراحه الست  روان هي اللي عملته 

#وبدون سابق انذار القى عبدالله الطعام ارضآ بغضب 

   لقراءة الفصل الواحد والخمسون من هنا 
تعليقات