قصة فرح بلا فرح البارت التاسع9 بقلم نجلاء فتحي


قصة فرح بلا فرح
البارت التاسع9
بقلم نجلاء فتحي


هناك شخص  يتكلم فى الفون فى ممر المستشفى  لاحظ فتاة منهارة وكان معلق نظرة عليها لانها تشبة  ممثلات  الاغر*اء  من شدة نحت منحنياتها  ،،لكن أنصدم وأسرع  أليها حيث شاهدها تأخذ مشر*ط  وتريد الانتحا*ر وعلى أخر لحظة بعد أديها ونزل المشر*ط  على الهواء ولم يصيبها بأذى 
فرح/ فتحت عيونها وجدتة ماسك أديها تركت المشر*ط و وقع على الأرض ،، أوعا بقا لية منعتنى مش عايزة أعيش حتى الموت رافضنى 
الشاب/ أهدى لو سمحتى  مهما كان السبب بلاش تخسرى أخرتك ربنا منع دة 
فرح/ لاااااااااا الموت رحمة أحسن لما أغضبة مش قادرة أتحمل وجثت فى الأرض تأخذ المشر*ط مرة تانية 
الشاب وقف وراها وجذب أديها الاثنين فوق رأسها  وبأعلى صوت أستغاثة طلب ممرضة  وأتت بحقنة مهدئ   وحقنتها حتى شعر الشاب بأرتخاء جسدها بين يدة حملها ووضعها على سرير نقال وقام بفرش شرشف أبيض عليها بسبب ملابسها  وجسدها  حتى يمنع   العيون تتفحصها فهى  تعتبر مريضة الان وجسدها أمانة  حتى تسترد وعيها  وأمر بدخولها غرفة من الغرف  فى قسم من أقسام المستشفى  وليس قسم النسا والولادة  التى كانت فية تحت رعايتة الخاصة وجلس بجوارها فى الغرفة حتى تفوق 
الممرضة/ دكتور أى أوامر تانية 
خالد/ شوفى البنت دى تبع مين جايز يكون حد مات عندها وهى مش متقبلة الفكرة وكانت عايزة تروحلة الحمد لله نقذتها وتانى مرة الحاجات دى تكون فى مكان بعيد عن العين سامعة وبلغى زميلك بدل المرة الجاية رفد نهائى 
خرجت الممرضة وهى مرعوبة من قرار أبن صاحب المستشفى  

          [[وبعد وقت ]]
بدأت فرح تفوق  أخذت عيونها تتجول فى الغرفة وجدت شاب يجلس على كرسى ووضع رجل على رجل وينظر للفون بتركيز وتذكرت  ما حدث وأنة كان قريب منها وواقف وراها  غمضت عيونها بضعف ودموعها تجرى على خدها وصدرها يعلو ويهبط من شهقاتها المكتومة شعر بيها خالد وأسرع إليها أعتقد قد أصابها مكروة لم ينتبه إلى دموعها  وضع أيدة على صدرها يكشف علية بالسماعة ليتفقد التنفس فقامت فرح بزق أيدة ،،،من فضلك مش بحب حد يلمسني  
خالد/ أنا مش فى ضميرى سوء أنا الدكتور خالد أبن صاحب المستشفى  دى وبكشف عليك صدرك طالع نازل فاكرتك محتاجة أكسجين  مش أنا اللى ألوث سمعتى على شهو*ة وتركها ونظر للشباك  
فرح/ شعرت أنها غلطانة فهو أنقذها من معصية كبيرة بدل ما تشكرة  تتهمة حاولت تقوم من على السرير وسقطت فى الأرض نتيجة أختلال توازنها الناتج عن تأثير المهدئ 
خالد/ أسرع إليها وساعدها على الجلوس على سريرها  ،،بلاش أى حركة لسة جسمك تحت تأثير المهدى وفرش عليها شرشف أبيض 
فرح/ أسفة   وشكرآ على اللى عملتة معايا ،،حقك عليا لو كلامى دايق حضرتك
خالد/ بأبتسامة صدق، ،ولا يهمك حصل خير  تسمحى نقيس الضغط والسكر ،،،،،الحمد لله كويس دلوقتى،،،،،   ها لية كنتى عايزة 
ت-ن-ت-ح-ر-ي  يا قمر 
فرح / أسمى  فرح مش قمر 
خالد/ أبتسم على برأءتها  ،،ماشى يافرح 
فرح/ لنفسها،،ماذا تقول أتحكى لشخص غريب ما بداخلها  فهذا لا يصح، ،،  أحم،،،،أصل عندى مشاكل فى الشغل شوية أنا مهندسة وحصل مشكلة وأخذت رفد شهرين بس كدة 
خالد/ شعر من كلامها أنها 
تخفى الحقيقة ،،،، تمام ذى ما تحبى مع أنى حاسس فى شئ قوى من فضلك يا بشمهندسة  أى كان المشكله  بلاش الانتحا*ر  ok
خالد/ لنفسة  ،،عايز يقولها أنت عملت حاجة غلط وتريد التخلص من حياتها ولانة وجدها فى قسم النسا والولادة  لكنة لازم يتأكد قبل أتهامها وبعد وقت ساعدها للذهاب عند أسرتها فى غرفة مرات أخوها 
الجميع جريوا عليها 
الام/ مالك يا فرح 
فرح / مافيش أغمى عليا  والدكتور خالد قرر يوصلني هنا 
خالد/ مبروك على المولود الجديد  والف حمدلله على سلامة البشمهندشة فرح
الام بفرحة / الله يسلمك يا بنى أتفضل أتفضل دى فرح بنتى بنت حلال إنها لاقت اللى يساعدها فى غيابنا أسمع لازم أعزمك تدوق طبيخ البشمهندسة  أصل أصل أة أنت تعبت نفسك و٠٠
خالد/ بتسرع ،،شكرآ دة شغلى  عن أذنكم  ونظر لفرح وأبتسم وخرج للخارج 
فرح / لم تنتبة أنة ينظر لها لان عقلها مشغول 
الاب/ بجوار أذن الام / عايزة تعزمى الدكتور ولا تقربية لفرح
الام/ وأية يعنى شكلة أعجب بيها شوفت كان بيبص ليها أزاى 
الاب/ تانى واللى قولتة فرح تعبانة 
نعمل أية 
الام/ تعبانة أنا عمرى ماشوفتها بتاخذ حباية ولا بتشتكي من حاجة خلاص أحنا  هنا تعال نكشف عليها 
الاب بتوتر/ هى كلمة مافيش كشف كلمتنى تتنفذ وأسكتى بدل مانحرجك أدام حمات أبنك
الام/ سكتت ونظرت لفرح التى تجلس على الكرسى بتعب وتنظر من الشباك  وأنتبهت هى مال فرح تعبانة لية حتى الدكتور داخل ساندها  دى مش قادرة تقف لوحدها معقول الاغماء يكون مأثر عليها ولا كلام أبوها صح 
خالد/ لنفسها، فرح أمممم جميلة أنتى يا فرح وبشمهندسة بس لية رافضت تقول لأهلها الحقيقة وقالت أغماء ،،الدكتور خالد ومراتة البشمهندشة فرح حقيقى جمال ووظيفة وأهلها باين كويسين  لازم تكونى مراتى يا فرح  وبعد كام يوم  أتكلم خالد مع  أبو فرح فى المستشفى  لكى يتجوز فرح والأب رفض بحجة أن فرح مكتوب كتابها على شخص أخر وأعتذر لة خالد وهو حزين  ،
الام/ كنت فين 
الاب/ بتوتر ،، كنت  بصلى المغرب 
الام/ أةة أصل شوفتك خارج من مكتب الدكتور خالد 
الاب/ لا أة أصل كنت بسألة على حاجة يلا جهزي مرات أبنك عنمشى دلوقتى 
الام/ لسة الخروج بعد ٤ أيام 
الاب/ هى كلمة يلا ولما تتعب نبقا نجيبها هنا 
الام/ حاضر 
الاب / فين فرح 
الام/ برا المستشفى 
الاب/ لنفسة، ،الحمد لله 

ركنت فرح عربيتها أمام المستشفى  وشافها خالد وزعل أنها طارت من أيدة وحسد زوجها أنة يمتلك مثل فرح وأنطلق مسرعآ بسيارتة لان  قلبة دق لواحدة متزوجة 

زاهر/ يعنى أية مش عارف تخط*فها    عايز فرح بقالكم أكتر من شهر ونصف عايزها حق أبنى ومراتى لازم فرح تحصل سندس  لكن لا الموت راحة ليكى  يافرح لازم أدوقك العذا*ب   صح كدة غيرت خطتى 


ومرت أيام وأتى سبوع المولود الجديد  وكان فى بيت أبو فرح وطبعآ الجميع يعلم أن الاب متكفل بالسبوع وفرح زعلانة أن فلوسها اللى محوشاها لم يبقا الا القليل ف أبيها أخذ مبلغ كثير منها وعرف سر  الفلوس اللى محوشاها  وأتخانق معها وطول الطول فرح فى المطبخ لوحدها وسمعت من الستات كلام يحرق الدم بسبب عدم زواجها وهى تتمنى تكون مثل مرات أخوها حتى الطفل لاحظت أن مرات أخوها ترفض تعطيها الطفل وكل مرة تمنعة بحجة شكل    وبعد أنتهاء حفلة  السبوع والبيت لا يوجد فية أحد غريب فكان يضم الاب والام وليلى  وطارق ومراتة والمولود وأكيد فرح 
فرح/ ممكن أشيل البيبي 
مرات أخوها/ ضمتة بحماية  معلشى يا أبلة فرح أصلة نايم 
طارق/ ميل بجوار أذنها، ،خليها تشيلة عادى  دة محرومة تكون أم
مراتة/  أنت طيب ماما قالتلي بلاش فرح تقرب لابنك تحسدة 
طارق/ دى عمتة ثانية واحدة أنتى قولتى لأمك أن فرح بابا مانع جوازها لأنها مش بتخلف
مراتة بتوتر/ ها أة عادى دى ماما 
طارق/ حسابنا بعدين يلا نروح بيتنا ،،ماما أنا مروح بيتى
الام/ لا الدنيا ليل 
طارق/ لا وسحب مراتة لبيتة تحت أعتراض الكل 
الاب/ حد فيكم زعل طارق ولا مراتة دة متفق يبات هنا
فرح/ تقريبآ زعل لانة لاحظ مراتة مش راضية تدينى أشيل أبنها
الاب/ يانهار أسود أخوكى غبى ليعمل فى مراتة حاجة قومى ألبسى يا أم طارق نروح وراهم نصالحهم
ليلى/ بلاش تدلعة يا بابا هو حر ولازم يحاسب مراتة لو هى منعت أبنة عن أبلة فرح مثلا بس أكيد فى موضوع قوى  غير  الموضوع دة
الاب/تفتكرى لا أنا رايح لأخوكى 
الام/ خذنى معاك تعالى يا ليلى معايا وأنتى يا فرح 
الاب/ بتسرع عناخذ ليلى فرح كبيرة خليها  هنا  وأسرعوا للخارج 
فرح/ وجدت البيت خالى عليها وخايفة يحصل مشكلة بين أخوها ومراتة بسببها وهى مش فاهمة لية  بيحصل معها كدة ولم تعرف سبب منع مراتة أخوها طفلها عنها دة السبوع ومصاريف المستشفى  من فلوسى  حتى هدية أمى وأبويا للطفل من مالى  ٠
قامت بتنظيف البيت مكان حفلة السبوع ونامت نوم عميق بسبب الإجهاد طول اليوم 

فرح/ سعيدة لأنها رجعت شغلها تانى وفتحت دولابها ونظرت للرف الذى يوجد فية الفلوس اللى محوشاها وجدتة خالى لا يوجد جنية حسست علية،،،أن شاء الله نحوش تانى دة أنا كنت بحوش فيكم سنين عنعرف نحوش غيرهم الله يسامحك يا بابا بس هانت أول قبض ليا نحوش منة سندس كنت بستلف  منها  زعلانة منها شهرين ولا حس ولا خبر مش ع كلمك يا سندس يارب يكون المانع خير وأنطلقت لشغلها بكل طاقة  وأستقبلها الزملاء أستقبال الفاتحين  ودخلت مكتبها وجدت مكتب سوسن التراب عنوانة ومكتبها ومكتب زاهر أيضآ  
العاملة/ وهى بتنظف المكتب ،،أنتى متعرفيش باللى حصل 
فرح/ خير وقبلها أنقبض،
العاملة/ سافرية الغردقة دى سفرية نحس حضرتك أخذتى لامؤاخذه رفد شهرين  والبشمهندسة سندس أنتحر*ت  من بلكونة غرفتها اللى فى الغردقة  دة اللى نعرفة والحقيقة عند الله 
فرح/ غرفتها لييييية و زاهر عامل أية
العاملة/ يا كبدي علية من يوم اللى حصل مدخلش المكتب ولا الشركة أصل مراتة كانت حامل 
فرح / أخذت شنطتها ولم تفكر وراحت لمكان تجرى 
أين ذهبت فرح


                       البارت العاشر من هنا 
تعليقات