قصة فرح بلا فرح البارت الحادي عشر11 بقلم نجلاء فتحي


قصة فرح بلا فرح
البارت الحادي عشر11 
بقلم نجلاء فتحي

         
         ☆فى شقة زاهر ☆

يجلس زاهر بأهمال فى الارض وساند ظهرة للحائط ودموعة تسرى على وجنتية وينظر للسرير التى تتوسطة فرح بكامل ملابسها ٠
زاهر/ مش قادر ألمسك مش قادر أعمل اللى أتعمل فى مراتى تربيتى  اللى غلطتى فيها منعتنى عنك  أزاى قلبى أنتى وسندس  جواة لية صحيتى حبك تانى ضميرى رفض نأذيكى أنتى لعنة  سندس بسببك راحت قلبى أتلعق بيكم لييييييية لكن أنتى عاموت حبك فى قلبى أزيد من شهر بحاول تكونى فى الوضع دة ومش عارف أوصلك واليوم اللى تدخلى هنا برجلك مش قادر نقربلك لييييييية ،،،أعتدل فى وقتة وأرتدى ملابسة وجلس بجوارها على طرف السرير وأمسك يديها بين أيدة  وبمنتهى  العشق الممزوج بألم ،،لية يا فرح أنا حبيتك أوى لية قولتى لأبوكى عليا كدة لمس وجنتيها التى يوجد عليها علامات ضربها بالقلم وأنحنى يلثمهما برفق ودموعة مازالت تفيض على وجنتيها  وأسرع وجلب مشط من بتوع سندس  ومشط شعرها الذى مسكة بقوة  وحملها بين يدة وأجلسها  على كرسيها فى الصالة ووضع حقيبتها بجوارها ومسح دموعة من على وجهها  وأتى بمفرش ووضعة عليها  ،،ثم طبع قبلة على رأسها  كنت أموت نفسى لو كنت قربت ليكى بالطريقة القذ*ره  دى فرح أنا ملمستكيش  أنتى بهدومك  حبك منعنى كنت أتمنى تكونى فرحتى ،  فرحة زاهر يا فرح  وجلس أمامها على الكرسى المقابل فى أنتظار أفاقتها لوحدها ٠

بعد وقت فاقت فرح بتعب و رؤيتها مشوشة بفعل المخدر  وأستغربت ف زاهر يجلس أمامها ومميل بجزعة للأمام  كأنة يشاهد شئ فى الأرض وهى تجلس مكانها وعليها شرشف ،،،   قالت بتعب ،،،،بشمهندس أية اللى حصل 
زاهر/ رفع ليها نظرة وبكل ثبات أغمى عليكى بعد معرفتى بموت سندس 
فرح/ بعدت عنها الشرشف  لكنها تشعر بألم على خدها وفى فروة الرأس   ودايخة
زاهر/ لاحظ تعبها ،، الحمام هناك أهو أغسلى وشك  تفوقى 
فرح/ هزت لة رأسها بالموافقة  لكنها غير قادرة على النهوض لوحدها ساعدها مع مراعاة وجود مسافة بينهم وهى لم تعترض  لأنها أعجبت بية أنة سترها ومش طمع فيها 
زاهر / أتفضلى دى قهوة دوبل ومع غسل وشك تفوقك أشربيها بسرعه، ،،،،،،وبالفعل  نفذت أمر زاهر وتحسنت  وأستردت وعيها كامل كأنها لم تكن مخدرة منذو قليل 
زاهر/ قطع الصمت ،،لية جيتى هنا مش خايفة على نفسك منى يا بشمهندسة فرح ولا متعودة تروحى بيوت شباب لوحدك 
فرح / جملتة مثل الصاعقه  لماذا يظن بيها السوء وهى تحبة لكنة الان ليس ملكها وأتحرم عليها  ،،،،،للدرجاى وأخذ عنى فكرة وحشة كدة أنت من يوم ما أتجوزت سندس صاحبتى الله يرحمها  وأنت أخويا وأنا هنا فى بيت أخويا ومسكت الشرشف ،، دليلى أهو لما أغمى عليا سترتنى مش طمعت فيا يا بشمهندس  بس عندك حق أنا غلطانة أدخل بيت شاب وثقت فية وأعتبرتة أخ قبل زميل وفى الاخر أتهمنى  شكرا وأسرعت للخارج 
زاهر / أةةةةةةةة أتوجعتى أنتى اللى بدأتى الأول أةةةةةة فررررررح ماتسبنيش لااااااااااااا وسقط فى الأرض وأنهار 
فرح/ ساقت عربيتها  وركنت فى شارع جانبى  ،،، للدرجاى رخصتى نفسك يا فرح زاهر  اللى فى يوم وليلة حبة كلبش فى قلبك وكنت عايشة فى وهم جر*حك  تانى غبية بحاول أخرجك من قلبى يا زاهر طول معرفتى بيك شيفاك رخم ويوم ماقربت منى تانى يوم جر*حتني وأتجوزت صاحبتى أدامى  وبحاول أكون طبيعية معاك وقلبى عايزك وببعد،،حتى  غرفتك جنب غرفتى حتى بعد ما أتجوزت قررت البعد لان غير كدة أكون فى نظر الناس واحدة**** أخذت راجل من مراتة لا أخذت جوز صاحبتها ودلوقتي بعد ما بضحك على نفسى وبقول أخ تتهمني للدرجاى مش عندى كرامة  لازم نقوى  ومسحت دموعها ولاحظت  أثر صوابع على خدها لكنها تجاهلت الأمر وصلحت مكياجها وأنطلقت للبيت تريد الراحة تريد النوم تريد السكون تريد تشعر بالأمان لكن لاحظت وجود ريحة برفان زاهر على يديها وملابسها من أين أتت تلك الرائحة القوية  ممكن لما قرب يساعدني  للحمام وأنطلقت للبيت وقلبها حزين 

وصلت البيت ودخلت غرفتها بدون كلام  دخل ليها الاب بسرعة 
الاب/ أظن بقا فرحانة دة أول يوم بعد غياب شهرين ها جالك فلوس  فين فلوس  سفرية الغردقة 
فرح/ دى سفرية سودة  أنا أترفدت شهرين وماليش أى مستحقات وسندس صاحبتى أ*ن*ت*ح*ر*ت   هناك 
والسبب مجهول 
الاب/ تجاهل كلامها ،،وبعصبية ،،يعنى أية ملكيش مستحقات ها دول ٦ شهور  أشتغلتى بلوشي  والبيت يمشى أزاى أنا عامل حسابى عليهم 
فرح/ لطمت على خدها أعمل أية محدش حاسس بيا فلوس  فلوس ملعون أبو الفلوس مش عايزة فلوس أنا تعبت مش عارفة  نحوش قرشين أتجوز بيهم قلب بنتك موجوع أبوس أيدك يا بابا حسسنى بوجودك جنبى خدنى فى حضنك أنهار فية محتاجة حضنك 

الاب/ قولى أنك مش عايزة تدينى فلوس مش كل شوية تعيطى ذى الاطفال أنتى كبيرة وحرة تعملى اللى أنتى عايزاة وآآ
فرح بعصبية/ لاااااااااا مش حرة أنا ملزومة منك أشمعنى حكمت أشتغل من أولى ثانوى وأخواتى لا الحقيقة اللى محدش يعرفها قولتلى لازم  تشتغلى وتساعدى نفسك أخواتك صغيرين  ساعديني ومن يومها لحد الان مش باخد من قرش ويوم ما قعدت من شغلى شهرين كنت بصرف من فلوسى اللى محوشاها  من وراك ربنا ميرضاش بكدة براعى فيك ربنا وأنت لا لييييييييييية مش كفاية مافيش حد أتقدم ليا ولا مرة وعايشة فى نار حس بيا مرة الفلوس اللى بتعب وبشقى بيها وواقفة على  رجلى فى وسط الطوب والرمل والعمال وفى عز الحر شغالة وعز البرد شغالة وأنت بتاخدها على الجاهز  
الاب/ أنتى أزاى تعلى صوتك عليا ها أنتى أنتى ملعو*نة ،،، منك لله  قلبى غضبان عليكى يافرح يا أول فرحتى  ربنا زعلان منك يا بشمهندسة دة جزاتى أعتبرتك كبيرة وبشاركك فى البيت ها ما هو  لو جالك عريس وأنتى مش معاكى فلوس أنا أتكفل بيكى لكن أعمل أية مافيش حد عبرك أدلال عليكى وألف فى الشوارع  ونقول عريس يا ولاد الحلال بنتى كبرت وعندها ٢٧ سنة ينوبكم ثواب فوقى بقا البيت مولع بسببك كل شوية خناق مع أمك كأنى مانع جوازك وأخوكى رافض يدخل هنا بسببك ،،،، أختك جالها عريس أنبارح وجاى يتقدم بالليل النهاردة لو أنا مانع الجواز كنت رفضت  أخص عليكى بت جحودة ولو كنتى أتنيلتى أتجوزتى كنت عايرتى جوزك ها أنطقى  كبرتى يا فرح وصوتك قوى على أبوكى الغلبان اللى بيتفشخر بيكى أدام الناس عضيتى أبوكى سندك وظهرك لكن مش زعلان منك أنتى بنتى أهنتينى فى كبرى  وأنا دلعتى وأنتى صغيرة لحد ما بقيتي مهندسة قد الدنيا أشتمينى كمان عايرينى أكتر علية العوض ومنة العوض  وخرج
فرح/ زعلت أزى تعمل كدة غصب عنها اليوم  كان صعب عليها  لكن هناك خبر أسعدها وهو ليلى أختها سوف تتجوز  ونظرت لباب  عرفتها اللى خرج منه أبيها ،،،،للأسف يا بابا النهاردة عيد ميلادي  وبقا عندى  ٢٨  بدل ال٢٧ سنة ورمت نفسها على السرير تحاول تنام ولم تغير ملابسها 
وزعل أبوها فى رأسها  وكلامة 

وأتى المساء  والجميع فى أنتظار العريس 
الام/ يانهار قومى ألبسى يا فرح 
فرح/ هو أنا العروسة 
الام/ بزعل كنت أتمنى 
ليلى/٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
الاب/

تعليقات