قصة فرح بلا فرح البارت الثالث عشر13 بقلم نجلاء فتحي


قصة فرح بلا فرح
البارت الثالث عشر13 
بقلم نجلاء فتحي


 وبعد كام ساعة من حادثة فرح تم الوصول إلى أهلها وبلغوهم بتواجدها فى المستشفى وكانت حالتها كالاتى:- كسر فى ظلوعها وكدمات متفرقة فى جسدها ٠
الاب/ بقلق يارب يا بنتى تكونى بخير 
الام/ قدر ولطف يارب ياترى أية اللى حصل 
ليلى / 
وطارق ومراتة / يارب 
فرح داخل غرفة فى المستشفى/ أرجوك يا دكتور ياريت حضرتك مش تكتب خروج غير لما أنا أعوز أخرج
الدكتور/ فى حد يحب المستشفى 
فرح/ من فضلك 
الدكتور/ حاضر لكن أهلك عاملين مناحة برا وخصوصآ أبوكى 
فرح/ غمضت عيونها  بغضب  من فضلك أمنع الزيارة عنى  
الدكتور ونفذ لها طلبها ،،،،،ورجعوا الاهل إلى البيت والحزن يعم  على   المكان  ٠

         《عدى شهر 》
والأهل يوميآ يذهبوا للمستشفى  والزيارة ممنوع بأمر الطبيب عن فرح وفى الواقع  هى رغبة فرح 
 زاهر عرف باللى حصل لفرح حاول يروح ليها رفض وحاول يجد وسيلة  يكرها بيها بكل  الطرق 
فرح/ تغيرت لم تتحدث مع أحد اللى على قد السؤال ولم ترى أهلها كانت محتاجة تجلس مع نفسها  بسبب  صدمة العريس وأبوها  وموت صاحبتها صدمة  قوية  أمال لو علمت بنية زاهر وحقيقة اللى حصل  لسندس وهى المفروض مكانها ماذا تفعل   قررت بعد متعافت تخرج من المستشفى  واليوم الوحيد اللى أهلها لم يزروها خرجت ووصلت بيتها بمساعدة ممرضة فى عربيتها والأهل فرحوا وزعلوا أنها رفضتت تقابل حد والأب زعق ليها أنة ضيع مجموعات من الدرس  بسبب  زيارتة لها ولم يأخذها فى حضنه رغم أحضان أمها وأختها  كانت تريد حضن أبوها لم تجد منة غير الجفاء أبتسمت ودخلت غرفتها اللى وحشتها ونامت نوم عميق ٠

وبعد مرور سنة  وفرح عندها ٢٩ سنة ،
ليلى ::تزوجت وأشترت ليها فرح الفستان  الأبيض كما وعدتها وأخذت جهاز فرح كلة حتى شنط الملابس ولم تترك ليها قشاية بأمر من أبوها وكالعادة فرح ذى ماجوزت أخوها جوزت أختها وأدام الجميع الاب هو اللى متكفل بكل حاجة والان ليلى حامل  فى طفلها الأول٠ 
طارق أخوها::كما هو فى حياتة ومراتة حامل فى طفلها الثانى  ٠
الام:: لم تعد تبحث عن عريس لفرح بسبب سنها الكبير فقد يأست وكل حياتها ليلى وطارق ومشغولة بحياتهم وخصوصآ ليلى ٠
الأب/ كما هو بعلاقتة بفرح  ومازال يأتى عرسان لفرح لكن لم يدخلوا البيت والاب بيحدد المقابلة فى الخارج مع تعديل بسيط ان العريس بيكون سبق لو الزواج أو لدية أطفال أو يريد فرح زوجة تانية ومازال الرفض موجود أما طارق أبنة  فحبة بيزيد  لة وكل يوم والتانى سهر وأوقات يباتوا عند ليلى أو طارق أولادهم ويقولون فرح كبيرة تعمل ما يحلو  لها ٠
زاهر / لم يقدر دخول مكتبة فى العمل الذى كان يضم سندس زوجتة وفرح حبيبتة التى يعتقد أنها السبب فى موت زوجتة التى أحبها فقرر السفر خارج البلاد وتزوج هناك وزوجتة على وشك الولادة لكن لماذا تزوج وقلبة مشغول بأثنين  الله أعلم  حتى حق سندس مراتة الجميع يعلم أنها 

أ*ن*ت*ح*ر*ت  لسبب غير معلوم وضاع حقها أو بمعنى أصح زاهر قبض تمن سكوتة  ،،،،هل المال أقوى من الحب لتقبل عوض ٠
فرح/ طلبت نقلها لمكتب أخر غير مكتبها علشان سندس صاحبتها غير موجودة وأصبح المكتب خالى فترة حتى تم تسكين ٣ مهندسين شباب  أخرين    ولم يتم دخول بنات فى هذا المكتب أبدآ أو يتم تعين ٣ بنات  ولم يتم دخول شباب أبدآ  وهذا أمر أدارى فالجميع أطلقوا ان المكتب نحس واحد سافر الثانية  ماتت م*ن*ت*ح*ر*ة     والثالثه تركتة سبحان الله  كأن المكان هو السبب تبآ للعقل البشرى ،،،فرح أتغيرت فمنذو خروجها من المستشفى  بعد الحادثة ولم يتقدم ليها عريس أصبحت أكثر نشاط وطاقة وحيوية ما السبب والجميع ملاحظ أنها سعيدة ما السبب وناجحة فى عملها ما السبب حتى أصبحت تظهر لوسائل الإعلام والجميع يتهافت ان تعمل فى شركتة لكنها لم تعرف تجمع وتدخر مال كالعادة بسبب والدها ،،،ولم تهتم بوجود أسرتها فهى تعتبر البيت فندق وأغلب الوقت عايشة لوحدها بسبب أنشغال  أبيها وأمها بحياة أخوتها الأصغر منها المتزوجين   ما السبب ،،،

دخلت فرح بكل نشاط شقتها وندهت على أمها  لم تجد أحد أتصلت على أمها عرفت انها سوف تبات الليلة عند أخوها طارق ووالدها معها والبيت خالى فرحت جدا وطلبت  بيتزا  دليفري  وفتحت دولابها بالمفتاح  وأخرجت قميص نوم  أسود يتناقض مع بشرتها ووضعت مكياج وأطلقت شعرها وجهزة السفرة ووضعت البيتزا فى منتصف السفرة وأحضرت طبقين واحد أمهامها وواحد بجوارها  وكذلك  كوبين للمياة الغازية [ سفن ]  وشيبسى 
 فرح/  يلا الاكل عيبرد،،،  سورى يا حبيبى معرفتش أطبخ النهاردة ضغط الشغل بقا  هههههه المرة الجاية عليك الدريفرى  ياروحى
   
فرح/ هههههه ماشى نخرج بس بشرط تجبلى الايس كريم بتاع المرة اللى فاتت ولا نقولك نسهر لوحدينا  هنا فى البيت ماما وبابا مش هنا 
     
فرح/ تسلم عيونك يا قلبى ممكن بقا ناكل جعانة أوى مش رضيت نجيب علبتين بيتزا   كفاية واحدة نأكلها سوا وقامت من مقعدها وأخذت قطعة وضعتها فى الطبق بجوارها أمامة  ،،ثم قطعة ليها وأكلت تحت ضحكتها التى تملأ البيت ٠
وبعد وقت جلست أمام اللاب توب على الكنبة فى حضن شخص وهى تحكى لة يومها 
وختمت كلامها/ حبيبى شاف الأوضة دى كان فيها جهازى كلة بس بقا أمر ليلى تاخد كل حاجة حتى الهدوم أخذتها أية النكد دة وقامت أمامة تعرف الطقم اللى أنا لابساة دة عاجبنى أوى فى المحل وأشتريتة وخبيتة من شهرين مش عارفة مش راضى تخليني نجيب واحد جديد لية 
  
فرح/ بجد حلو عليا ،،، وبعد وقت ،،، كدة مش ترد عليا النهاردة  زعلانة منك ،،لا لا أوعا أنت وحش لا أقصد حبيبى يا ٠٠٠٠٠


تعليقات