قصة فرح بلا فرح البارت السادس عشر16بقلم نجلاء فتحي


قصة فرح بلا فرح
البارت السادس عشر16 
بقلم نجلاء فتحي


وفى يوم واقفة فرح أمام الأسانسير  
الشاب / صباح الخير 
فرح/ بجدية صباح الخير ولم تنظر لة
الشاب/ لنفسة  ،،،بومة وغراب لابس أسود يا ساتر ،،،،هبة أشكرى طنط هى اللى عشتنا 
هبة/ ميرسى يا أنطى كنت جعانة أووووى 
فرح/نظرت للمصدر الصوت وأنحنت للأمام  وأبتسمت ،،،،،على أية يا قمر 
هبة/ على الأكل كنت جعانة وبابا نسى يجيب أكل على فكرة الشبسى أخذتة معايا تانى المدرسة مين قالك أنى بحب طعم الطماطم 
فرح/ محدش قالى صدفة انا كمان بعشق الطعم دة  أية دة فى بنوتة تروح المدرسة وشعرها مش مضبوط  شكلك زهقتى مامتك وعملتة أي حاجة 
هبة بزعل / شوفت يا سى بابا قولتلك شعرى وحش قولت ذى الفل أعمل أية مبهدلنى معاك عايزة مامى 
الشاب/ نظر لفرح بغل،،،،،
فرح/ أدركت أنها تسببت مشكلة أحم هى هى مامتها فين 
الشاب/ وأنتى مالك وحمل بنتة التى تبكى وتنادى بأسم مامتها ونزل على السلم  
فرح/ معقول تكون متوفية لا لا لازم أصالح البنت أمممم أسمها هبة ربنا يحميها ثم رسمت الجدية على وجهها  وأنطلقت للعمل ٠
وبعد أنتهاء اليوم فى عملها واقفة فرح تعمل  وجبة العشاء الساخنة  سمعت صوت فى المطبخ المجاور

 [ بابا انت بوظت الأكل أنا جعانة ،،،،،،ياهبة خلاص بقا أستحملى لحد متعلم  الطبخ نقولك تعالى نطلب دليفري، ،،   لا يا بابا عايزة أكل دلوقتى وبكت ]

فرح/ قلبها وجعها من دموع هبة  ومحتارة تروح تخبط عليهم وتذكرت الموقف بتاع الأسانسير  شجعت نفسها  حيثُ مهما كان دى طفلة وجعانة وبالمرة تعتذر عن سوء الفهم بتاع الصبح ،،
وخبطت على الباب وبعد ما فتح لها  أنا بعتذر على سوء الفهم بتاع الصبح و معرفش  أن مامتها متوفية و٠٠
الشاب بغل لأنها خلت بنتة تبكى كتير ،،ثانية واحدة من فضلك مراتى مامت هبة مش متوفية أحنا منفصلين  والبنت معايا وقطع كلامة هبة التى أتت جرى ،،،بابا جعانة 
فرح/ أسفة ،،،،م٠٠م٠٠ممكن هبة لو جعانة تاكل معايا 
الشاب/ شكرا 
هبة/ أنطى عندك أكل حلو أية 
الشاب/ هبة عيييب الأكل جوه 
هبة/ زمت شفايفها للأمام   ودبدبت برجيها لا الأكل باظ
فرح/ بلاش دموع ياهبة أية رأيك تتغدى أقصد تتعشى معايا 
هبة/ موافقة وبابا 
فرح بأحراج/ مش ينفع يدخل عندى ممكن  أعمل ليه صنية  وياكل لوحدة وشوحت بأديها 
هبة/ مسكت أيد فرح  بتترجاها ،،،وفرح وافقت غصب عنها وسمحت ليهم بالدخول لشقتها  وهى خايفة والشاب وافق على أساس زوجها وأولادها معها 

        《《فى القاهرة 》》

 زوج ليلى/ ليلى تعالى بسرعة  الحقي شوفى مين فى التلفزيون
ليلى/ أتت من غرفة الأطفال  وأنصدمت وقربت من الشاشة أوووى معقول دى أبلة فرح  لا مستحيل أبلة فرح شيك ومش بتلبس كدة دى واحدة مهملة 
الزوج/ فيها ملامح من أختك الفا*جرة   
ليلى/ من فضلك يا دكتور   أختى مش كدة 
الزوج/ يبقا أبوكى وأمك الله يرحمها كدابين أسمعى يا بنت الناس كلمة زيادة عن المحروسة أختك المرة دى طلاقك   بالثلاتة وعيالك مش هتشوفيهم تانى للعلم أختك اللى على الشاشة هى فى الإسكندرية  مكتوب من أشهر المهندسات فى الإسكندرية  ومش مكسوفة من نفسها وطالعة تتفشخر بشغلها صحيح اللبس والمناصب بتداري وهههههههه[ضحك بسخرية]
 وعلى الفور ليلى أتصلت على أخوها اللى بالصدفة شاف البرنامج قبل ما ليلى تبلغة و نصحها أن تسمع كلام زوجها  وقرر البحث عنها 

[[فى دولة عربية ]]
زوجة زاهر/ ايش بك زاهر ما عاجبني حالك اليومين دول صارلك  كثير لحالك  أحكى لى 
زاهر/يوةةةةة بقااااا مخنوق سبينى فى حالى 
الزوجة/ بدك ماتكمل علاقتنا حبيبى
زاهر لنفسة/ ياريت والطفل اللى جوه دة أعمل فية أية""""""" بهدوء ، ممكن  تسبينى لوحدى أكيد لو عايز طلاق    مش عاتردد  لحظة شيلى الفكرة دى من دماغك OK
الزوجة /أريد تثبت لى ذلك زاهر وأقتربت منة لكى تقبلة
زاهر/ وضع أيدة على فمها بعدين ماليش مزاج  وتركها ونزل 
الزوجة/ زاهر بيخونى   م رايدنى ليش معجول يرانى  قبيحة لهاى الدرجة 

        《فى شقة فرح 》
دخل الشاب ونظر للشقة وجدها نظيفة ومرتبة جواها  هادى  وصوت أم كلثوم شغال بصوت منخفض  والبيت لم يعرف التراب طريقة ولفت نظرة كتاب مكتوب علية [[رواية عشقت بنت قلبى للكاتبة نجلاء فتحى]]  قام بتصفح فيها ولم تعجبه جو الروايات  ورماها  بأهمال   على الطاولة  ،،مش باين عليها رومانسية  فى حد يقرأ رواية لنجلاء دى مجنونة   وكئيبة  أوووف  وجلس على الكرسى 
هبة / أنطى ممكن أساعدك 
فرح/ للدرجادى  جعانة أوووى 
هبة/أوووى يا أنطى تعرفى ماما مش بتعرف تطبخ وبابا كان بيزعق ليها على طول ومش عارفة لية مش راضى يخليني أشوفها 
فرح/ هى ماما بتشتغل 
هبة/ لا بابا بس بيروح الشغل  وماما بتخرج كتيييير مع أنطى نوال وأنطى جيجى وأنطى ن٠٠
فرح/ بس كفاية دول أخواتها 
هبة/ أخذت خيارة تأكلها ،،،لا أصحابها وبابا زعق ليها أوى بس ماما خرجت من البيت ومش شوفتها تانى وبعدين عيشنا هنا 
فرح/ غسلت أديها مكان السلطة، ،،هبة بعد ما مامتك خرجت وبابا زعق ليها أية اللى  حصل 
هبة/ بابا قالى أعيش  معاه لكن  ماما لا ووأممممم أيوة أفتكرت قال أن ماما مش أمينة علينا ومهملة يعنى أية يا أنطى 
فرح/ تقريبآ فهمت سبب الأنفصال وأبتسمت ولم تبين، ،،ولا حاجة  شوية ويرجعوا لبعض  يلا نأكل ،،،
وجلست فرح  وبجوارها هبة وأمامها الشاب  
الشاب / نظر للسفرة  وجد الأكل مرصوص بطريقة شيك ولاحظ فرح  بتأكل بالشوكة والسكينة  بهدوء وبتأكل بنتة أما هو لم تعزم علية بالأكل كأنة لم يكن موجود وأكل هو بسبب ريحة الأكل وهو ينظر لجو البيت والأسرة وتخيل فى ذهنة وهو راجع من شغلة ومراتة محضرة الأكل دة وأستمتع بالأكل ،،،أما فرح تخيلت حياة الأسرة  زوجها وبنتها سنين طويلة عاشت لوحدها لم يشاركها أحد أكلها  لم يدخل بيتها غير مرات البواب فقط والراجل الذى لم تعرف أسمة حتى أول راجل يدخل بيتها  ودار فى رأسها سؤال لماذا لم تنكسف لماذا لم تحس بمشاعر حتى لو كانت خادعة معقول سنها أثر على مشاعرها تجاهلت هذة الأفكار فهذا مجرد عزومة بريئة وبعد الأكل نظفت السفرة ووضعت عليها مفرش وفازة ورد فى المنتصف كما متعودة فهى تتصرف على طبيعتها لكن هناك أعين تراقب تصرفاتها  بعيون الصقر 
فرح/ وهى لم تنظر لة ☕ قهوتك أية يا أستاذ أأ٠٠
الشاب لنفسة / لسة فاكرة تكلمني، ،،أحم ماليش فيها عندك نسكافية وأسمى وليد   
فرح/ أكيد يا مستر وليد  عادى ولا باللبن الحليب 
وليد/ محرج بصراحة 
فرح بعصبية خفيفة/ أخلص 
وليد/ 🥛 لبن يا فندم 
فرح / دخلت المطبخ وهى كاتمة ضحكتها علية لانة خاف منها ولاحظ أنة  بيشرب نفس مشروبها المفضل  وأمسكت الكوباية اللى شرب منها ماية  على الأكل وشمتها وغمضت عيونها وأبتسمت وعارفت أنة بيشرب سجاير ثم رمت الكوب بسرعة فى الحوض وخافت تذهب لدكتور نفسى تانى وأفتكرت لما كلمت وعاشت مع شخص وهمى وأبوها طردها أمال لو علم بوجود كوب أستعملة شاب حقيقى ومسحت دموعها فهى عايشة على أمل أبوها يرجع يخدها لبيتها وتعيش معاة وأنشغلت بعمل النسكافيه 

[ملحوظة ]فرح لم تعلم بخبر وفاه أبوها وأمها ولا تعلم أى خبر عن أسرتها منذوُ خروجها من القاهرة حتى أى أجتماع فى الشركة الرئيسه التى كانت تعمل فيها فى القاهرة  تعتذر ولم تذهب إليها لأى سبب كان ٠
وبعد وقت خرجت فرح تحمل على أيديها صنية وعليها ٢ مج  نسكافية باللبن وواحد كوب هوت شوكلت ساخن  ووضعتة على الترابيزة الصغيرة فى الصالة وجلست على الكرسى وهبة جنبها وأنحنت للأمام وأخذت كوب الهوت شوكلت وأعطتة لهبة ثم أخذت مج النسكافيه بتاعها وأرتشفت منة   ،،،،أتفضل يامستر وليد 
وليد بغيظ / أخذ المج من على الصنية وأرتشفت منة أعجب بطعمة أممم تسلم أيدك  مضبوط كأنك متعودة علية 
فرح/ مشروبى المفضل ومافيش فى مطبخى غيرة وحتى الشاى والقهوة مافيش ولو كنت عايز قهوة كنت خليت مرات البواب تجبها
وليد/ أمال الهوت شوكلت دة أية 
فرح/ وهى جالسة وواضعة رجل على رجل فهذة جلوسها ،،أشتريتة لهبة وكنت ناوية أصالحها بيها 
هبة/ أنطى ،،حلو أوووى كل يوم أعمللى واحد
وليد/ عيب طنط مش ملزمة تعملك حاجة 
هبة بتسرع/ لا طبعا أقصد أنا تحت أمرها لحد ما الأمور تتصلح وولدتها ترجع هى فقط حد تانى لا 
وليد/ رفع حاجبة ونظر ليها من تحت لفوق، أممم صحيح جوز حضرتك وأولادك فين مش شايفهم 
فرح/ أتوترت ماذا تقول   أنا ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
وليد/ 😡
فرح/😲
ياترى اللى حصل خلى فرح تبكى 
وليد دة رخم أوى صح ههههه


تعليقات