قصة غرام أسياد الصعيد البارت السابع والعشرون 27 بقلم ايمان وائل


قصة غرام أسياد الصعيد
البارت السابع والعشرون 27
بقلم ايمان وائل


 
حلت الدهشه علي وجه الجميع وحل الصمت قليلا ليقاطع هذا الصمت ضحكت اسر الساخره وهو يقول
اسر:من لسه متجوز
رئيس المجلس: الشرع حلل اربعه
كان يوسف سيتكلم لكن اشار مالك اليه بإن يصمت ليرا رد فعل اسر
اقترب اسر من رئيس المجلس
اسر بنبره حاده:  انته بتهزر صح عايزين اتجوز علي حب حياتي والي تبجا بنت عمي وايه الي رفضت حسام عشاني في الاخر اجيب اخت حسام تبجا ضرته
رئيس المجلس: هو دا الحل
اسر بعيون جامحه: حل ايه دم عيله الغماري كلها ميجيش دمعه من مرتي
رائف بغضب: بتجول ايه
تتطلع اليه اسر بجموح وعيون كالبركان
اسر: الي سمعته وانته عارف احنا مين ونجدر نعمل ايه اما حوار اتجوز علي مرتي دا استحاله
تيمون: انا الي جتلت حسام يعني انا الي الي اتجوزها
رئيس المجلس:  حل برده وكده نمنع الجتل والدم
رائف بغيظ: عايزيني اجوز اختي لجاتل اخوي وكمان اتجوز اخته
جز اسر علي اسنانه بغضب
اسر: الي بتتكلم عنه ده احسن منك ومن عيلتك كلها
الرئيس:  هو ده الحل الاخير تيمون هيتجوز نرمين والي هيتعرض من عيله الغماري هو حر وانتوا عارفين الي هيحصل
عاد ادم الي القصر ليلاحظ  جنان وهي تقف علي الجدار مغمضه عيناها ويجري ليلاحق بها
كانت ستقفز اخيرا ليديرها اليه لترتطم في صدره. لتتطلع الي عينه التي تشبه البركان في اشتعله
ادم بنبره غضب:انتي مجنونه بتعملي ايه عايزه تموتي
جنان ببكاء: مش احسن من الذل الي انا فيه معاك
ادم بنبره غضب: حصل ايه عشان تنتحري انتي اكيد اتجننتي
جنان ببكاء وتمسك ادم من لياقته: انا مش زي حد انته فاهم
ادم بزفره:  طب اهدي يا مجنونه
ليضمها اليه ويحملها الي الغرفه
واضعا اياها علي السرير
ادم بحنقه: بطلي عياط بجا
جنان بغيظ: كل ده بسببك وبسبب كلامك الدبش
ادم بابتسامه: طيب متزعليش انتي مش زي حد
جنان بغيظ: بعد ايه
كان ينهض لكن زاره علق في عباءتها
ادم بزفره:وبعدين بجا
جنان وهي تحاول النهوض:  استنه
هفكه
كان ادم يتهرب من نظراته لكنه لم يتحمل
ادم وهي يتطلع اليه:في ايه
جنان باستغراب: مفيش انته الي في ايه
بلع ريقه بصعوبه ليقطع قميصه وينهض قبل ان يقع اسيرها
لتتطلع اليه بحزن
وفي الاسفل دخل فهد وكان يتطلع الي امال بهيام ولكنه وجد الاجواء مشحومه
لتغادر مي وهي تبكي ليتطلع الي امال باستغراب
امال بغيظ: عن اذنكم
نرجس: طمني يا ولدي ايه الي حصل
قص اسر علي والدته ماحصل
وصعد فهد خلف امال التي جلست علي السرير وكانت تكور يدها بغضب
فهد: الجميل زعلان ليه
امال بغيظ: مفيش
فهد: تو تو دا في حاجه وكبيره كمان
امال بغيظ: ما انته بتسأل ليه
فهد' في ايه مالك
تخرج امال ااجواب من جيبها
امال: ودا ايه
فهد: ااه علي شان كده انتي عرفتي
امال بغيظ: ومجولتليش ليه ولا اني كيس جوافه
فهد بخبث' انتي بتغيري يا امولتي
امال بغضب:هو دا وجته مش كفايه الي المحروسه جالته
فهد: جالت ايه
فلاش
مي بتوتر: جواب ايه
امال: ده مش بعتيه لفهد
مي: ااه من زمان اصلا كنا بنحب بعض
امال بثقه: كدابه دا حب من طرف واحد
مي بخبث: لا فهد كان بيحبني
امال بثقه: لا واللهي ليه كان عهده جلبين واحد ليكي وواحد ليا وبعدين انتي الي كاتبه الجواب يا ذكيه
نرجس بغيظ: تجصدي ايه هي بتكدب
امال: ايوه انا واثجه في جوزي وعارفه كويس وبعدين فهد المغرور مش بيعترف لحد بسهوله عشان تجولي حب من طرفه
بااك
فهد بابتسامه: طيب ما انتي عارفه الحجيجه بتعكنني عليا ليه
لتمسكه من لياقه قميصه
امال بغيظ: انته كنت بتسود عيشتي بغيرتك وعايزيني اسكتلك لا يا حبيبي
حاوطت يده خصرها
فهد بخبث: ما تيجي نلم الليله عشان منفتحش الجديم والجديد انتي عارفه اني محبتش غيرك يا مهفوفه
امال بخبث: له مش هنلم الليله وعجابك لتبعد يده عنها اياك تفكر تجربلي وكمان هتنام علي الكنبه
فهد بغيظ: دا انتي مجنونه بجا
امال: وهوريك الجنان علي اصله

وفي غرفه رفان دلف اسر ليجد رفان بانتظاره
رفان بقلق: ايه الي حصل
قص عليه ما حصل
رفان:  يعني كنت بتفكر تتجوز عليا
اسر بغيظ: بجولك ايه مش ناجص غباءك
رفان بابتسامه' بحسب وافجت كنت جتلتك
اسر بابتسامه; هو انا بعشج غيرك دا انتي مطلعه عيني وجلبي وعجلي
رفان بابتسامه ': وانته كمان ومفتري
لتنهض من مكانه ليجذبها وتجلس علي ركبتها
اسر بخبث: بجولك هو مليش مكأفاه بجا
رفان بخجل: لا
اسر:  انا هأخد بنفسي

اتصل رجل من رجاله مالك
مالك:متأكد
المتصل:ايوه يا بيه
مالك: طب اعمل الي جولتلك عليه وانا جي دلوجتي
ليغلق الخط ويحمل مسدسه
رهف باستغراب: في ايه مالك
مالك: عرفت الي بيهددك
رهف بفضول: مين هو
مالك: -
وضعت يدها علي فمها من هول الصدمه
رهف بحزن: مستحيل

وفي غرفه يوسف ونادين
يوسف بابتسامه: انا اسف علي الي حصل
نادين بابتسامه: حصل خير وانا كمان اسفه مكنش لازم اقول الكلام ده
يوسف:  بجولك مش هنروح شهر العسل بجا
نادين:  انته لحجت تغير الموضوع وانا اقول بتعتذر ليه
يوسف بمرح: اختصاصي
نادين:  هنروح فين بقا
يوسف:  باريس مدينه العشاج ايه رأيك
نادين بفرح: موافقه اكيد

وفي الصباح وصلت الطبيبه التي  ذكرها مالك. لفهد وكانت سيده تبلغ 55سنه
حسن:  البلد منوره بيكي يا دكتوره
الطبيبه وتدعي كوثر: البلد منوره باهلها
حسن: نادي لفهد يا نرجس
نرجس بغيظ: ملوش لازمه ننادي امال اتكلمت
كوثر بابتسامه: فهد قالي بس انا هنا عشان نعرف السبب في الي حصل
فهد وهو ينزل: اهلا بيكي يا دكتوره البلد نورت
كوثر:  البلد منوره باهلها
فهد: اتفضلي امال فوج والنتايج هتوصل بعد ساعه
كوثر: تمام
كانت نرجس تقف متوتره
نرجس في خاطرها: لازم النتايج متوصلش مهم حصل
لتدلف مرجس للمطبخ وتتصل بمنتصر

وفي بيت عيله الغماري
رائف: هنعمل ايه يا ابوي
بدر. الي جالوا علبه انا مس مستعد اخسرك. انته متعرفش العيله دي
رائف بغيظ: هنسيب دم اخوي يروح هدر
بدر: ولو جتلت تيمون او اسر عيلتنا كلها هتحصلهم
رائف: يعني اجوز اختي لجاتل اخويا وكمان هتجوز اخته
بدر: يا غبي تيمون ده يبقا ابن خاله اسر ودراعه اليمين وكمان اخو منتصر الغماري واخته تبجا مي والبت زينه ومتربيه التار هيأخدك مني حسام الله يرحمه هو ااي جابه لنفسه
رائف بغيظ: مي دي مشفتش ساعه تربيه اني مش عارفه يعني وانته جبان يا بوي بس اني لا ليغادر ويترك والده
بدر : وبعدين معاك يا ولدي
وفي الاعلي كانت هناك شابه في ااعشرينات تبكي بحرقه
نرمين ببكاء: كده يا تيمون تجتل اخوي اني عمري ما هسمحك

يستيقظ ادم ليتطلع الي الغرفه ولا يجد جنان لينهض مسرعا للبحث عنها
بحث عنها في جميع ارجاء القصر ولم يجدها
ليطرق باب غرفه نادين.  يوسف
يوسف باستغراب: مالك يا ادم خير
ادم بنبره قلق: مشفتش مجصوفه الرجبه
يوسف بمرح: لا هتلاجيه في الجنينه
نزل ادم لاسفل ولم يجدها
ادم بنبره غضب. روحتي فين يا مجنونه
ليغادر القصر باحثا عنها
…………………………………
وعند رائف صادف في طريقه مي
رائف : كنت لسه هدور عليكي
مي بغيظ: واني كمان اسمع يا اخ انا وانته مش هنتجوز فاهم انا مش لعبه ولا بديل
رائف باستفزاز: تصدجي اني مكنتش موافج بس عشان الكلمتبن دول وفرحتي فيكي هوافج واحطك جدام الامر الواجع
مي:  انته مجنون صح
رائف بعناد: مش اجوي منك
ليغادر ويتركها تشيط
مي في خاطرها يعني اصوم اصوم وافطر علي حمار ومش اي حمار دا المتخلف الي مش بطيجه اصلا يعني حبكت يا تيمون تجتل اخو الاهبل ده
تنزل رفان لاسفل وكانت نرحس تنظر اليها بغيظ
نرجس: الناموسيه كحلي ولا ايه
كان اسر يتبعه
اسر باستفزاز: لا بامبي
نرجس بغيظ: لا واللهي
اسر بابتسامه:  صباح الخير يا امه
نرجس: صباح النور وانتي ادخلي علي المطبخ حضري لجوزك الفطار
رفان بابتسامه:  حاضر
لتدخل رفان الي المطبخ لتبتسم نرجس بخبث وبعد دقائق بسمع اسر 
ليجدهاادم بتوتر:مجنونه هو دخل في علم ربنا



تعليقات