قصة غرام أسياد الصعيد البارت الخامس 5 بقلم ايمان وائل


قصة غرام أسياد الصعيد
البارت الخامس 5
بقلم ايمان وائل


حاولت الافلات من قبضته لكن دون فائده بل زاد احكامه علي قبضتها لتعض علي شفتاها بألم
ليتداخل مالك ويفلتها من يده لتقف خلف مالك تحتمي بيه
فهد بزمجره : ملكش صالح
جز علي اسنانه بغضب وفي ثانيه احتضنت جهنم عيناه ليتكلم بصوته الاجش بنبره كحفيف افعي سامه
مالك : احترم نفسك وانته بتتكلم مع الي اكبر منك واحترم نفسك وانته بتتكلم مع حرمه مش من حجك تمسك يدها
ابتسم ساخرا من كلامه ليهدره بنبرته الحاده الممزوجه بغيرته المجنونه
فهد: وهي كانت جابتك محامي ليها وبعدين دي بنت خالتي
تداخل رهف محاوله ان تهدأ الوضع
رهف : يا جماعه
وقبل ان تكمل كلامها
تكلم مالك بصوته الاجش
مالك : لم يكونوا الرجاله بتتكلم الحريم تجعد ساكته
لتخرج كل من فاطمه ونرجس علي صوت مالك لتنظر لتجد امال تحتمي بمالك
فاطمه باستغراب: في ايه يا ولاد
نرجس بنبره حاده: ايه الي حصل مالكم
مالك بنبره برود: مفيش بس الوسواس ماسك في دماغ فهد شويه اطلعي علي اوضتك يا امال
امال بتوتر: ماشي
تأخد رهف امال لغرفتها وكان فهد ينظر لامال بغيظ ويتواعد لها
فهد بغيظ: انا رايح الشغل
وفي الاعلي جلست امال مع رهف وهي تتداعب اظافرها بتوتر
رهف برمقه استغراب: مالك
امال بتوتر: مفيش بس حسه اني عملت مشكله
رهف بابتسامه: اهدي مفيش حاجه
لترمقها باستغراب بس عايزه اسألك  علي حاجه
امال باستغراب: أسالي
رهف بفضول: لاحظت من كلامك مع مالك انكوا بتتكلموا عادي
امال : اه عادي اني بتكلم مع كلهم اكده عادي
رهف: اه
امال باستغراب: بس بتسألي ليه
رهف بابتسامه : اني فضوليه شويه امال بمرح : ذي ذي
رهف : بس ممكن اجولك حاجه ومتزعليش
امال بمرح: اكيد
رهف : ممكن تكوني هاديه شويه حساكي مجنونه مع الكل وعارفه انك بتهزري بس طريجتك غريبه بتتكلمي مع ده وده وبتجوليلهم مغرورين واكده مينفعش لازم تحترمي الكبير هم اكبر مننا لازم نحترمهم مهم حصل مش عايزكي تزعلي مني
امال بابتسامه: له مش زعلانه انتي صح اني مش بعرف اكتم جوايا بس هحاول
وفي خاطرها الاسياد بيفضلوا اسياد مهم حصل وانتي منهم يا رهف وبتزعلي عشانهم بس اني لا اني مش منكم واضح اني هتبهدل اهنه
كان فهد يسوق وهو يتذاكر ما حصل ليضغط علي دركسيون السياؤه بغضب وكاد يخبط في شجره ليوقف السياره في اخر لحظه
فهد بغضب وغل وعيون جامحه : اني هوريكي هدفعك التمن غالي جوي يا بنت خالتي
اما في جامعه رفان
كانت رفان تمشي ليوقفها حسام
حسام : انسه رفان
رفان  باستغراب : نعم عايز ايه
حسام : ممكن اتكلم معاكي شويه
رفان بغضب: انته مجنون تتكلم معايا ليه
حسام بابتسامه : عشان اجولك اني جاي اطلب يدك من اخوكي
رمقته بذهول
رفان : نعم
حسام: ذي ما سمعتي اني معجب بيكي وجاي اطلب يدك
رفان بخجل وتوتر: مع السلامه
لترحل وتترك حسام واقف
حسام : طب انتي موافجه ولا ايه
لم تستمع لكلامه ودخلت الي المحاضره وقلبها يدق
رفان في خاطرها دي اول مره حد يجولي اكده اني مبسوطه جوي
وفي المصنع الخاص بأسر
كان بيجهز ورق مهم
ممدوح.: الفوج هيجي اهنه بعد بكره
اسر بابتسامه غرور:_كويس عايز كل حاجه  تمشي ذي ما اتفجنا
ممدوح : حاضر يا بيه بس في حاجه لازم تعرفه
اسر باستغراب: خير
ممدوح : الفوج فيه بنات اجانب ويعني لو نزلوا في
قاطع كلامه
اسر : اه فهمت خليهم يجوا علي الجصر عشان محدش يطايجهم
ممدوح : اوامرك
يخرج ممدوح من المكتب ويشعل اسر سيجارته
وفي القصر يدخل ادم وهو يحمل جنان
ليتركها علي الارض
وبعد دقائق تفتح جنان عيناها وتصرخ بصوت عالي يسمعها حسن الجالس في المندره
اتسعت عيناه من هول المفأجاه عندما وجدها فتاه شابه تقف امامه وهي مرتديه فستان زفافها الابيض الملوث بدماء احدهم وعيناها متورمه من كثره البكاء
حسن باستغراب: انتي مين ومن عمل فيكي اكده
وقبل ان ترد سمعت صوت ضحكه مألوفه لتنظر خلفها لتجده واقف امامه واضعا يده في جيبه رافعا حاجبه وابتسامه الانتصار علي وجهه ملامحه عبرت عن الكبرياء والغرور والقسوه
لتنزل دموعها علي خدها دون ان تشعر واستجمعت ما بقا من شجاعتها لتهدرها بنبرتها التي لا تكاد ان تسمع من كثره بكاءها
جنان ببكاء: منك لله منك لله
لتسقط علي الارض فاقده الوعي
اما هو لم يحرك ساكنا اكتف بابتسامته التي اعلنت انتصاره
لتنزل امال بعد ان سمعت صوت الصراخ  وتحاول ايفاقت جنان
لتنادي علي رهف بسرعه
حسن بنبره غضب: ادم انته عملت ايه
لم يهتم ادم بكلام جده وحمل جنان وصعد بها لاعلي وكانت امال تتبعه
ام الجد فوقف والغضب يسيطر عليه
وفي المستشفي كانت جنان وسلمي ووالد فارس واقفين امام غرفه العمليات وتصل الشرطه للمستشفي
المقدم : خير يا جماعه ايه الي حصل
نادين ببكاء: اختي اتخطفت وحد ضرب النار علي عريسه
المقدم باستغراب: شكين في حد
نادين وهي تمسح دموعها ': ايوه ادم الصعيدي
يبلع المقدم ريقه بعد ان سمع اسمع
المقدم: ادم الصعيدي
ليخرج الطبيب من غرفه العمليات
والد فارس ويدعا حسان
حسان  بلهفه: ابني
الطبيب' الحمدلله الرصاصه جت جمب جدار القلب 
حسان بتنهيده : الحمد لله
كانت امال تحاول ايفاقت جنان لتدخل اليه رهف وهي تحمل الكولونيه لتشمها جنان وتفتح عيناها ببطء وكانت رؤيتها مشوشه  لتتذكر ما حصل وتبكي بحرقه
جنان بانهيار: فارس
وفي الاسفل
حسن بنبره غضب: مين دي وعملت ايه يا ادم
ادم بنبره برود: عملت الي عايزه
حسن بنبره غضب وخبط عصيته علي الارض' عايز ايه منها
ليدخل الغفير فجأه
الغفير: يا بيه الشرطه
ليدخل المقدم ومعه نادين وحسان
وسلمي
حسن باستغراب: في ايه
نظر المقدم لادم بخوف
المقدم بنبره خوف: في بلاغ متجدم في ادم بيه
ادم بنبره ساخره: بلاغ ايه
نادين بنبره غضب: خطف اختي وحرق بيتنا ومحاوله جتل فارس
ادم بنبره ساخره' اني عملت اكده فين دليلكم
سلمي ببكاء: فين جنان يا ادم بيه
ادم بنبره ساخره: فوج في اوضه جوزها مش النهارده فرحها ولا ايه
اتسعت اعين الجميع من المفأجاه
ادم بخبث: مالكم مش مصدجين كلامي 
ليخرج ادم عقد زواج من جيبه ويريه للمقدم
المقدم بخوف: اه صحيح
حسان بنبره غضب: وريني
لينظر الي الورقه ويجد ان كلام ادم صحيح
وامام جامعه رفان كان اسر واقف قدام سيارته ويشعل سيجارته وكانت اعين الفتيات تنظر اليه  بغرام  لتخرج رفان لتجده بانتظارها
لتعقد حاجبها
رفان باستغراب: اسر
ابتسم ابتسامته الجانبيه الجذابه
اسر: اركبي
اقتربت منه لتشم رائحه السيجاره وتسعل
رفان بسعال: اطفي الزفته دي
يطفي اسر السيجاره ويحضر لها الماء
اسر بقلق: انتي كويسه
رفان بعصبيه : كام مره جولتلك بطلها عندي حساسيه من الدخان
اسر بزفره : ما انتي الي اتأخرتي جوه
رفان ' انته جي اهنه ليه
ليقترب منها ويقف امامها مباشره
اسر بغرور: عشان اضايجك بحب اكده
لتبعده عنها وتبعد عنه عده خطوات ليبتسم بمكر
رفان : انته سافل جوي وجليل الادب ومش محترم
اسر بخبث: هو اني عملت حاجه انتي الي تفكيرك راح لبعيد هو اني جيت جانبك
رفان بزفره : اوف
ام فهد وصل الي القصر ليجد الاجواء مشحومه ونظر الي امال التي كانت تقف لا تفهم شئ لتنظر اليه ليرمقها بنظراته الغاضبه لتبلع ريقها وتبعد عيناه عنه
اما جنان كانت تصرخ وتبكي
جنان ': اني موقعتش علي حاجه معرفش حاجه صدقوني
حسان بنبره غضب:.دا توقيعك انتي وكل الي حصل لابني بسببك
منك لله
جنان ببكاء: ورحمه بابا وماما معرفش عن الورقه دي حاجه
لتنظر لادم وتتجه اليه
جنان : اقول الحقيقه من فضلك
ادم بصوت اجش:  ما اني جولت وجولت كمان اني انتي الي جولتلي اجي عندكم ونعمل التمثليه دي
جنان بنبره ذهول و غضب:.كداب انا معرفكش اصلا
امال في خاطرها يخرب بيتك ايه الجبروت ده دبست البت في جوازه ولفقتلها تهمه دنا اخاف منكم بجا ايه الجبروت ده وحظي الاسود هجعد معاكم


                   البارت السادس من هنا 
تعليقات