قصة عشقت بنت قلبى البارت الواحد والثلاثون 31 الجزء الثاني بقلم نجلاء فتحي















قصة عشقت بنت قلبى
البارت الواحد والثلاثون 31
 الجزء الثاني 
بقلم نجلاء فتحي


زياد/ بعد اللى عملة فى رحمة  أخذ وقت كتير وهو  وبدأ يفوق من حالة السكر اللى كان فيها وأنتبهة على حالة الغرفة  والتى بين يدة بعد عنها فورآ ونظر لحالة ولحالها  وأنفزع من شكلها وحالتها التى كان سببها فكانت مربوطة بحبل بأيديها الاثنين لأعلى وشعرها  مشعت وكدمات حمراء اللون على وجهها  وأماكن متفرقة فى جسدها الذى لا يسترة شئ  اما الشفاة فاهى وارمة  وتنزف  ،، وتنزف بشدة  حتى تلون الفراش ومازال يتلون 
معاذ/ بكل ضعف وحسرة  أصبح يهز دماغة  مش معقول أزاى عملت فيها كدة عمرى ماوصلت بنت كدة من البنات اللى أعرفهم  ،وفك قيودها  ر٠ر٠رحمة أأأنا أسف  حقك عليا فوقى علشان خاطرى أنتى السبب أيوة لولا الوعد أنى مارجعش للطريق القديم كنت فضيت طاقتى فى حد غيرك أنتى السبب لا لا  يا روحى أنتى حبيبتي  رحمة   أ ٠٠أ٠٠أسعاف  أسعاف وأرتدى ملابسة بسرعة  وحملها كما هى بس وضع عليها ملاية وذهب الى المستشفى الخاصة بتاعتة ووضعها على سرير وأغلق الغرفة بالمفتاح وأزارح عن وجهها الملاية  ولانة دكتور نسا وتوليد مثلها  بعد ماكشف عليها رجع إلى الوراء بصدمة  ف حبيبتة تنزف بغزارة وهو دمرها داخليآ ولا يستطيع الدواء أيقافة والحل أجراء عملية  شيل الرحم  جلس فى الأرض وحرفيآ منهار وينظر لها ،،وهى فى عالم تانى أتستحق الرحمة اللى ربنا أرسلها لة ذلك فالوحش  لا يفعل بفريستة هكذا  أى نوع من البشر هو أخذ هذا السؤال يدور فى عقلة و أمامة عشقة الذى يسير دماءها من السرير للأرض  من شدتة حاول يسعفها لكنة لم يقدر وجهز العمليات وتحت صدمة العاملين أيوجد عملية  كبيرة مثل هذة بدون أطباء أوتمريض  فقد كان فى العمليات معاذ بصفتة دكتور ورحمة بصفتها مريضة فقط حتى دكتور التخدير لم يرى وجهها  بسبب الغطاء الحاجب الرؤية والمستشفى كلها تتحدث عن المريضة الغامضة  ٠
وضع صعب أنك تقطع فى حبيبتك وتشيل بأيدك البيت اللى سكن فيه الرابط الوحيد اللى بيربطكم ببعض ممكن كان يسكن فية رابط تانى أو ثالث عايزة قوة تحمل قوى جدآ وتركيز  وفى منتصف العملية أنصدم أن فى أثار لجنين عمر شهرين أو شهرين ونصف  معقول تكون  كانت حامل فى السن دة وأولادها فى الجامعة وتذكر وهى بين أيدة جملتها  ،بلاش يا معاذ أبننا عايضيع وهو لم يرحمها لماذا خبت عنة ولم تعلن  صدمتة كانت قوية وبأعجوبة تمت العمليه لوحدة وذى ما دخلت العمليات خرجت وهى مجهولة ورفض اى حد يدخل غرفتها من عمال أو تمريض  أو أطباء  وأتخلص من الجزء اللى شالة من حبيبتة حتى لا يعلم الأخرون ماذا حدث داخل غرفة العمليات  لكن لماذا حالتها خطيرة  أيمكن أن يخسرها 
_____________
وصل زين فيلا المعاذ وأتصل على جنة  وهى نزلت لة وركبت عربيتة وأنطلق ووصل فى كافية شهير 
جنة /  بعد اللى حكيتة ليك فى الفون ماسمعتش صوت مامى قولت أتصالحوا وبعد وقت كتير أوووى لاقيت بابى بيصرخ عايز أسعاف جريت على غرفتهم فتح ليا وشكلة مرعب كنت خايفه منة زقنى فى غرفتى وقالى لو شوفتك برة الأوضة عاقت*لك،،بابى أول مرة يعلى صوتة عليا وبعدين سمعت صوت عربيتة جريت على الشباك كان سايق بسرعة جنونية جريت على مامى فى غرفتها مش لاقيتها ولاقيت الغرفة مدمرة و و 
زين/ و أية
جنة / مافيش   ،،رافضت تقول شكل السرير ليكون أبوها عمل حاجة فى مامتها ويكون شكلها أمام زين مش حلو وندمت أنها أتصلت بية
زين/ أنتى مخبية عنى حاجة أنا جيت من الإسكندرية للقاهرة ماعرفش أزاي  وكنت ع نعمل حادثة أكتر من مرة وربنا ستر وفى الاخر تخبى عليا عنيكى فضحاكى 
جنة / بابا شكلة أذى ماما 
زين/ أزاى 
جنة/ فتحت الفون شاف فيديو لغرفة  أمها  ومش عارفة لية صورت
زين/ من منظر الغرفة والسرير تأكد حصلت علاقة  وعمل زوم  وشاف الحبل والحاجات  لكنة حاول يكون طبيعي أمام جنة ويهديها وأرسل الفيديو للفون الخاص لة بدون ماهى تشعر ،،،،جنة أنا مسحت الفيديو من فونك مش ينفع وبعدين عادى ممكن يكون حاجة أنكبت على السرير ماهما دكتارة يعنى وأقنعها بذلك وهى فرحت لان عقلها لم يصور علاقة بل صور   ق*تل    وفى نفس الوقت  لانة شاب فهم اللى حصل لرحمة وصعبانة علية ومش عارف طريقها 
___________
بعد وقت خرج الدكتور  :-سيادة العقيد الدكتورة منار على جهاز الأكسجين بس سؤال هى الحالة دى تعرضت ليها قبل كدة 
سيد/ بتذكر وصدق    ،كل اللى أعرفة أن قبل ما أتجوزها  كانوا بيقولوا لما بتزعل أو تتعصب  نفسها بيضيق وبتحتاج أكسجين  بس من يوم ما أتجوزنا   ماحصلش  الموضوع دة ولو كنا خلفنا كان زمان عيالنا فى الجامعة يعنى جوازنا سنين وعمرى ما زعلتها، ،،،ونكر أنها تعالى من مرض نفسى  
الدكتور/ بتفهم، ،ربنا يخليكم لبعض بس الدكتورة تعرضت لصدمة قوية ممكن يعنى يعنى تحتاج دكتور نفسى أكتر لكن عضويآ بخير بعد أذنكم ممكن تشوفها وياريت تبعدوا عنها مصدر الصدمة 
سيد/ دخل غرفتها وجدها نايمة ومتوصلة بالاكسجين   طبطب على شعرها أسف يارتنى ماجبتها  هى مش عارفة اللى  حصلك وبكى 
منار/ فتحت عنيها بضعف ومسحت دموعة،،، سيد 
سيد/ بفرحة ،،أنتى صاحية فاكرتك نايمة  الحمد لله 
منار/ شالت ماسك الأكسجين، ،بلاش عياط يا روحى   أنا بخير ومش زعلانة منها  هاتها ولازم تفهم أنى مش رمتها بابى هو السبب فى اللى حصل ممكن ،،نفسى أحضنها يا سيد  ،،،بس بليييز بلاش تعرف هى جات الدنيا أزاى قولها كنت متجوزة وجوزى مات وهى أتخطفت منى بلاش تشوة سمعتى أمامها لو بتحبنى  أسترنى أدام بنتى  بليييز
سيد/ أخص عليكى يامنار  مالها سمعتك أنتى عندى ست البنات يعنى كان بكيفك ماأنتى حكيتى ليا التفاصيل يمكن أخوكى مايعرفهاش  أنا عانحكى ليكى كل حرف قالتة ليا  وبعد وقت ،،بس كل كلمة أتأكدت منها حتى موضوع أنها مش عاتكون أم دى لسة عارفة منها انهاردة   فاضل أخر حاجة ،هى تعرف وفاهمة أن الراجل اللى فى حياتها وأول وأخر بختها لحد الان جوزها لكن بعلاقاتى جوازهم مش شرعى مجرد ورقتين يعنى مالوش اى تلاتين لازمة ومش متسجل  فا أنا عانخبى عليها الموضوع دة وخليها فاكرة أنها متجوزة وعانطلقها منة مع أن كدة كدة مافيش جواز علشان تطلق منة و حقها عناخدة بالقانون  ومروان حبستة لان  رانيا مش أول واحدة يعمل معاها كدة  والدار اللى بتسمح  ببيع  البنات  بأسم الزواج بهذة الطريقة أتغلقت والكل أتحاسب 

منار /يا حبيبتى يا بنتى  اللى شايفة صح أعملة وأنا معاك هاتها ليا والحمد  لله  أنها ماكنتش ذى 
سيد/ خرج من الغرفة وجد رانيا جالسة على الكرسى وقفت بسرعة ،،ومسحت دموعها  ممكن أشوفها قبل مانمشى هى هنا بسببى لوسمحت يا حضرة البية 
سيد/ حلو مادام قلبك رفض الرحيل وخوفتى عليها وشوفت لهفة عينك دى بداية حلوة  لازم تسمعى الحقيقة وبعد كدة عايزة تمشى بالسلامة  وشدها من أيدها لغرفة منار وهى حست بالأمان معاة من مسكة أيدة مش عارفة لية ،،،جلست على الكرسى بدون كلام 
سيد/ أمك يا رانيا أشرف ست فى الدنيا كانت متجوزة  أبوكى غصب عنها وبعدين  جوازهم أستمر شهرين وأنفصلوا عادى لكن أبوكى بقا ماكنش هادى لا كان بتاع مشاكل و***** والناس حابوا يربوا أبوكى خطفوكى من المستشفى  يعنى أمك ماكنتش تعرف أنها خلفت ولد ولا بنت والله  العظيم  عمرها مانسيتك ،، وكان صادق فى أخر جملة  ،حتى لاقيتك كان صدفة الشاب اللى خبطك بعربيتة بدون قصد لافت نظرة شكلك  شبة عمتة منار أمك أسمها منار وكريم يبقا أبن خالك  
رانيا/ نظرت لمنار التى تبكى  ،يعنى أنا أبويا وأمى كانوا متجوزين ومش رموني هو دة اللى يهمنى  الحمدلله  علشان كدة يا بية قولت جدى السبب لما جوز أمى غصب لأبويا  بس هو فين وأسمة أية 
سيد/ بتسرع ،،أسمة مش مهم  هو مات فى حادثة من سنين وبلاش تعرفى لانة مش حلو الله يرحمة بقا  سيد قال كدة لانة بسبب اللى منار كانت فية الاب مجهول  ربنا هو اللى عارف مين فيهم اللى أبوها 
منار / تعالى فى حضنى يا بنتى 
سيد/ كدة بقا بعد ماعرفتى الحقيقة بيت أمك يلزمك وعاتكونى فى حمايتى لحد ما أجوزك ما أنا طلقتك من مروان وأتحبس بسبب اللى أتعمل فيكى 
رانيا/ يعنى لو كنت ماشيت كنت ضعت ومش عارفت الحقيقة وأنا مش عايزة أعرف أسم أبويا ولا حتى معلومة عنة مدام فرط فى أمى بعد جوازهم بشهرين وكان سبب أنى أتخطف وهو مش يسأل عنى مش عيزاة المهم أمى وجريت فى حضنها  أنا أسفة أنتى أعظم أم فى الدنيا بحبك قلبى رفض يسيبك ويمشى غير لما أطمن عليكى أوعى تسبينى مروان كان بيعمل فيا ******شوفى أيدى شوفى رجلى ولو ينفع تشوفى وسكت 
منار / جذبتها لحضنها  هوش يا بيبى هوش أنسى يا طفلتي الصغيرة  أنسى وعنيها على سيد اللى رفع رأسها أدام بنتها  ،،قولى مامى يا  ٠٠يا ٠٠،،،مش حابة رانيا دى ولا سما سيد  قالى حكايتك  سميها أنت يا سيد 
سيد / أممممم معنى أن أسمها يبقا أثبتها على أسمى  وأنا ماعنديش مانع مع أن أدام الناس عانلعب لعبة لان تاريخ جوازى من أمك وأنتى كنتى كبيرة أووى فا نقول أنا كنت متجوز أمك  وأنتى أتخطفتى وأنا طلقتها بسبب أهملها لكن مش قدرت أبعد عنها ورجعنا تانى لبعض وأتجوزها عادى وأنتى لما ظهرتى رجعتى لحضن أبوكى سيادة العقيد سيد وأمك الدكتورة منار  ودة سر مايخرجش برة الغرفة دى يا بنتى 
رانيا/ أنتى دكتورة 
منار/ وأنت ذنبك أية
سيد/ هوش دى ميار بنتى اللى أنخطفت يوم ولادتها 
رانيا/ ميار أسمى ميار 
سيد/ أيون ميار سيد بنت منار  وشهادة الميلاد عاتطلع بكدة حرف واحد بس بينك وبين أمك  وحضن منار وهى حضنت ميار بنتها   ربنا يقدرني وأسعدكم 
رانيا/ عمرى ما عازعلك يا بابا أبدأ 
سيد/ الكلمة هزتة من جوة وأفتكر لما أمل ولدت أحمد والدكتور سلمة أحمد  والكل أفتكرة أبوة  وعاش الاحساس وفى الوقت دة كان لم يرتبط او ينصاب  الاصابة اللى أثرت علية ومنعتة من الإنجاب  فضل ٦ شهور عايش دور الاب لأحمد  والان ربنا كان كريم معاة وعاش دور الاب للمرة الثانية لكن ميار عاتكون على أسمة مع أنها لعبة لكنة عايتقبل الوضع ويعتبرها هدية الله  لة وهو قبل الهدية  وكمان لكى يسعد منار  وأنطلقوا الى القاهرة لحياتهم ،،عارفتوا لية سيد بعد عزومة أمل فتح بيت أبوة اللى فى الحارة فى الإسكندرية  علشان يكون بعيد عن الخدم اللى فى الفيلا ،، حويط سيد دة 
هبة / خير يا عمتى 
أمل/ تعالى جنة قالت ليا سبب اللى أحمد فية  علشان كدة أول لما فاق خوفتى من المواجهة ومش عايزة تشوفية 
هبة/ رفعت النقاب ،وبكت أنا السبب يا عمتى وخوفت تزعلى منى وأحمد وعمى محمد 
أمل/ جذبتها فى حضنها بس يا هبة دة أنا أمك التانية واللى حصل دة نصيب ومجدعة أن أبنى راجل ودافع عن بنت عمة  راجل شهم حتى لو كنت خسرتة للأبد عمرى ما أزعل  منك داأنتى بنت أحمد أخويا صديق السوء  لما كنا صغيرين وبنت مها صاحبتى  اللى ساكنت فى الشقة دى  والقدر خلها أختى ومرات أخويا و جدتك يوم دخلتى كانت أم ليا  وعملت اللى كل أم بتعملة لبنتها أكيد  أنتى مش عارفة أنى مش عمتك الحقيقية وانى بنت لاقوها وأتربيت فى البيت دة وبقيت مرات عمك   أنتى بنتى ياهبة  بس بلاش تكونى أبو الهول أحمد أبنى هو صحيح دكتور ذى أبوكى ونسخة منة بس فى الشكل لكن الطبع يا حفيظ مش عارفة جايبة منين هههههه شكلى بحب أبوكى أوووى أحمد وأخذ الشكل والمهنة وزين واخد شقاوة أبوكى  عايزة توصلى لقلب أحمد التجاهل والقوة خلية يحس أنك مش عايزاة ولا بتحتاجية  فاهمة 
هبة/ بس أنا بحبة
أمل/ أبنى عصبى  وخلقة ضيق  مالوش فى الدلع يعنى مش ذى أبوكى نحنوح 
هبة/ عارفة ،،،أمال عمى محمد رومانسي 
أمل/ محمد بيعبر عن حبة فى ال  ٠٠ أقصد أحم كل راجل بيعبر بحبة لمراتة بطريقتة  بس المهم أنها تقدر  وتفهم يوم دخلتك ليكى قاعدة معايا  بلاش أم الهول أمك تعالى بقا نقولك على الخطة اللى اللى تخلى أبن الموكوسة أبنى يجرى وراكى ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
هبة/ مستحيل أعمل كدة 
أمل/ خلاص يا بنت ام الهول سبية لما يتخرج ويلقط دكتورة بتاعت جرب القرود فى المستشفى  لما يتعين 
هبة/ ماشى أمرى لله 
أمل/ أوعى حد يعرف بالخطة 
هبة / ولاحتى بابا وماما ولا زين ولا عمى محمد
أمل/ لولا بحب أبوكى كنت شتمتة نقولك روحى قولى لأحمد أبنى أننا عاملين خطة علية ،هى كلمة يمين بالله  لو مافتحتى مخك دة لكون مجوزاة واحدة غيرك يا غبية تعرفى أنك أمك غبية ،،الله يرحمك يا أم مها  كنت أسمعها تقول لأمك يا غبية واناكنت نضحك ماعرفش أنة عايتورث أووووف غورى يا بت على شقتك بلا نيلة أمال عصر النت والتعليم أية يالهووى عليا والنبى أنا أدرس فى اللى بعملة مع محمد  والدنيا ماشية ذى الفل  يارب تجى بدرى ياأبو أحمد وحشتنى ودخلت  المطبخ  تجهز الغداء
تفتكروا  خطة أمل أية لكى تقرب قلب أبنها بمها 
 أحمد/ أنتى مين شكلك مش غريب عليا 
    / أنا ٠٠٠٠٠٠
أحمد/ عايزة أية 
    /٠٠٠٠٠٠٠٠٠
أحمد بعصبيه 



تعليقات