قصة مجنونة المستر البارت السابع7 بقلم نجلاء فتحي عاشقة الكلمات


















قصة مجنونة المستر 
البارت السابع7
بقلم نجلاء فتحي عاشقة الكلمات 


وخرج من الفصل لغرفة المدرسين وجلس على كرسية أتت لة رانيا وقالت  أتفضل ٠

يوسف بعدم فهم / نعم

رانيا / دى قهوة عارفت بتحبها  عملتلك واحدة معايا 

يوسف/ أسف مقدرش أشربها مزاجى مش رايق

رانيا / أنحنت على مكتبة وأبتسمت وقالت تكسفنى ينفع أمممم

يوسف/ بلع ريقة فهو شاب وأمام رانيا  صعب  ،أبتسم  ولسة هيمد إيدة علشان يمسك كوب  القهوة فتح الباب  وظهرت هدى  أتغاظت رانيا  وأعتدلت فى وقفتها وقالت بغضب مش تخبطى أيه قلة الذوق دى و٠٠

يوسف بمقاطعة أنتبة لنفسة قال 
/ تعالى 

رانيا بعصبية / هو أيه إللى تعالى دى ٠٠

يوسف/خلاص ياميس عادى عايزة أيه،،، هدى صح 

هدى بتوتر/ أيوة هدى يا مستر 

يوسف/ خير فى حاجة كنت لسة عندكم فى الفصل 

هدى/ عايزة أتكلم مع حضرتك على أنفراد،،،ثم نظرت لرانيا 

يوسف/ أتكلمى محدش غريب دى ميس رانيا عادى 

هدى/ م٠م٠موضوع شخصى  

رانيا بحنق/ طيب يا مستر أنا فى المكتبة  وأخذت شنطتها وقالت بنات أخر زمن 
يوسف بتفهم بعد خروج رانيا أخرج محفظتة وقال عايزة كام 

هدى شهقت/ لا فهمتني غلط أنا مش شحاتة 

يوسف بعدم فهم / أمال عايزة أيه ومحدش قال شحاتة أعتبرنى أخوكى الكبير

هدى/ شيل فلوسك يا مستر خير أبويا مكفينى وزيادة  الموضوع بأختصار نادين جارتك 
توتر يوسف  فلا آحد يعلم بخبر الجيرة دة فقال نادين مين 

هدى/ نادين إللى معنا فى الفصل وحضرتك أتهمتها زور وكذب من غير متعرف الحقيقة 

يوسف/ دى بنت قليلة الأدب  بتعرف شباب و٠٠

هدى بغضب/ آيه دليلك هاااا لو هى كدة يبقا أنا زيها، ،أنا ساكنة بعديها أو بعديكم ب٣ شوارع وأحنا رايحين المدرسة بعدى عليها وأحنا مروحين بوصلها لبيتها الأول بحكم بيتنا بعيد شوية نادين متعرفش حد ولا بتقابل حد نادين تعرف شخص واحد بس 

يوسف بسخرية/ أممم أزاى تعرف ومتعرفش جديدة دى يلا على فصلك 

هدى بأعتراض/ لا ،،الشخص دة حضرتك يا مستر يوسف،،، بثينة سمعت كلامنا وأحنا بنتكلم عليك وفهمت غلط نادين فى خطر 
أتبرجل يوسف ومش فاهم وقال  بثينة قالت بتقابل شخص وأنتى بتقولى أنا وأنا مش قبلتها من وراء أهلها 

هدى/ حكت لة لما شافتة نادين أول يوم أزاى بتراقبة وبس 

يوسف/ وميس رانيا نادين قالت شتمتها دى كذب برضو 

هدى/ أيوة كذب الحقيقة معايا ومع بنات الفصل كلهم شاهدين  فعلا ميس رانيا شرحت الدرس وبعدين نادين قالت مش فاهمة رفضتت ميس رانيا تعيد وقالت شرحت مرة خلاص إللى عايزة تفهم تاخد درس عندى 

يوسف/ ميس رانيا قالت شرحت أكثر من مرة 

هدى/ أسأل بنات الفصل ومش أول مرة تقولها لينا 

يوسف/ أشمعنا تعمل كدة مع نادين 

هدى/ بثينة قالت ليها نادين مبتسمة لمستر يوسف على طول  وبتحبة 

يوسف/ فعلا هى كدة ومش فى دماغى مفكرها دى رسمة وشها،،،،، عادى ثانية واحدة بتحبنى أنااااا،،،، ولية ميس رانيا تعمل كدة  

هدى بتوسل / معرفش بقا أرجوك نادين مظلومة  أنقذها

يوسف/ أزاى إللى حصل حصل ثانية واحدة أزاى خطر دى 

هدى / أنبارح روحت أزورها بعد المدرسة من يوم المشكلة مجاتش ومعرفش عنها حاجة مامتها رفضت تدخلني من باب الشقة وقالت نادين مش رايحة المدرسة تانى وهتتجوز  قولتها خلينى أسمع صوتها ولا أشوفها رفضت نادين أمها وأخوها صعبين أووى خايفة ليكونوا عاملوا فيها حاجة 

يوسف بشك/ على حد علمى أنتم أصحاب وممكن بتقولى كدة وخلاص

هدى/ حضرتك كبير وتقدر تتأكد من كلامى بثينة حاطة نادين فى دماغها علشان فتنت عليها فى الأمتحان  ومش عارفة ميس رانيا عملت معاها كدة لية و٠٠

وهنا فتحت الباب رانيا وربعت أديها على صدرها  وقالت خلصتي ولا لسة ،،،،،،عايزة أدخل أوووف

يوسف بجدية  / طيب يا هدى روحى على فصلك والحصة الجاية أبقا أشرح ليكى الدرس 

هدى بعدم فهم / أيه

يوسف بحزم/ على فصلك يا بت ،،،
جريت هدى وزعلت فهى أعتقدت عدم أهتمام يوسف بالموضوع 

يوسف/ نظر لرانيا ثم جلس على مكتبة يعلم الكراسات 

رانيا/ كانت عايزاك فى آيه البت دى 

يوسف/ أنتى سامعة بقولها إية  

رانيا/ وتشرح لية أنت مدرس كيمياء  يعنى تاكل الشهد 

يوسف/ بمعنى

رانيا/ عليك  وعلى الدروس الخصوصية  تغير عربيتك وتجهز نفسك وتتجوز و٠٠

يوسف/ الظروف إللى فيها الأهالي هتجيب منين  مفيش رحمة دورك تشرحى الدرس مرة وعشرة ومليون مهنتنا رسالة التعليم يصنع جيل ناجح  يفيد نفسة ومجتمعة مش معقد  ثم تركها قبل لسانة مينطق بشئ آخر  قبل ميتأكد من الحقيقة 

رانيا/ ماشى يا يوسف أنا وأنت والزمن طويل أخخخ إللى عجبنى فيك مش شايف رانيا إللى الكل بيجرى وراها   ثم شهقت وقالت يقصد أيه بالكلام ده 
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 
_______
مر اليوم الدراسى ويوسف متلخبط من كلام هدى وبطريقة غير مباشرة سأل كام بنت من الفصل وأكدوا على كلام هدى ،،وأول لما وصل بيتة ونزل من عربيتة نظر لعمارة نادين وتحديدا شقتها وقرر الصعود ومش عارف يبدأ منين ولا يقول سبب الزيارة إيه  ترجل على السلم ورن الجرس وفتحت لة أم نادين وقالت  أهلا وسهلا  أتفضل 
دخل يوسف البيت الذى أول مرة يدخلة من قرارة نفسة  وجلس فى غرفة الصالون  وأتى أبوها  ورحب بيه

يوسف بأحراج/ أعتذر لو جيب فى وقت غير مناسب 

الأب/ مرحب بيك فى أى وقت خير 

يوسف/ أنا أنا أقصد نادين ثانوية عامة لية الغياب،، كدة غلط على مستقبلها 

الأب/ مفيش مدرسة  تقعد فى البيت لحد متتجوز

يوسف/ بعد معلمتها كل دة تتخلى عنة

الأب/ يا أستاذ بنتى باظت وحضرتك أكدت سمعتها وبتعرف شاب وشوفتها  أنت قولت كدة والحمد لله محدش يعرف فى الشارع يبقا أستر بنتى فى البيت 

يوسف/ عايز يقول  أنة غلطان ومشى وراء زميلتة  ،،، والبنات فى الفصل أكدوا أدب وأخلاق نادين   خاف يكون كذاب فى نظرة فقال البنات فى سن مراهقة وعادي بتحصل  المهم نحتوى بناتنا 

الأب/ لا خلاص نادين خدت عقابها 
وقع قلب يوسف فى رجلة وقال قت"لتها

الأب/ لا خدت عقابها وخلاص 

يوسف/ ينفع أشوفها 

الأب/ لا وأرجوك محدش يعرف بموضوع المدرسة 

يوسف بتسرع / عندى حل  تذاكر فى البيت وتروح على الأمتحان وأنا مستعد أذاكر ليها وبعد محاولات من الأقناع رق قلب الأب ووافق  ،،،فيوسف عرض يذاكر ليها حتى يريح ضميرة  ووافق أول حصة ومجانى بالليل بعد صلاة العشاء 

هل تفتكر عزيزى القارئ تصرف يوسف صح هل هذة بداية شرارة لعلاقة جديدة تسجل سطورها فى أرشيف العشاق أم مجرد سن مراهقة ومرحلة وتعدى أم مجرد زيف وعلاقة عادية  بين أستاذ وتلميذتة


                  البارت الثامن من هنا 


تعليقات