اسير الملكة البارت التاسع9 بقلم نجلاء فتحي
















 
اسير الملكة
البارت التاسع9
بقلم نجلاء فتحي


وبعد وقت  وصل نوح المستشفى  بسبب زينب أتصلت علية

نوح/ مالك يا زينبو أن شاء الله خير 

زينب/ أبويا طب ساكت يا نوح أهئ أهئ

نوح/ حد زعلة

زينب/ أتخانق مع المعلم إللى كنت شغال عندة وبسببة سيبت حارتنا

نوح بغضب/ أبن ****** ،،،،،
هيعدى منها قولى يارب 

زينب/ مليش حد غيرة يا نوح أهئ أهئ

نوح  حاوطها بحب أخوى/ وأنا روحت فين أخوكى الكبير موجود

زينب/ ربنا يبارك فى عمرك لو ليا أخ مش هيقف جنبى كدة  شكرا

نوح/  مفيش شكر بين الأخوات   وبعدين حظك حلو فى دكتور صاحبى هنا و،،،،قطع كلامة ،   عندما شاف منتصف يخرج من الغرفة  فقال   هو دة

زينب/ بجد دة محترم جدا دة الوحيد إللى وقف وعبرنا 

منتصف/ دة واجبى يا أنسة

نوح/ الحاج إللى معاك أخبارة أية

منتصف بصدمة / تعرف برضو الآنسة دى 

نوح / ههههههه أيوة  وحكى لة علاقتة بزينب

منتصف/ أحم ، طيب  الحاج محتاج عناية وهنا مفيش مكان 

نوح/ نظر حوالين منة وقال المفروض دى مستشفى  حكومى ولا أية 

منتصف/ ميل بجوار أذنه ،،مشيها مفيش مكان  خد الحالة وسكنها فى مكان تانى فى مستشفى تانى خاصة أسمها-----'  متوفر فيها مكان ورعاية مفيش وقت وأنا مش قولت ليك حاجة   سامع بلاش تخرب بيتى  

زينب بلهفة/ وافق يا نوح خير ربنا وأبويا كتير مستشفى خاصة خاصة مش مهم الفلوس المهم نفسة فى الدنيا 

نوح/ خلص إجراءات الخروج وتعال معانا لحسن يحصل لة شئ فى السكة 

منتصف/ علشان خاطرك أنت بس أخذ أجازة اليوم كدة كدة مش جايبه  همها دة كل الحكاية ١٠٠٠ جنبة شيل منهم حق النقابة ومش عارف أية يلا الاسم دكتور    وتركهم 

نوح/ أبتسم على صاحبة  فهو كل مايأتى المستشفى يكون معاة فتاة الان زينب وقبليها الملكة  
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 
_____
وبعد وقت وصلوا لمستشفى خاصة  بتاكسى  ،،،وبعد مدة أستأذن منتصف من رئيس القسم وباشر هو الحالة  لكن كان رئيس قسم العناية   يتابع منتصف من خلال الكاميرات   وأعجب بطريقة شغلة  وأسلوبة مع الأطباء  والتمريض  كما انة وسيم رغم لونة الأسمر    

     ((فى المساء ))

نوح/ مش عارف نودى جمايلك فين  طول اليوم معانا 

منتصف/ ياعم سيبها على الله   أنت أخويا فى الله  لازم نكون جنب بعض 

نوح/ تعيش يا غالى

زينب/ ألهى يوسع رزقك ويسترها معاك يا دكتور   وتشتغل فى المستشفى الحلوة دى 

نوح/ أبسط يا عم أهى زينبو دعت أن شاء الله  هتتسجن ههههه 

زينب/ أخص عليك يا نوح كدة برضو 

نوح/ جذبها لحضنة كأخ  ،، يابت بهزر معاكى  يا قدرى 

زينب/  ماشى أنا بحبك 

نوح/ تانى يا زينبو

زينب/ كأخ إلا لو غيرت رأيك

نوح/ ياتك الهم  أبعدى هههههه

زينب/ ضحكت رغم حزنها على أبوها

نوح/ أبتسم فهو يريد أن تضحك فقط 

منتصف/ أبتسم وتركيزة على زينب فصوتها حلو ودعوتها أحلى رغم
 ملامحها مش حلوة  

وأنتبهوا على ممرضة تطلب من منتصف الذهاب لرئيس القسم 

وبعد مدة   أتى منتصف  وهو سعيد ويقول، ،شكل دعاكى أستجاب يا أنسة  

أتعينت فى المستشفى دى والمرتب  [5] أضعاف مرتبى من الحكومى 

نوح/ ألف مبروك تستاهل كل خير 

منتصف/ الحمد لله  ،،مدير  قسم العناية قالى محتاج واحد ذى عندى فى القسم بجد فرحان

نوح/ علشان انت طيب    بحق ما كنت بتصرف عليا بيتك وبحق إللى  بتعملة  من خير ربنا رزقك

منتصف/ تؤتؤ  دة بسبب دعى الآنسة زينب 
"""""""  أنحرجت  زينب 

نوح/ زينبو بنت حلال  وجدعة وتعيش   

منتصف / تجاهل الكلام 
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 
وتمر أيام لا تخلو من الخناقات بين نوح والملكة حتى سويلم عرض موضوع الجواز ووافق نوح بسهولة,, لماذا  وافق  لم يعلم أحد  حتى كتبوا الكتاب بدون علم الملكة     وقرر العمل فى محل الجزارة ك محاسب 

      ((فى محل الجزارة ))

تجلس الملكة  بهيأتها  وتشيش    وعنيها مركزة على نوح الذى ينظر لدفتر الحسابات 

((دخلت زبونة ))

الزبونة/ يعنى أية لاااا كدة كتير وغالية  

نوح أسرع إليها/ يا أنسة الحاجة غاليه   صحيح بس اللحمة نظيفة 

الزبونة بأنبهار/ أول مرة أشوفك على فكرة عيونك حلوة 

نوح/ أحم شكرا

الملكة/ نوووووح تعال يا واد غير حجر الشيشة 

نوح بضيق / أنا محاسب مش صبى قهوة 

الزبونة/ حضرتك محاسب كمان

الملكة/ مفيش لحمة  برا يا بنت **،،،؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ يا نج**

الزبونة/ أنتى مش محترمة 

الملكة/ لا بقا كدة أقوملك  

نوح/ نظر للملكة وقال أهدى وخليكي مكانك   ،،،،،ثم نظر للزبونة وقال وحضرتك أتفضلى واللحمة هتوصل لسيادتك دليفري 

الزبونة بدلع/ طب متجبها أنت وأعزمك على حاجة ساقعة 

نوح بحنق / مليش فى الساقع 

الزبونة بليونة/ ليك فى السخن  موجود 

نوح/ أحمم وقطع كلامة المعلمة حين ألتقطت السا"طور   وواقفت وراها ووضعتة  على رقبة الزبونة وقالت  لو مش خرجتى لكون منزلة السا*طور  تحت   وأرشقة هنا ،،،وشاورت على أسفل بطنها بية 

نوح/ 😲😲😲😲 سبيها 

شمس/ وجدت نفسها بحركة غير أرادية   سمعت كلامة لماذا لم تفهم لكنها أتعصبت 

نوح/ أستغل الموقف وهرب الزبونة وزعق للملكة  وتركها وجلس على المكتب وهو يزفر بحنق  ويؤنب نفسة على تلك الفتاة التى لم تعلم شئ عن الأدب والتربية كيف وافق أنها تكون على أسمة 

الملكة/ جلست على كرسى مصدومة لماذا لسانها أتلجم لماذا نفذت طلبة  بدون نقاش  لماذا تريدة بشكل كامل   حاولت بكل ما أتى لها من قوة  تجاهل تلك المشاعر الجديدة عليها  وأهم شئ لماذا أتغاظت من كلام الزبونة على نوح
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 

       ((((فى المساء))))

((أمام ثلاجة اللحمة  ))

الصبى/ بقولك يا معلمة فى فيران فى الثلاجة 

الملكة/ أيةةةةة يخربيتك  عايز بيتى ينخرب يا أبن *******  وبتوع الصحة يحطونى فى دماغهم  أدامى لما أشوف الدنيا يا أبن **** ،،،،،،،،،وبعد موصلت  لهناك  ،،،، هى فين الفيران م التلاجة ذى الفل أهى شكلك مسرسر 

الصبى/ أهى يا معلمة بصى 

الملكة/ فين يااااض وعند دخولها
الثلاجة أغلق الصبى باب الثلاجة وهو يبتسم بشر 

الملكة بغضب / ولاااااا  أفتح وربى لكون مسحة أسمك من على وش الدنيا  أفتحوا  أفتحوا   وأخذت تخبط بكل ما أتى لها من قوة   وضعت أديها فى جيب جلبابها الأبيض الرجالى لم تجد الفون  والمكان برودة قارسة بسبب لعب الصبى فى منظم البرودة  وفصل الكهرباء 

(((فى المحل  )))  

وصل نوح من الخارج بعد زيارة أبو زينب فى المستشفى  وجلس مكانة   ولف نظرة مكان الملكة خالى والفون والمفاتيح  على الطاولة وهى لم تتركهم أبدآ  والشيشة  كمان كأنها كانت تجلس هنا  أستغرب نظر فى الساعة وجدها ١٠ مساءآ  ثم أنشغل فى عملة وهو مراجعة الحسابات ،،،،نفخ نوح بضيق ،،فالساعة ال١٢ مساء والمفروض غلق المحل ١١ مساء  أين ذهبت تلك التى أصبحت زوجتة بدون علمها   واقف أمام المحل وعقلة شارد يحاول يفكر أين ذهبت  ثم أتى  أتصال على تليفون الملكة  تردد فى الأول من الرد لكنة فتح  
نوح/ سلامو عليكم  أنا نوح مدير حسابات المحل 

شخص/ هو أنتم فاتحين لحد دلوقتى 

نوح/ بكذب  ،،،الملكة بتستلم طلبية

شخص/ علشان كدة كنت شايفها هى وصبى من عندكم  فاتحين الثلاجة بعد المغرب كدة 

نوح بملل/ تلاجة أية التلاجة  جوا المحل شوفتها أزاى

شخص/ لا ثلاجة تانية كبيرة فى أول الحارة   جنب الحلاق   المهم لما تجى الملكة قولها تكلمني لقيت اللى هى عايزاة 

نوح/ ماشى سلامو عليكم  وأغلق الخط 

نوح لنفسة/ أمممم تلاجة تانية  يا ترى شكلها أية   ههههه غبى يا نوح فضولك دة مش هينفعك  أكيد مقفولة  لا أحفظ مكانها برضو  معقول تكون هناك لحد دلوقتى مش أخسر حاجة لو روحت شوفتها  وبالمرة أديها مفتاح المحل 

وبعد مدة وصل أمام المكان  وضع أيدة على الباب وجدة بارد   فقال كدة غلط شكل التبريد عالى اوووى كدة اللحمة تبوظ  راحت فين دى  الثلاجة مقفولة  ،،،وبالصدفة شاف صبى المحل أتت ثم جرى  نوح اتغاط منة جرى وراة ومسكة   وقال  بتجرى لية ومالك خايف كدة 

الصبى / أنت أية اللى جابك هنا روح 

نوح/ متكنش جوزى وعايزنى أروح  أوضبك العشاء

الصبى بتوتر / روح بيتك وخلى الليلة تعدى فى ناس مهمة جاية 

نوح/ لسعة على قفاة،  وطى صوتك ياااض  وأحترم دة أنا خريج جامعة برضو يا جاهل انت  أوعا ياااض تكون مستنى واحدة شما*ل    وبيهزة وقع منة مفتاح ألتقطة نوح ففر الصبى لخارج الحارة 

نوح/ الواد أستغل وأنا بجيب المفتاح وهرب ماشى بكرة هقطع عيشة  ،،،أممم هو لية مش خذ مفتاحة  شكلة غريب  ولية متعلق كدة   ثم أخرج  المفاتيح بتاعة محل الملكة وأخذ يقارن بينهم  وجد ان المفاتيح كل واحد منهم بلون مختلف وعلية رسمة  حتى مفتاح المحل علية رسمة محل صغيرة   والمفتاح اللى فى إيدة علية رمز البرودة  معقول يكون بتاع الثلاجة   لا طبعا صدفة  وأعطى ظهرة للباب الثلاجة لكى يمشى   لكن فضولة يدفعة لتجريب المفاتيح كلها   وبالفعل استجاب لطلبة وأول ما بدأ  بدأ بالمفتاح الذى سقط من الصبى     ووضعة فى الباب وابتسم فدخل بسهولة فاضل تكة ويفتح الباب وانتبة على سيارة ملاكى حمراء اللون تقف أمامة  ونزل شخص يبدو علية انة معلم    وقال  برافو عليك ياااااض 

نوح/ أنتى تعرفنى

سلطان حد فاكرة  اللى طلب الملكة للجواز وهى رفضت   بطريقة مهينة ،،،   أنا المعلم سلطان اللى بعت صبى من عندى ليك مالك أنت شارب ولا أية  شكلك جدع واقف أدام الثلاجة مأمن الدنيا 

نوح/ مش فاهم  أنا نو٠٠ وقطع كلامة لانة يريد اعلان هويتة  وانصدم حين سمع سلطان بيقول  أةةةة أخيرا ياملكة وقعتى ولا حد سمى عليكى   
،،  
نوح بملل / ومال الملكة  بوجودك فى وقت ذى دة

سلطان/ ملكش فية يا ابن**** ورفع أيدة ليضرب نوح على قفاة  فأمسكها نوح بقوة وبغضب،،،أنت أتجننت ولا أية لولا أنك راجل كبير كنت  دفنتك مكانك 

سلطان/ أةةة ياابن **&& طبعا كلت الفلوس فى كرشك أوعاااااااا يغرك شكلك وانت شبه النسوان كدة رجالتى دى هسيبها عليك وأشوف تحت الهدوم  دة مرا ولا راجل وشاور للرجالة 

أحدالرجالة / عنيا يا معلم سلطان  ما أنت عارف دة مزاجى 

سلطان/ ههخخخ شوف شغلك عايزة يولول ذى المرا  واكسر عينة 

نوح/ أبتسم وقال ومالة تدريب عملى بالحضن يا غالى  و٠٠٠٠٠



تعليقات