قصة أحلى صدفة البارت الثامن 8 الجزء الثاني بقلم نجلاء فتحى


 قصة أحلى صدفة
البارت الثامن 8 الجزء الثاني
بقلم نجلاء فتحى

فى مكان ما يجلس حسام    

الدكتورة/ ماسيو حسام  جاهز لبدأ معرفة نتيجة الفحص الآن 

حسام/ أكتفى بهز رأسة بالموافقة  

الدكتورة/ حسنآ،، أرى فى الفحص نتائج مو  أوكية  الجهاز  
 التنا"سلي    لديك مد'مر  من الواضح أنك تأخذ عقار لمنع الإنجاب بدون وعى   وأكثرت فى تناولة وبسبب ذلك جعلك غير قادر ولديك عجز 

حسام بغضب/ أزاى   أأنا مش باخد حاجة  حتى الحاجة دة كنت تمام أول شهر جواز ولولا رجلى كانت مراتى حامل أنا شاب وحاسس بنفسى وبعد شهر جواز الشئ دة راح  لاااا  دة ما'ت  

الطبيبة/ أهدأ ماسيو حسام  الفحص لا يمكن يخطأ ماهو نوع العقار الذى تناولتة لكى يتم خطة العلاج

حسام/ أنتى مش بتفهمي بقولك مختش زفت  يبقا أعرفة أزاى  

الطبيبة/ بحيرة من إمرة   أنا بنفسى من سويت هذا الفحص  لا يمكن أخطأ أبدآ وهذا التشخيص يقول أنك غير قادر ونسبة العجز ٤٠ %إلى ٥٥ %لكن لو فعلا عرفت نوع العلاج سوف أبحث عن الأمر وأصل للمصل الخاص بية لا تيأس سوف أجد الحل قريبآ لانة شئ ليس فسيولجى  هناك فرصة للعلاج

حسام بغضب/ أنا سايب مصر وجاى أيطاليا وفى الاخر مليش علاج أنا هنا علشان رجلى مش تقوللى قادر ولا لا ومش من حقك تعملى فحص ذى دة كنت مفكرك بتكشفى عليا فى المكان دة الموضوع مرتبط برجلى مش انا راجل ولا لا غضب عن أى حد انا قادر ومش باخد شئ يمنع بالعكس نفسى أكون أسرة 

الطبيبة بعملية/ لقد سمعت كلامك قبل الفحص وشكيت فى شئ ما لذلك أجريت الفحص وتشخيصى صح  أقبل بالواقع ربما يكون شخص أعطى لك هذا الشئ بدون علمك  لا يريدك تنجب طفلآ

حسام/ سكت فماذا يقول هل يشك فى هند وعند هذة النقطة أظلمت عيناه فتصرفاتها الأخيرة تقول ندمانة على الزواج غمض عيونة  بحزن

الطبيبة/ لماذا أنت حزين  لا تيأس سوف أكون بجوارك أنت مصرى  وأنا أعشق  مصر   رغم لم أزورها أبدآ   لذلك تعلمت اللغة العربية   ،، تريد تناول العشاء معى فى منزلى

حسام/ شكرا  وأسف تعصبت عليكى

الطبيبة/ بأبتسامة   ،، لا داعى للشكر  ف أنا من أشكر الظروف التى عرفتني ببطل مثلك   صدقنى  الطب كل يوم فى جديد وعلى كلامك أنك كنت قادر  والان لا  سوف نجد حل وخروج كمية الجرعة من جسدك لكن بشرط أذا أصبحت أب  لبنوتة  ستكون أسمها روز مثل أسمى 

حسام بتمنى/ ياريت 

الطبيبة/ حسنآ ،،أنت تقيم فى المستشفى منذو شهر تقريبآ  لم تخرج وأنا أريد أصطحابك معى لبيتى لتناول العشاء  وموافقتك   تسعدني  

حسام/ أنتى متجوزة 

الطبيبة/ لا  ،،،

حسام/ مش ينفع  

الطبيبة/ أعلم أنك مصرى ولديك عقيدة معينة   أطمئن مجرد عشاء نقئ

حسام  بحزن/ أنتى مطمنة عازمة أختك 

الطبيبة/ لا تقول هذا الكلام  انت شاب جميل ومثقف  

حسام/ أبتسم لها بمجاملة 

هند  /  يظن الجميع انها تقبلت غياب حسام  والنطق رجع ليها  ومارست حياتها عادى وأمتحنت المادة إللى سقطت  فيها ونجحت   ومازالت الابتسامة غايبة عنها   وعايشة بين الجميع الحاضر الغايب    وضحكتها مع وسيم بس    ولا تقول لأحد أن حسام طلقها   وعايشة على أمل يرجع ليها لتسألة لماذا تخلى عنها 

تغريد / قلبها حزين على غياب أبنها الذى لم تعلم أين هو  ورغم الظروف ربنا حافظ الجنين رغم مرضها بالقلب والسكر و عادل جوزها لم يأخذها بذنب أبنها    و  مراعى فيها ربنا 

جيهان / عرفت بحمل تغريد وتخطط  لمكيدة 


فى القصر على طاولة الغذاء

عادل/ أعملى حسابك  هاخد وسيم لدار رعاية دة بقا عندة سنتين كدة لحد أمتى هتهتمى بية 

هند بصدمة/ مستحيل حسام وصانى علية

عادل/ تانى زفت بقالة شهور سايبك ومختفى ولا حتى أعرف  أنتى هنا لية

هند / محدش يدخل بينى وبين جوزى هو زعلان شوية وراجع لحضنى تانى 

عادل/ لو مات كنا عارفنا 

هند بغضب/ بعد الشر عنة حبيبى راجع

عادل/ بتعلى صوتك على أبوكى 

هند بحزن/ حملت الصغير   ولا أعلى ولا أوطى  هند بنتك عايشة علشان وسيم بلاش تأخدة منها هو كمان  وذهبت لغرفتها 

عادل/ لو أعرف أبن ك.ل.ب  عامل ليكى أية  ياترى راح فين كل دة  وذهب وراها لغرفتها وأنصدم من كلامها

فى غرفة هند

كدة يا حبيبى تسيبنى كل دة وحشنى حضنك أووى ياترى مين بيساعدك  بابا عايز ياخد وسيم وانت موصينى علية لييييية طلقتينى وهنا الباب اتفتح 

عادل طلقك 

هند بابا هفهمك 

عادل/ لأول مرة فى حياتة  ضربها بالقلم، ،،لسسسسة بتدارى علية طبعا خد غرضة ورماكى وربى لتتجوزى أبن صاحبى فى أقرب وقت هو معندوش مانع أنك متجوزة قبل كدة ومدام 

هند/ لاااااااااا أنااااااا مرات حسام وبسس

عادل/ طلقك فوقى بقا ااااااا وتركها 
جلست هند على ركبتها تبكى من قرار أبيها  وتنادى على حسام 

وسمعت خناقة  أبوها وتغريد  وبلغها بما فعلة ابنها فى بنتة 

عزيزتي المتابعة  حيات هند قبل الجواز حاجة وبعد الجواز حاجة صح الناس مفكرة الجواز دلع المشكلة مش فى الفلوس لا المشكلة آن حسام مش حكم عقلة وقدر
النعمة إللى فى إيدة وهى هند  ،،    فى مشاكل بتحصل المفروض هو الراجل ويقدر صغر سنها  وتفكيرها  لكن للأسف مع أول صدمة بينهم أتخلى عنها من متابعتك للقصة مين الذى يستحق الشفقة  هند  ولا حسام  ولا تغريد أم حسام  ولا عادل  ابو هند 

مرت أيام
فى إيطالي

روز/ ماسيو حسام  لقد وجدت حل 

حسام بفرحة/ لموضوع العجز 

روز/ لا  ،،،،أنت تمارس حياتك بشكل طبيعى وعلى كرسى متحرك معنى ذلك لديك أرادة

حسام/ تقصدى أية

روز/ جلست بجوارة بأبتسامة،، هل تعلم أن هنا تستطيع الوقوف على رجلك والسير بدون مساعدة 

حسام/ ههههههههه جديدة دى أنتى شوفتى معنديش رجل ولولا مفصل الفخد  من فوق مكنتش لاقيت حاجة أعلق عليها الرجل الاصطناعي  

روز/ لما تسخر منى الأن  أود مساعدتك  حقيقى تقدر تقف وتمشى ذى لكن يحتاج الأمر تكلفة ومجهود وأرادة وبدل الرجل الاصطناعي  ثقيلة الوزن  وديكور  فقط سوف تحصل على أخرى وليها استعمال  وخفيفة الوزن ولا تشعر بيها وتسمى جهاز ومع التدريب والعلاج الطبيعى تسير على قدمك بدون حتى عصا تتعكز عليها مثل أى إنسان طبيعى  

حسام/ بتفكير  والخلفة عايز أكون أب 

روز/ أقتربت منة  ،،أترك هذا الموضوع جانبا الأول نهتم بالطرف الصناعي ثم إن تكون أب وأنا بجوارك لم أتركك 

حسام/ مش عارف من غيرك كنت عملت أية  أستحملتينى كتير ووقفتى جنبى ياريت هند كانت زيك 

روز/ أظلمت عيونها  عند ذكر أسم طليقته وقالت   ،،سوف أذهب لدى مرور للمرضى إللى اللقاء

حسام/ مع السلامة  ،،وأفتكر مواقف هند قبل الزواج  أبتسم لكنة قسى عليها  لما أفتكر معاملتها فى الفترة الأخيرة لة ولم تنطق وتقول انها تحبة لما سألها   وموضوع العقار الذى يمنع الإنجاب  الذى يتهمها أنها السبب ومن أعطاتة إياة  يغضب ويكرها 

لحد هنا أقول أستوب ويتبع  مش حابة جو المتجوزين  بتاع عصافير الحب  المتكرر دة لا لازم روايتى تكون مميزة  ونحط الأبطال فى مواقف من الحياة  وهنشوف  فى الاخر أيها سوف ينتصر الحب أم الخداع.
  
تعليقات